Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
(1) С наредбата се определят условията и редът за:
1. възлагане на обществени поръчки по чл.13, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), наричани по-нататък "специални обществени поръчки":
а) свързани с отбраната и сигурността на страната, които са предмет на класифицирана информация, представляваща държавна тайна;
б) изпълнението на които трябва да е придружено със специални мерки за сигурност в съответствие с действащото в страната законодателство;
в) за доставки и услуги, свързани с производството и търговията с оръжия, боеприпаси и военна техника;
2. възлагане на специални обществени поръчки с компенсаторни (офсетни) споразумения, както и случаите, в които тези споразумения се допускат.
(2) В случай че поръчката е едновременно по чл.1, ал. 1, буква "в" и по букви "а" или "б", тя се възлага по реда, предвиден за букви "а" или "б".
(3) При определянето на стойността на специалните обществени поръчки се прилагат съответно правилата на чл.15 ЗОП.
Чл. 2.
(1) Възложители на специални обществени поръчки са субектите по чл.7, ал. 1 ЗОП.
(2) Възложителите организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки по наредбата и сключват договорите и/или рамковите споразумения за тях чрез ръководителите си или чрез упълномощени от тях длъжностни лица.
Чл. 3. Кандидатите за изпълнители на специални обществени поръчки са субектите по чл.9, ал. 1 ЗОП, които отговарят на условията за достъп до класифицирана информация, съответно на изискванията за прилагане на специалните мерки за сигурност или за производство или търговия с оръжие, боеприпаси и военна техника.
Чл. 4.
(1) Възложителите всяка година до 31 януари и при поискване изпращат в Агенцията по обществени поръчки обобщена информация за специалните обществени поръчки за предходната година, която съдържа:
1. брой и обща стойност на поръчките, приключили със сключване на договор, групирани според обекта на поръчката (строителство, доставки и услуги) и вида на процедурата;
2. брой на сключените компенсаторни (офсетни) споразумения;
3. брой на прекратените поръчки с посочване обекта на поръчката и вида на процедурата.
(2) Информацията по ал. 1 се подава по образец, утвърден от изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки, и не подлежи на вписване в Регистъра на обществените поръчки.
Глава втора
ВЪЗЛАГАНЕ НА СПЕЦИАЛНИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ
(1) Специални обществени поръчки се възлагат след провеждане на процедура чрез преговори или чрез конкурс по документи. (2) Възложителят взема решение за провеждане на процедура за възлагане на специална обществена поръчка чрез преговори или чрез конкурс по документи по своя преценка.
(3) Когато специалната обществена поръчка е само по чл.1, ал. 1, т. 1, буква "в" и стойността й е под 30 хил. лв. без включен данък върху добавената стойност (ДДС), възложителят може, без да провежда процедура, да упълномощи свой представител, който да събере ценови предложения от възможни изпълнители на поръчката и документите по чл.9, ал. 1 от кандидата, предложил най-ниска цена, както и да сключи с него договор за възлагане на обществена поръчка. Упълномощеното лице трябва да отговаря на изискванията на чл.35 ЗОП.
Чл. 6.
(1) Решението за откриване на процедурата съдържа:
1. описание на предмета на специалната обществена поръчка;
2. правно и фактическо основание за възлагане на поръчката;
3. вид на процедурата;
4. ниво на класификация на информацията или предвидени специални мерки за сигурност в случаите по чл.1, ал. 1, т. 1, букви "а" и "б";
5. схема за класификация на етапите за изпълнение на договора по чл.4 от Наредбата за общите изисквания за гарантиране на индустриалната сигурност, приета с Постановление № 51 на Министерския съвет от 2003 г. (обн., ДВ, бр. 22 от 2003 г.; изм., бр. 24 от 2003 г.), в случаите по чл.1, ал. 1, т. 1, буква "а";
6. техническите спецификации и основните икономически изисквания за изпълнение на поръчката;
7. срок и място за изпълнение на поръчката;
8. условия и размер на гаранцията за изпълнение;
9. лица, които да извършат проучване с цел установяване на възможни изпълнители на поръчката, и срок за извършването му; 10. други изисквания по преценка на възложителя с оглед предмета на поръчката;
11. критерии за водене на преговори и/или за оценка на офертите и начин за определяне на тежестта им в комплексната оценка на офертата.
