Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Тази наредба урежда:
1. установяването на норми за озон в атмосферния въздух с цел избягване, предотвратяване или ограничаване на свързаните с този замърсител възможни вредни въздействия върху здравето на населението и околната среда в нейната цялост при продължителна експозиция;
2. установяването на алармени прагове за озон в атмосферния въздух с цел предотвратяване или избягване на възможни вредни въздействия върху здравето на населението, включително и при кратковременна експозиция;
3. политиката по управление и оценка на качеството на атмосферния въздух (КАВ) във връзка с нивата на озон в съответствие с чл.19 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), в това число - намаляване на нивата в районите, в които е налице превишаване на нормите и поддържането им в останалите райони;
4. единството в оценката на КАВ във връзка с нивата на озон, включително в методите и средствата за измерване, обработката на първичната информация;
5. събирането и съхранението на съответната информация за нивата на озон в атмосферния въздух, осигуряването на достъп на обществеността до нея и информирането на населението, включително посредством система от алармени прагове.
Чл. 2. Главният директор на Националния център по околна среда и устойчиво развитие (НЦОСУР) координира изпълнението на процедурите по:
1. осигуряване на единство в оценката на нивата на озон в атмосферния въздух на територията на страната, включително в реда за събиране, обработка и съхранение на резултатите и данните от оценката, извършена от националната и местните системи за наблюдение и контрол на КАВ;
2. взаимен обмен на информация за нивата на озон в атмосферния въздух с Европейската агенция по околна среда в рамките на взаимните договорености между Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и агенцията;
3. информиране на населението в случаите на превишаване на установените алармени прагове.
Глава втора
НОРМИ И АЛАРМЕНИ ПРАГОВЕ ЗА ОЗОН В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ
Чл. 3. Нормите за съдържание на озон в атмосферния въздух се определят съгласно т. 1 и 2 на приложение N: 1.
Чл. 4. Алармените прагове за съдържание на озон в атмосферния въздух се определят съгласно, т. 3 и 4 на приложение N: 1.
Глава трета
ОЦЕНКА НА НИВАТА НА ОЗОН В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ
Чл. 5.
(1) Националната и местните системи за наблюдение и контрол извършват оценка на КАВ с оглед определяне нивата на озон в съответните райони на територията на страната, както и превишаването на нормите за озон по чл. 3, и алармените прагове по чл. 4.
(2) Пунктовете за мониторинг (ПМ) в рамките на системите за наблюдение и контрол по ал. 1 извършват непрекъснати измервания на нивата на озон в атмосферния въздух.
(3) Броят на ПМ по ал. 2 и разположението им се определят в съответствие с условията на приложение N: 2.
Чл. 6.
(1) Измерването и определянето на концентрациите на озон в атмосферния въздух се извършва съгласно стандартизирани методи или методики, утвърдени от министъра на околната среда и водите в съответствие с инструкциите по чл. 6, ал. 2 от Наредба N: 7 от 1999 г. за оценка и управление качеството на атмосферния въздух (ДВ, бр. 45 от 1999 г.).
(2) Националният център по околна среда и устойчиво развитие организира изпълнението на програми за сравняване на резултатите и данните от измерванията на нивата на озон в атмосферния въздух между отделните лаборатории, участващи в събирането, обработката и съхранението на информацията от тези измервания.
(3) В съответствие с чл. 14 от Наредбата за оценка и управление на КАВ главният директор на НЦОСУР организира събирането, съхраняването и периодичното осъвременяване на следната информация за:
1. метода, използван при оценка нивата на озон;
2. разположението и обхвата на пунктовете за мониторинг, описание на района или агломерацията, в който последните са разположени, и др.;
3. критериите за определяне на пунктовете за мониторинг и за разполагането им; 4. резултатите от представителните програми за измервания, проведени съгласно т. 2 на приложение N: 2.
Глава четвърта
ИНФОРМИРАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО
Чл. 7.
(1) При превишаване на алармените прагове за нивата на озон в атмосферния въздух по т. 3 и 4 на приложение N: 1 НЦОСУР или съответната РИОСВ предприема необходимите мерки за своевременно информиране или предупреждаване на населението чрез средствата за масово осведомяване съгласно изискванията на приложение N: 3.
