Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
(1) В Единния класификатор на длъжностите в администрацията се определят:
1. наименованията на длъжностите в администрацията;
2. разпределението на длъжностите в администрацията по длъжностни нива;
3. минималната образователна степен за заемане на длъжност в администрацията;
4. минималният ранг, необходим за заемане на длъжностите, определени за държавни служители;
5. минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжността;
6. видът на правоотношението, по което се заема длъжността.
(2) Наименованията на длъжностите, посочени в Единния класификатор на длъжностите в администрацията, се използват и в администрациите, които съгласно специални закони не прилагат статута на държавния служител.
(3) Разпределянето на длъжностите по длъжностни нива е в зависимост от сложността на изпълняваните функции и отговорностите на длъжността и в зависимост от органа, който те подпомагат при осъществяването на неговите правомощия.
Чл. 2.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 64 от 2008 г. - в сила от 01.07.2008 г.) Длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на Закона за Министерството на вътрешните работи, на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, на Закона за изпълнение на наказанията или на Закона за дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.
(2) Минималният професионален опит, необходим за заемане на длъжността, включва времето, през което служителят е извършвал дейност в област или области, които са свързани с функциите, определени в длъжностната характеристика за съответната длъжност.
(3) Професионален опит се доказва с официални документи за:
1. трудов стаж;
2. служебен стаж;
3. осигурителен стаж;
4. извършване на дейност в чужбина.
(4) Професионалният опит за специфични длъжности, посочени в Единния класификатор на длъжностите в администрацията, се преценява с оглед функциите на длъжността, определени с нормативен акт.
Глава втора
ДЛЪЖНОСТИ В АДМИНИСТРАЦИЯТА
(1) Длъжностите в администрацията са:
1. ръководни;
2. експертни;
3. технически.
(2) Експертните длъжности в администрацията са:
1. експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции;
2. експертни длъжности със спомагателни функции.
(3) Длъжностите в администрацията се заемат от:
1. държавни служители;
2. лица, работещи по трудово правоотношение.
(4) От държавни служители се заемат следните длъжности:
1. ръководни длъжности;
2. експертни длъжности с аналитични и/или контролни функции;
3. длъжностите "главен счетоводител", "главен архитект", "главен инженер" и юрисконсултските длъжности.
(5) Експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции по ал. 4, т. 2 в общинските администрации могат да се заемат и по трудово правоотношение.
(6) От лица, работещи по трудово правоотношение, се заемат следните длъжности:
1. експертните длъжности със спомагателни функции;
2. техническите длъжности.
(7) (Нова., ДВ, бр. 46 от 2004 г.) Длъжността "младши инспектор" в администрацията може да се заема и от държавен служител с минимална степен на завършено образование "средно", който има придобито професионално образование с квалификация по професия в съответната на длъжността професионална област.
Чл. 4. Ръководните длъжности в администрацията са длъжностите, посочени в раздел "А" на Единния класификатор на длъжностите в администрацията.
Чл. 5. Служителите на ръководна длъжност в администрацията:
1. ръководят, включително планират, организират, контролират и координират, съответната администрация и/или структурно звено;
2. носят отговорност за изпълнението на задачите на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган;
3. отчитат дейността на администрацията и/или на структурното звено пред съответния държавен орган;
4. ръководят работата на непосредствено подчинените им служители в съответната администрация и/или структурно звено.
Чл. 6.
(1) Експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции са посочени в раздел "Б" на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, като тяхното изпълнение е свързано със:
1. изготвяне на становища по проекти на нормативни актове, на стратегии, концепции и проблеми;
2. участие в разработването на проекти на стратегии, концепции, програми и на нормативни актове;
3. изготвяне на анализи и прогнози;
4. събиране и обработка на информация, поддържане на регистри и бази данни;
5. прилагане на законодателството, анализиране и разработване на предложения за решения на управленски проблеми;
6. осъществяване на контролни функции както по отношение на дейността на администрацията, така и спрямо дейността на други физически и/или юридически лица, когато това е определено с нормативен акт;
7. изготвяне на анализи на практиката по прилагане на нормативни актове и на предложения за решаване на възникнали проблеми;
8. предоставяне на административни услуги.
(2) Длъжността "съветник" е свързана с изготвянето на високопрофесионални становища и оценки по секторни политики, с разработването на общонационални концепции и стратегии в съответната област на управлението, с разработването на проекти на нормативни и други актове и подпомагане на тяхното прилагане. Съветникът носи пряка отговорност във връзка с осъществяваната от него дейност.
(3) В зависимост от възложените служебни задължения и необходимите за тяхното изпълнение професионална квалификация, образователна степен и професионален опит длъжностите "експерт" и "инспектор" в администрацията имат четири групи, подредени в низходящ ред - съответно държавен, главен, старши и младши. При определяне на длъжностите в съответната администрация трябва да се има предвид следното:
1. длъжността "държавен експерт" е свързана с изготвянето на високопрофесионални експертни анализи, прогнози и становища и с разработването на проекти на нормативни актове от общонационално значение; дейността е свързана с консултации по прилагането на нормативни актове, както и с координираща функция между администрациите; държавният експерт носи пряка отговорност във връзка с осъществяваната от него дейност; длъжността може да се използва в централната администрация (без териториалните є звена), в областните администрации и в администрацията на Столичната община;
2. длъжността "главен експерт" е свързана с разработването на експертни анализи и изготвянето на становища по важни проблеми от дейността на администрацията и отговори на запитвания на физически и юридически лица, с изготвянето на експертни мнения във връзка с осъществяване правомощията на ръководителя на администрацията и подобряване на административното обслужване; главният експерт носи пряка отговорност във връзка с прилагането на нормативните актове и предлаганите от него решения;
3. длъжността "старши експерт" е свързана с обработката на преписки, изготвянето на анализи и предложения, засягащи дейността на съответната администрация и гражданите, поддържането на регистри и бази данни, с осъществяването на дейности, свързани с правомощията на органа на държавна власт като ръководител на съответната администрация; старшият експерт носи пряка отговорност за извършваните от него действия във връзка с изпълнението на длъжността;
4. длъжността "младши експерт" е свързана с подкрепа на дейността на по-високите длъжностни нива чрез събиране и систематизиране на информация, с обработка на бази данни, с проучване и обобщаване на различни практики, проблеми и алтернативни решения във връзка с дейността на администрацията; младшите експерти могат да осъществяват дейности по административното обслужване;
5. (изм., ДВ, бр. 46 от 2004 г.) длъжността "държавен инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството, изискващи голям професионален опит в съответната област на дейност, с изготвянето на анализи и предложения във връзка с контролната дейност; държавният инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове, както и за действията си във връзка с осъществяването на контролната дейност; длъжността се използва в централната администрация, в областните администрации и за инспекторите по чл.127, ал. 2 от Закона за държавния служител;
6. длъжността "главен инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица и с изготвянето на анализи и отчети във връзка с контролната дейност; главният инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове, както и за действията си в изпълнение на длъжността;
7. длъжността "старши инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица; старшият инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове;
8. длъжността "младши инспектор" е свързана с осъществяването на контролни функции по прилагане на законодателството в дейността на администрацията и на други физически или юридически лица под прякото ръководство на инспектори от по-високи длъжностни нива, както и със събирането, обработването и систематизирането на информация във връзка с контролната дейност; младшият инспектор носи пряка отговорност за съставяните от него актове.
(4) (Нова, ДВ, бр. 64 от 2008 г. - в сила от 01.07.2008 г.) Длъжността "стажант-аташе в Министерството на външните работи" е свързана с оказване на съдействие и подпомагане на по-високите длъжностни нива в дипломатическата служба чрез събиране и систематизиране на информация, проучване и обобщаване на различни практики; придобиване на начален опит и познания в дипломатическата служба.
Чл. 7.
(1) Длъжността "правителствен агент" се ползва в Министерството на правосъдието, като е свързана с осъществяването на процесуално представителство на Република България пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), с подготвянето на проекти на спогодби и с осъществяването на действия, свързани с изпълнението на влезли в сила решения на ЕСПЧ.
(2) Длъжностите "главен архитект" и "главен инженер" са свързани с осъществяването на определени с нормативен акт функции в общинската администрация.
(3) Длъжността "юрисконсулт" е свързана с осъществяването на процесуално представителство на съответния орган на държавна власт или юридическото лице, както и с изразяването на становища или с разработването на предложения за решения на правни проблеми, свързани с дейността на съответната администрация.
(4) Длъжността "счетоводител" е свързана с осъществяването на определени с нормативни актове функции по счетоводната дейност и отчетност в съответната администрация.
(5) В зависимост от възложените служебни задължения и необходимите за тяхното изпълнение професионална квалификация и професионален опит длъжностите "юрисконсулт" и "счетоводител" се степенуват в 3 групи, подредени в низходящ ред - съответно главен, старши и младши, като се вземат предвид обхватът и обемът на изпълняваната от тях дейност.
Чл. 8.
(1) Експертните длъжности със спомагателни функции са посочени в раздел "В" на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, като тяхното изпълнение е свързано с подпомагане и осигуряване дейността на служителите на ръководна длъжност, както и на служители, заемащи длъжности в по-високи длъжностни нива в съответната администрация.
(2) В зависимост от възложените служебни задължения и необходимите за тяхното изпълнение професионална квалификация и професионален опит длъжността "специалист" има 3 групи, подредени в низходящ ред - съответно главен, старши и младши, като се има предвид следното:
1. длъжността "главен специалист" е свързана с техническата обработка на преписките, практическото прилагане на законодателството, систематизирането на информация и административно обслужване; главният специалист носи пряка отговорност за действията си в изпълнение на длъжността и осигурява професионални съвети на младшите специалисти;
2. длъжността "старши специалист" е свързана с техническата обработка на преписките, практическото прилагане на законодателството, систематизирането на информация и административно обслужване;
3. длъжността "младши специалист" е свързана с изпълнението на общи спомагателни функции, с набирането и обработването на информация, регистрирането на преписки и административно обслужване.
(3) Длъжността "технически сътрудник" е свързана с техническото осигуряване и обслужване на съответния орган на държавна власт или на служител на ръководна длъжност, както и с извършването на конкретни експертни дейности.
Чл. 9.
(1) Техническите длъжности са посочени в раздел "Г" на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, като тяхното изпълнение е свързано с техническото обслужване и подпомагане на дейността на администрацията и/или на други служители.
(2) В зависимост от възложените служебни задължения и необходимата за тяхното изпълнение професионална квалификация и/или обща подготовка може да се използват уточняващи наименования, като: шофьор, закупчик, снабдител, куриер, машинописец, оператор на ..., механик, монтьор, готвач, сервитьор, помощник-готвач, работник в кухня, градинар, телефонист, портиер, охрана, общ работник, хигиенист (чистач) и други подобни, конкретизирани с длъжностната характеристика.
Чл. 10.
(1) Териториалните звена на министерствата и на администрациите от първо ниво, които извършват дейност на територията на една или повече области, ползват длъжности от длъжностните нива за второ ниво администрации.
(2) Териториалните звена на министерствата и на администрациите от първо и второ ниво, които извършват дейност на територията на една или повече общини, ползват длъжности от длъжностните нива за общината, в която е седалището на териториалното звено, в зависимост от броя на населението й.
(3) Териториалните звена на администрациите от второ ниво, които извършват дейност на територията на една или повече области, ползват длъжности за общини с население над 50 000 души.
Глава трета
ДЛЪЖНОСТНО РАЗПИСАНИЕ И НОРМАТИВИ ЗА ЧИСЛЕНОСТ
(1) Ръководителят на администрацията утвърждава длъжностно разписание по образец съгласно приложение № 1.
(2) В длъжностното разписание се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при спазване на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и специфичните изисквания, определени с нормативен акт.
(3) Въз основа на утвърденото длъжностно разписание, актовете за назначаване на държавните служители, сключените трудови договори и допълнителните споразумения към тях се изготвя поименно разписание на длъжностите по образец съгласно приложение № 2.
Чл. 12.
(1) При разработването и утвърждаването на длъжностното разписание задължително се спазват следните нормативи за численост на персонала по длъжности:
1. числеността на лицата, заемащи ръководни длъжности, не може да надвишава 20 на сто от определената обща численост, като в общата численост на администрацията не се включват изборните длъжности и органите по чл.19 от Закона за администрацията, техните заместници, а за общинските администрации - и кметските наместници;
2. (доп., ДВ, бр. 46 от 2004 г. - в сила от 05.03.2004 г., изм., ДВ, бр. 71 от 2008 г.) числеността на лицата, заемащи длъжностите "държавен експерт" и "държавен инспектор" в администрацията, включително в инспекторатите, не може да надвишава 25 на сто от експертните длъжности с аналитични и/или контролни функции в администрацията;
3. числеността на персонала в централните администрации, с изключение на администрациите на Народното събрание, на Президента и на Министерския съвет, е, както следва:
а) кабинет на министър - до 5 на сто от общата численост на персонала;
б) обща администрация - до 30 на сто от общата численост на персонала, съответно до 35 на сто за администрациите, които не образуват кабинети на министър;
в) специализирана администрация - не по-малко от 60 на сто от общата численост на персонала;
4. (отм., ДВ, бр. 72 от 2004 г.);
5. числеността на персонала в специализираната администрация в общинските администрации е до 70 на сто от общата численост на персонала;
6. в специализираната администрация видът и броят на звената се определят при спазване на следните нормативи за численост:
а) (изм., ДВ, бр. 28 от 2006 г.) дирекция - не по-малко от 8 щатни бройки, а за общинската администрация в общини с население до 50 000 души - не по-малко от 6 щатни бройки;
б) (изм., ДВ, бр. 28 от 2006 г.) отдел - не по-малко от 4 щатни бройки, а за общинската администрация в общини с население до 50 000 души - не по-малко от 3 щатни бройки;
в) сектор - не по-малко от 3 щатни бройки;
7. за главните дирекции по чл.4, ал. 2 от Закона за администрацията не се прилагат нормативи за числен състав;
8. инспекторатите се организират на пряко подчинение на съответния министър или председател на държавна агенция в рамките на утвърдената с устройствения правилник численост;
9. в администрацията на държавните комисии по чл.50 и на агенциите по чл.54 от Закона за администрацията общата администрация се организира в една дирекция, когато общата численост на персонала е до 50 души, а за специализираната администрация се спазват нормативите по т. 6;
10. при численост на персонала под 10 щатни бройки администрациите на общините могат да се организират в една дирекция, която се ръководи пряко от секретаря на общината.
(2) Алинея 1, т. 1 не се прилага за Министерството на земеделието и горите.
(3) Алинея 1, т. 2 не се прилага за администрациите на Народното събрание, на Президента и на Министерския съвет.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Администрациите на Народното събрание, на Президента на Република България и на Министерския съвет могат да ползват длъжността "младши експерт" за срок до 3 години от влизането в сила на наредбата като длъжност от длъжностно ниво Б5 съгласно Единния класификатор на длъжностите в администрацията. Длъжността може да бъде заемана само от служители, които към датата на влизане в сила на наредбата са назначени на такива длъжности по служебно или по трудово правоотношение.§ 2. Наименованията на длъжностите на държавните служители - граждански лица, в Министерството на вътрешните работи се определят от министъра на вътрешните работи.
§ 3. Наименованията на длъжностите на държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица, както и на лицата, работещи по трудово правоотношение, в Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" към Министерството на правосъдието се определят от министъра на правосъдието.
§ 4. Длъжностите за граждански лица от Българската армия и структурите на подчинение на министъра на отбраната, които не прилагат Закона за администрацията и Закона за държавния служител, се определят с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на отбраната.
§ 5.
(1) Използването на други наименования на длъжностите в администрацията е допустимо само ако е предвидено в специален закон.
(2) (Изм., ДВ, бр. 83 от 2005 г.) Определянето на наименованията на длъжностите и посочването им в съответното длъжностно ниво, установено с Единния класификатор на длъжностите в администрацията, се извършват с акт на органа на държавна власт съгласувано с министъра на финансите и с министъра на държавната администрация и административната реформа.
(3) (Изм., ДВ, бр. 83 от 2005 г.) Използването на наименования на специфични длъжности в администрацията на Народното събрание и в администрацията на Президента и определянето им в съответното длъжностно ниво се извършва от председателя на Народното събрание и от Президента съгласувано с министъра на финансите и с министъра на държавната администрация и административната реформа.
(4) Размерите на основните заплати на специфичните длъжности, определени по реда на ал. 2 и 3, се определят съгласно минималните и максималните размери, посочени за съответното длъжностно ниво.
Приложение № 1
към чл. 11, ал. 1
УТВЪРЖДАВАМ:
ДЛЪЖНОСТНО РАЗПИСАНИЕ
на ........................................................................
в сила от ............................................................
№ по ред |
Структурни звена и длъж- ностни наиме- нования |
Численост на персонала (брой) |
Длъж- ностно ниво от ЕКДА |
ПМС № |
Прило- жение № |
Поре- ден номер |
Вид правоотно- шение |
Код по НКП |
Мини- мални изис- квания за заемане на длъж- ността |
Основна месечна заплата (в лв.) |
Забе- лежка |
||||
образо- вателна степен |
ранг |
професи- онален опит |
други |
мини- мална |
макси- мална |
||||||||||
А. Кабинет на министър-председателя, заместник министър-председател, министър или областен управител 1. .............................................................. Б. Обща администрация 1. .............................................................. В. Специализирана администрация 1. .............................................................. Г. Други 1. .............................................................. |
|||||||||||||||
РЕКАПИТУЛАЦИЯ: Численост на персонала общо в т.ч. Кабинет на министър-председателя, заместник министър-председател, министър или областен управител обща администрация специализирана администрация други |
......................................бр. ......................................бр. ......................................бр. ......................................бр. ......................................бр. |
||||||||||||||
Ръководител "Човешки ресурси": | Главен счетоводител: |
Приложение № 2
към чл. 11, ал. 3
ПОИМЕННО РАЗПИСАНИЕ НА ДЛЪЖНОСТИТЕ
на ........................................................................
№ по ред |
Струк- турни звена и длъжност- ни наиме- нования |
Име, презиме, фамилия |
Образо- вателна степен |
Длъж- ностно ниво от ЕКДА |
ПМС № |
Прило- жение № |
Поре- ден номер |
Вид право- отно- шение |
Код по НКП | Основно месечно възнаграждение (в лв.) | Допълнителни възнаграждения |
Брутна месеч- на зап- лата (в лв.) |
||||
мини- мална основ- на ме- сечна заплата за длъж- ността |
макси- мална основ- на ме- сечна заплата за длъж- ността |
индиви- дуална основ- на ме- сечна заплата |
продължи- телна работа (прослужено време) |
други (в лв.) |
||||||||||||
% |
сума (в лв.) |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
РЕКАПИТУЛАЦИЯ: |
|
|||||||||||||||
1. | Численост на персонала - общо | бр. | ||||||||||||||
|
(утвърдена с бюджета или с друг нормативен акт за съответния период) в т.ч.: |
бр. | ||||||||||||||
1.1. | Кабинет на министър-председателя, заместник министър-председател, министър или областен управител | бр. | ||||||||||||||
1.1.1. | в т.ч. заместник-министри или заместник областни управители | бр. | ||||||||||||||
1.2. | Областен управител | бр. | ||||||||||||||
1.3. | Кмет на община (кметство) | бр. | ||||||||||||||
1.4. | Кметски наместник | бр. | ||||||||||||||
1.5. | Останал персонал | бр. | ||||||||||||||
2. | Средна брутна заплата на едно лице - общо | лв. | ||||||||||||||
|
(утвърдена с бюджета или с друг нормативен акт за съответния период) в т.ч.: |
лв. | ||||||||||||||
2.1. | Кабинет на министър-председателя, заместник министър-председател, министър или областен управител | лв. | ||||||||||||||
2.1.1. | в т.ч. заместник-министри или заместник областни управители | лв. | ||||||||||||||
2.2. | Областен управител | лв. | ||||||||||||||
2.3. | Кмет на община (кметство) | лв. | ||||||||||||||
2.4. | Кметски наместник | лв. | ||||||||||||||
2.5. | Останал персонал | лв. | ||||||||||||||
3. |
Средства за работна заплата (т. 3.1 + т. 3.2 + т. 3.3 + т. 3.4 + т. 3.5) - общо в т.ч. |
лв. |
||||||||||||||
3.1. | Кабинет на министър-председателя, заместник министър-председател, министър или областен управител | лв. | ||||||||||||||
3.1.1. | в т.ч. заместник-министри или заместник областни управители | лв. | ||||||||||||||
3.2. | Областен управител | лв. | ||||||||||||||
3.3. | Кмет на община (кметство) | лв. | ||||||||||||||
3.4. | Кметски наместник | лв. | ||||||||||||||
3.5. | Останал персонал | лв. | ||||||||||||||
Ръководител на звено "Човешки ресурси": | Главен счетоводител: | |||||||||||||||
Дата: |