Наредба за наблюдение и контрол върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението и икономиката на страната

МС

Държавен вестник брой: 51

Година: 1995

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 08.09.2005

Раздел I
Общи положения

Чл. 1.
(1) С тази наредба се уреждат правилата и критериите при образуване, обявяване и прилагане от фирмите производители и търговците на пределните цени на стоките - обект на наблюдение от страна на правителството, съгласно списъка в приложението.
(2) Наредбата определя реда за установяване на неправомерните доходи и санкциите при реализация на стоки и услуги по цени, по-високи от:
1. единните фиксирани и пределни цени и надценки, утвърдени от Министерския съвет;
2. пределните цени, образувани в съответствие с изискванията на раздел II от наредбата.

Раздел II
Образуване и прилагане на пределни цени на наблюдаваните от правителството стоки

Чл. 2. Производителите (вносителите) на стоките по приложението и физическите и юридическите лица, извършващи търговска дейност, образуват и прилагат пределните си цени при спазване на определените с тази наредба условия и изисквания.

Чл. 3.
(1) Производителите образуват пределните цени на базата на пълните разходи за производство и рентабилност към тези разходи, както следва:
1. (изм. - ДВ, бр. 32/94 г., бр. 80/94 г.) до 12 на сто - за стоките с поредни номера от 1 до 22;
2. (изм. - ДВ, бр. 32/94 г., бр. 80/94 г.; изм. и доп., бр. 101/94 г.) до 20 на сто - за детските храни по номер 23, за лекарствените средства по номер 24 и за минерална вода по номер 32.
3. (нова - ДВ, бр. 69/93 г.; изм., бр. 32/94 г.; изм., бр. 53/94 г.) до 7 на сто - за топлинната енергия, въглищата и брикетите по номера 25, 28, 29, 30 и 31;
4. (нова - ДВ, бр. 79/93 г.; изм., бр. 32/94 г.; доп., бр. 87/94 г.) до 12 на сто за цените по номера 26 и 27 без вода питейна (за населението и за стопански нужди);
5. (нова - ДВ, бр. 26/94 г.; попр., заличена - ДВ, бр. 35/94 г.; нова, бр. 87/94 г.) до 30 на сто за питейната вода (за населението и за стопански нужди) по т. 27;
6. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.) до 15 на сто за цените по номера 33, 34, 35, 36 и 37.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 33/94 г.) Разходите за производство по изделия се установяват по извънсчетоводен път на основата на Закона за счетоводството (ДВ, бр. 4 от 1991 г.) и Националния сметкоплан. Закупените от производителите стоки и услуги се включват в разходите за производство на изделия по цени без данък върху добавената стойност, когато са изпълнени изискванията за данъчен кредит по смисъла на Закона за данък върху добавената стойност (ДВ, бр. 90 от 1993 г.) и Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност (ДВ, бр. 17 от 1994 г.).
(3) База за начисляване на рентабилността в посочените нормативи е пълният размер на разходите за производство, които задължително се документират.

Чл. 4.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 3/95 г.) Продажните цени на вносителите на стоките по приложението се образуват на базата на разходите по вноса и надценка в размер 2 на сто от тези разходи. Към така образуваната цена се добавят фактическите транспортни разходи по документ до мястото на доставката след граничния пункт или надценка в размер до 3 на сто върху разходите по вноса, когато липсва документ, но фактически се извършват транспортни разходи.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 33/94 г.; изм., бр. 3/95 г.) Разходите по вноса независимо от вида на сделката се образуват на базата на реално платена или подлежаща на плащане цена на внасяната стока, включително транспортните, застрахователните и другите разходи, извършени във валута до наша граница, изразени в левове по централния валутен курс на Българската народна банка към датата на регистриране на митническата декларация, митото, таксата за митническо оформяне и други такси и плащания, предвидени с нормативни актове. В разходите по вноса не се включва начисленият от митническите органи данък върху добавената стойност, когато са изпълнени изискванията за данъчен кредит по смисъла на Закона за данък върху добавената стойност и Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност.

Чл. 5.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 33/94 г.) Физическите и юридическите лица, извършващи търговска дейност със стоките по приложението, добавят към покупните цени, (от местно производство и от внос), фактическите транспортни разходи по документи (ако извършват такива разходи) и надценка в размер до:
1. (изм. - ДВ, бр. 32/94 г., бр. 80/94 г.) до 14 на сто - за стоките с поредни номера от 3 до 22;
2. (изм. - ДВ, бр. 32/94 г., бр. 80/94 г.; изм. и доп., бр. 101/94 г., бр. 3/95 г.) до 25 на сто - за стоките с поредни номера 23, 24, 32, 33, 34, 35, 36 и 37.
(2) (Нова - ДВ, бр. 33/94 г.; изм., бр. 80/94 г.) Когато извършените транспортни разходи не могат да се докажат с документ за доставката на конкретната стока, те се признават в размер 3 на сто от покупната цена.
(3) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 33/94 г.) Когато извършените транспортни разходи не могат да се докажат с документ за доставката на конкретната стока, те се признават в размер до 1 на сто от покупната цена.
(4) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 33/94 г.; изм., бр. 3/95 г.) Надценките по ал. 1, т. 1 и 2 са еднократни и се начисляват върху покупната цена. Не се допуска последващо начисляване на надценките при препродажби. В тези случаи размерът на надценките по ал. 1 на този член се разпределя документирано между участниците в търговската дейност на договорна основа.
(5) (Нова - ДВ, бр. 53/94 г.; изм., бр. 21/95 г.) Определя максимални надценки за търговска дейност, включени в пределните цени на въглища и брикети за населението, както следва:
1. за въглища местно производство - 210 лв./т;
2. за брикети местно производство - 150 лв./т;
3. за въглища и брикети от внос - 210 лв./т.

Чл. 6. (Изм. - ДВ, бр. 33/94 г.) При образуване на пределните цени производителите (вносителите) и другите физически и юридически лица, извършващи търговска дейност, спазват разпоредбите на Закона за данък върху добавената стойност, Правилника за прилагане на Закона за данък върху добавената стойност и Закона за акцизите (ДВ, бр. 19 от 1994 г.).

Чл. 7.
(1) Образуваните от производителите (вносителите) пределни цени на наблюдаваните от правителството стоки се обявяват на потребителите три дни преди влизането им в действие.
(2) Пределните цени задължително писмено се обявяват на Националната комисия по цените, на областните управители и кметовете на общините.
(3) Физическите и юридическите лица, извършващи търговска дейност, обявяват мярката и цените на предлаганите от тях стоки в търговските обекти чрез подходящо оформени етикети по образец и начин, одобрен от съотвения ръководител.

Раздел III
Права и задължения на контролните органи при установяване на неправомерните доходи

Чл. 8.
(1) Контролът по образуването и прилагането на цените се извършва от Националната комисия по цените и от областните управители и кметовете на общините или от други ведомства съгласно предоставените им компетенции.
(2) (Нова - ДВ, бр. 32/94 г.) Контролът върху цените на стоките и услугите по тази наредба се извършва и от служители на данъчната администрация и на държавния финансов контрол.
(3) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 32/94 г.; изм., бр. 3/95 г.) Нарушенията по цените се установяват с констативен протокол и/или доклад.

Чл. 9.
(1) Във връзка с установяването на неправомерните доходи контролните органи имат право:
1. да изискват необходимите документи, справки, отчети, обяснения и други материали от производителите (вносителите), от физическите и юридическите лица, извършващи търговска дейност;
2. да привличат при необходиост за участие в проверките специалисти от други ведомства, фирми и организации;
3. на свободен достъп и съдействие във всички ведомства, учреждения, организации и фирми, както и да присъстват на заседания на техни ръководни органи, свързани с проверките.
(2) Когато проверката е особено сложна и изисква специални знания, контролните органи привличат експерти в съоветната област. При доказани неправомерни действия разноските по извършената експертиза са за сметка на фирмата, допуснала нарушения по правомерността на цените.
(3) Контролните органи са длъжни:
1. да установяват точно фактите и да отразяват обективно резултатите от проверките;
2. да дават заключения по възраженията във връзка с констатираните нарушения и да извършват допълнителни проверки по възникващите въпроси;
3. да опазват държавната и служебната тайна и да не разгласяват предварително данните от проверките.

Раздел IV
Установяване на неправомерните доходи

Чл. 10.
(1) По смисъла на тази наредба неправомерен е доходът, получен като:
1. разлика между фактическите по-високи продажни цени и надценки и фиксираните или пределните цени и надценките, утвърдени от Министерския съвет;
2. разлика между фактическите по-високи продажни цени и пределните цени, образувани в съответствие с изискванията на раздел II;
3. разлика между прилаганите по-високи надценки в заведенията за обществено хранене и надценките за търговска дейност по чл. 5, ал. 1, когато се продават стоки по приложението без технологична преработка, порциониране и сервиране.
(2) Неправомерен е и доходът, получен в резултат на ощетяване на купувачите чрез предлагане на стоки с по-малко тегло, по-лошо качество и по-неблагоприятни условия от посочените в стандартите, определени от държавните органи, или обявени с цените на наблюдаваните стоки.

Раздел V
Санкции при реализиране на неправомерния доход

Чл. 11. При установяване на неправомерен доход контролните органи:
1. разпореждат внасянето в приход на държавния бюджет на двойния размер на неправомерния доход съгласно чл. 3, ал. 1 от Указ N: 115 за предотвратяване на незаконното увеличаване на цените (ДВ, бр. 11 от 1988 г.). Нарушителите възстановяват надвзетите суми на ощетените физически и юридически лица, а когато те са неизвестни - сумите се внасят в приход на държавния бюджет съгласно чл. 3, ал. 3 от този указ. При системни или големи нарушения цялата сума за продадените стоки и за извършените услуги се отнема в полза на държавата съгласно чл. 3, ал. 2 от същия указ;
2. в случаите на системни и груби нарушения предлагат на Министерския съвет да обяви временен мораториум върху цените, да утвърди пределни продажни цени или индекс за нарастването им за определен период.

Чл. 12. (Доп., ДВ, бр. 3/95 г.) Лицата, извършили или допуснали нарушения на изискванията за образуване, обявяване и прилагане на цените и надценките, реализирали неправомерен доход, и лицата, които не допускат извършването на проверка по цените й, които не представят на контролните органи изискваните документи по чл. 9, ал. 1, т. 1, се наказват с глоби по чл. 32 от Закона за административните нарушения и наказания, а за продажба на стоки и извършване на услуги по цена над определената или преди да е определена или утвърдена по съответния ред - по чл. 3 от Закона за борба със спекулата.

Заключителни разпоредби
(Изм. - ДВ, бр. 53 от 1994 г.)

§ 1. (Предишен текст на параграф единствен, изм. - ДВ, бр. 53/94 г.) Изпълнението на наредбата се възлага на председателя на Националната комисия по цените, който дава указания по прилагането й.

§ 2. (Нов - ДВ, бр. 53/94 г.) Разпоредбите по т. 31 от приложението към чл. 1, ал. 1 влизат в сила от 1 октомври 1994 г.

Приложение
към
чл. 1, ал. 1


(Изм. на приложението - ДВ, бр. 32/94 г.; доп., бр. 53 от 1994 г.)

Списък на стоките с особено важно значение за жизненото равнище на населението, наблюдавани от Министерския съвет

N по редСтокиЦени за влагане в производствоЦени на дребно на хранителни стоки Цени на дребно на нехранителни стоки
1. Брашно тип "500"
2. Брашно тип "700"
3. Хляб "Добруджа"
4. Хляб "Стара Загора"
. МЕСО С КОСТИ ОТ ВСИЧКИ РАЗФАСОВКИ
5. Свинско
6. Телешко
7. Шилешко
8. Пилешко
9. Мляко краве пастьоризирано
10. Мляко кисело краве - 0,45 кг
- в стъклен буркан
- в полистиролови кофички
11. Сирене бяло саламурено
12. Масло слънчогледово рафинирано
13. Масло краве
14. Яйца
15. Макарони, фиде, юфка
16. Малотрайни колбаси
17. Кашкавал "Витоша"
18. Захар кристална
19. Зрял фасул
20. Леща
21. Ориз
22. Картофи за консумация
23. Детски храни
24. Лекарствени средства
25. Топлинна енергия, произвеждана извън системата на Комитета по енергетика и доставяна за стопански и търговски нужди, нежилищни сгради и помещения и ведомства на бюджетна издръжка
26. Пътнически транспорт
- железопътен
- автомобилен - градски и междуградски
27. Вода поотделно
питейна (за населението и за стопански нужди)
геотермална за отопление на оранжерии за напояване
28. Топлинна енергия за производство на брикети
29. Брикетируеми въглища
30. (нова - ДВ, бр. 53/94 г.)
Топлинна енергия за стопански нужди
31. (нова - ДВ, бр. 53/94 г.)
Въглища и брикети за населението
32. (нова - ДВ, бр. 101/94 г.)
Минерална вода
33. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.)
Електрически крушки
34. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.)
Електрически бойлери и водонагреватели
35. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.)
Пластмасови туби, варели, бидони
36. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.)
Обувки - дамски, мъжки, детски, с изключение на луксозни и официални
37. (нова - ДВ, бр. 3/95 г.)
Дърва за огрев

Забележки:
1. На наблюдение и контрол подлежат цените на всички разновидности, качества, опаковки и разфасовки на посочените в приложението стоки.
2. (Изм. - ДВ, бр. 3/95 г. и бр. 51 от 1995 г.) Обект на наблюдение са цените на стоките и услугите по номера 26, 27 и 37, произвеждани/извършвани само от предприятия с държавно или общинско имущество.
3. (Нова - ДВ, бр. 101 от 1994 г.) Цената на питейната вода за София се съгласува предварително с Министерството на териториалното развитие и строителството.

Постановление N: 291
от 1 декември 1994 г. за допълнение на Наредбата за наблюдение и контрол върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението и икономиката на страната,
утвърдена с Постановление N: 41
на Министерския съвет от 1993 г.
(Обн. - ДВ, бр. 101 от 9.12.1994 г.)

МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ПОСТАНОВИ:

..................................
..................................

§ 4. Постановлението влиза в сила от 28 ноември 1994 г.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ N: 329
от 30 декември 1994 г. за изменение и допълнение на Наредбата за наблюдение и контрол върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението и икономиката на страната, утвърдена с Постановление N: 41 на Министерския съвет от 1993 г.
(Обн. - ДВ, бр. 3 от 10.01.1995 г.)

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ ПОСТАНОВИ:

......................................
......................................

§ 7. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

ПОСТАНОВЛЕНИЕ N: 109
от 29 май 1995 г. за изменение на Наредбата за наблюдение и контрол върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението и икономиката на страната, приета с Постановление N: 41 на Министерския съвет от 1993 г.
(Обн. - ДВ, бр. 51 от 02.06.1995 г.)

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ ПОСТАНОВИ:

......................................
......................................

§ 2. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив