Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) С наредбата се определят условията и редът за възлагане на малки обществени поръчки.
(2) Малки обществени поръчки са обществени поръчки, които имат следните стойности без данък върху добавената стойност:
1. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) за строителство - по-малка или равна на 1 800 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - по-малка или равна на 5 000 000 лв.;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) за доставки - по-малка или равна на 150 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - по-малка или равна на 250 000 лв.;
3. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) за услуги - по-малка или равна на 90 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - по-малка или равна на 250 000 лв.;
4. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) конкурс за проект - от 10 000 до 30 000 лв. включително.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Стойността на малките обществени поръчки се определя по реда на чл.15 от Закона за обществените поръчки (ЗОП).
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато възложители по чл.7, т. 1 - 4 ЗОП финансират с повече от 50 на сто малка обществена поръчка за строителство или за услуги, свързани със строителство, лицата, които възлагат договора, са длъжни да спазват разпоредбите на наредбата.
Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Възложителите могат да не провеждат процедура за възлагане на малка обществена поръчка, но са длъжни да съберат не по-малко от 3 оферти, които съдържат техническо и финансово предложение, освен ако това е обективно невъзможно, когато поръчките имат следните стойности без данък върху добавената стойност:
1. (изм., ДВ, бр. 83 от 2007 г.) за строителство - от 45 000 до 100 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - от 500 000 до 1 500 000 лв..;
2. (изм., ДВ, бр. 83 от 2007 г.) за доставки или услуги - от 15 000 до 30 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - от 50 000 до 100 000 лв.
(2) Възложителите могат да не събират 3 оферти, когато поръчките имат следните стойности без данък върху добавената стойност:
1. (изм., ДВ, бр. 83 от 2007 г.) за строителство - по-малка от 45 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - по-малка от 500 000 лв.;
2. (изм., ДВ, бр. 83 от 2007 г.) за доставки или услуги - по-малка от 15 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - по-малка от 50 000 лв.
(3) В случаите по ал. 1, т. 2 и ал. 2, т. 2 възложителят може да не сключва писмен договор и да докаже сделката с първичните платежни документи.
Глава втора
ВИДОВЕ ПРОЦЕДУРИ
Чл. 3.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Малките обществени поръчки се възлагат в съответствие с принципите по чл.2 ЗОП чрез открит конкурс, публичен търг или договаряне с покана.
(2) (Попр., ДВ, бр. 93 от 2004 г.; изм., бр. 53 от 2006 г.) Възложителите вземат решение за възлагане на малка обществена поръчка чрез открит конкурс, освен ако са налице условията за договаряне с покана или обектът на поръчката позволява възлагането й чрез публичен търг.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителите вземат решение за провеждане на конкурс за проект за придобиване на план или идеен проект, избран от жури въз основа на проведен конкурс със или без присъждане на награди, главно в областта на териториалното устройство, архитектурата, инженеринговата дейност или обработката на данни.
Чл. 4.
(1) Открит конкурс е процедура за възлагане на малки обществени поръчки, при която всички заинтересувани лица могат да подадат оферта.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Публичен търг е процедура за възлагане на малки обществени поръчки за доставка, при която качествените показатели и характеристики на предмета на поръчката са изчерпателно и точно определени по такъв начин, че кандидатите могат да предлагат само цена по-ниска от началната тръжна цена.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Договаряне с покана е процедура за възлагане на малки обществени поръчки, при която възложителят провежда преговори за определяне клаузите на договора с едно или повече определени от него лица.
(4) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(5) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Глава трета
ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА МАЛКИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ
Раздел I
Откриване на процедура за възлагане на малки обществени поръчки
Чл. 5.
(1) Възложителят взема решение за откриване на процедура за възлагане на малка обществена поръчка, с което одобрява:
1. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) обявлението и документацията за участие в процедурата - при открит конкурс или публичен търг;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) обявлението и конкурсната програма - при конкурс за проект;
3. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) поканата за участие в процедурата и документацията, ако такава се предвижда - при договаряне с покана.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Решението и обявлението по ал. 1, т. 1 и 2 и решението и поканата по ал. 1, т. 3 се изпращат до Агенцията по обществени поръчки, наричана по-нататък "агенцията", за вписване в Регистъра на обществените поръчки при условията и по реда на Правилника за прилагане на ЗОП (ППЗОП).
Чл. 6. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Обявлението за малка обществена поръчка се изготвя съгласно образеца по чл.19, ал. 7 ЗОП и се изпраща за обнародване на електронната страница на "Държавен вестник" едновременно с изпращането му за вписване в Регистъра на обществените поръчки.
(2) Възложителят може да предвиди в обявлението изискване за създаване на юридическо лице, когато участникът, определен за изпълнител, е обединение на физически и/или юридически лица; новосъздаденото юридическо лице е обвързано от офертата, подадена от обединението.
(3) Възложителят запазва правото за участие в процедури за възлагане на малки обществени поръчки за специализирани предприятия или кооперации на лица с увреждания, когато обектът на поръчката е включен в списък, утвърден от Министерския съвет, или поръчката се изпълнява по програми за защита на заетостта на лица с увреждания. Възложителят посочва изискването в обявлението за откриване на малка обществена поръчка.
(4) Възложителят може да предвиди в обявлението и допълнителни изисквания за изпълнението на малката обществена поръчка, свързани с опазването на околната среда, безработицата и откриването на работни места за лица с увреждания, при спазване изискванията на чл. 9. В тези случаи при изготвянето на офертата участниците посочват и начина на изпълнение на допълнителните изисквания.
Чл. 7. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Възложителите могат да определят изпълнител на обществена поръчка при открит конкурс чрез използване на електронен търг, когато техническите спецификации на малката обществена поръчка могат да бъдат точно определени.
(2) Електронен търг не може да се прилага за малки обществени поръчки за услуги или строителство, които имат за предмет интелектуална дейност.
(3) Възложителят посочва използването на електронен търг в обявлението за малка обществена поръчка.
