Наредба № 9 от 29 юли 2005 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата

МТС

Държавен вестник брой: 103

Година: 2007

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 17.12.2007

Раздел I
Общи разпоредби

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят изискванията за експлоатационна годност на пристанищата и пристанищните терминали, за квалификация на работната сила и за издаване на удостоверения за експлоатационна годност.
(2) С наредбата се определят и условията и редът за преустановяване или за временно или постоянно ограничаване експлоатацията на пристанищата.
(3) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Наредбата се прилага за всички български пристанища, с изключение на военните.
 
 Чл. 2. (Доп., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Удостоверение за експлоатационна годност се издава в случай, че са изпълнени едновременно следните изисквания:
1. пристанището или терминалът са построени, съоръжени и поддържани в съответствие с изискванията на тази наредба така, че да обезпечават безопасно приемане, обслужване и обработване на кораби, пътници, товари и поща;
2. пристанищният оператор обезпечава организацията на работа и използва такава техника и технологии, които отговарят на изискванията за безопасно извършване на пристанищните услуги и дейности.

Чл. 3.
(1) Пристанищните оператори предоставят достъп и оказват съдействие на служителите на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" (ИА "ПА") при изпълнението на служебните им задължения на територията на съответното пристанище.
(2) Пристанищните оператори предоставят достъп на служителите и изпълняват предписанията на всички контролни органи, имащи отношение към експлоатационната годност на пристанищата, вкл. и на органите за оценяване на съответствието.

Чл. 4. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Пристанищните оператори уведомяват съответните териториални дирекции на ИА "ПА" при извършване на проверки от контролни органи по чл. 3, ал. 2, както и:
1. представят в специализираните звена на ИА "ПА" копия от констативните протоколи и документите за наложени ограничения и наказания от посочените контролни органи;
2. информират незабавно ИА "ПА" за възникването на аварийни ситуации в пристанищата и за предприетите от тях мерки за преодоляване или ограничаване на последствията от тях.

Раздел II
Изисквания за експлоатационна годност на пристанищата

Чл. 5. (Предишен текст на ал. 1, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Пристанищата за обществен транспорт трябва да са изградени в съответствие с действащите по време на изграждането им строително-технически норми, да са снабдени с изискуемите строителни книжа, в т.ч. и с акт за въвеждане в експлоатация и да отговарят на правилата, регламентирани в останалите текстове в този раздел.
(2) (Отм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.).

Чл. 6. Подходите, фарватерите и акваторията на пристанищата е необходимо да позволяват безопасното подхождане, маневриране, заставане на кей и престой на най-големия разчетен кораб за съответното пристанище, а същото така и:
1. да са обезпечени обявените със заповед на Изпълнителна агенция "Морска администрация" (ИА "МА") безопасни дълбочини на каналите, подходите и пред корабните места;
2. подходните канали, фарватерите и акваторията на пристанището да са означени с брегови и плаващи навигационни знаци съгласно изискванията и предписанията на Международните правила за предотвратяване на сблъскванията на кораби по море, Комбинираната система от морски плаващи знаци, Правилника за плаване в българския участък на р. Дунав и разпорежданията на ИА "МА" и на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" в кръга на предоставените им от закона правомощия;
3. по повърхността и в дълбочина да са свободни от препятствия, затрудняващи маневрирането на плавателните съдове.

Чл. 7. Вълноломите и другите хидротехнически защитни съоръжения е необходимо:
1. да нямат деформации и повреди в конструкцията, които да създават опасност за корабоплаването и съоръженията, които защитават от вълнение;
2. да нямат необозначени или необезопасени за корабоплаването подводни или надводни елементи.

Чл. 8.
(1) Кейовите стени, понтоните и другите места за заставане на корабите (за обработка и престой) е необходимо:
1. да нямат деформации и повреди в конструкцията, застрашаващи нормалната им и безопасна експлоатация;
2. да са съоръжени със здрави, надеждно закрепени еднотипни отбивни съоръжения, осигуряващи целостта и защитата на кея и на корабите;
3. да имат устройства за завързване, осигуряващи необходимото надеждно швартоване на корабите, вкл. при екстремни условия;
4. да са оборудвани с електрозахраване, с водопроводи и с противопожарни хидранти с капацитет, предвиден в строително-техническата документация;
5. повърхността на кея, понтона или кейовото съоръжение да е покрита или обработена така, че да не бъде хлъзгава за хора, оборудване или механизация.
(2) (Доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Кейовете, понтоните и пристаните, на които се извършват пътнически услуги и обслужване на яхти, се оборудват с изправни спасителни средства, както и с оградителни и ограничителни съоръжения и знаци, регулиращи движението и обслужването на пътниците.
(3) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Понтоните или другите плаващи съоръжения, служещи за връзка между кораба и брега, трябва да са:
1. освидетелствани от Изпълнителна агенция "Морска администрация" съгласно изискванията на глава осемнадесета "Изисквания към плаващите устройства" от Наредба № 22 от 2005 г. за техническите изисквания към корабите, плаващи по вътрешните водни пътища;
2. разположени на места, съгласувани с Изпълнителна агенция "Морска администрация";
3. обозначени с поставена на видно място табела с идентификационен номер.
(4) (Отм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.).
(5) (Отм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.).

Чл. 9. Територията на пристанищата или на терминала е необходимо да съответства на следните изисквания:
1. да е оградена и оборудвана с технически средства за охрана на плавателните съдове, машините, съоръженията и товарите;
2. да е установен контролно-пропускателен режим на входно-изходните пунктове, вкл. от страна на обслужващата железопътна гара, в съответствие с действащите нормативни изисквания, в т. ч. и на Наредба № 53 от 2004 г. за условията и реда за постигане на сигурността на корабите и пристанищата (ДВ, бр. 72 от 2004 г.);
3. (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) пътищата, пресечните точки на пътищата и границите на работните площадки и складове да са обозначени с пътни знаци и маркировка в съответствие със Закона за движение по пътищата и с наредбата по чл.30, ал. 1 от Закона за железопътния транспорт и схемата за организация на вътрешен и междутерминален транспорт, подготвена в съответствие с изискванията на Наредба № 4 от 1995 г. за знаците и сигналите по безопасност на труда и противопожарна охрана (ДВ, бр. 77 от 1995 г.);
4. (доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) повърхността на работните зони да е здрава и равна, нехлъзгава и с осигурено бързо оттичане на дъждовната вода; в работните зони не трябва да има стърчащи предмети и незащитени отвори; както и натрупване на замърсители, предмети и растителност, пречещи на нормалната работа на персонала и движението на транспортните средства и механизацията; работните зони, складовите площадки и пътищата следва да са очертани с трайни разноцветни сигнални бои;
5. настилките на работните зони и на откритите и покритите складове да имат достатъчна носимост за поемане на натоварванията от транспортните средства и от товарите на склад, като не се допуска натоварване на инфраструктурните обекти над допустимите норми, съгласно проектно-строителната документация;
6. техническата инфраструктура (водоснабдителна и канализационна мрежа, топлоснабдяване, газификация и електрозахранване) да е защитена от влиянието на преминаващи машини, механични въздействия и замърсяване.

Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Крановите пътища трябва да са регистрирани и освидетелствани от съответните контролни органи на Министерството на транспорта и на Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН).
(2) Техническото състояние на железопътните коловози се проверява от съответното териториално поделение на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и годността им се удостоверява с протокол.

Чл. 11.
(1) Покритите, откритите и специализираните складове, водоснабдяването, канализацията и другите елементи на пристанищната инфраструктура, както и утвърдените технологии на работа трябва да съответстват на санитарните изисквания и на изискванията за опазване на околната среда и водите, удостоверено с протоколи на съответните регионални инспекции по опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ) и по околна среда и водите (РИОСВ) или на оправомощени от тези организации лица.
(2) Условията на труд, вкл. осветлението на работните площадки, складове и работни помещения, трябва да отговарят на изискванията на Наредба № 7 от 1999 г. за минималните изисквания за безопасни и здравословни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване (обн., ДВ, бр. 88 от 1999 г.; изм., бр. 48 от 2000 г., бр. 52 от 2001 г., бр. 43 от 2003 г., бр. 37 и 88 от 2004 г.).
(3) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(4) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(5) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(6) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(7) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(8) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(9) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)

Чл. 11а. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Всяко пристанище (терминал) трябва да разполага със:
1. подходящи приемни съоръжения, които осигуряват приемането на отпадъците без необосновано забавяне на корабите;
2. план за приемане и обработване на отпадъците;
3. програма за управлението на дейностите по отпадъците - резултат от дейността на пристанището (терминала); програмата се изготвя и утвърждава в случаите и по реда, предвидени в Закона за управление на отпадъците.
 
Чл. 11б. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Подходящи са тези пристанищни приемни съоръжения, които са в състояние да поемат видовете и количествата отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъците от товари, произхождащи от корабите, които обикновено използват пристанището (терминала), като се имат предвид оперативните нужди на ползвателите на услуги в това пристанище (терминал), значението, големината и географското му положение, броят и видът на корабите, които го посещават, както и регламентираните в действащото законодателство освобождавания от задължения.
(2) Капитаните на кораби могат да уведомяват изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" за всеки случай на несъответствие на пристанищни приемни съоръжения.
(3) Уведомленията, оформени в съответствие с приложение № 1, се подават чрез териториалните дирекции на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" или чрез държавата на знамето.
(4) По всяко уведомление, получено по реда на ал. 3, инспекторите на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" извършват проверка, която приключва с доклад. Въз основа на констатациите, съдържащи се в доклада, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" може да издаде задължителни предписания към Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" - за пристанищата за обществен транспорт с национално значение, и към собствениците - за всички останали пристанища.
(5) В началото на всяко тримесечие изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" представя на министъра на транспорта доклад за заявените несъответствия на пристанищни приемни съоръжения, за извършените проверки и предприетите мерки през предходния тримесечен период. Към доклада се прилагат:
1. копия от постъпилите уведомления по ал. 2;
2. постановените по реда на ал. 4 задължителни предписания;
3. издадените наказателни постановления за констатирани нарушения на разпоредбите на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ) или тази наредба.
(6) Министърът на транспорта предприема необходимите действия за представяне на копия от получените уведомления за несъответствие на пристанищни приемни съоръжения на Европейската комисия.
 
Чл. 11в. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Планът за приемане и обработване на отпадъци съдържа описание на съобразените с географското положение и големината на пристанището, с броя и вида на корабите, които обикновено имат престой в него, както и с типа и обема на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъците от корабни товари, процедури за приемане, събиране, съхранение и предварително обработване на тези отпадъци без необосновано забавяне на кораба.
(2) Планът трябва да включва:
1. описание на географското положение и големината на пристанището;
2. описание на броя и вида на корабите, които обикновено го посещават;
3. оценка на необходимостта от пристанищни приемни съоръжения, съобразно нуждите на корабите, които обикновено го посещават;
4. описание на вида и капацитета на пристанищните приемни съоръжения;
5. описание на процедурите за приемане и събиране на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъците от товари;
6. описание на методиката за определяне размера на таксите за приемане и обработване на отпадъци;
7. процедурите за уведомяване за установени несъответствия на пристанищните приемни съоръжения;
8. процедурите за непрекъснати консултации с ползвателите на услуги в пристанището, лицата, с които е сключен договор за преработване на отпадъците, пристанищните оператори и останалите заинтересувани страни;
9. статистически данни за видовете и количеството на предадените и обработени отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари;
10. резюме на действащото законодателство и изискванията за предаване на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари;
11. посочване на лицата, отговорни за прилагането на плана;
12. описание на оборудването и начините за предварително третиране, ако се извършва такова;
13. описание на методите за запис на действителното натоварване на пристанищните приемни съоръжения;
14. описание на методите за запис на получените количества отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари;
15. описание на методите за обезвреждане на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари;
16. информацията, която се предоставя на всички ползватели на услуги в пристанището и която задължително включва:
а) кратко разяснение за значението и необходимостта от предаването на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари;
б) схема на местоположението на пристанищните приемни съоръжения, обслужващи всяко кейово място;
в) списък на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари, които обикновено се приемат в пристанището (терминала);
г) списък на операторите на отпадъци и на предоставяните услуги;
д) списък на местата и лицата за контакт с операторите на отпадъци;
е) описание на процедурите за предаване;
ж) тарифа на таксите за приемане и обработване на отпадъци и описание на системата за определяне на размера им;
з) описание на процедурите за уведомяване за установени несъответствия на пристанищните приемни съоръжения;
и) описание на процедурите за въвеждане на информацията по чл. 11ж, ал. 2, т. 1 - 5 от лицата по чл. 11ж, ал. 3.
(3) Предвидените в плана процедури за приемане, събиране, складиране, обработване и обезвреждане следва да съответстват на програма за управление на околната среда, водеща до прогресивно намаляване на въздействието на тези дейности върху околната среда. Предполага се, че такова съответствие е налице, ако процедурите са в съответствие с Регламент (ЕО) № 761/2001 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2001 г., относно допускане на доброволното участие на организации в Схема на Общността по управление на околната среда и одитиране (СОУОСО) (ОВ, L 114 от 24.04.2001 г.), изменен с Регламент (ЕО) № 196/2006 от 3 февруари 2006 г. (ОВ, L 32 от 4.02.2006 г.) и Регламент (ЕО) № 1791/2006 от 20 ноември 2006 г. (ОВ, L 363 от 20.12.2006 г.).
(4) Описаната в плана методика за определяне размера на таксите за приемане и обработване на отпадъци трябва да се основава на следните принципи:
1. такси да се събират от всички кораби, които имат престой или оперират в пристанищата, независимо от това дали ползват пристанищните приемни съоръжения или не;
2. размерът на таксите да не насърчава изхвърлянето на отпадъци в морето, съответно в р. Дунав;
3. събираните такси да бъдат съобразени с вида и големината на корабите и да покриват не по-малко от 30 % от разходите за осигуряване на пристанищни приемни съоръжения и за приемане и обработване на отпадъците - резултат от корабоплавателната дейност;
4. частта от разходите, която не е покрита от таксите (ако има такава), да бъде заплащана на база действително предадените отпадъци по вид и количество;
5. допустимо е намаляване на размера на таксите, ако управлението, проектирането, оборудването и експлоатацията на кораба от екологична гледна точка са такива, че може да се докаже, че той отделя намалени количества отпадъци от експлоатация;
6. от заплащане на такси да се освобождава кораб, който е освободен по установения в наредбата по чл. 371 КТК ред от задължение за предаване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, тъй като отговаря едновременно на следните изисквания:
а) оперира установена корабна линия и
б) корабопритежателят има сключен договор с пристанищен оператор за предаване на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, в някое от пристанищата по линията и заплаща такси в това пристанище или на оператора за услугата;
7. точки 3 - 6 не се прилагат при определяне размера на таксите, дължими за рибарските кораби и яхтите.
(5) Плановете се изготвят от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" - за пристанищата за обществен транспорт с национално значение, и от собствениците - за пристанищата за обществен транспорт с регионално значение и пристанищата по чл. 107 - 109 ЗМПВВППРБ.
(6) В процеса на изготвяне на плановете лицата по ал. 5 са длъжни да проведат консултации с ползвателите на услуги в пристанището или техни представители. За целта те уведомят ползвателите на пристанищни услуги и техните браншови организации за изготвения проект на план чрез публикуване в официалната си електронна страница или по друг подходящ начин и:
1. предоставят на заинтересуваните лица подходящ срок, който не може да бъде по-кратък от четиринадесет дни, за изразяване на писмени предложения и възражения или
2. провеждат обществено обсъждане.
(7) Проектът на план се изготвя в два екземпляра и се представя за одобряване на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация", придружен от:
1. доказателства за проведените по реда на ал. 6 консултации;
2. заверени копия от договорите, сключени с оператори на отпадъци;
3. документ за платена такса по чл. 83е от Тарифа № 5 за таксите, които се събират в системата на Министерството на транспорта (одобрена с ПМС № 81 от 10.V.2000 г.; обн., ДВ, бр. 41 от 2000 г.; попр., бр. 54 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 97 от 2000 г., бр. 18, 47 и 62 от 2001 г.; доп., бр. 104 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2002 г.; изм., бр. 68 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 71 от 2002 г., бр. 17 от 2003 г. и бр. 101 от 2005 г.; изм., бр. 105 от 2005 г. и бр. 77 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 105 от 2006 г.; изм., бр. 38 от 2007 г.).
(8) Ако планът за приемане и обработване на отпадъци не отговаря на някое от изискванията на ал. 1 - 4 или не е представено някое от приложенията по ал. 7, както и ако някой от операторите на отпадъци, с когото е сключен договор, не е вписан в Регистъра на пристанищните оператори в Република България (когато такова вписване се изисква), изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" предоставя на лицето по ал. 5 подходящ срок за отстраняване на недостатъците. В случай че същите не бъдат отстранени в определения срок, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" отказва да одобри плана с мотивирана заповед.
 