(2) Решението за откриване на процедура за възлагане на специална обществена поръчка в случаите по чл.1, ал. 1, т. 1, букви "а" и "б" се взема след мотивирано писмено становище от служителя по сигурността на информацията относно това, дали в предмета на поръчката е включена информация, подлежаща на класификация като държавна тайна съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ), или от друг компетентен орган относно необходимостта от прилагането на специални мерки за сигурност.
(3) Лицата по ал. 1, т. 9 извършват проучването при спазване на изискванията за защита от нерегламентиран достъп до класифицирана информация, като ползват информация, включително от съответните статистически организации, издаващи бюлетини за пазарна информация, и от браншови организации за възможните изпълнители съобразно предмета на поръчката. За резултатите от проучването лицата изготвят доклад до възложителя, който съдържа и списък на установените възможни изпълнители.
Чл. 7.
(1) Възложителят отправя запитване за желание за участие в процедурата до възможните изпълнители, посочени в доклада по чл.6, ал. 3.
(2) В определен от възложителя срок лицата по ал. 1 писмено заявяват желанието си за участие, като към отговора прилагат декларация за съгласие за извършване на проучване, списък на евентуални подизпълнители, както и декларации от евентуалните подизпълнители за съгласие за участие в процедурата и за извършване на проучване.
(3) След изтичане на указания срок и получаване на заявленията по ал. 2 в случаите по чл.1, ал. 1, т. 1, букви "а" и "б" възложителят отправя искане до компетентната служба за сигурност за проучване по смисъла на ЗЗКИ и/или до компетентния орган за становище за изпълнение на специалните мерки за сигурност.
(4) Писменият отговор на компетентната служба по ал. 3 с резултатите от проучването или със съответното становище се изпраща на възложителя, който уведомява лицата, заявили желание за участие.
Чл. 8.
(1) След получаване на информацията по чл.7, ал. 4 възложителят писмено уведомява потенциалните изпълнители, за които е получено разрешение за достъп до съответното ниво на класифицирана информация и/или положително становище за изпълнение на специалните мерки за сигурност, за условията за получаване на решението за откриване на процедурата и/или на документация за участие (ако има такава) и за мястото и срока за подаване на оферти.
(2) Срокът за подаване на офертите се определя съобразно сложността на поръчката, но не може да бъде по-кратък от 7 работни дни от получаване на уведомлението по ал. 1.
(3) Когато сложността и особеностите на поръчката изискват подробно описание и указания към кандидатите, които не биха могли да се включат в решението по чл.6, ал. 1, възложителят изготвя документация за участие. Тя се предоставя безвъзмездно или срещу заплащане, като цената й не може да бъде по-висока от действителните разходи за нейното изработване.
Чл. 9.
(1) Офертите се изготвят съгласно изискванията на възложителя, указани в решението за откриване на процедурата и в документацията за участие, ако има такава, и съдържат:
1. документ, удостоверяващ актуалното правно състояние на кандидата;
2. административни данни на кандидата: адрес, телефон, факс, лице за връзка и др.;
3. доказателства за техническа възможност за изпълнение на поръчката;
4. декларация за участието или за липсата на подизпълнители;
5. техническо и ценово предложение и условия за изпълнение на поръчката;
6. документ, че кандидатите имат право на достъп до класифицирана информация по ЗЗКИ;
7. други документи съгласно решението по чл.6, ал. 1.
(2) Подизпълнителите трябва да отговарят на всички изисквания, на които отговаря и основният кандидат, което се доказва чрез представяне на същите документи.
(3) Офертите се представят в писмена форма на български език, а документите на чужд език - придружени с превод на български език, като документът по ал. 1, т. 1 се придружава с легализиран превод.
(4) При представяне на офертите се спазват изискванията на чл.57 ЗОП.
(5) Кандидати, чиито оферти не отговарят на изискванията на възложителя, се отстраняват от участие.
Чл. 10.
(1) След изтичането на срока за подаване на офертите възложителят назначава комисия за разглеждането им и определя срока за нейната работа. Съставът на комисията се обявява в деня, определен за отваряне на офертите.