(4) Електронният търг не може да се прилага, ако предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията. При провеждането на електронен търг не може да се променя предметът на поръчката, посочен в обявлението и в спецификациите.
(5) Провеждането на електронен търг се извършва при условията и по реда на чл.31 - 34 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки.
Чл. 8.
(1) Документацията за участие трябва да съдържа:
1. решението за откриване на процедура за възлагане на малка обществена поръчка;
2. обявлението или поканата за малката обществена поръчка;
3. пълното описание на обекта на поръчката, включително на обособените позиции;
4. (доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) техническите спецификации, определени съгласно чл.30 - 33 ЗОП;
5. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) инвестиционните проекти, когато се изискват при обществена поръчка за строителство;
6. показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на комплексната оценка на офертата, когато критерият за оценка е икономически най-изгодната оферта;
7. (нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) минималните изисквания, на които трябва да отговарят вариантите и специалните изисквания за тяхното представяне, когато възложителят допуска варианти;
8. (предишна т. 7, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) образец на офертата, както и указание за подготовката й;
9. (предишна т. 8, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) проект на договор;
9. (отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Методиката по ал. 1, т. 6 съдържа точни указания за определяне на оценката по всеки показател и за определяне на комплексната оценка на офертата, включително за относителната тежест, която възложителят дава на всеки от показателите за определяне на икономически най-изгодната оферта. Относителната тежест на отделните показатели може да бъде изразена чрез максимални стойности в рамките на общата оценка.
(3) Цената на документацията за участие не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното изработване.
(4) (Доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Документацията за участие може да се закупува до изтичането на срока за подаване на офертите или заявленията. Лицата имат право да разгледат документацията на място, преди да я закупят.
(5) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При поискване от заинтересуваното лице, придружено от платежен документ за стойността на документацията, възложителят е длъжен да я изпрати за сметка на лицето, отправило искането.
Чл. 9. Възложителите нямат право да включват в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки.
Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) До 7 дни преди изтичането на срока за получаване на офертите всеки участник може да поиска писмено от възложителя разяснения по документацията за участие. Възложителят е длъжен да отговори в 3-дневен срок от постъпване на искането.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят изпраща разяснението по ал. 1 едновременно до всички лица, които са закупили документация за участие и са посочили адрес за кореспонденция, без да отбелязва в отговора лицето, направило запитването. Разяснението се прилага и към документацията, която се закупува от други лица.
Раздел II
Оферти
Чл. 11.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При изготвяне на офертата всеки участник трябва да се придържа точно към обявените от възложителя условия.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) До изтичането на срока за получаване на офертите всеки участник в процедурата може да промени, допълни или оттегли офертата си.
Чл. 12.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Всеки участник в процедура за възлагане на малка обществена поръчка има право да представи само една оферта.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодната оферта и възложителят е допуснал възможността за представяне на варианти, участникът може да предложи няколко варианта в офертата си.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) За разглеждане се приемат само вариантите, които отговарят на минималните изисквания, посочени от възложителя.
(4) (Предишна ал. 3, изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Лице, което е дало съгласие и е посочено като подизпълнител в офертата на друг участник, не може да представя самостоятелна оферта.
Чл. 13.
(1) Всяка оферта трябва да съдържа:
1. удостоверение за актуално състояние или документ за регистрация на чуждестранно лице съобразно националното му законодателство, а когато е физическо лице - копие от документ за самоличност;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) доказателства за икономическо и финансово състояние по чл.50 ЗОП и за технически възможности и/или квалификация по чл.51 ЗОП, посочени от възложителя в обявлението за обществена поръчка;
3. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) декларация за липса на обстоятелствата по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП;
4. декларация за липса на обстоятелствата по чл.47, ал. 2 ЗОП, посочени от възложителя в обявлението за обществена поръчка;
5. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) подизпълнителите, които ще участват при изпълнението на поръчката, и дела на тяхното участие, ако участникът предвижда подизпълнители;
6. срок за изпълнение на поръчката;
7. предлагана цена;
8. декларация, че в предложената цена е спазено изискването за минимална цена на труда - в случаите, когато обществената поръчка е за строителство;
9. срок на валидност на офертата;
10. (нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) документ за внесена гаранция за участие, когато такава се изисква съгласно обявлението;
11. (нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) друга информация, посочена в обявлението или в документацията за участие;
12. (предишна т. 10, изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) списък на документите, съдържащи се в офертата, подписан от участника.
(2) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато участникът предвижда участие на подизпълнители, документите по ал. 1, т. 1, 3 и 4 се представят за всеки от тях.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато участник в процедурата е обединение, което не е юридическо лице, документите по ал. 1, т. 1 - 4 се представят за всяко физическо или юридическо лице, включено в обединението.
(5) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато участникът в процедура е чуждестранно физическо или юридическо лице или техни обединения, офертата се подава на български език, документът по ал. 1, т. 1 се представя в легализиран превод, а документите по ал. 1, т. 2 - 4, които са на чужд език, се представят и в превод. Ако участникът е обединение, документите се представят за всяко физическо или юридическо лице, включено в обединението.
(6) Когато поръчката е с място на изпълнение извън страната, офертата и документите към нея могат да се представят на официалния език на съответната страна.
Чл. 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Офертата се представя в запечатан непрозрачен плик от участника или от упълномощен от него представител лично или по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка. Върху плика участникът посочва адрес за кореспонденция, телефон и по възможност - факс и електронен адрес, а когато офертата е за самостоятелно обособени позиции - и за кои позиции се отнася.
(2) Предлаганата с офертата цена се представя в отделен запечатан непрозрачен плик с надпис "Предлагана цена", поставен в плика с офертата.
(3) При приемане на офертата върху плика се отбелязват поредният номер, датата и часът на получаването и посочените данни се записват във входящ регистър, за което на приносителя се издава документ.
(4) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят не приема за участие в процедурата и връща незабавно на участниците оферти, които са представени след изтичане на крайния срок за получаване или в незапечатан, прозрачен или скъсан плик. Тези обстоятелства се отбелязват в регистъра по ал. 3.
(5) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Офертата може да се представи и по електронен път при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис. В този случай участникът е длъжен да представи на възложителя всички документи, които не са в електронен вид по реда на ал. 1, преди изтичането на срока за получаване на офертите.
(6) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Офертите, изпратени по електронен път, се получават и съхраняват при условията и по реда на Правилника за прилагане на ЗОП.
Чл. 15.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Срокът на валидност на офертите е времето, през което участниците са обвързани с условията на представените от тях оферти.
(2) Срокът по ал. 1 се определя в календарни дни.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят може да изиска от класираните участници да удължат срока на валидност на офертите си до момента на сключване на договора за малката обществена поръчка.
Раздел III
Разглеждане, оценка и класиране на офертите
Чл. 16.
(1) Подготовката и провеждането на процедурите за възлагане на малки обществени поръчки се извършват от възложителя.
(2) (Доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят отговаря за приемането и съхраняването на офертите и проектите.
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят е длъжен да съхранява цялата документация по провеждането на всяка процедура за възлагане на малка обществена поръчка най-малко 4 години след приключване изпълнението на договора или след прекратяване на процедурата.
Чл. 17.
(1) Всички действия на възложителя към кандидатите са в писмен вид.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Обменът на информация може да се извърши по пощата, по факс, по електронен път при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис или чрез комбинация от тези средства по избор на възложителя. Избраните средства за комуникация трябва да са общодостъпни.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Решенията на възложителя, за които той е длъжен да уведоми кандидатите, се връчват лично срещу подпис или се изпращат с препоръчано писмо с обратна разписка, по факс или по електронен път при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Обменът и съхраняването на информация в хода на провеждане на процедурата за възлагане на малка обществена поръчка се извършват по начин, който гарантира целостта, достоверността и поверителността на офертите и проектите.
Чл. 18.
(1) Възложителят назначава комисия за провеждане на процедура за малка обществена поръчка, като определя нейния състав и резервни членове.
(2) Комисията се състои най-малко от трима членове, един от които задължително е правоспособен юрист, а останалите са лица, притежаващи необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с обекта и сложността на поръчката.
(3) Възложителят може да привлече като членове или консултанти на комисията и външни експерти.
(4) Възнагражденията на членовете на комисията и всички разходи, свързани с дейността й , са за сметка на възложителя.
Чл. 19.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят определя за членове на комисията или за консултанти лица, които:
1. (доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) нямат материален интерес от възлагането на обществената поръчка на определен кандидат или участник;
2. (доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) не са свързани лица по смисъла на Търговския закон с кандидат или участник в процедурата или с посочените от него подизпълнители, или с членове на техните управителни или контролни органи.
(2) Членовете на комисията и консултантите са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията.
(3) Членовете на комисията и консултантите представят на възложителя декларация за съответствие на обстоятелствата по ал. 1 и за спазване на изискванията по ал. 2 при тяхното назначаване и на всеки етап от процедурата, когато настъпи промяната в декларираните обстоятелства.
Чл. 20.
(1) Решенията на комисията се вземат с мнозинство от членовете й . Когато член на комисията е против взетото решение, той подписва протокола с особено мнение и писмено излага мотивите си.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Член на комисията, който не може да изпълнява задълженията си по обективни причини или е отстранен поради наличие на обстоятелства по чл. 19, ал. 1, се замества от резервен член, а ако това е невъзможно, възложителят издава заповед за определяне на нов член.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато член на комисията за провеждане на процедурата за малка обществена поръчка е отстранен поради наличие на обстоятелства по чл. 19, ал. 1, направената от него оценка на оферти не се взема предвид.
Чл. 21. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Комисията предлага за отстраняване от участие в процедурата участник:
1. който не е представил някой от необходимите документи по чл. 13;
2. за когото са налице обстоятелства по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП и посочените в обявлението обстоятелства по чл.47, ал. 2 ЗОП;
3. който е представил оферта, която е непълна или не отговаря на предварително обявените условия на възложителя;
4. който е представил оферта, която не отговаря на изискванията на чл. 14, ал. 2.
(2) Участниците са длъжни в процеса на провеждане на процедурата да уведомяват възложителя за всички настъпили промени в обстоятелствата по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП и посочените в обявлението обстоятелства по чл. 47, ал. 2 ЗОП в 7-дневен срок от настъпването им.
Чл. 22.
(1) (Предишен текст на чл. 22, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят определя изпълнителя на малката обществена поръчка въз основа на оценка на офертите по един от следните критерии, определен в обявлението:
1. най-ниска цена;
2. икономически най-изгодна оферта.
(2) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато избраният критерий е икономически най-изгодната оферта, възложителят е длъжен да определи показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на оценката по всеки показател. Когато по обективни причини е невъзможно да бъде посочена относителната тежест за всеки показател, възложителят ги подрежда по важност в низходящ ред.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Критериите по ал. 1 се прилагат само по отношение на офертите на участниците, които не са отстранени от участие в процедурата и които отговарят на обявените от възложителя изисквания за икономическо и финансово състояние, професионална квалификация и технически възможности.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодната оферта и възложителят е посочил в обявлението, че допуска представяне на варианти, на оценяване подлежат всички предложени варианти, които отговарят на обявените изисквания. В тези случаи участникът участва в класирането само с варианта, получил най-висока оценка.
Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Процедурата за възлагане на малка обществена поръчка завършва:
1. със сключване на договор с определения изпълнител, или
2. с решение за прекратяването й.
Чл. 24.