Чл. 11г. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Планът за приемане и обработване на отпадъци може да бъде разработен и на регионален принцип за няколко пристанища или терминали.
(2) В случаите по ал. 1 планът за приемане и обработване на отпадъци трябва да съдържа обосновка на необходимостта от пристанищни приемни съоръжения и описание на наличните съоръжения и на организацията на работата поотделно за всяко пристанище (терминал).
 
Чл. 11д. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Промени в плановете за приемане и обработване на отпадъци се правят, когато е налице:
1. необходимост от усъвършенстване на предвидените в него процедури;
2. смяна на някой от операторите на отпадъци;
3. някое от обстоятелствата по чл. 19, ал. 1, т. 1 - 3.
(2) Промените в плановете за приемане и обработване на отпадъци се одобряват при спазване на изискванията по чл. 11в, ал. 6 - 8.
(3) Плановете за приемане и обработване на отпадъци подлежат на преразглеждане и одобряване на всеки 3 години.
 
Чл. 11е. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" - за пристанищата за обществен транспорт с национално значение, и собствениците - за пристанищата за обществен транспорт с регионално значение и пристанищата по чл. 107 - 109 ЗМПВВППРБ, са длъжни да предоставят информацията по чл. 11в, ал. 2, т. 16 на всички ползватели на услуги в пристанището по такъв начин, че тя да бъде достъпна и лесно разбираема.
 
Чл. 11ж. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" набира информация за функционирането на изградената в българските пристанища организация по приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъците от корабни товари и осъществява контрол за съоръжаването им с подходящи пристанищни приемни съоръжения и за прилагането на плановете за приемане и обработване на отпадъци.
(2) С цел набиране на информацията и осъществяване на контрола по ал. 1 се въвежда в действие информационна система, чрез която се набират данни най-малко за:
1. броя, вида и идентификационните данни на корабите, които посещават българските пристанища;
2. пристанището, от което пристига, и пристанището, към което отплава, всеки от корабите по т. 1;
3. данни за агента на всеки от корабите по т. 1 (ако има такъв);
4. вида и количеството на предаваните отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и на остатъците от корабни товари;
5. оператора на отпадъци, който е приел отпадъците на кораб по т. 1;
6. случаите на освобождаване от заплащане на такси за приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност.
(3) Операторите на отпадъци и корабопритежателите или техни надлежно упълномощени представители са длъжни да въвеждат съответните данни по т. 1 - 5 в информационната система по ал. 2.
(4) В началото на всяко тримесечие Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и собствениците на пристанища за обществен транспорт с регионално значение предоставят на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" информацията по ал. 2, т. 6.
 
Чл. 11з. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Министърът на транспорта или упълномощено от него лице изпраща на Европейската комисия докладите по чл. 9, ал. 2 и по чл. 17, ал. 1 от Директива 2000/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2000 г. относно пристанищните приемни съоръжения за отпадъци от експлоатацията на корабите и на остатъци от товари (ОВ, L 332 от 28.12.2000 г.), изменена с Директива 2002/84/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 ноември 2002 г. (ОВ, L 324 от 29.11.2002 г.).
(2) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" подготвя необходимата информация във връзка с докладите по ал. 1 в частта относно освобождаването от заплащане на такси за приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и относно изпълнението на разпоредбите за приемането и обработването на отпадъците - резултат от корабоплавателната дейност, и на остатъците от корабни товари.

Чл. 12.
(1) Отделните елементи на пристанищната инфраструктура, сградите, складовете, тръбопроводите, конструкциите и инсталациите трябва да бъдат пожарно и аварийно обезопасени съгласно изискванията на Наредба № 2 от 1987 г. за противопожарните строително-технически норми (обн., ДВ, бр. 58 от 1987 г.; изм., бр. 33 от 1994 г.), удостоверено от регионалните звена на Национална служба "Пожарна и аварийна безопасност" (НСПАБ) или от друго, упълномощено от НСПАБ лице в съответствие с изискванията на законодателството.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Обработката и съхранението на опасни товари на специализирани и неспециализирани корабни места и терминали трябва да става в съответствие с изискванията на Наредбата за обработка и превоз на опасни товари по море и по вътрешни водни пътища.
(3) Пристанищата и терминалите, специализирани за обработване на опасни товари от клас 1 до клас 4 по класификацията на Международната морска организация на Организацията на обединените нации, трябва да притежават валиден сертификат за съответствие с нормативните изисквания за пожарна безопасност - приложение № 21 към чл.33, ал. 1, т. 2 на Наредба № I-117 от 2003 г. за осъществяване на държавен противопожарен контрол, пожарогасителна и аварийно-спасителна дейност (ДВ, бр. 53 от 2003 г.).