(2) В състава на комисията се включват лица, които притежават необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с предмета и сложността на специалната обществена поръчка, като задължително се включва и правоспособен юрист.
(3) Членове на комисията могат да бъдат само лица, отговарящи на изискванията на чл.35 ЗОП, които не са участвали в проучването по чл.6, ал. 3 и имат право на достъп до нивото на класификация, когато такова е посочено в решението по чл.6, ал. 1.
(4) Възнагражденията на членовете на комисията и всички разходи, свързани с дейността й, са за сметка на възложителя.
Чл. 11.
(1) При възлагане на поръчката чрез преговори комисията разглежда представените оферти, съставя протокол за допуснатите кандидати и ги уведомява писмено за мястото, деня и часа за водене на преговорите.
(2) В хода на преговорите направените предложения и постигнатите с всеки кандидат договорености се отразяват в отделен протокол, който се подписва от членовете на комисията и от кандидата.
Чл. 12.
(1) След приключване на работата комисията съставя окончателен протокол за дейността си, който се подписва от всички членове на комисията и съдържа:
1. състав на комисията;
2. списък на подадените оферти;
3. списък на отстранените кандидати и мотиви за отстраняването им;
4. предлагани цени;
5. оценка на офертите;
6. класиране на кандидатите;
7. предложение за сключване на договор с кандидата, класиран на първо място.
(2) Протоколът на комисията се утвърждава от възложителя, който писмено уведомява кандидатите за резултатите от проведената процедура и определя срок за подписване на договор за възлагане на поръчката.
Чл. 13.
(1) Възложителят сключва договор с кандидата, класиран на първо място, в срока, определен в уведомлението по чл.12, ал. 2, а при отказ от негова страна - с класирания на следващо място кандидат.
(2) Невнасянето на гаранцията за изпълнение на договора и неявяването на кандидата в определения за подписване на договора срок се счита за отказ за подписване на договор.
(3) Отнемането на съответния документ по ЗЗКИ е основание договорът да не бъде сключен.
(4) В случаите по чл.1, ал. 1, т. 1, буква "а" в договора за възлагане на специалната обществена поръчка задължително се определят и:
1. специфичните изисквания за защита на класифицираната информация, свързани с обема и нивото на класификация за сигурност;
2. лицата, имащи достъп до класифицираната информация;
3. лицето, което ще осъществява контрол по реда на чл.105 ЗЗКИ.
(5) Възложителят има право едностранно да развали договор за възлагане на специална обществена поръчка по чл.1, ал. 1, т. 1, букви "а" и "б", в случай че след сключването му възникнат или станат известни обстоятелства, в резултат на които изпълнителят не отговаря на изискванията за защита на класифицираната информация или за изпълнение на определените специални мерки за сигурност.
Чл. 14.
(1) Възложителят прекратява процедура за възлагане на специална обществена поръчка в случаите по чл.39 ЗОП и уведомява кандидатите за това.
(2) Процедура за възлагане на специална обществена поръчка се провежда и когато е подадена само една оферта за участие.
Чл. 15.
(1) Всички уведомления по процедурата възложителят прави писмено, като те се връчват лично срещу подпис, с препоръчано писмо с обратна разписка, по факс или по електронен път. Получаването по факс се удостоверява с подпис на длъжностното лице, изпратило писмото.
(2) Кандидатът се счита уведомен, когато е променил посочените административни данни по чл.9, ал. 1, т. 2, без да уведоми писмено възложителя.
Глава трета
ВЪЗЛАГАНЕ НА СПЕЦИАЛНИ ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ С КОМПЕНСАТОРНО (ОФСЕТНО) СПОРАЗУМЕНИЕ
Чл. 16. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Възлагането на специални обществени поръчки с компенсаторно (офсетно) споразумение по тази глава се прилага задължително, когато са изпълнени едновременно следните условия:
1. възможен изпълнител и/или основен подизпълнител на поръчката е чуждестранно лице;
2. стойността на поръчката е над 10 млн. лв. без включен данък добавена стойност (ДДС).
