Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) С наредбата се определят редът за установяване, събиране, разходване и контрол на средствата във фонд "Радиоактивни отпадъци" към министъра на икономиката и енергетиката, наричан по-нататък "фонда", и размерът на дължимите вноски в него от лицата, които в резултат на своята дейност генерират радиоактивни отпадъци.
Чл. 2. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Приходите и разходите по фонда се събират, отчитат и централизират в системата на единната бюджетна сметка чрез използване на отделна транзитна сметка, открита на Министерството на икономиката и енергетиката в Българската народна банка, и отделен платежен код в системата за електронни бюджетни разплащания.
Чл. 3. Фондът се управлява по начин, осигуряващ изпълнението на дейностите по управление на радиоактивни отпадъци.
Раздел II
Източници за събиране и направления за разходване на средствата по фонда
1. вноски от юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, които подлежат на предаване;
2. средства от държавния бюджет, определяни ежегодно със Закона за държавния бюджет за съответната година;
3. лихви по управлението на набраните средства във фонда и по просрочени плащания на вноските по т. 1;
4. (доп., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) дарения и други;
5. други приходи, получени в резултат на управлението на средствата по фонда;
6. еднократна вноска на експлоатиращия ядрено съоръжение по реда на чл.75, ал. 2, т. 2 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия (ЗБИЯЕ);
7. (доп. , ДВ, бр. 3 от 2008 г.) средства за управление на радиоактивни отпадъци, получени от дейности по извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения, чийто размер се определя по реда на чл. 8, ал. 3.
Чл. 5.
(1) Средствата от фонда се разходват целево за финансиране на:
1. дейността и издръжката на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци";
2. дейността и издръжката на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци в съответствие с чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ;
3. изследвания и научни разработки, свързани с безопасното управление на радиоактивните отпадъци;
4. извеждане от експлоатация на съоръженията за управлението на радиоактивни отпадъци;
5.(доп., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) управлението на фонда, включително възнагражденията на членовете и на председателя на управителния съвет на фонда, определени със заповед на министъра на икономиката и енергетиката.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Разходите по ал. 1 се предвиждат ежегодно по бюджета на Министерството на икономиката и енергетиката и се извършват чрез обособяване на отделен платежен код в системата на електронно бюджетно разплащане.
(3) Неусвоената част от постъпилите през отчетната година средства, включително средства от минали години, се отчитат задбалансово. Те са неделима част и се управляват в рамките на управлението на ликвидността на системата на единна сметка.
Чл. 6.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на финансите съгласува с министъра на икономиката и енергетиката размера на средствата по чл. 5, ал. 3, спрямо които се отнася съответната сума на лихвата, начислена по депозитите в Българската народна банка.
(2) Лихвата по ал. 1 се превежда по сметките на фонд "Радиоактивни отпадъци" за сметка на приходите от лихви на централния бюджет от депозити в Българската народна банка.
Чл. 7. Със средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" не се финансират дейностите по ликвидация на радиационни аварии на територията на страната.
Раздел III
Определяне размера на дължимите вноски и ред за установяване и събиране на средствата
(1) (Предишен текст на чл. 8 - ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Търговско дружество - лицензиран оператор на ядрена централа, дължи месечна вноска във фонда, която се определя по следната формула:
В = К x Цпр x Еп,
където:
К е тегловният коефициент, формиращ размера на вноската във фонд "Радиоактивни отпадъци";
Цпр - цената за 1 кВтч приведена електрическа енергия без начислените данъци, определена за лицензианта, експлоатиращ ядреното съоръжение, съгласно сключени договори за изкупуване на електрическа енергия и мощност за съответния период (лв./кВтч);
Еп - количеството продадена електрическа енергия за съответния месец на регулирания и свободния пазар (кВтч).
Цената на приведената електрическа енергия се определя по формулата:
където:
Цпр е цената на приведената електрическа енергия (лв./кВтч);
Црп - договорената цена за доставената активна електрическа енергия на регулирания пазар (лв./кВтч);
Ерп - количеството продадена електрическа енергия на регулирания пазар за съответния месец (кВтч);
Црм - договорената цена за разполагаема мощност (лв./кВтч x час);
Мд - действителната разполагаема мощност за съответния месец (кВт x час);
Цcni - договорената цена за доставената активна електрическа енергия на свободния пазар (лв./кВтч);
Еcni - количеството продадена електрическа енергия на свободния пазар за съответния месец (кВтч);
n - броят на контрагентите на свободния пазар.
(2) Юридическите и физическите лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци (РАО) от ядрени приложения, дължат вноска, размерът на която се определя по методика, разработена от Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" (ДП "РАО") и одобрена от управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" въз основа на прогнозните оценки на общите годишни разходи за управление по чл. 13, ал. 2, обемите и радиоактивността на РАО.
(3) Вноската по чл. 4, т. 7 за 1 куб. м РАО, предавани през текущата календарна година, се определя по следната формула:
В = (А + В + С)/V,
където:
А са разходите на Специализирано поделение "Козлодуй" (СП "Козлодуй") на ДП "РАО" за производство за предходната календарна година в левове;
В - разходите на СП "Козлодуй" за ремонт за предходната календарна година в левове;
С - разходите на СП "Козлодуй" за задължения на работодателя за предходната календарна година в левове;
V - обемът предадени РАО в СП "Козлодуй" през предходната календарна година в куб. м, като за металните отпадъци 1 куб. м = 0,75 т.
Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г., отм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
Чл. 10. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
Чл. 11. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
Чл. 12. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
Чл. 13.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Ежегодно в рамките на процедурата по разработване на закона за държавния бюджет юридически и физически лица, които в резултат на дейността си генерират радиоактивни отпадъци, представят на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, информация относно обемите РАО от съответната категория, които ще предават за преработка, кондициониране и временно съхраняване и планираното за производство количество електрическа енергия за следващата година.
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, въз основа на представената информация по ал. 1 изготвят прогнозна оценка на общите годишни разходи за управление на РАО, предадени на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, и ги внасят за одобряване от управителния съвет на фонда.
(3) (Изм., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Въз основа на представената по реда на ал. 2 прогнозна оценка управителният съвет на фонда приема прогноза за размера на вноските за съответната година и проект на приходната и разходната част на бюджета на фонд "Радиоактивни отпадъци".
(4) (Нова, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Приетият от управителния съвет проект на бюджет на фонда се включва в проекта на бюджет на Министерството на икономиката и енергетиката и се предлага на Министерството на финансите по реда на Закона за устройството на държавния бюджет.
(5) (Предишна ал. 4, ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Размерът на еднократната вноска по чл. 4, т. 6 прогнозно се определя на 1800 евро/кг металически уран тежък метал. На базата на конкретен проект за директно погребване на отработено гориво размерът на еднократната вноска може да се актуализира.
Чл. 14. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
(1) Управителният съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" определя с решение вноските на лицата по чл. 8, ал. 2.
(2) Месечната вноска на лицата по чл. 8, ал. 1 се прави до 20-о число на месеца, следващ месеца, за който е дължима съответната вноска. Вноската, дължима за декември, се внася до 20 януари следващата календарна година.
(3) Вноските по чл. 8, ал. 2 и 3 се правят при предаването на ДП "РАО" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл. 76, ал. 3 ЗБИЯЕ, на съответните обеми и категории РАО за преработка, кондициониране, временно съхраняване и/или погребването им.
Чл. 15.
(1) Юридическите лица на бюджетна издръжка, освободени от вноски във фонда, планират ежегодно в бюджета на първостепенните си разпоредители размера на средствата, необходими за управлението на радиоактивните отпадъци за съответната година.
(2) Размерът на средствата по ал. 1 се определя по реда на чл. 8.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2005 г., в сила от 01.10.2005 г.) Съответните първостепенни разпоредители извършват трансфер на средствата по ал. 2 по транзитната сметка на фонд "Радиоактивни отпадъци" на Министерството на икономиката и енергетиката.
Чл. 15а. (Нов, ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
(1) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" планира в рамките на годишната програма по чл. 19 задълженията по управление на радиоактивни отпадъци и радиоактивните отпадъци от предишни практики, които са държавна собственост с изключение на тези по чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4 от Наредбата за условията и реда за предаване на радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", приета с Постановление № 164 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 64 от 2004 г.).
(2) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Размерът на средствата по ал. 1 се определя по реда на чл. 8, ал. 2.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Средствата за управление на радиоактивни отпадъци по чл. 2, ал. 1, т. 3 и 4 от Наредбата за условията и реда за предаване на радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" се определят с решение на управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" по реда на чл. 8, ал. 2 и се заплащат еднократно при предаването на отпадъците.
Чл. 15б. (Нов, ДВ, бр. 105 от 2006 г.)
(1) Министерството на икономиката и енергетиката чрез своята специализирана администрация организира и координира предварителния, текущия и последващия контрол върху приходите по фонд "Радиоактивни отпадъци".
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" изготвя и представя до 5-о число на текущия месец в Министерството на икономиката и енергетиката отчет за сключените договори, споразумения и заявления с физически и юридически лица, предаващи радиоактивни отпадъци, датата на изпълнението им, както и за внесените вноски във фонд "Радиоактивни отпадъци" за предадените радиоактивни отпадъци през предходния месец.
(3) В отчета по ал. 2 се включва информация за лицата, които не са внесли дължимите вноски в срока по чл. 14, ал. 3 и 4.
(4) В срок до 10 дни след получаване на отчета по ал. 2 дирекция "Финансово-стопански дейности и управление на собствеността" на Министерството на икономиката и енергетиката изпраща писмо за погасяване на задълженията до лицата, които са предали радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и не са внесли дължимите вноски към фонд "Радиоактивни отпадъци".
(5) В писмото по ал. 1 се определя срок за изпълнение, който не може да бъде по-дълъг от 10 дни от неговото получаване.
(6) В случай че дължимите суми към фонд "Радиоактивни отпадъци" не бъдат внесени в срока по ал. 5, Министерството на икономиката и енергетиката уведомява с писмо органите на Националната агенция за приходите за предприемането на действия по установяване и събиране на задълженията по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Раздел IV
Ред за разходване на средствата от фонда
Чл. 17.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, правят предложения за финансиране на дейности от фонда в сроковете по бюджетната процедура за съответната година и ги внасят за разглеждане в Министерството на икономиката и енергетиката.
(2) Към предложението по ал. 1 се прилагат следните документи:
1. контролен лист за проверка на целесъобразността на предложенията за финансиране на дейностите със средства от фонда съгласно приложение № 1, попълнен от т. 1 до т. 3;
2. обяснителна записка;
3. всички други документи, удостоверяващи статуса на изпълнение на условията и документацията по колона "Действие" от контролния лист.
Чл. 18. Предложенията и документите по чл. 17 се проверяват от управителния съвет на фонда по ред, определен с правилника за организацията и дейността на фонда.
Чл. 19.
(1) Годишното финансиране на дейностите по чл. 5, ал. 1 се извършва по утвърдени от управителния съвет на фонда годишни програми на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ.
(2) Годишните програми по ал. 1 включват:
1. инвестиционна програма, предварително одобрена от управителния съвет на фонда; инвестиционната програма на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" включва и поетапното създаване на национално хранилище за погребване на ниско- и средноактивни отпадъци в сроковете, определени с национална стратегия за безопасно управление на отработено ядрено гориво и РАО;
2. (доп., ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) производствена програма, включително специална програма по чл. 14, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за предаване на радиоактивни отпадъци на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", съставена на основата на технико-икономическите показатели за всички дейности по приемане, манипулиране, преработка, кондициониране и временно съхраняване на радиоактивни отпадъци, при отчитане използваемостта на основните производствени мощности и прогнозата за количествата радиоактивни отпадъци, които ще постъпят за управление;
3. ремонтна програма, в която се включват:
а) годишният обем на техническото обслужване и планово-предупредителен ремонт съгласно инструкциите за експлоатация на съоръженията;
б) обемът на основния ремонт съгласно инструкциите за експлоатация на съоръженията и състоянието на съоръженията;
в) допълнителен обем ремонтни работи, предизвикани от повреда в оборудването или в резултат на прилагане на коригиращи мерки след анализ на събитието;
г) разходите за ремонти - определени на основата на оптимизация на ремонтни програми и графици в съответствие с производствената програма;
4. изпълнение на предписания или условия на разрешение за изпълнение на предложената дейност, издадени от контролен и/или регулаторен орган;
5. (изм., ДВ, бр. 3 от 2008 г.) задължения на работодателя по Кодекса на труда и Кодекса за социално осигуряване, включително по социалната програма, както и здравословни и безопасни условия на труд.
Чл. 20. Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, на базата на одобрените от управителния съвет на фонда предложения изготвят актуализиран график за изпълнение на дейностите и график за месечно финансиране.
Чл. 21.
(1) Финансовите отношения между фонда и Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, на които са отпуснати средства от фонда, се регламентират с договор.
(2) Договорът по ал. 1 задължително съдържа:
1. вида и обема на дейността - предмет на договора, и конкретните резултати, които следва да бъдат постигнати;
2. размера на средствата, отпускани от фонда;
3. сроковете за изпълнение;
4. конкретните права и задължения на страните.
(3) В договора по ал. 1 се предвиждат авансови средства в размер, определен по следния ред:
1. в началото на всяка бюджетна година фондът предоставя авансови средства в размер 1/n част от годишната програма на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" или на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, където n е броят на месеците, в които се изпълняват отделни дейности и проекти от годишната програма; за дейности и проекти, чието изпълнение започва след началото на бюджетната година, фондът предоставя авансови суми по същия ред при започване на изпълнението им;
2. разплащането на извършените дейности и проекти се извършва ежемесечно след представяне на отчетни документи по следната формула:
Р = С - А/n,
където:
P е разплащането за съответния месец;
C - фактически направените разходи през отчетния период;
A - авансово преведената сума съгласно т. 1;
n - броят на месеците от бюджетната година, за които лицензиантът, притежаващ разрешение за извеждане от експлоатация на ядрено съоръжение, изпълнява определените в годишната му програма дейности.
Чл. 22
. (1) Финансирането на дейностите по чл. 5, ал. 1, т. 3 се извършва при писмено потвърден интерес от лицата, които в резултат на своята дейност генерират радиоактивни отпадъци и правят вноски във фонда след принципно одобрение от управителния съвет и прилагане на Закона за обществените поръчки.
(2) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, не могат да бъдат изпълнители по реда на ал. 1.
Чл. 23. Финансирането на дейностите по чл. 5, ал. 1, т. 4 се извършва на базата на утвърдени от управителния съвет на фонда проекти за извеждане от експлоатация на съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци.
Чл. 24. Средствата, необходими за управлението на фонда, се предоставят съгласно Единния бюджетен класификатор на закона за държавния бюджет за съответната година.
Раздел V
Ред за отчитане и контрол на средствата от фонда
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" и лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци по реда на чл.76, ал. 3 ЗБИЯЕ, представят в Министерството на икономиката и енергетиката месечни, тримесечни и годишни отчети за извършените дейности по утвърдената годишна програма.
(2) Отчитането на фактически извършените разходи за управление на радиоактивни отпадъци се извършва ежемесечно на базата на отчетни документи.
Чл. 26. Министерството на енергетиката и енергийните ресурси представя в Министерството на финансите тримесечни и годишни отчети за изпълнението на бюджета на фонд "Радиоактивни отпадъци" съгласно Закона за устройството на държавния бюджет.
Чл. 27.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Контролът на разходваните средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" се осъществява на принципа на бюджетното счетоводство на Министерството на енергетиката и енергийните ресурси съгласно Устройствения правилник на Министерството на икономиката и енергетиката, приет с Постановление № 24 на Министерския съвет от 2002 г. (обн., ДВ, бр. 15 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 86 от 2002 г. и бр. 24 от 2003 г.).
(2) Министърът на енергетиката и енергийните ресурси утвърждава Правилник за документооборота на финансово-счетоводните документи на фонд "Радиоактивни отпадъци".
Чл. 28.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на икономиката и енергетиката утвърждава система за финансово управление и контрол на разходваните средства.
(2) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г.) Министърът на икономиката и енергетиката определя финансов контрольор, който проверява и контролира финансовата дейност на фонд "Радиоактивни отпадъци" съгласно чл.19 от Закона за държавния вътрешен финансов контрол.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. (Нов, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) По смисъла на наредбата радиоактивни отпадъци от ядрени приложения са радиоактивни отпадъци, които се получават при използване на радиоактивни източници в медицината, индустрията, селското стопанство, науката и образованието или в резултат на дейност на компетентен орган или организация в изпълнение на възложените им функции, включително при извеждане от експлоатация на обекти с източници на йонизиращи лъчения и изведени от употреба радиоактивни източници, обявени за радиоактивни отпадъци.§ 2. (Нов, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) От 1 януари 2008 г. тегловният коефициент (К) по чл. 8, ал. 1 е 0,03.
§ 3. (Предишен § 1, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Наредбата се приема на основание чл. 94, ал. 1 от Закона за безопасно използване на ядрената енергия.
§ 4. (Предишен § 2, ДВ, бр. 3 от 2008 г.)
(1) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2004 г.) Наредбата влиза в сила от 1 януари 2004 г., с изключение на чл. 8, т. 1 и 2, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2004 г.) До влизането в сила на разпоредбата на чл. 8, т. 1 и 2 вноските се определят по реда на приложение № 2.
§ 5. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г., предишен § 3, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Указания по прилагането на наредбата дават министърът на икономиката и енергетиката и министърът на финансите съобразно тяхната компетентност.
§ 6. (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г. - в сила от 01.10.2005 г., предишен § 4, ДВ, бр. 3 от 2008 г.) Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на икономиката и енергетиката и на министъра на финансите.
Приложение № 1
към чл. 17, ал. 2
Контролен лист за проверка на целесъобразността на предложенията за финансиране на дейностите с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци"
№ по ред | Необходимо условие | Статус на изпълнение на условията | Действие | |
А | Б | В | Г | |
1. | Заявяване от лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на необходимост от финансиране с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" на дейностите, свързани със: |
|
|
|
1.1. | Оценка на безопасността на съществуващи съоръжения за съхраняване на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.2. | Извършване на необходимите, практически осъществими подобрения за повишаване безопасността на съществуващи съоръжения за радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.3. | Избор на площадка за изграждане на национално хранилище за погребване на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.4. | Проучване, проектиране и изграждане на национално хранилище за погребване на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.5. | Експлоатиране и поддържане на съоръжения за съхраняване и погребване на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.6. | Придобиване права на собственост и други вещни права върху недвижими имоти, необходими за управлението на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.7. | Техническо осигуряване на дейността по управлението на радиоактивни отпадъци, включително мониторинг на съоръженията за безопасно съхраняване на радиоактивни отпадъци след тяхното затваряне |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.8. | Изготвяне на планове за затваряне от експлоатация на съоръжения за безопасно съхраняване на радиоактивни отпадъци |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.9. | Транспорт на радиоактивни отпадъци извън площадката на съоръженията за управление на радиоактивни отпадъци, ако е получено разрешение или лицензия за превоз съгласно Закона за безопасно използване на ядрената енергия |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.10. | Изпълнение на предписание или условие на разрешение за изпълнение на предложената дейност, издадено от контролен и/или регулаторен орган |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.11. | Издръжка на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Да се премине на т. 2 | |
1.12. | Управление на радиоактивни отпадъци, получени вследствие на дейности по извеждане от експлоатация |
Не Да |
Отказ за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" и внасяне на мотивирано предложение за разглеждане от управителния съвет на фонд "Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения" | |
1.13. | Задължение на работодателя, с изключение на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд съгласно Кодекса на труда |
Не Да |
Отказ за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
1.14. | Отказ за финансиране на дейности на оператора с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
|
||||
2. | Планиране и финансиране на заявените дейности |
|
|
|
2.1. | Кандидатствало ли е лицето, извършващо дейности по управление на радиоактивни отпадъци, за финансиране на същата дейност с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" ? |
Не Да |
Внасяне за разглеждане на мотивирана обосновка от вносителя за необходимостта от повторно внасяне на предложението | |
2.2. | Планирано ли е финансирането на дейностите с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" в инвестиционната, ремонтната или експлоатационната програма на лицето, извършващо дейности по управление на радиоактивни отпадъци ? |
Не Да |
Внасяне за разглеждане от специализирани съвети на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на мотивирана обосновка от вносителя за необходимостта, очакваната цена и оценка на влиянието на предмета на дейност на обществената поръчка върху безопасността и надеждната експлоатация на съоръженията за кондициониране, съхраняване или погребване на радиоактивни отпадъци | |
2.3. | Наличие на проектна готовност за изпълнение на заявените дейности и/или техническо решение за изменение в проекта |
Не Да |
Подготовка на техническо решение за изменение в проекта или разработване на проект от оператора, или възлагане на обществена поръчка | |
2.4. | Изпълнение на заявените дейности в рамките на текущата бюджетна година |
Не Да |
Определяне на етапите, обема и стойността на дейности, които ще бъдат изпълнени в рамките на текущата бюджетна година | |
2.5. | Изпълнение на заявените дейности със собствени сили |
Не Да |
Да се премине на т. 3 | |
2.6. | Да се премине на т. 4 |
|
|
|
|
||||
3. | Провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка |
|
|
|
3.1. | Утвърдена документация за възлагане на обществена поръчка |
Не Да |
Разработване и утвърждаване на документация за възлагане на обществена поръчка по установения ред на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци | |
3.2. | Обявяване на обществена поръчка за изпълнение на дейността |
Не Да |
Обявяване на обществената поръчка | |
3.3. | Класиране на участниците за изпълнение на обществена поръчка |
Не Да |
Утвърждаване на протокол с решение на комисията за избор на изпълнител на обществена поръчка | |
3.4. | Избор на изпълнител на обществена поръчка |
Не Да |
Издаване на заповед за класиране на участниците в процедурата за възлагане на обществена поръчка | |
3.5. | Наличие на сключен договор |
Не Да |
Сключване на договора за изпълнеение на обществена поръчка | |
|
||||
|
Отговорни лица, попълнили отговорите по т. 1, 2 и 3 от контролния лист 1. Длъжност, име, фамилия, подпис, дата. 2. Длъжност, име, фамилия, подпис, дата. Ръководител на организацията на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци Име, фамилия, подпис, дата |
|
|
|
|
||||
4. | Оценка на целесъобразността на предложенията на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, за финансиране с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
4.1. | Разглеждане на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на заседание на експертната работна група към управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Внасяне на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, от експертната работна група на заседание на управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
4.2. | Одобряване на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, от експертната работна група към фонд "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Предложение на експертната работна група до управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" за отказ за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
4.3. | Превишаване на определените лимити за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Предложение на експертната работна група до управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" за ограничаване на предложението за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
|
||||
Фактическо основание: Правно основание: Срок за изпълнение: Необходими бюджетни средства: Начин и периодичност на отчитане: Изисквания към оператора: |
|
|||
|
||||
5. | Вземане на решение от управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
5.1. | Разглеждане на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на заседание на управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Внасяне на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, на заседание на експертната работнагрупа към управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
5.2. | Одобряване на предложението на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, от управителния съвет на фонд "Радиоактивни отпадъци" |
Не Да |
Отказ за финансиране на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" | |
5.3. | Включване на дейности на лицата, извършващи дейности по управление на радиоактивни отпадъци, в годишната програма за финансиране с бюджетни средства от фонд "Радиоактивни отпадъци" |
|
|
|
|
||||
Извършил предварителната проверка по целесъобразност председател на експертната работна група: ....................... | ||||
Дата: |
(Име, фамилия) Подпис: |
Приложение № 2
към § 2, ал. 2
Ред за набиране на средства във фонд
"Радиоактивни отпадъци"
1. Средствата на фонда се набират от вноски на юридически лица и на физически лица, които в резултат на дейността си получават радиоактивни отпадъци в размер, определен съгласно следните нормативи:
Нормативи за вноските на юридическите лица и на физическите лица във фонд "Радиоактивни отпадъци"
Период на полуразпад до 1 месец | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
15 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк | горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
52,5 + 15 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
131,25 + 7,5 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
230 + 5 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 1 месец до 1 година | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
25 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
25 + 15 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
62,5 + 25 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
218,75 + 25 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
765,6 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 1 до 6 години | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 15 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
100 + 20 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
300 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
900 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад от 6 до 30 години | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 20 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
120 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
480 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
1440 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Период на полуразпад над 30 години | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
240 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
960 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
2880 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - течни, с период на полуразпад до 1 година | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
240 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
960 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
2880 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - течни, с период на полуразпад над 1 година | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
60 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
60 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
360 + 50 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
2160 + 50 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
12 960 + 25 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - твърди, с период на полуразпад до 1 година | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 20 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
120 + 30 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
480 + 20 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
1440 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
Алфа-източници - твърди, с период на полуразпад над 1 година | ||
Активност | вноска без ДДС | |
от: | до: | (в лв.) |
|
3,7 МБк |
40 (за стойности, по-малки от 3,7 МБк - пропорционално на активността) |
3,7 МБк | 370 МБк |
40 + 50 % за всеки 37 МБк от горницата над 3,7 МБк |
370 МБк | 37 ГБк |
240 + 50 % за всеки 3,7 ГБк от горницата над 370 МБк |
37 ГБк | 3,7 ТБк |
960 + 30 % за всеки 370 ГБк от горницата над 37 ГБк |
над 3,7 ТБк |
|
3840 + 15 % за всеки 37 ТБк от горницата над 3,7 ТБк |
|
Източник от пожароизвестителен датчик - разреден | 4,5 |
Източник от пожароизвестителен датчик - неразреден | 6,5 |
Обеднен уран | 7 на килограм |
|
Остатъчна активност |
||
1 Бк (бекерел) - 1 разпад в секунда | |||
3,7 МБк (мегабекерела) |
- 10E6 Бк 100 =Ci след 10 периода |
3600 Бк | |
370 МБк |
10 mCi след 15 периода |
11300 Бк | |
37 ГБк (гигабекерела) |
- 109 Бк 1 Ci след 22 периода |
8800 Бк | |
3,7 ТБк (терабекерела) |
- 1012 Бк 100 Ci след 30 периода |
3500 Бк | |
185 ТБк |
5000 Ci след 35 периода |
5400 Бк | |
|
2. Вноски от търговско дружество - оператор на атомна електроцентрала - в размер на сумата (без данъка върху добавената стойност), получена по следната формула:
|
3 x Цпр | |
В = |
-------- |
x Еп, |
|
100 |
|
(Це x Еп) + (Мд x Црм) | |
Цпр = | ----------------------- | (лв./кВтч), |
|
Еп |