Чл. 13. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.)
(1) Съоръженията с повишена опасност, намиращи се на територията на пристанището (терминала), следва да са регистрирани по реда на Закона за техническите изисквания към продуктите и след пускането им в действие подлежат на технически надзор за съответствието на тяхната експлоатация с изискванията на наредбите към този закон.
(2) Съоръженията, които не са с повишена опасност, електрическите уредби и всички други съоръжения, използвани на територията на пристанището (терминала), следва да се използват съобразно тяхното предназначение, правилата и нормите на тяхната безопасна експлоатация, ремонтиране и поддържане и изискванията на действащото законодателство.

Чл. 14. Пристанищният оператор се вписва в регистъра на пристанищните оператори в съответствие със законодателството за регистриране на пристанищните оператори и организира работата си в съответствие с наредбата по чл. 104, ал. 1 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

Чл. 15.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Пристанищният оператор трябва да разполага с предварително разработени и съгласувани със съответната териториална дирекция на ИА "ПА" технологии за обработка на различните видове товари (товарни единици) с определен вид техника и при определена организация на работа - карти за типов технологичен процес (технологични карти).
(2) Технологичните карти съдържат следните елементи:
1. (доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) наименование на товара, код на товара по ННТТ 176, характеристики и свойства, опаковка, изисквания и ограничения по отношение състоянието на товара и опаковката;
2. (доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) описание на товарната единица с приложена схема за начина за окачване (укрепване), съответно - шланговане и разположение на лентови или други претоварни съоръжения;
3. описание и изисквания към механизацията, захватните съоръжения и инвентар;
4. схема на технологичните линии и описание на технологичния процес по варианти на работа;
5. описание на работите, които се извършат преди започването, по време на претоварния процес и след завършването му;
6. начин на складиране на товара и изисквания при съхранението му;
7. таблица за броя, квалификацията и задълженията на работниците - докери и механизатори;
8. (доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) правила за прилагане на здравословни и безопасни условия на труд, съобразени с изискванията и предписанията на действащата нормативна уредба, в т.ч. на Наредба № 12 от 2005 г. (ДВ, бр. 11 от 2006 г.) за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при извършване на товаро-разтоварни работи;
9. санитарно-хигиенни изисквания и изисквания за личните предпазни средства;
10. специфични правила за противопожарна и аварийна безопасност и предписания за действия при аварийни ситуации;
11. изисквания по опазване на околната среда и предписания за действия при замърсяване на околната среда.
(3) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 100 от 2006 г.) При промяна на елементи в технологията на обработка на конкретния вид товар (опаковка, механизация, захватни съоръжения, уреди, начин на складиране и съхраняване, транспортиране и др.) пристанищният оператор променя и/или допълва картата за типов технологичен процес и съгласува промените със съответната териториална дирекция на ИА "ПА" и при опасни и замърсяващи товари - с органите по чл.3, ал. 3 от Наредба № 16 от 2006 г. за обработка и превоз на опасни товари по море и по вътрешни водни пътища (издадена от министъра на транспорта (ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(5) (Изм. и доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Обработката и обслужването на пътници се извършва в съответствие с разработена от пристанищния оператор и съгласувана със съответната териториална дирекция на ИА "ПА" инструкция за обслужване на пътниците (пътникопотока) в съответствие с изискванията на раздел IX на Наредба № 7 от 23.V.2001 г. за реда за посещение, маневриране и престой на корабите в пристанищата и рейдовете, за товарене и разтоварване, за качване на кораба и слизане на брега на екипажа, на пътниците или други лица, както и за връзка на кораба с брега (издадена от министъра на транспорта и съобщенията (обн., ДВ, бр. 55 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2003 г., бр. 3 от 2005 г., бр. 32 от 2006 г.; изм., бр. 53 от 2006 г.; доп., бр. 62 от 2006 г.).
(6) Технологичните карти за обработка на насипни товари се изготвят в съответствие с изискванията за безопасна обработка на корабите с насипни товари и се съгласуват и с ИА "МА".
(7) В приложение към технологичните карти за обработка на насипни товари се изготвят информационни издания, съдържащи изискванията в съответствие със списъка, посочен в т. 1.2 на приложение 1 на Кодекса относно правилата на безопасно товарене и разтоварване на кораби за насипни товари (Blue Code), приет с резолюция на Международната морска организация към Организацията на обединените нации А 8 62 (20) от 27 ноември 1997 г.

Чл. 15а. (Нов, ДВ, бр. 100 от 2006 г.)
(1) Операторите, предоставящи пристанищни услуги по обработка на товари, следва да имат внедрена призната от БДС международна система за управление на качеството, удостоверена с признат по БДС одит на системата.
(2) Признатият компетентен орган може да предостави на операторите на новоизградени и новорегистрирани терминали временно разрешение за извършване на дейност, валидно за не повече от 12 месеца, като въпреки това операторът демонстрира своя план за внедряване на системата за управление на качеството съгласно ал. 1.
(3) Служители на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" осъществяват контрол по отношение на това, дали операторите, които предоставят услуги по обработка на товари, отговарят на изискванията по ал. 1. Контролът включва и извършване на внезапни проверки по време на товаро-разтоварните операции.
(4) На всеки три години Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" изпраща на ЕК доклад за резултатите от упражнявания контрол. Докладът трябва да съдържа оценка на ефективността на хармонизираните процедури за взаимодействие и комуникация между корабите за насипни товари и терминалите. Докладът трябва да бъде изпратен най-късно до 30 април на годината, следваща периода от три календарни години, за който се отнася.

Раздел III
Изисквания по отношение на квалификацията на използваната от пристанищните оператори работна сила

Чл. 16.
(1) Пристанищните услуги се предоставят от пристанищни оператори, притежаващи и/или наемащи работна сила, съставляваща управленческия и оперативно-изпълнителския персонал на пристанището.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Оперативно-изпълнителският персонал, пряко участващ в претоварните процеси - докери, стифадори, сигналчици, крановици, водачи на автотранспортни и подемни машини, оператори на специализирани инсталации и линии и др., е необходимо да притежава съответната квалификация за заемане на длъжността, придобита в съответствие с изискванията на Закона за професионално образование и обучение и Закона за техническите изисквания към продуктите.
(3) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Административният и оперативно-изпълнителският персонал по състав и квалификация трябва да отговаря на предназначението на пристанището и на предоставяните пристанищни услуги в съответствие с утвърдените технологични карти.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Персоналът, извършващ товаро-разтоварни операции на насипни товари, трябва да бъде обучен във всички аспекти на безопасното товарене и разтоварване на кораби с насипни товари в съответствие с техните отговорности, отразени в технологичните карти. Обучението трябва да бъде организирано така, че да запознава обучаемите с основните опасности при товарене и разтоварване на твърди насипни товари и неблагоприятното влияние, което неправилната обработка на товара може да окаже върху безопасността на кораба.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Персоналът, участващ в товаро-разтоварни операции с насипни товари, трябва да бъде осигурен с и да ползва лични предпазни средства, както и да му бъде осигурена необходимата почивка с цел избягване на инциденти поради умора.