(1) Възложителят прекратява процедурата за възлагане на малка обществена поръчка с мотивирано решение, когато:
1. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) не е подадена нито една оферта или заявление за участие в публичен търг или не е допуснат нито един участник или кандидат;
2. (доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) всички оферти или заявления за участие в публичен търг не отговарят на предварително обявените от възложителя условия;
3. всички оферти, които отговарят на предварително обявените от възложителя условия, надвишават финансовия ресурс, който той може да осигури;
4. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) първият или вторият класиран участник откаже да сключи договор;
5. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) отпадне необходимостта от провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, включително при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди;
6. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) са установени нарушения при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата;
7. (нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) поради наличие на някое от основанията по чл. 32 не сключва договор за малка обществена поръчка.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят е длъжен да изпрати копие от решението по ал. 1 до участниците и до изпълнителния директор на агенцията в 3-дневен срок от издаването му.
(3) В случаите по ал. 1, т. 3 възложителят задължително включва в решението най-ниската оферирана цена и не може да сключва договор със същия предмет за цена, равна или по-голяма от посочената в решението, при провеждане на следваща процедура в рамките на същата година.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При прекратяване на процедурата за възлагане на малка обществена поръчка по ал. 1, т. 3, 5 и 6 възложителят възстановява на участниците направените от тях разходи за закупуване на документацията за участие в процедурата в 14-дневен срок от решението по ал. 1.
(5) Процедура за възлагане на малка обществена поръчка чрез публичен търг не може да се прекратява на основание ал. 1, т. 3.
(6) (Нова, ДВ, бр. 83 от 2007 г.) В случаите по ал. 1, т. 1, когато не е подадена нито една оферта, възложителите по чл. 7, т. 2 ЗОП може да не провеждат процедура за възлагане на малка обществена поръчка, но са длъжни да съберат не по-малко от 3 оферти, които съдържат техническо и финансово предложение.
Чл. 25. (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят може да открие нова процедура за възлагане на малка обществена поръчка със същия предмет само когато първоначално обявената процедура е прекратена и решението за прекратяване не е обжалвано или ако е обжалвано и спорът е решен.
Раздел IV
Гаранции
Чл. 26.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Участникът представя гаранция за участие в процедурата за възлагане на малка обществена поръчка, ако това е предвидено в обявлението или в поканата за участие, а определеният изпълнител представя гаранция за изпълнение.
(2) Възложителят определя условията и размера на гаранцията за участие в абсолютна сума, но не повече от 1 на сто от стойността на поръчката.
(3) Възложителят определя условията и размера на гаранцията за изпълнение на договора като процент от стойността на малката обществена поръчка, но не повече от 5 на сто от стойността на поръчката.
(4) Възложителят изисква и други гаранции за изпълнение в случаите, определени със закон.
(5) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Чл. 27.
(1) Гаранцията се представя в една от следните форми:
1. парична сума;
2. банкова гаранция.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Участникът или определеният изпълнител избира сам формата на гаранцията за участие, съответно за изпълнение.
Чл. 28.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят освобождава гаранциите за участие на отстранените и на класираните участници в срок 3 работни дни след изтичане на срока за обжалване на решението на възложителя за определяне на изпълнител.
(2) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При прекратяване на процедурата за възлагане на малка обществена поръчка гаранциите на всички участници се освобождават в срок 3 работни дни след изтичането на срока за обжалване на решението за прекратяване.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят освобождава гаранциите по ал. 1, без да дължи лихви за периода, през който средствата законно са престояли при него.
Чл. 29. (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят има право да задържи гаранцията за участие, когато участникът в процедура за възлагане на малка обществена поръчка:
1. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) оттегля офертата или заявлението за участие в публичен търг след изтичане на срока за получаване на оферти или заявления за участие;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) обжалва решението на възложителя за определяне на изпълнител - до решаване на спора;
3. (попр., ДВ, бр. 93 от 2004 г.; изм., бр. 53 от 2006 г.) е определен за изпълнител, но не изпълни задължението си да сключи договор за обществената поръчка; 4. в други случаи, посочени в наредбата.
Чл. 30. Условията и сроковете за задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение се уреждат в договора за възлагане на малка обществена поръчка.
Раздел V
Договор за малка обществена поръчка
Чл. 31.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят сключва писмен договор за малка обществена поръчка с участника, определен за изпълнител на поръчката в резултат на проведена процедура.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Договорът за малка обществена поръчка включва задължително всички предложения от офертата на участника, въз основа на които e, определен за изпълнител.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят сключва договора по ал. 1 в 15-дневен срок след изтичането на срока за обжалване на решението за определяне на изпълнител в случаите, когато не е подадена жалба или е подадена жалба, но не е поискано налагане на временна мярка.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато срещу решението за определяне на изпълнител е подадена жалба и е направено искане за налагане на временна мярка, възложителят сключва договор в 15-дневен срок от влизането в сила на определението, с което се отхвърля искането за налагане на временна мярка.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Не се допуска сключването на безсрочни договори за малки обществени поръчки.
Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Договорът за малка обществена поръчка не се сключва с участникa, определен за изпълнител, който при подписването на договора:
1. не представи документ за регистрация в съответствие с изискването на чл. 6, ал. 2;
2. не изпълни задължението по чл.47, ал. 9 и чл.48, ал. 2 ЗОП;
3. не представи определената гаранция за изпълнение на договора.
(2) В случаите по ал. 1 възложителят може да определи за изпълнител класирания на второ място участник и да сключи договор с него или да прекрати процедурата.
Чл. 33.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Страните по договор за малка обществена поръчка не могат да го изменят, освен в случаите по чл.43, ал. 2 ЗОП.
(2) Възложителят може да прекрати договор за малка обществена поръчка, ако в резултат на обстоятелства, възникнали след сключването му, не е в състояние да изпълни своите задължения. В този случай възложителят дължи на изпълнителя обезщетение за претърпените вреди от сключването на договора.
Чл. 34.
(1) (Доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен в резултат на проведена процедура договор за малка обществена поръчка до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки не по-късно от 7 дни след сключването на договора.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Информацията по ал. 1 се изготвя съгласно образеца по чл.19, ал. 7 ЗОП.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Информацията по ал. 1, оповестяването на която противоречи на закон, не се вписва в Регистъра на обществените поръчки. В този случай възложителят мотивира това пред агенцията.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Информация, която съгласно образеца по чл.19, ал. 7 ЗОП не е предназначена за публикуване, се използва за статистически цели.