(2) Възлагането на специални обществени поръчки с компенсаторно (офсетно) споразумение по тази глава може да се прилага по преценка на министъра на икономиката и енергетиката, когато са изпълнени едновременно следните условия:
1. възможен изпълнител и/или основен подизпълнител на поръчката е чуждестранно лице;
2. стойността на поръчката е над 5 млн. лв. без включен данък добавена стойност (ДДС).
Чл. 17. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) При възлагане на специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение се прилага процедура чрез преговори по глава втора, доколкото друго не е предвидено в тази глава.
(2) Преговорите по възлагане на специални обществени поръчки се водят от възложителя и договорът за възлагането им се подписва от възложителя и от определения изпълнител на специалната обществена поръчка.
(3) Офсетното споразумение се подписва от министъра на икономиката и енергетиката и от определения изпълнител на специалната обществена поръчка.
Чл. 17а. (Нов, ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Създава се Междуведомствен съвет за специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение, наричан по-нататък "Междуведомствения съвет", като постояннодействащ съвещателен орган към Министерския съвет. Председател на Междуведомствения съвет е министърът на икономиката и енергетиката. Членове на съвета са: заместник-министър на икономиката и енергетиката, заместник-министър на финансите, заместник-министър на отбраната, заместник-министър на вътрешните работи, заместник-министър на външните работи, заместник-председател на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения и председателят на Българската агенция за инвестиции.
(2) Дейността на Междуведомствения съвет се администрира от министъра на икономиката и енергетиката.
(3) Междуведомственият съвет подпомага Министерския съвет при:
1. разработването на политиката на Република България в областта на офсета;
2. анализа на законодателството, касаещо специалните обществени поръчки с компенсаторно споразумение;
3. анализа на конкретни специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение (СОПКС).
(4) Междуведомственият съвет изготвя становища до Министерския съвет по ал. 3, т. 3 относно:
1. предложените от възложителите по чл.7, ал. 1 ЗОП и планирани за възлагане специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение за следващата финансова година;
2. параметрите на всяка конкретна специална обществена поръчка с компенсаторно споразумение, предстояща за възлагане през текущата финансова година.
(5) Междуведомственият съвет обсъжда на свое заседание предложенията по чл. 19, ал. 2 на министъра на икономиката и енергетиката относно:
1. приоритетните проекти за поемане на индиректни компенсаторни задължения;
2. конкретните стойности на офсетните мултипликатори за индиректните компенсаторни задължения;
3. съотношението между стойностите на индиректните и директните компенсаторни задължения;
4. методиката за оценка на офертите в процедурата за възлагане на специална обществена поръчка за индиректния офсет;
5. стойността на компенсаторното споразумение за конкретната специална обществена поръчка;
6. сроковете за изпълнение на компенсаторното задължение;
7. размера на гаранцията на компенсаторното споразумение;
8. проекта на компенсаторното споразумение за индиректния офсет и форма за отчитане;
9. възможност за допускане на трети страни - изпълнители на компенсаторни задължения.
(6) В случаите по ал. 5, когато при обсъждането възникнат съществени противоречия, въпросът се отнася за решаване от Министерския съвет.
Чл. 17б. (Нов, ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Междуведомственият съвет провежда редовни заседания всяко тримесечие, а при необходимост се свиква извънредно от неговия председател.
(2) Междуведомственият съвет провежда заседания при наличие на кворум повече от две трети от членовете си.
(3) На първото си заседание Междуведомственият съвет приема правила за своята работа.
(4) Становищата на Междуведомствения съвет по чл. 17а, ал. 4 и предложенията по ал. 5 се подписват задължително от всички членове на съвета. При несъгласие с изразеното общо становище или предложение членът на Междуведомствения съвет се подписва с мотивирано особено мнение.
Чл. 18. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) При подготовката и възлагането на СОПКС задължително се спазват следните етапи:
1. възложителят изпраща на Междуведомствения съвет информация за планираните специални обществени поръчки с компенсаторно споразумение за следващата финансова година;
2. възложителят определя основните параметри на конкретната специална обществена поръчка за текущата финансова година и уведомява за това Междуведомствения съвет;
3. при наличие на обстоятелствата по чл. 16 възложителят писмено уведомява за това министъра на икономиката и енергетиката и Междуведомствения съвет;
4. министърът на икономиката и енергетиката в 30-дневен срок от получаване на информацията по т. 3 изпраща на възложителя мотивирано предложение по чл. 19, ал. 2 и уведомява за това Междуведомствения съвет;
5. Междуведомственият съвет проверява наличието на условията по чл. 16, обсъжда предложението на възложителя и на министъра на икономиката и енергетиката и в 30-дневен срок предоставя становището си на Министерския съвет, за което уведомява възложителя и министъра на икономиката и енергетиката;
6. при спор между възложителя и министъра на икономиката и енергетиката Междуведомственият съвет в 30-дневен срок внася в Министерския съвет проект на решение; Министерският съвет с мотивирано решение се произнася по спорните въпроси;
7. възложителят открива процедурата по възлагане на СОПКС след получаване становището на Междуведомствения съвет по т. 5, а при спор с министъра на икономиката и енергетиката - след получаване решението на Министерския съвет по т. 6;
8. възложителят назначава комисията по чл. 26; комисията се състои от две подкомисии: подкомисия по специалната обществена поръчка и подкомисия по компенсаторното (офсетното) споразумение;
9. комисията разглежда и оценява офертите и предложението за офсет;
10. протоколът от работата на комисията по т. 9 се утвърждава от възложителя;
11. след утвърждаване на протокола от възложителя комисията провежда преговори с класирания на първо място кандидат за изготвяне окончателните клаузи на договора за обществена поръчка и на компенсаторното споразумение;
12. договорът за възлагане на специалната обществена поръчка и компенсаторното споразумение се сключват в съответствие с чл. 17;
13. контролът по изпълнението на договора за възлагане на специална обществена поръчка и изпълнението на директните офсетни задължения се осъществява от възложителя, а контролът по изпълнението на компенсаторно споразумение по отношение на индиректните офсетни задължения - от министъра на икономиката и енергетиката.
Чл. 19. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) При наличие на условията по чл. 16 възложителят изпраща на министъра на икономиката и енергетиката информация за предмета на планираната специална обществена поръчка и основните изисквания за изпълнение на поръчката, дела на предпочитания директен офсет, конкретни програми и проекти, изисквани от възложителя като директен офсет.
(2) Въз основа на информацията по ал. 1 министърът на икономиката и енергетиката изготвя мотивирано предложение за основните параметри на компенсаторното споразумение, което съдържа:
1. приоритетни сектори за изпълнение на индиректните компенсаторни задължения;
2. конкретни приоритетни проекти за изпълнение на индиректния офсет;
3. стойност на компенсаторното споразумение;
4. конкретни стойности на компенсаторните коефициенти за офсета;
5. срокове за изпълнение на индиректните компенсаторни задължения;
6. размер на гаранцията за изпълнение на компенсаторното споразумение;
7. методика за оценка на офертите в процедурата за специалната обществена поръчка за офсета;
8. проект на компенсаторно споразумение и форми на отчитане;
9. възможни офсет получатели при изпълнение на директни компенсаторни задължения извън предложените от възложителя;
10. възможност за допускане на трети страни - изпълнители на компенсаторни задължения.
Чл. 20. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Предмет на компенсаторното споразумение могат да бъдат:
1. извършване на инвестиции в утвърдени от министъра на икономиката и енергетиката приоритетни сектори и проекти;
2. доставки, услуги или строителство, извършвани от местни лица;
3. предоставяне на местни лица на технологично оборудване и/или технологии;
4. предоставяне на местни лица на лицензии за ползване на права върху обекти на индустриална собственост или прехвърляне на права върху обекти на интелектуална собственост.
(2) Не се допуска сключване на компенсаторно споразумение с предмет инвестиции, които са обект на насърчаване и закрила от държавата по други нормативни актове.
(3) Не се признават за офсетни споразумения договори по смисъла на ал. 1, които са вече сключени, изпълнени или са в процес на изпълнение преди сключването на офсетното споразумение.
Чл. 21. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Стойността на компенсаторното споразумение не може да бъде по-малка от 110 на сто от стойността на обществената поръчка, определена в договора за възлагане на специалната обществена поръчката.
Чл. 21а. (Нов, ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Съотношението между директните и индиректните офсетни задължения е 30 към 70 на сто.
Чл. 22. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Допустими граници на компенсаторните коефициенти за директния и индиректния офсет са от 1 до 3.