Чл. 16а. (Нов, ДВ, бр. 32 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз)
(1) Граждани на държави - членки на Европейския съюз (ЕС) и на Европейското икономическо пространство (ЕИП), които желаят да упражняват професия "пристанищен механизатор - оператор на специализирани пристанищни машини" на територията на Република България, в зависимост от конкретната дейност, която ще извършват, следва да притежават една или повече от правоспособностите за "водач на моторно превозно средство", "машинист на кран", "машинист на кофачен товарач/кошотоварач", "водач на мотокар и електрокар" или друга правоспособност.
(2) Признаването на правоспособността, придобита от гражданин на държава - членка на ЕС или на ЕИП, за упражняване на една или по-вече от видовете професии, включени в професията "пристанищен механизатор - оператор на специализирани пристанищни машини", посочени в ал. 1, се извършва по реда и условията на глава осма от Закона за професионалното образование и обучение.

Чл. 17. Пристанищните служители и работници се назначават на работа, при условие че:
1. са здравословно годни, което се удостоверява с медицинско свидетелство;
2. притежават образованието, изисквано за заемането на съответната длъжност;
3. са професионално подготвени и правоспособни, когато се изисква правоспособност;
4. имат стаж по специалността, когато това се изисква.

Чл. 18.
(1) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Териториалните дирекции на ИА "ПА" поддържат на хартиен и електронен носител информационна база данни на правоспособните лица, работещи в пристанищата за обществен транспорт, в състава на пристанищните оператори и специализираните дружества за работна сила (приложение № 2).
(2) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Копие от записите в информационната база данни по ал. 1 на съответните териториални дирекции се съхранява на електронен носител и в ИА "ПА" - София.

Раздел IV
Издаване и отнемане на удостоверенията за експлоатационна годност на пристанищата

Чл. 19.
(1)(Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Пристанищният оператор, който предоставя пристанищни услуги по чл. 116, ал. 2, т. 2 или 3 ЗМПВВППРБ в пристанище за обществен транспорт, съответно собственикът - за пристанище по чл. 107 - 109 ЗМПВВППРБ, подава заявление за издаване на удостоверение за експлоатационна годност на пристанището или терминала в следните случаи:
1. при регистрация на ново пристанище или терминал;
2. при смяна на оператора на пристанището или на терминала;
3. при промяна на вписаните в Регистъра на пристанищата на Република България данни за територията на пристанището или терминала (в това число дължината на кейовия фронт), за вида или предназначението на пристанището, както и за пристанищните услуги, за които операторът е получил достъп;
4. при изтичане на срока на валидност на издаденото удостоверение за експлоатационна годност;
5. при отмяна на наложено временно или постоянно ограничаване или преустановяване на експлоатацията на пристанището или терминала по реда на тази наредба.
(2) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Заявлението по ал. 1 се подава до министъра на транспорта чрез ИА "ПА".
(3) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) В заявлението се посочват видът на пристанището, списък на пристанищните услуги и съпътстващите дейности, които ще се извършват, данни за пристанищните оператори, предоставящи тези услуги и дейности, и списък на приложените документи.
(4) Към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи:
1. документи, удостоверяващи правото на собственост или правото на ползване върху терена и съоръженията на пристанището:
а) (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) нотариален акт, акт за държавна или общинска собственост или друг равностоен документ (заверено от страната копие);
б) (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) актуална скица - извадка за имота от одобрена кадастрална карта или от действащ подробен устройствен план, с нанесени граници, пътни комуникации и сгради;
в) документи за въвеждане на обектите в експлоатация, заверени в съответствие със законодателството;
г) (изм. и доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) за пристанища и терминали - публична държавна или общинска собственост - концесионен договор или договор за ползване на обекта, съответно - договор по § 74 ЗИДЗМПВВППРБ (ДВ, бр. 24 от 2004 г.) или решение на Министерския съвет по чл. 16а, ал. 2 ЗДС (заверено копие);
д) за пристанища и терминали за обществен транспорт с регионално значение - договор за ползване на територията и/или договори за предоставяне на пристанищни услуги;
2. (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) документи, удостоверяващи правния статус на пристанищния оператор - данни за съдебна регистрация, БУЛСТАТ;
3. (отм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.)
4. (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) технологичен план и описание на основните параметри и характеристики на пристанищните съоръжения съгласно приложения № 3 и 4 към Наредба № 19 от 2004 г. за регистрация на пристанищата на Република България;
5. декларации за съответствие на пристанището и пристанищните съоръжения с изискванията на раздели II и III с приложен списък на съоръженията с повишена опасност;
6. правилник за организация на работата в пристанището, разработен в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 104, ал. 1 ЗМПВВППРБ, в т.ч. схемата за организация на вътрешен и междутерминален транспорт;
7. (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) одобрен план за приемане и обработване на отпадъци;
8. (нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) програма за управление на дейностите по отпадъците, утвърдена по съответния ред;
9. (предишна т. 8, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) план за действия при бедствия, аварии и катастрофи, съгласуван с ИА "ПА" и дирекция "Управление при кризи и евроатлантическо сътрудничество" на Министерството на транспорта;
10. (предишна т. 9, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) щатно разписание и списък на назначените по договор пристанищни правоспособни лица, в съответствие с приложение № 2 към чл. 18, ал. 1;
11. (предишна т. 10, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) технологични карти (карти за типов технологичен процес), съгласувани от Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" в съответствие с чл. 15, ал. 1, описани в списък съгласно приложение № 3; за пристанищата или части от тях, в които се обслужват пътници, пристанищният оператор представя и копие от инструкцията на пристанищния оператор за обслужване на пътници;
12. (предишна т. 11, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) протоколи и други документи от проверки, измервания и предписания на компетентните контролни органи по чл. 3, ал. 2 на тази наредба и на служителите на ИА "ПА":
а) за дълбочините и състоянието на акваторията, каналите и подходите, за състоянието на средствата за навигационно осигуряване и за разположението на плаващи съоръжения (понтони, докове и др.) - от ИА "МА" или от Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" в рамките на техните компетенции и правомощия;
б) за състоянието на противопожарната и аварийната безопасност в района на пристанището - от регионалните звена на НСПАБ или сертификат за пожарна и аварийна безопасност, издаден по надлежния ред;
в) (изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) за условията и безопасността на труда - от съответните областни дирекции на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда";
г) за оценка на състоянието на железните пътища - от съответното териториално поделение на Национална компания "Железопътна инфраструктура", а за крановите пътища - от съответните контролни органи;
д) (доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) за качеството на битовите води, за състоянието на отпадъчните води, на устройствата за съхраняване и неутрализиране на отпадъци - от РИОКОЗ и РИОСВ в рамките на тяхната компетентност;
е) за елементите на условията на труд (микроклимат, прах, шум, вибрации, осветление, физическо натоварване, електромагнитни полета и лазерни лъчения, токсични вещества и йонизиращи лъчения) на работните места и при използване на работното оборудване - за съответствието им със стандартите за безопасни и здравословни условия на труд - от регистрирани служби по трудова медицина.
(5) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г. - в сила от 01.01.2007 г.) При извършване на проверка за съответствие с изискванията по раздели II и III при условията на ал. 1, т. 3, 4 и 5 и при извършване на планова годишна проверка се подават документите, предвидени в ал. 4, т. 11, букви "а" - "е", а документите по ал. 4, т. 1 - 10 - само ако има промени в обстоятелствата. При смяна на оператора на пристанището (терминала) към заявлението по чл. 19, ал. 1 се прилагат документите по ал. 4, т. 6 - 10.