(2) Информацията, предоставяна на населението съгласно т. 4 и 5 на приложение N: 3, следва да бъде съгласувана със съответните компетентни органи на Министерството на здравеопазването.
Глава пета
РЕГИСТРИРАНЕ, ОБРАБОТКА И СЪХРАНЕНИЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА
Чл. 8. Националният център по околна среда и устойчиво развитие организира обработката в случаите, когато такава е необходима, и съхранението в своята национална база данни на следната информация за резултатите и данните от измерване нивата на озон в атмосферния въздух, извършени от националната и местните системи за мониторинг в рамките на съответната календарна година:
1. максималните измерени стойности, медиани (50-и перцентили) и 98-и перцентили, средни стойности за периоди, съответно от един и осем часа, регистрирани през годината в отделните ПМ - медианите и перцентилите се изчисляват съгласно процедурата по приложение N: 3 към чл.27, ал. 4 от Наредба N: 7 от 1999 г. за оценка и управление качеството на атмосферния въздух;
2. броят, датата и продължителността на периодите на превишаване на нормите по т. 1 и 2 на приложение N: 1 в отделните ПМ;
Чл. 9.
(1) При превишаване на прага за информиране на населението в рамките на един календарен месец съответната РИОСВ или общинските органи в случаите, когато превишаването е регистрирано в ПМ на местна система за наблюдение и контрол, представят в НЦОСУР доклад, който съдържа:
1. датата (датите) на превишаването на прага;
2. времетраенето на превишаването (превишаванията);
3. максималната средночасова концентрация, регистрирана по време на всяко отделно превишаване.
(2) Докладът по ал. 1 се представя в срок двадесет работни дни считано от датата на регистриране на превишаването.
Чл. 10.
(1) При превишаване на прага за предупреждаване на населението в рамките на една календарна седмица съответната РИОСВ или общинските органи в случаите, когато превишаването е регистрирано в ПМ на местна система за наблюдение и контрол, представят в НЦОСУР доклад, който съдържа:
1. датата (датите) на превишаването;
2. времетраенето на превишаването (превишаванията);
3. максималната средночасова концентрация, регистрирана по време на всяко отделно превишаване.
(2) Докладът по ал. 1 се представя в срок двадесет работни дни считано от датата на регистриране на превишаването.
Чл. 11. Докладите по чл. 9 и 10 следва да съдържат информация и данни относно причините за превишаване на алармените прагове.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "праг за здравна защита" е нормата за озон в атмосферния въздух, посочена в приложение N: 1, т. 1, която следва да не бъде превишавана с цел избягване, предотвратяване или ограничаване на възможни вредни въздействия върху здравето на населението при продължителна експозиция;
2. "прагове за растителна защита" са нормите за озон в атмосферния въздух, посочени в приложение N: 1, т. 2, които следва да не бъдат превишавани с цел избягване, предотвратяване или ограничаване на възможни вредни въздействия върху растителността при продължителна експозиция;
3. "праг за информиране на населението" е аларменият праг за озон в атмосферния въздух, посочен в приложение N: 1, т. 3, при превишаването на който са възможни ограничени временни въздействия върху здравето на населението, дори в случаите на кратковременна експозиция;
4. "праг за предупреждаване на населението" е аларменият праг за озон в атмосферния въздух, посочен в приложение N: 1, т. 4, при превишаването на който съществува риск за здравето на населението, дори в случаите на кратковременна експозиция.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се издава на основание чл.6, ал. 1 във връзка с § 5 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ДВ, бр. 45 от 1996 г.).
§ 3. Указания по прилагането на наредбата дават министърът на околната среда и водите и министърът на здравеопазването.
§ 4. Оценката на нивата на озон в атмосферния въздух се извършва в съответствие с Наредба N: 7 от 1999 г. за оценка и управление качеството на атмосферния въздух (ДВ, бр. 45 от 1999 г.), като специфичните разпоредби на тази наредба допълват и се прилагат с предимство пред съответните разпоредби на първата.
§ 5. Разпоредбите на чл. 5, ал. 3 се прилагат от 31.XII.2001 г.
§ 6. Разпоредбите на чл. 7 се прилагат от 31.XII.2003 г.
§ 7. Тази наредба отменя т. 103 от приложение N: 1 към чл.2, ал. 1 от Наредба N: 14 от 1997 г. за норми за пределно допустими концентрации на вредни вещества в атмосферния въздух на населените места (ДВ, бр. 88 от 1997 г.).
Приложение N: 1
към чл. 3 и 4
Норми за съдържание на озон в атмосферния въздух
1. Праг за здравна защита - 110 µg/m3, определени като средна стойност за период 8 часа.2. Прагове за растителна защита: - 200 µg/m3 - определени като средна стойност за период един час (средночасова стойност); - 65 µg/m3 - определени като средна стойност за период 24 часа (средноденонощна стойност).
3. Праг за информиране на населението - 180 µg/m3, определени като средна стойност за период един час (средночасова стойност).
4. Праг за предупреждаване на населението - 360 µg/m3, определени като средна стойност за период един час (средночасова стойност). Посочените прагови стойности се определят като маса, съдържаща се в един кубически метър въздух при нормални условия, съгласно чл.4, ал. 3 ЗЧАВ. Средната стойност по т. 1 е неприпокриваща се плаваща средна стойност, която се изчислява четири пъти в рамките на едно денонощие от съответните средночасови стойности за периодите 00.00 и 9.00, 8.00 и 17.00, 16.00 и 01.00, и 12.00 и 21.00. Средните стойности за период от 8 часа по чл. 8, ал. 1 е обикновена плаваща средна стойност, която се изчислява през един час въз основа на съответните средночасови стойности.
Приложение N: 2
към чл. 5, ал. 3
Избор на пунктове за мониторинг на нивата на озон в атмосферния въздух
1. Изборът на ПМ и извършваната от тях оценка на нивата на озон в атмосферния въздух следва да осигурява във възможно най-висока степен достоверно определяне на:1.1. индивидуалния риск за населението да бъде изложено на стойности, превишаващи прага за здравна защита;
1.2. експозицията на растителността на стойностите, превишаващи прага за растителна защита.
2. Изборът и оборудването на ПМ следва да осигурява представителност на резултатите от измерванията в географско и климатично отношение. Пунктовете за мониторинг се разполагат в райони, в които:
2.1. рискът от доближаване или превишаване на праговете по приложение N: 1 е най-висок;
2.2. съществува вероятност поне един от праговете по приложение N: 1 да бъде превишен;
2.3. в районите, за които не е налице необходимата информация, съгласно т. 2.1 и 2.2 се провеждат представителни програми от измервания за определяне разположението на ПМ.
3. В рамките на националната и местните системи за наблюдение и контрол се разполагат допълнителни ПМ за:
3.1. определяне и проучване на процесите на формиране и пренос на озон и неговите предшественици (азотни оксиди, въглеводороди или други);
3.2. изменението в нивата на озон в райони, в които фоновото ниво превишава 70 % от съответните прагове по т. 1 и 2 на приложение N: 1.
4. В ПМ на нивата на озон се измерва нивото на азотните оксиди, а при възможност - и тези на летливите органични съединения, за осигуряване на необходимата информация, относно формирането на озона, наблюдение на трансграничните потоци на летливи органични съединения и идентифициране на връзките между различните замърсители.
Приложение N: 3
към чл. 7
Информиране на населението
В случаите на превишаване на праговете за информиране и предупреждаване на населението на съответните райони своевременно следва да бъде предоставена следната информация:1. Дата, час и място на регистрираното превишаване на праговите стойности, определени по т. 3 и 4 на приложение N: 1.
2. Вид на превишения праг за съдържание на озон в атмосферния въздух (за информиране или предупреждаване).
3. Прогнози: - за изменението на концентрациите (подобрение, стабилизиране или влошаване); - за засегнатите географски райони; - очакваното времетраене.
4. Засегнати групи от населението, включително чувствителни такива.
5. Предпазни мерки, които следва да бъдат предприети от групите по т. 4. Информацията по т. 4 и 5 следва да бъде съгласувана със съответните компетентни органи на Министерството на здравеопазването.