(5) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В края на всяко тримесечие възложителят изпраща обобщена информация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки, за всички малки обществени поръчки, реализирани при условията на чл. 2.
Глава четвърта
ОТКРИТ КОНКУРС
Раздел I
Откриване на процедурата и подаване на оферти
Чл. 35.
(1) (Доп., ДВ, бр. 59 от 2005 г.; изм., бр. 53 от 2006 г.) При провеждане на открит конкурс възложителят изпраща обявлението за малка обществена поръчка едновременно до "Държавен вестник" за обнародване в електронната му страница и до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки най-малко 33 дни преди крайния срок за получаване на офертите.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Срокът по ал. 1 може да се намали до 22 дни, когато предварителното обявление е изпратено за обнародване между 52 дни и 12 месеца преди датата на изпращане на обявлението по ал. 1 и съдържа информацията, налична към датата на изпращането му.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Срокът по ал. 1 може да се намали със 7 дни, когато обявлението е попълнено оn-line или е въведено директно в регистъра чрез XML форма от упълномощен потребител, идентифициран чрез електронен подпис.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Срокът по ал. 1 може да се намали с 5 дни, ако от датата на обнародване на обявлението в електронен вид възложителят предостави пълен достъп по електронен път до документацията за участие в процедурата и ако в обявлението е посочен интернет адрес, на който тя може да бъде намерена. Това намаление на срока може да се прилага заедно с намалението на срока по ал. 3.
Чл. 36. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) При определяне на срока за получаване на офертите възложителят трябва да се съобрази с обема на документацията за участие в процедурата и с времето, необходимо за изготвяне на офертите.
(2) Възложителят удължава срока за получаване на офертите с не повече от 30 дни, когато е постъпило искане, че първоначално определеният срок е недостатъчен, поради необходимост от:
1. разглеждане на място на допълнителни документи към документацията;
2. оглед на мястото на изпълнение.
(3) Възложителят може да удължи срока за получаване на офертите с не повече от 30 дни, когато в срока, определен за получаване на офертите, няма постъпила оферта.
(4) Промяната в срока за получаване на оферти трябва да бъде обнародвана на електронната страница на "Държавен вестник" и вписана в регистъра. Когато удълженият срок е определен в дни, той започва да тече от датата на обнародването.
Раздел II
Разглеждане, оценка и класиране на офертите
Чл. 37.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията за провеждане на открития конкурс се назначава от възложителя след изтичане на срока за получаване на офертите и се обявява в деня, определен за отваряне на офертите.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят определя срок за приключване на работата на комисията, който не може да бъде по-дълъг от срока на валидност на офертите.
Чл. 38.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията започва работа след получаване на списъка с участниците и представените оферти.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията отваря офертите по реда на тяхното постъпване и проверява съответствието им със списъка по чл. 13, ал. 1, т. 12.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При отваряне на офертите най-малко трима от членовете на комисията подписват плика с предлаганата цена, а когато критерият за оценка е икономически най-изгодната оферта, се подписват и всички приложения на участника, които комисията ще оценява съгласно обявените критерии.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Участниците в процедурата, или техни упълномощени представители могат да присъстват при действията на комисията по ал. 2 и 3.
(5) Комисията проверява съответствието на офертите с предварително обявените от възложителя условия.
(6) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията може по всяко време да проверява заявените от участниците данни, да иска разяснения относно сертификатите и документите, представени съгласно чл.50 - 53 ЗОП, както и да изисква писмено представяне в определен срок на допълнителни доказателства за обстоятелствата, посочени в офертата.
(7) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Чл. 39.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Ако някой участник предложи цена, която е по-ниска с повече от 30 на сто от средната цена на останалите оферти за конкретната обществена поръчка, комисията трябва да изиска от него подробна писмена обосновка за предложената цена. Комисията определя разумен срок за представяне на обосновката, който не може да бъде по-кратък от 3 работни дни след получаване на искането за това.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията може да приеме писмената обосновка по ал. 1 и да не отстрани офертата, когато са посочени обективни обстоятелства, свързани със:
1. оригинално решение за изпълнение на обществената поръчка;
2. предложеното техническо решение;
3. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) наличието на изключително благоприятни условия за участника;
4. икономичност при изпълнение на обществената поръчка;
5. (нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) получаване на държавна помощ.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато участникът не представи в срок писмената обосновка или комисията прецени, че посочените обстоятелства не са обективни, комисията предлага на възложителя офертата да се отхвърли.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато комисията установи, че офертата на участник е с необичайно ниска цена поради получена държавна помощ, за която не е представено доказателство в определения срок, тя предлага офертата да се отхвърли.
Чл. 40. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Комисията разглежда допуснатите оферти и ги оценява в съответствие с предварително избрания критерий, посочен в обявлението.
(2) Когато възложителят е допуснал представяне на варианти в офертата, комисията не може да отхвърли вариант само на основание, че изборът на този вариант би довел до сключване на договор за услуги вместо на договор за доставки или обратно.
(3) Комисията класира участниците въз основа на резултатите, получени при разглеждане и оценяване на офертите.
Чл. 41.
(1) Комисията съставя протокол за разглеждането, оценяването и класирането на офертите, който съдържа:
1. състав на комисията и списък на консултантите;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) списък на участниците и офертите, предложени за отстраняване от процедурата, и мотивите за предложението за отстраняването им;
3. становищата на консултантите;
4. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) резултатите от разглеждането и оценяването на допуснатите оферти, включително кратко описание на предложенията на участниците и оценките по всеки показател, когато критерият за оценка е икономически най-изгодната оферта;
5. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) класирането на участниците, чиито оферти са допуснати до разглеждане и оценяване; 6. дата на съставяне на протокола.
(2) Протоколът на комисията се подписва от всички членове и се предава на възложителя заедно с цялата документация.