Чл. 20.
(1) Изпълнителният директор на ИА "ПА" или упълномощено от него лице назначава комисия, която да събере и да предостави информация за изпълнението на изискванията за експлоатационна годност на пристанищата.
(2) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА "ПА" или упълномощеното от него лице съобщава писмено на заявителя датата за проверка на пристанището в срок до 7 дни след постъпването на заявлението.
(3) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) В случаите по чл. 19, ал. 1, т. 2, когато е налице валидно удостоверение за експлоатационна годност (УЕГ) и новият оператор докаже по съответния ред, че ще ползва всички машини, съоръжения, технологични карти и персонала на предишния оператор, удостоверението за пристанището или терминала се преиздава на името на новия оператор в 14-дневен срок от подаване на заявлението и е със срок на валидност 3 месеца, но не повече от срока на валидност на удостоверението на досегашния оператор.
(4) (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) В срока по ал. 3 се извършва нова проверка на експлоатационната годност на пристанището или терминала и се издава ново УЕГ с установения в чл. 23 срок на валидност.

Чл. 21.
(1) Когато се констатират непълнота или несъответствие на представените документи, изпълнителният директор или упълномощеното от него лице уведомява за това заявителя в срока по чл. 20, ал. 2 и определя срок за отстраняването им.
(2) Проверката по ал. 1 се провежда в срок до 14 дни от подаване на заявлението и изискуемите документи към него. В случаите по ал. 1 срокът започва да тече след отстраняване на несъответствието или непълнотата.

Чл. 22.
(1) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Комисията извършва проверката, като попълва проверовъчен лист на експлоатационната годност (Форма ПЕГ-1) - приложение № 4, и изготвя протокол - приложение № 5. Протоколът се изготвя в три еднообразни екземпляра - по един за ИА "ПА" - София, за териториалната дирекция и за съответния пристанищен оператор.
(2) Към протокола се прилагат всички предписания на контролните органи по чл. 3, ал. 2 и на служителите на ИА "ПА".
(3) При подготовка на информацията комисията взема предвид протоколите и оценките на контролните органи по чл. 3, ал. 2 на тази наредба и на служителите на ИА "ПА", като оценява отражението на направените забележки и предписания върху експлоатационната годност на пристанището, част от него или отделен елемент на инфраструктурата, оборудването и организацията на работата.
(4) В случаите, когато операторът има възражения по констатациите в протокола на комисията, той депозира писменото становище пред комисията в срок до 7 дни от датата на подписването на протокола. Комисията прилага становището към протокола за проверката на експлоатационната годност.
(5) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) След изтичане на срока по ал. 4 изпълнителният директор на ИА "ПА" изпраща в 7-дневен срок доклад до министъра на транспорта или упълномощеното от него лице относно резултатите от проверката с предложение за издаване или отказ от издаване на удостоверението за експлоатационна годност.
(6) Към доклада по ал. 5 се прилагат:
1. заявлението на оператора;
2. протокол от извършената проверка;
3. становище на оператора, ако има такова;
4. задължителни предписания и документи за наложени ограничения, както и други документи в подкрепа на предложението;
5. проект на удостоверение за експлоатационна годност, ако са налице условия за издаването му.
(7) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Когато е налице основание за преустановяване или ограничаване временно или постоянно на експлоатацията на пристанище или на терминал, в срок до 7 работни дни след изтичане на срока по ал. 4 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" представя на министъра на транспорта мотивирано предложение за предприемане на съответните действия.
(8) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Министърът на транспорта или упълномощеното от него лице издава удостоверение за експлоатационна годност - приложение № 6, или отказва издаването му. Издаденото удостоверение за експлоатационна годност се вписва по партидата на пристанището в регистъра на пристанищата.
(9) (Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Отказът на министъра на транспорта или на упълномощеното от него лице да издаде удостоверение за експлоатационна годност, както и заповедта за временно или постоянно ограничаване или преустановяване на експлоатацията на пристанището или терминала подлежат на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Чл. 23. Удостоверението за експлоатационна годност на пристанището или терминала се издава за срок 3 г. и не подлежи на преотстъпване.

Чл. 24.
(1) Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" осъществява контрол на експлоатационната годност и организацията на работа на пристанищата чрез извършване на планови, текущи и целеви проверки.
(2) Плановата проверка на експлоатационната годност се извършва ежегодно със заповед на изпълнителния директор на ИА "ПА".
(3) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Проверката по ал. 2 обхваща състоянието на инфраструктурата, акваторията, подходите, вълноломите, кейовата и пристанищната механизация и другите пристанищни съоръжения и персонала на пристанищата и тяхното съответствие с изискванията на тази наредба, условията на труд, както и изпълнението на одобрения план за приемане и обработване на отпадъци.
(4) Проверката по ал. 2 обхваща и изпълнението от пристанищния оператор на препоръките и задължителните предписания, издадени от ИА "ПА", направени при предходната планова проверка.
(5) (Доп., ДВ, бр. 100 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Предмет на текущите проверки на експлоатационната годност са отделни елементи на инфраструктурата и съоръженията, изпълнението от страна на пристанищния оператор на изискванията за правилната и безопасна експлоатация на съоръженията с повишена опасност, здравословните и безопасни условия на труд, изпълнението на одобрения план за приемане и обработване на отпадъци, изпълнението на направените от ИА "ПА" задължителни предписания и препоръки, използването на квалифициран изпълнителски персонал и др. Проверките се извършват от инспекторите на ИА "ПА" в хода на изпълнение на служебните им задължения.
(6) Целевите проверки се извършват по повод направени конкретни предписания от контролните органи по чл. 3, ал. 2 и на служителите на ИА "ПА", както и когато е необходимо да се оцени аварийна ситуация и да се предприемат неотложни мерки за преодоляване на последствията от нея.
(7) Проверките по ал. 6 се извършват и по предложение на инспектори от ИА "ПА" при констатиране на нередности при извършването на текущи проверки на експлоатационната годност. Целевата проверка се назначава със заповед на изпълнителния директор на ИА "ПА" или упълномощено от него лице.
(8) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) При извършването на проверките пристанищният оператор представя документите по чл. 19, ал. 4, т. 11, както и други документи при поискване от страна на проверяващата комисия.
(9) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Резултатите от плановите и целевите проверки се оформят по реда на чл. 22, ал. 1 - 4.