(2) Конкретните коефициенти за всяко компенсаторно (офсетно) споразумение към специална обществена поръчка се предлагат от министъра на икономиката и енергетиката след съгласуване с възложителя по отношение на директния офсет.
(3) В случаи от изключително значение за икономиката на страната и по предложение на Междуведомствения съвет Министерският съвет с мотивирано решение може да определи и по-високи коефициенти.
Чл. 23. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Срокът на изпълнение на компенсаторното споразумение не може да бъде по-дълъг от 10 години от влизането му в сила.
Чл. 24. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Доколкото друго не е предвидено в тази глава, възложителят взема решение за откриване на процедурата за възлагане на специална обществена поръчка с компенсаторно споразумение, като прилага разпоредбите на глава втора.
(2) Решението за откриване на процедурата освен реквизитите по чл. 6, ал. 1 задължително съдържа предложението на министъра на икономиката и енергетиката по чл. 19, ал. 2 и решението на Министерския съвет по чл. 18, т. 6.
(3) С решението за откриване на процедурата се одобрява документацията за участие в процедурата за възлагане на СОПСК и се определят сроковете, цената, мястото и начинът на плащане на документацията.
(4) Документацията за участие по ал. 3 съдържа:
1. решението за откриване на процедурата;
2. изчерпателно описание на обекта на специалната обществена поръчка;
3. финансово-икономически изисквания към кандидатите;
4. технически и технологични изисквания към кандидатите;
5. изискванията за офсет:
а) приоритетните сектори и проекти (ако има такива) за изпълнение на компенсаторните задължения;
б) конкретните стойности на компенсаторните коефициенти;
в) стойността на компенсаторното споразумение;
г) сроковете за изпълнение на компенсаторните задължения;
д) тежестта на оценката на предложението за офсет в комплексната оценка на офертата на кандидата;
е) съотношението между стойностите на индиректните и директните компенсаторни задължения;
ж) други офсет получатели при изпълнение на директни компенсаторни задължения;
з) възможност за участие на трети страни - изпълнители на компенсаторни задължения;
6. критериите и методиката за оценка на офертите, която включва механизъм за оценяване на техническото и финансовото предложение и предложението за директния и индиректния офсет;
7. условия и размер на гаранцията за изпълнение на договора за специалната обществена поръчка и на гаранцията за изпълнение на компенсаторното споразумение;
8. проект на договор за възлагане на специалната обществена поръчка;
9. проект за компенсаторно споразумение;
10. други документи, ако такива се налагат за изпълнението на договора за възлагане на СОПКС.
Чл. 25. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Офертата трябва да отговаря на изискванията на чл. 9.
(2) Офертата задължително съдържа и предложение за офсет, което отговаря на определените в решението на възложителя изисквания.
(3) Към предложението за офсет се прилагат:
1. декларация, съдържаща данни за сключени и изпълнени от кандидата компенсаторни споразумения;
2. стойност на компенсаторното споразумение, разделена по стойности на директния и индиректния офсет;
3. предмет на компенсаторното споразумение и начин за изпълнението му;
4. срокове за изпълнение;
5. трети страни - подизпълнители на компенсаторни задължения, когато е предвидена такава възможност.
Чл. 26. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) След изтичане на срока за подаване на офертите възложителят назначава комисия по реда на чл. 10 за разглеждането им и определя състава, срока и правилата за нейната работа.
(2) В 7-дневен срок от получаването на искане от възложителя министърът на икономиката и енергетиката и министърът на финансите определят със заповед своите представители в състава на комисията и уведомяват за това възложителя.
(3) Съставът на комисията се обявява в деня, определен за отваряне на офертите.
(4) Комисията се състои от две подкомисии:
1. подкомисия за разглеждане на техническите и финансовите параметри на офертите за изпълнение на специални обществени поръчки, която задължително включва и представители на министъра на финансите и министъра на икономиката и енергетиката;
2. подкомисия за разглеждане на офсетните предложения, която се състои от две работни групи - за разглеждане на предложенията за директния и за индиректния офсет:
а) работната група за индиректния офсет включва представители на възложителя и представители на министъра на икономиката и енергетиката, които имат мнозинство от 2/3 от нейните членове;
б) работната група за директния офсет включва представители на министъра на икономиката и енергетиката и представители на възложителя, които имат мнозинство от 2/3 от нейните членове.
(5) В състава на всяка подкомисия се включват лица, които притежават необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с предмета и сложността на специалната обществена поръчка с компенсаторно споразумение, като задължително се включва и правоспособен юрист.
(6) Членове на комисията могат да бъдат само лица, отговарящи на изискванията на чл.35 ЗОП, които не са участвали в проучването по чл. 6, ал. 3 и имат право на достъп до нивото на класификация, когато такова е посочено в решението по чл. 24, ал. 1.
(7) Възнагражденията на членовете на комисията и всички разходи, свързани с дейността й, са за сметка на възложителя.
Чл. 27. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Комисията:
1. разглежда и извършва комплексна оценка на офертите съобразно утвърдените в документацията за участие критерии и методика, като се базира на протоколите на всяка от подкомисиите;
2. провежда преговорите за сключване на договор за възлагане на специална обществена поръчка и на компенсаторните споразумения.
Чл. 28. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) След приключване на работата комисията съставя протокол за дейността си, в който обобщава резултатите от работата на двете подкомисии.
(2) Протоколът освен информацията по чл. 12, ал. 1 съдържа и констатации относно съответствието на постъпилите предложения за офсет с параметрите, определени в решението за откриване на процедурата.
(3) Протоколът се подписва от всички членове на комисията и се представя на възложителя за утвърждаване.
Чл. 29. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) След утвърждаване на протокола от възложителя комисията отправя покана до кандидата, класиран на първо място, за договаряне на окончателните клаузи на договора за възлагане на специалната обществена поръчка и на офсетното споразумение.
(2) Ако класираният на първо място кандидат откаже да участва в договарянето по ал. 1 или откаже да подпише договора за специална обществена поръчка и/или на компенсаторното споразумение, комисията по чл. 26 започва преговори с класирания на второ място кандидат.
Чл. 30. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Компенсаторните споразумения съдържат:
1. страни, дата и място на подписване на споразумението;
2. предмет на компенсаторното споразумение;
3. стойност на компенсаторното споразумение;
4. програма, срок и схема за изпълнение на компенсаторните задължения;
5. компенсаторни коефициенти;
6. трети страни - подизпълнители на компенсаторни задължения, когато са допуснати от възложителя в решението за откриване на процедурата;
7. отговорност при неизпълнение на компенсаторното задължение, която не може да бъде по-малко от 50 на сто от стойността на неизпълнението;
8. вид и размер на гаранцията за изпълнение на компенсаторните задължения;
9. начин на отчитане изпълнението на компенсаторното задължение.
Чл. 31. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Компенсаторните споразумения влизат в сила с влизането в сила на договора за възлагане на специална обществена поръчка.
Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Контролът по изпълнението на компенсаторното споразумение в частта му за директния офсет се осъществява от възложителя, а по отношение на индиректния офсет - от министъра на икономиката и енергетиката.
(2) Изпълнителят е длъжен да предоставя на контролиращия орган периодични (полугодишни и годишни) доклади относно изпълнението на компенсаторните задължения.
(3) Контролиращият орган по ал. 1 може по всяко време да изисква от изпълнителя и офсет получателя информация относно изпълнението на компенсаторните задължения, както и да извършва проверки на финансовата и търговската документация, удостоверяваща изпълнението им.
(4) Отчитането на изпълнението на компенсаторните задължения се удостоверява съгласно форма, утвърдена от контролиращия орган.
(5) При констатиране на неизпълнение или на неточно изпълнение на компенсаторните задължения контролиращият орган предприема действия за реализиране спрямо изпълнителя на съответната отговорност за неизпълнение, предвидена в споразумението.
(6) Възложителят и министърът на икономиката и енергетиката информират Междуведомствения съвет за хода на изпълнението на договора за възлагане на специална обществена поръчка и компенсаторното (офсетното) споразумение.
Глава четвърта
РАМКОВИ СПОРАЗУМЕНИЯ
Чл. 34. (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.)
(1) Рамковото споразумение се подписва с цел да се определят предварително условията, по които страните възнамеряват да сключат договорите за възлагане на специални обществени поръчки за определен период, включително относно цените или механизма за тяхното определяне.
(2) Въз основа на рамковото споразумение се сключват договори, в които се определят конкретните параметри на финансиране, технически характеристики, количества, етапи на изпълнение, приемане и пълно обслужване на съответната дейност.
(3) Сключването на рамково споразумение за възлагане на СОПКС е основание за сключване на рамково офсетно споразумение и за предварителното изпълнение на офсетните задължения по него.
Глава пета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 35. На възложител, който не проведе процедура за възлагане на специална обществена поръчка при наличие на основание за това, се налага санкцията по чл.129 ЗОП.
Чл. 36. За други нарушения на наредбата виновните лица се наказват по реда на чл.32 от Закона за административните нарушения и наказания.
Чл. 37.
(1) (Изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) Актовете за установяване на нарушения се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушението е станало известно, но не по-късно от 3 години от извършването му.
(2) Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на наредбата:1. "Служители по сигурността на информацията" са лицата по § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на Закона за защита на класифицираната информация.
2. "Служби за сигурност" са службите по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за защита на класифицираната информация.
3. "Чуждестранно лице" са чуждестранните лица по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за насърчаване на инвестициите.
4. "Компенсаторни (офсетни) задължения" са задълженията на изпълнител на специална обществена поръчка - чуждестранно лице, които той се задължава да изпълни по силата на сключено компенсаторно (офсетно) споразумение с предмет по чл.20.
5. "Директни компенсаторни (офсетни) задължения" са компенсаторни (офсетни) задължения, свързани с предмета на договора за възлагане на специалната обществена поръчка.
6. (изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Индиректни компенсаторни (офсетни) задължения" са всички видове дейности, услуги, придобиване на материални и нематериални активи, технологии, ноу-хау, права върху индустриална собственост и други, които създават нови продукти или обновяват съществуващи продукти; създават нови работни места; създават добавена стойност, повишават конкурентоспособността на българските стоки и услуги и увеличават експортните им възможности.
7. (изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Компенсаторен (офсетен) коефициент" е коефициент, изразен с число и показващ увеличението на номиналната стойност на компенсаторното (офсетното) задължение с икономическите ползи от изпълнението му.
8. (изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Стойност на компенсаторното (офсетното) споразумение" е номиналната стойност на офсетното споразумение по чл. 21, изразена с число.
9. (нова, ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Офсетна полза" е стойността на компенсаторното споразумение по т. 8, умножена с компенсаторния коефициент по т. 7.
10. (предишна т. 9, изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Офсет получател" е лицето, ползващо се от изпълнението на компенсаторни (офсетни) задължения, което може да бъде:
а) български търговец;
б) български институции за наука и образование;
в) български бюджетни учреждения и организации.
11. (предишна т. 10, изм., ДВ, бр. 7 от 2007 г.) "Трети страни - изпълнители на компенсаторни (офсетни) задължения" са лица, различни от изпълнителите на специалната обществена поръчка, които са в договорни отношения с тях и отговарят за изпълнението на специалната обществена поръчка с компенсаторно споразумение.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се приема на основание чл.13, ал.2 от Закона за обществените поръчки.§ 3. Отменя се Наредбата за условията и реда за възлагане на обществени поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната, приета с Постановление № 303 на Министерския съвет от 2002 г. (ДВ, бр. 119 от 2002 г.).
§ 4. Процедурите за възлагане на специални обществени поръчки, за които е взето решение за откриване по реда на Наредбата за условията и реда за възлагане на обществени поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната, се приключват по досегашния ред.
§ 5. Наредбата се прилага и при сключване на компенсаторни (офсетни) споразумения с избран изпълнител по реда на Наредбата за условията и реда за възлагане на обществени поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната.
§ 6. (Нов, ДВ, бр. 83 от 2008 г.) Глава трета от наредбата не се прилага относно доставките, услугите и строителството, свързани с обезпечаване функциите на субектите по чл. 7 ЗОП относно българските документи за самоличност, за пребиваване и за управление на МПС.
§ 7. (Предишен § 6, ДВ, бр. 83 от 2008 г.) Наредбата влиза в сила от 1 октомври 2004 г.