(3) Комисията приключва своята работа с предаване на протокола на възложителя.
Чл. 42.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят обявява с мотивирано решение класирането на участниците и участника, определен за изпълнител, в срок от 5 работни дни след приключване работата на комисията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В решението по ал. 1 възложителят посочва и отстранените от процедурата участници и оферти и мотивите за отстраняването им.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят изпраща решението по ал. 1 на участниците в 3-дневен срок от издаването му.
(4) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При писмено искане от участник възложителят е длъжен в 3-дневен срок от получаването му да осигури достъп до протокола по чл. 41, ал. 1. Възложителят може да откаже достъп до някои от данните, съдържащи се в протокола, когато предоставянето им противоречи на нормативен акт или предотвратява, ограничава или нарушава конкуренцията.
(5) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При писмено искане от участник възложителят е длъжен в 3-дневен срок от получаване на искането да предостави копие от протокола при условията на ал. 4.
Чл. 43.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят сключва договор за малка обществена поръчка с участника, класиран от комисията на първо място и определен за изпълнител.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При отказ на участника, определен за изпълнител, да сключи договор възложителят може да прекрати процедурата или да определи за изпълнител втория класиран участник и да сключи договор с него.
Глава пета
ПУБЛИЧЕН ТЪРГ
Раздел I
Откриване на процедурата
(Загл. изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
Чл. 44. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При възлагане на малка обществена поръчка чрез публичен търг одобреното с решение на възложителя обявление трябва да съдържа и:
1. началната тръжна цена;
2. стъпката, чрез която се намалява началната тръжна цена, определена от възложителя, и която се определя в размер между 1 и 10 на сто от началната тръжна цена;
3. мястото, деня и началния час на провеждането на търга.
Чл. 45. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) При провеждане на публичен търг възложителят изпраща обявлението за малка обществена поръчка едновременно до "Държавен вестник" за обнародване на електронната му страница и до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки най-малко 20 дни преди крайния срок за получаване на заявленията за участие.
(2) Срокът по ал. 1 може да се намали със 7 дни, когато обявлението е попълнено оn-line или е въведено директно в регистъра чрез XML форма от упълномощен потребител, идентифициран чрез електронен подпис.
(3) Възложителят може да удължи срока за получаване на заявления за участие с не повече от 30 дни, когато в срока, определен за получаване на заявления, няма постъпило заявление.
(4) Промяната в срока за получаване на заявления за участие трябва да бъде обнародвана в "Държавен вестник" и вписана в регистъра. Когато удълженият срок е определен в дни, той започва да тече от датата на обнародването.
Раздел II
Провеждане на търга
(Загл. изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
Чл. 46. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) За участие в публичен търг кандидатите подават заявление за участие, към което прилагат:
1. удостоверение за актуално състояние или документ за регистрация на чуждестранно лице съобразно националното му законодателство, а когато е физическо лице - копие от документ за самоличност;
2. декларация за липса на обстоятелствата по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП;
3. декларация за липса на обстоятелствата по чл.47, ал. 2 ЗОП, посочени от възложителя в обявлението за малка обществена поръчка;
4. документ за внесена гаранция за участие, когато такава се изисква съгласно обявлението.
Чл. 47. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Комисията за провеждане на публичен търг се назначава от възложителя след изтичането на срока за приемане на заявленията за участие и се обявява в деня, определен за провеждане на процедурата.
(2) В деня и часа, определени за провеждането на търга, председателят на комисията проверява присъствието на членовете й и обявява откриването му.
(3) Лицата, които представляват кандидатите, подали заявления за участие, се явяват и легитимират пред тръжната комисия чрез представяне на документ за самоличност и пълномощно - в случаите на упълномощаване.
(4) Ако в деня и часа, определени за провеждането на търга, не се яви представител на някой от кандидатите, комисията го отстранява от участие, а внесената от него гаранция се задържа.
Чл. 48. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) След откриването на търга комисията проверява съдържанието на подадените заявления за участие.
(2) Председателят на комисията обявява допуснатите до участие в търга, както и тези, които не се допускат до участие поради:
1. непредставяне на някой от документите по чл. 46;
2. наличие на обстоятелство по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП и на посочените в обявлението обстоятелства по чл. 47, ал. 2 ЗОП.
Чл. 49.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Преди да започне търгът, председателят на комисията поканва последователно по реда на подаване на заявленията всички допуснати кандидати да потвърдят устно началната тръжна цена.
(2) В случай че някой от допуснатите кандидати откаже да потвърди началната тръжна цена, той не се допуска до по-нататъшно участие в процедурата, а внесената от него гаранция за участие се задържа.
(3) Когато до участие в търга е допуснат само един кандидат, той се обявява за спечелил търга по началната тръжна цена, ако я е потвърдил при условията на ал. 1 и ако откаже да предложи по-ниска цена.
Чл. 50.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Търгът започва с обявяване от председателя на комисията на началната тръжна цена и стъпката за намаляването й и се извършва чрез обявяване от кандидатите на последователни суми, всяка от които е по-ниска от предходната с една стъпка, разграничени от председателя на тръжната комисия със звуков сигнал. Последователността, в която кандидатите обявяват предложенията си, се определя чрез жребий.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В случай че кандидатите потвърдят началната тръжна цена, но никой от тях не обяви следващата по размер цена, търгът продължава между тях без стъпка за намаляване. Ако никой от кандидатите не обяви цена, по-ниска от началната, процедурата се закрива и внесените от тях гаранции за участие в търга се задържат.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В случай че кандидат откаже да обяви цена, която е по-ниска от предходната с една стъпка, председателят поканва следващия поред кандидат да обяви същата цена. Кандидатът, пропуснал дадена цена, продължава участието си, освен ако изрично обяви, че се отказва от по-нататъшно участие в търга, което се отбелязва в протокола.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В случай че никой от кандидатите не обяви цена, която е по-ниска от последната достигната цена, председателят обявява три пъти нейния размер, като преди третото обявяване прави предупреждение, че е последна. Когато няма друго предложение, председателят обявява приключването на търга със звуков сигнал, обявява кандидата, предложил най-ниската цена, и закрива търга.
(5) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Чл. 51.
(1) (Попр., ДВ, бр. 93 от 2004 г.) Комисията изготвя протокол от проведения търг, който се подписва от членовете на комисията и от представителите на всички допуснати кандидати. В протокола се посочват обстоятелствата по чл. 48, ал. 2 и последните предложения на допуснатите кандидати. При отказ на кандидат да подпише протокола това обстоятелство се удостоверява от членовете на тръжната комисия.
(2) В срок 3 работни дни след провеждането на търга комисията представя на възложителя протокола от търга.
(3) В срок 5 работни дни след получаването на протокола от проведения търг възложителят с мотивирано решение обявява класирането на кандидатите и определя за изпълнител първия предложил най-ниска цена кандидат.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В решението по ал. 3 възложителят посочва и отстранените от участие в процедурата кандидати и мотивите за отстраняването им.
(5) Възложителят изпраща решението по ал. 3 на кандидатите в 3-дневен срок от издаването му.
Чл. 52.
(1) (Доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителят сключва договор за малка обществена поръчка с кандидата, спечелил търга.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) При отказ на кандидата, спечелил търга, да сключи договор възложителят може да прекрати процедурата или да определи за спечелил търга следващия кандидат, предложил най-ниска цена, и сключва договор с него.
Глава шеста
ДОГОВАРЯНЕ С ПОКАНА
Раздел I
Откриване на процедурата
Чл. 53.
(1) (Доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Възложителите могат да възлагат малки обществени поръчки чрез договаряне с покана само когато:
1. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) откритият конкурс е прекратен по чл. 24, ал. 1, т. 1 и 2 и първоначално обявените условия не са съществено променени;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) в случаите по чл. 24, ал. 1, т. 3 поканят за участие в процедурата участниците, които са представили оферти и отговарят на изискванията, посочени в обявлението за открит конкурс;
3. естеството на услугата не позволява да се определят достатъчно точно техническите спецификации, за да се възложи поръчката по реда на открития конкурс;
4. (попр., ДВ, бр. 93 от 2004 г.; изм., бр. 53 от 2006 г.) поради непреодолима сила е невъзможно спазването на сроковете по чл. 35;
5. в областта на строителството се извършва изследователска, експериментална или развойна дейност, която не е с цел печалба или възстановяване на разходите за тази дейност;
6. възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт;
7. стоките - предмет на доставка, се произвеждат с цел изследване, експериментиране, научна или развойна дейност и са в ограничено количество, което не позволява формиране на пазарна цена или възстановяване на разходите за тази дейност;
8. са необходими допълнителни доставки от същия доставчик, предназначени за частична замяна или за увеличаване на доставките, ако смяната на доставчика ще принуди възложителя да придобие стока с различни технически характеристики, което ще доведе до несъвместимост или до технически затруднения при експлоатацията и поддържането;
9. услугата се възлага след проведен конкурс за проект, като се изпращат покани за участие в договарянето на всички класирани участници в съответствие с условията на конкурса;
10. поради непредвидени обстоятелства е необходимо възлагането на допълнителна услуга или строителство на същия изпълнител при следните условия:
а) допълнителната услуга или строителството не могат технически или икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението на поръчката;
б) общата стойност на допълнителната услуга или строителството не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка;
11. е необходимо повторение на услуга или строителство от същия изпълнител не по-късно от 3 години от възлагането на първата поръчка при наличие на следните условия:
а) първата поръчка е възложена чрез открит конкурс и в обявлението за нея е посочена възможността за такова възлагане;
б) общата стойност на тази поръчка е включена при определяне стойността на първата поръчка;
в) новата поръчка съответства на основния проект, в изпълнение на който е възложена първата поръчка;
12. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) обект на поръчката е доставката на стоки, определени по списък, предложен от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата и одобрен от Министерския съвет с Правилника за прилагане на ЗОП;
13. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) поръчката е за услуги по чл.5, ал. 1, т. 2 ЗОП;
14. (отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.);
15. (отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В случаите по ал. 1, т. 8 и 11 договорът за допълнителна поръчка не може да бъде по-дълъг от 3 години.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В случаите по ал. 1, т. 12 договорът се сключва по реда на Закона за стоковите борси и тържищата.
Чл. 54.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В решението за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне с покана възложителят мотивира избора на тази процедура и одобрява поканата, а когато е предвидено - и документацията за участие. В решението се посочват и лицата, до които се изпраща поканата.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В поканата за участие в договарянето възложителят определя предмета на поръчката, изисквания за изпълнението й, датата и мястото на провеждане на договарянето.
(3) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) В поканата възложителят може да постави изискване за представяне на:
1. доказателства за икономическото и финансовото състояние по чл.50 ЗОП;
2. доказателства за техническите възможности и/или квалификация на кандидата по чл.51 ЗОП;
3. изискване за представяне на първоначална оферта, ако това е необходимо.
(4) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
(5) (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Чл. 55. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Поканата за участие в договаряне с покана се изпраща до посочените в решението лица и до агенцията с изключение на случаите по чл. 53, ал. 1, т. 12.
Раздел II
Провеждане на договарянето и определяне на изпълнител
(Загл. изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
Чл. 56.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията за провеждане на процедурата се назначава от възложителя след изпращане на поканите за участие в договарянето.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) За участие в процедурата поканените от възложителя кандидати представят:
1. удостоверение за актуално състояние или документ за регистрация на чуждестранно лице съобразно националното му законодателство, а когато е физическо лице - копие от документ за самоличност;
2. (изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) декларация за липса на обстоятелствата по чл.47, ал. 1 и 5 ЗОП;
3. подизпълнителите, които ще участват при изпълнението на поръчката, и дела на тяхното участие, когато се предвижда участието на подизпълнители.
(3) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато кандидатът предвижда участие на подизпълнители, декларацията по ал. 2, т. 2 се представя за всеки от тях.
(4) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато кандидат в процедурата е обединение, което не е юридическо лице, декларацията по ал. 2, т. 2 се представя от всеки участник в обединението.
Чл. 57.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Комисията провежда договарянето с всеки от кандидатите за определяне на условията на договора съгласно изискванията на възложителя, посочени в поканата за участие.
(2) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Когато поканените от възложителя кандидати са повече от един, направените предложения и постигнатите договорености с всеки кандидат се отразяват в отделен протокол, който се подписва от членовете на комисията и от кандидата.
(3) След провеждане на договарянето с всички поканени кандидати комисията изготвя доклад до възложителя, в който му предлага класиране на кандидатите.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Определянето на изпълнителя и сключването на договора се извършват по реда на чл. 42 и чл. 43.
Глава седма
БОРСОВА СДЕЛКА
(Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
Чл. 58. (Отм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.).
Глава осма
КОНКУРС ЗА ПРОЕКТ
(Загл. изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
Чл. 59.
(1) (Нова, ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Разпоредбите на тази глава се прилагат при провеждане на конкурс за проект:
1. организиран като част от процедура за възлагане на малка обществена поръчка за услуга;
2. с присъждане на награди и/или плащания за участниците в конкурса.
(2) (Предишен текст на чл. 59, изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Конкурс за проект се провежда за придобиване на:
1. устройствена концепция за изработване на устройствена схема, устройствен план, план за земеразделяне или лесоустройствен проект;
2. идеен проект за изработването на проекти, в т.ч. ландшафтни, архитектурни, конструктивни, технологични, инсталационни, както и проекти за произведения на изкуството и за реставрации и възстановяване на паметници на културата;
3. проект в областта на обработката на данни;
4. други проекти.
Чл. 60.
(1) Конкурсната програма трябва да съдържа:
1. проектната задача и указания за изпълнението й;
2. всички технически данни, необходими за изпълнението на проекта;
3. критериите за оценка на проекта, тяхната относителна тежест и начина за определяне на комплексната оценка на проекта.
(2) Цената на конкурсната програма не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното изработване.
Чл. 61. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Възложителят изпраща обявление за провеждане на конкурс за проект едновременно до "Държавен вестник" за обнародване на електронната му страница и до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки най-малко 33 дни преди крайния срок за получаване на проектите.
(2) Срокът по ал. 1 може да се намали със 7 дни, когато обявлението е попълнено оn-line или е въведено директно в регистъра чрез XML форма от упълномощен потребител, идентифициран чрез електронен подпис.
(3) Срокът по ал. 1 може да се намали с 5 дни, ако от датата на обнародване на обявлението в електронен вид възложителят предостави пълен достъп по електронен път до конкурсната програма и ако в обявлението е посочен интернет адрес, на който тя може да бъде намерена. Това намаление на срока може да се прилага заедно с намалението на срока по ал. 3.
(4) Обявлението за конкурс за проект се изготвя съгласно образеца по чл.19, ал. 7 ЗОП.
Чл. 62.
(1) За разглеждане и класиране на проектите възложителят назначава жури, което се състои най-малко от трима членове.
(2) Членовете на журито трябва да отговарят на изискванията на чл. 19.
(3) Когато от участниците в конкурса се изисква определена професионална квалификация или правоспособност, най-малко 1/3 от членовете на журито трябва да имат същата или еквивалентна квалификация или правоспособност.
Чл. 63.
(1) Възложителят определя длъжностно лице, което да приема конкурсните проекти.
(2) Лицето по ал. 1 е длъжно да пази в тайна обстоятелствата, станали му известни във връзка с конкурсните проекти, за което представя писмена декларация.
(3) Представените конкурсни проекти се номерират по реда на постъпването им и се съставя списък на номерата и съответстващите им имена на участниците. Списъкът се поставя в плик, който се запечатва и се съхранява до датата на обявяване на резултатите от конкурса.
(4) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Участниците представят данни и доказателства за професионалната си квалификация и правоспособност в отделен непрозрачен плик, който се отваря след класирането на проектите.
Чл. 64. (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.)
(1) Журито разглежда проектите и съставя протокол за класирането в съответствие с критериите, посочени в обявлението.
(2) Журито отстранява от класирането участниците в конкурса, които не отговарят на изискванията за професионална квалификация и правоспособност, посочени в обявлението.
(3) В срок 5 дни след приключване работата на журито възложителят обявява с решение класирането на участниците в конкурса съгласно протокола на журито, както и наградите или другите плащания.
(4) Възложителят изпраща информация за проведения конкурс до агенцията за вписване в Регистъра на обществените поръчки не по-късно от 7 дни след вземане на решението по ал. 3.
Глава девета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 65. За нарушаване на наредбата виновните лица се наказват по чл.32 от Закона за административните нарушения и наказания.
Чл. 66.
(1) (Изм., ДВ, бр. 53 от 2006 г.) Актовете за установяване на нарушения по наредбата се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит, но не по-късно от 3 години от извършването му.
(2) Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Процедурите за възлагане на малки обществени поръчки, за които е взето решение за откриването им преди влизането в сила на наредбата, се приключват по досегашния ред.
§ 2. За неуредените в наредбата въпроси се прилагат разпоредбите на ЗОП.
§ 3. Наредбата се приема на основание чл.14, ал. 5 ЗОП.
§ 4. Указания по прилагането на наредбата дава изпълнителният директор на Агенцията по обществени поръчки.
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 151
от 21 юни 2006 г.
за изменение и допълнение на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки
(Обн., ДВ, бр. 53 от 30.06.2006 г.)
Преходни и заключителни разпоредби
§ 65. Процедурите за възлагане на малки обществени поръчки, за които е взето решение за откриването им преди влизането в сила на наредбата, се приключват по досегашния ред.
§ 66. Постановлението се приема на основание § 150, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки (ДВ, бр. 37 от 2006 г.).
§ 67. Постановлението влиза в сила от 1 юли 2006 г.