Чл. 25.
(1) Експлоатацията на пристанище или на терминал се преустановява, когато се установи, че:
1. обектът в техническо и организационно отношение не отговаря на изискванията за безопасното приемане, обслужване и обработване на кораби, пътници, товари и поща по тази наредба;
2. извършват се нерегистрирани дейности и се работи по несъгласувани с ИА "ПА" технологични карти или инструкции;
3. правното основание на пристанищния оператор да ползва обекта е отпаднало;
4. обектът е преустановил предоставянето на регистрираните пристанищни услуги за срок по-голям от 12 месеца.
(2) Обстоятелствата по ал. 1 се установяват от комисията, назначена по реда на чл. 20, ал. 1, като комисията набира информацията въз основа на проверка за съответствие с изискванията на раздели II и III, при спазване изискванията на чл. 22.

Чл. 26.
(1) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) При аварийни ситуации, които могат да заплашат безопасността на персонала на пристанището, екипажите на корабите или клиентите на пристанищата, директорът на съответната териториална дирекция съгласувано с изпълнителния директор на ИА "ПА" може да преустанови до 48 часа дейността на пристанището или на терминала.
(2) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Изпълнителният директор на ИА "ПА" уведомява незабавно министъра на транспорта за предприетите действия по ал. 1.
(3) Обстоятелствата по ал. 1 и предприетите действия по ограничаване на дейността на пристанището или на терминала се отразяват в регистъра на пристанищата по партидата на съответното пристанище.

Чл. 27.
(1) При събирането на информация за изпълнението на изискванията за експлоатационна годност на пристанищата, както и след извършване на текущи и целеви проверки на експлоатационната годност изпълнителният директор на ИА "ПА" може да дава задължителни предписания и препоръки на пристанищния оператор за привеждане на пристанището или терминала в съответствие с изискванията на наредбата.
(2) Задължителните предписания съдържат:
1. основание за задължителното предписание: описание на регистрираното отклонение от изискванията на тази наредба, вкл. направени предписания от контролните органи по чл. 3, ал. 2, от ИА "ПА" и от лицата по чл. 10;
2. действия, които трябва да предприеме пристанищният оператор, и ограничения, които трябва да спазва до отстраняване на отклонението.

Чл. 28. В 3-месечен срок преди изтичане на валидността на удостоверението за експлоатационна годност се подава заявление за издаване на ново удостоверение за експлоатационна годност.

Чл. 29. Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" поддържа архив с докладите на комисиите за изпълнението на изискванията за експлоатационна годност на пристанищата, с копия от протоколите на контролните органи по чл. 3, ал. 2, на ИА "ПА" и на лицата по чл. 10, както и база с данни за контрола по изпълнението на направените препоръки и задължителни предписания.

Чл. 30.
(Изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Забраняват се влизането, приставането, престояването и обслужването на кораби в пристанищата и на терминалите, които нямат удостоверение за експлоатационна годност или експлоатацията им е временно или постоянно ограничена или преустановена по установения ред.
(2) Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" уведомява писмено Изпълнителна агенция "Морска администрация" и органите, осъществяващи граничен контрол в пристанищата съгласно Наредбата за организацията за осъществяване на граничен паспортен, митнически, здравен, ветеринарномедицински и фитосанитарен контрол, както и контрол на транспортните средства в пристанищата на Република България, обслужващи кораби от международно плаване (приета с ПМС № 2 от 2006 г., обн., ДВ, бр. 5 от 2006 г.; изм., бр. 93 от 2006 г.), за всеки случай на отказ от издаване на удостоверение за експлоатационна годност, както и на временно или постоянно ограничаване или преустановяване на експлоатацията на пристанище или терминал.

Раздел V
Изисквания за експлоатационна годност на пристанищата по
чл.107 - 109 ЗМПВВППРБ

Чл. 31.
(1) Пристанищата по чл.107 - 109 ЗМПВВППРБ трябва да отговарят на изискванията за експлоатационна годност съгласно тази наредба в обема, определен от наличната хидротехническа, инфраструктурна и техническа съоръженост, съобразно предназначението на пристанището или терминала.
(2) Собствениците на пристанища по чл.107 - 109 ЗМПВВППРБ подават заявление по реда на чл. 19, ал. 1 - 3.
(3) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Към заявлението по ал. 2 се прилагат документите по чл. 19, ал. 4, т. 1 - 8, протоколите, предвидени в чл. 19, ал. 4, т. 11, букви "а" - "в" и "д" от тази наредба, и съгласно изискванията на наредбата по чл.92, ал. 4 ЗМПВВППРБ, в обем, съответстващ на предназначението на пристанището и съобразно наличните пристанищни съоръжения.
(4) Проверката за съответствие с изискванията на раздели II и III се извършва по реда на чл. 20 и следващите съобразно специфичните изисквания по чл. 32 - 33.
(5) При първоначална регистрация и при извършване на планови, целеви и текущи проверки на експлоатационната годност се прилагат изискванията на раздел IV.

Чл. 32.
(1) В рибарските и яхтените пристанища на видно място се поставя информационно табло, на което пристанищният оператор дава инструкции относно режима за достъп, плана за швартоване на кораби и дълбочините във входните канали и пред кейовите места, както и информация за навигационната и метеорологичната обстановка.
(2) Пристанищният оператор на яхтено или на рибарско пристанище води:
1. дневник на регистрираните и домуващите в пристанището кораби;
2. дневник на движението на плавателните съдове.
(3) Дневниците по ал. 2 се представят на упълномощени представители на ИА "ПА", ИА "МА" и граничните власти при поискване. (4) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Дневниците по ал. 2 се представят за заверка от съответната териториална дирекция на ИА "ПА" при представяне на документите за регистрация на съответното пристанище.
(5) (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Експлоатационната годност на яхтените и рибарските пристанища се проверява в съответствие с чл. 31, като се проверява съответствието с изискванията по чл. 5 - 9, чл. 11, ал. 1 и ал. 4 - 7, чл. 12, ал. 1 и чл. 13.

Чл. 33. (Изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Експлоатационната годност на пристанищата със специално предназначение се оценява в съответствие с чл. 31, като се проверява съответствието с изискванията по чл. 5 - 8 и чл. 11, ал. 4 - 7.

Раздел VI
Административнонаказателни разпоредби
(Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)

 
Чл. 34. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) На лице, което предоставя пристанищни услуги, които не са вписани в удостоверението за експлоатационна годност на пристанището или терминала, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на лицето, което като собственик на пристанището или терминала или действащо от името на собственика, допуска в пристанището или терминала да се предоставят пристанищни услуги, които не са вписани в удостоверението за експлоатационна годност.
 
Чл. 35. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) На лице, което предоставя пристанищни услуги в нарушение на забраната по чл. 30, ал. 1, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на лицето, което като собственик на пристанището или терминала или действащо от името на собственика, допуска в пристанището или терминала да се предоставят пристанищни услуги в нарушение на забраната по чл. 30, ал. 1.
 
Чл. 36. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) На лице, което извършва или допуска извършването на обработка на товари или поща без съответната карта за типов технологичен процес, въз основа на технологична карта, която не е съгласувана по реда на чл. 15, ал. 1, или в нарушение на съгласувана технологична карта, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на лице, което извършва или допуска извършването на пътнически услуги без инструкция за обслужване на пътници, въз основа на инструкция, която не е съгласувана по реда на чл. 15, ал. 5, или в нарушение на съгласувана инструкция за обслужване на пътници.
 
Чл. 37. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) На оператор на отпадъци, който не изпълнява предвидените в одобрения план за приемане и обработване на отпадъци на пристанището процедури за приемане или обработване на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, или на остатъците от корабни товари, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на лицето, което като собственик на пристанището или терминала или действащо от името на собственика, допуска предвидените в одобрения план за приемане и обработване на отпадъци на пристанището процедури за приемане или обработване на отпадъците - резултат от корабоплавателна дейност, или на остатъците от корабни товари да не се изпълняват.
 
Чл. 38. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.) На лице, което не изпълни в указания срок задължителни предписания, издадени по реда на чл. 27, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
 
Чл. 39. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) На лице, което предостави или допусне да бъде предоставена невярна или непълна информация, или откаже да предостави на длъжностни лица от Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация", поискана по надлежния ред информация във връзка с осъществяване на контрола по тази наредба, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
(2) Санкцията по ал. 1 се налага и на лице, което не изпълнява задължението си по чл. 11е.
(3) Санкцията по ал. 1 се налага и на лице, което не изпълнява задължението си по чл. 11ж, ал. 3 или 4.
 
Чл. 40. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.) На лице, което пречи или допуска да се пречи на длъжностно лице от Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" да изпълнява задълженията си по тази наредба, се налага санкцията, предвидена в чл. 121, ал. 2 ЗМПВВППРБ.
 
Чл. 41. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
(1) Нарушенията по тази глава се установяват с актове, съставени от длъжностни лица на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация".
(2) Наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация".
 
Чл. 42. (Нов, ДВ, бр. 103 от 2007 г.) Съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления и изпълнението на наложените наказания се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Аварийна ситуация" е ситуация, налагаща незабавното предприемане и провеждане на аварийно-спасителни и/или противопожарни действия или предприемането на неотложни мерки за предотвратяване на възникването на такава ситуация.
2.(отм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.)
3. (изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) "Отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност" са всички отпадъци, включително отпадъчните води и отпадъци, различни от остатъците от корабни товари, които са получени през време на експлоатацията на кораба и попадат в приложното поле на анекси I, IV и V от МАРПОЛ 73/78, както и отпадъците, свързани с товара, както са определени в насоките за прилагане на Анекс V от МАРПОЛ 73/78.
4. (изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) "Остатъци от корабни товари" са всички остатъци от товарите на борда, които остават в трюмовете или в товарните танкове след приключване на операциите по разтоварване и почистване, включително излишъците и разлетите или разпилените количества по време на товарене/разтоварване.
5. (изм., ДВ, бр. 103 от 2007 г.) "Пристанищни приемни съоръжения" са съоръжения, независимо дали са трайно прикрепени, подвижни или плаващи, които могат да приемат отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност, и остатъци от корабни товари.
6. "Технологичен план" е утвърдена от пристанищния оператор работна схема на пристанището, в която са отразени границите на терминалите, кейовите места, с указване на автомобилните и железните пътища и подходи, покрити складове и складови площи, основни технологични схеми с пристанищната механизация, понтони и др.
7. (Нова, ДВ, бр. 100 от 2006 г.) Понятия и определения, използвани при разработването на технологична карта:
а) "товарна единица" е товар, който се състои от единични товари или опаковки, събрани заедно по един или много начини и оформени или пригодени за обработка, транспорт, стифиране или съхраняване във форма на единица;
б) "технологична карта" е документ, съдържащ описание на операциите на претоварния процес, тяхната последователност, използваната работна сила, оборудване и инструменти и друга необходима във връзка с този процес информация;
в) "типова технологична карта (карта за типов технологичен процес)" е технологична карта за обработка на товари с подобни физико-химически свойства и характеристики на товарната единица; не се допуска разработката на типова технологична карта за опасни товари; всички видове товари с техните характеристики и особености се описват задължително;
г) "технологични варианти за работа" са:
- кораб - претоварно съоръжение - склад и обратно;
- кораб - претоварно съоръжение - сухопътно превозно средство (и обратно);
- склад - претоварно съоръжение - сухопътно превозно средство (и обратно);
- кораб - кораб (претоварване);
- склад - склад (преместване, прехвърляне на товара);
- корабни (складови) претоварни операции (шифтинг, триминг, почистване, фумигиране и др.).

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл. 95, ал. 1 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.

§ 3. Наредбата отменя Наредба № 9 от 2001 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата (ДВ, бр. 55 от 2001 г.).

§ 4. Свидетелствата за експлоатационна годност, издадени по реда на отменената с § 3 наредба, се заменят с Удостоверение за експлоатационна годност в 6-месечен срок от влизането в сила на тази наредба след извършване на планова годишна проверка на експлоатационната годност на съответното пристанище.

§ 5. Прегледите за експлоатационна годност по подадени до влизане в сила на наредбата заявления се извършват по реда на тази наредба.

§ 6. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение № 1
към чл. 11б, ал. 3
(Ново, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)

Приложение № 2
към чл. 18, ал. 1
(Предишно приложение № 1 към чл. 18, ал. 1, ДВ, бр. 103 от 2007 г.)

Информация за правоспособните лица, работещи в пристанищата за обществен транспорт (производствен персонал, зает непосредствено в товаро-разтоварната дейност)

Име, презиме и фамилия

Длъжност в пристанището

Правоспособност

Свидетелство №, дата, издадено
от...

Ограничения

ЕКП в България
Код/
Професия



Приложение № 2
към чл. 19, ал. 4, т. 11
(Отм., предишно приложение № 4, ДВ, бр. 100 от 2006 г.)

Списък на технологичните карти

Вид товар

Клас по ИМО (опасен товар)

Номер на карта

Пристанище кей, терминал, понтон

Особености

Забележки, вкл. относно съгласуване




Приложение № 3
към чл. 22, ал. 1
(Отм., предишно приложение № 5, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) (pdf)

Приложение № 4
към чл. 22, ал. 1
(Предишно приложение № 6, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.) (pdf)

Приложение № 5
към чл. 22, ал. 8
(Предишно приложение № 7, изм., ДВ, бр. 100 от 2006 г.)
(pdf)

Наредба за изменение и допълнение
на Наредба № 9 от 2005 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата
(Обн., ДВ, бр. 100 от 12.12.2006 г.)

Заключителни разпоредби

§ 22. Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" дава указания по прилагането на тази наредба.

§ 23.
(1) Разпоредбите по § 7 относно чл. 11, ал. 3, 4, 5, 6, 7, 8 и 9, § 13 относно чл. 19, ал. 4, т. 7, ал. 5, § 16 относно чл. 24, ал. 6, § 18 относно чл. 31, ал. 3, § 19 относно чл. 32, ал. 5 и § 20 относно чл. 33 влизат в сила от 1.I.2007 г.
(2) Параграф 10 относно чл. 15а влиза в сила от 1.X.2007 г. за операторите на морските пристанища или терминали и от 1.I.2008 г. за операторите на речните пристанища или терминали.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив