Наредба за реда и начина на функциониране на Националния регистър за отчитане на издаването, притежаването, предаването, прехвърлянето и отмяната на квоти за емисии на парникови газове

МС

Държавен вестник брой: 10

Година: 2007

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 13.02.2007

В сила от 01.01.2007 г.

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С наредбата се уреждат редът и начинът на функциониране на Националния регистър за отчитане на издаването, притежаването, предаването, прехвърлянето и отмяната на квоти за емисии на парникови газове по чл.131к, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), наричан по-нататък "регистъра".

Чл. 2.
(1) Регистърът се поддържа като електронна база данни и се води в съответствие с изискванията и по реда, определен в Регламент 2216/2004 на Европейската комисия от 21 декември 2004 г. относно стандартизирана и защитена система от регистри по силата на Директива 2003/87/EО на Европейския парламент и на Съвета и Решение № 280/2004/EО на Европейския парламент и на Съвета.
(2) Към регистъра се поддържа картотека, в която по партиди на отделните притежатели на сметки и регистрирани верификационни органи се съхраняват по установен ред представените съгласно наредбата документи.

Чл. 3.
(1) Изграждането, функционирането и поддържането на регистъра се ръководи от министъра на околната среда и водите.
(2) Текущото поддържане и осъществяване на функциите на регистъра се извършва от Изпълнителната агенция по околна среда, която изпълнява функцията на администратор на регистъра по смисъла на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.

Раздел II
Откриване на сметки на оператори на инсталации

Чл. 4.
(1) В регистъра се открива сметка за операторите на всяка от инсталациите по чл.131в ЗООС, за която са разпределени квоти на емисии съгласно националния план за разпределение въз основа на предоставена информация от министъра на околната среда и водите или от упълномощено от него длъжностно лице.
(2) Достъп до сметката на оператора се предоставя след подаване на заявление на хартиен и електронен носител по образец, съдържащ данните съгласно изискванията на Приложение IV на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия, и представяне на следните документи:
1. декларация от оператора, че приема Общите условия за ползване на регистъра;
2. образец от подписа на всеки упълномощен представител;
3. вносна бележка за платена държавна такса за откриване на сметка в регистъра в размер, определен по Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите, одобрена с Постановление № 253 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 86 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 22 от 2006 г.).
(3) Администраторът на регистъра разглежда заявлението в 10-дневен срок от подаването му, като преценява съответствието му с нормативните изисквания и се произнася с решение за откриване на операторска сметка.
(4) Когато предоставените данни и документи са непълни или нередовни или е нужна допълнителна информация, администраторът на регистъра връща заявлението с указания за отстраняване на непълноти или несъответствия или за предоставяне на изисканата допълнителна информация.
(5) Операторът отстранява непълноти или несъответствия или представя допълнителна информация по ал. 4 в 7-дневен срок от получаване на указанията.
(6) Когато операторът не изпълни указанията в срока по ал. 5, администраторът на регистъра отказва откриването на операторска сметка.
(7) Администраторът на регистъра уведомява оператора за решението за откриване на операторска сметка, съответно за решението за отказ за откриване на операторска сметка, в 3-дневен срок от издаването му.
(8) Решенията по ал. 7 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел III
Откриване на лични сметки в регистъра

Чл. 5.
(1) Производството по откриване на лични сметки в регистъра започва с подаване на заявление до администратора на регистъра.
(2) Заявлението съдържа данните съгласно изискванията на Приложение IV на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия и се подава до администратора на регистъра по образец на хартиен и електронен носител.

Чл. 6.
(1) Към заявлението лицата съобразно своя статут и вида на сметката представят следните документи:
1. оригинал или нотариално заверено копие на удостоверение за актуално състояние, издадено не по-рано от 30 дни от момента на подаване на заявлението, а когато заявителят е физическо лице - нотариално заверено копие от документ за самоличност;
2. нотариално заверено копие на карта за идентификация по регистър БУЛСТАТ (ако е приложимо);
3. образец от подписа на всеки упълномощен представител;
4. декларация от заявителя, че приема Общите условия за ползване на регистъра в съответствие с Приложение V на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия;
5. вносна бележка за платена държавна такса за откриване на сметка в регистъра в размер, определен по Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите.
(2) Чуждестранни лица представят по ал. 1, т. 1 документ, удостоверяващ правния им статут, издаден в съответствие с националното им законодателство.
(3) Неперсонифицираните дружества представят по ал. 1, т. 1 договор или друг документ, удостоверяващ правния им статус.

Чл. 7. Заявленията и приложенията към тях се подават на български език.

Чл. 8.
(1) Администраторът на регистъра проверява дали:
1. подаденото заявление съдържа необходимите за откриване на лична сметка данни;
2. заявлението е подадено от оправомощено лице;
3. към заявлението са приложени съответните документи съгласно наредбата;
4. е платена дължимата държавна такса.
(2) Въз основа на представените документи администраторът на регистъра преценява дали са спазени условията за откриване на лична сметка. Когато са изпълнени условията за откриване на лична сметка, администраторът на регистъра открива сметката съгласно процедурата, предвидена в Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.
(3) Администраторът на регистъра разглежда заявлението в 10-дневен срок от подаването му, като преценява съответствието му с нормативните изисквания и се произнася с решение за откриване на лична сметка.
(4) Когато предоставените данни и документи са непълни или нередовни или е нужна допълнителна информация, администраторът на регистъра връща заявлението с указания за отстраняване на непълнотите или несъответствията или за предоставяне на изисканата допълнителна информация.
(5) Заинтересуваното лице по чл. 5 отстранява непълнотите или несъответствията или представя допълнителна информация по ал. 4 в 7-дневен срок от получаване на указанията.
(6) В случаите, когато заинтересуваното лице не изпълни указанията в срока по ал. 5, администраторът на регистъра отказва откриването на лична сметка.
(7) Администраторът на регистъра уведомява заинтересуваното лице за решението за откриване на лична сметка, съответно за решението за отказ за откриване на лична сметка, в 3-дневен срок от издаването му.
(8) Решенията по ал. 7 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел IV
Регистрация на верификационни органи

Чл. 9.
(1) Регистрация на верификационни органи в регистъра се извършва служебно въз основа на информация, предоставена от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация", отнасяща се до наличието на акредитация на верификационните органи.
(2) Достъп до регистъра на верификационния орган се предоставя след подаване на заявление на хартиен и електронен носител по образец, съдържащ данните съгласно изискванията на Приложение IV на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия, и представяне на следните документи:
1. декларация от верификационния орган, че приема Общите условия за ползване на регистъра;
2. образец от подписа на упълномощения представител;
3. вносна бележка за платена държавна такса за откриване на сметка в регистъра в размер, определен по Тарифата за таксите, които се събират в системата на Министерството на околната среда и водите;
4. копие от валидна акредитация на верификационния орган.
(3) Администраторът на регистъра разглежда заявлението в 10-дневен срок от подаването му, като преценява съответствието му с нормативните изисквания и се произнася с решение за откриване на достъп на верификационен орган.
(4) Когато предоставените данни и документи са непълни или нередовни или е нужна допълнителна информация, администраторът на регистъра връща заявлението с указания за отстраняване на непълнотите или несъответствията или за предоставяне на изисканата допълнителна информация.
(5) Верификационният орган отстранява непълнотите или несъответствията или представя допълнителна информация по ал. 4 в 7-дневен срок от получаване на указанията.
(6) Когато верификационният орган не изпълни указанията в срока по ал. 5, администраторът на регистъра отказва откриване на достъп на верификационния орган.
(7) Администраторът на регистъра уведомява верификационния орган за решението за откриване на достъп, съответно за решението за отказ за откриване на достъп, в 3-дневен срок от издаването му.
(8) Решенията по ал. 7 могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел V
Упълномощени представители

Чл. 10.
(1) Притежателите на лични и операторски сметки могат да определят до двама упълномощени представители, които извършват функциите съгласно Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.
(2) Притежателите на лични и операторски сметки могат да определят един допълнителен оправомощен представител, чието съгласие се изисква за прехвърляне на квоти.
(3) Акредитираните верификационни органи определят един упълномощен представител, който извършва функциите съгласно Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.

Чл. 11.
(1) Оттегляне на правомощията на упълномощен представител може да се извърши по всяко време чрез искане посредством електронните форми на интернет страницата на регистъра или на хартиен носител, отправено от притежателя на сметка или от верификационния орган до администратора на регистъра.
(2) Оттеглянето на правомощията има сила от получаване на искането от администратора на регистъра, като не засяга валидността на предшестващите оттеглянето действия на упълномощения представител.

Чл. 12.
(1) Промяната на упълномощен представител се извършва чрез подаване на искане на хартиен носител, отправено от притежателя на сметка или от верификационния орган до администратора на регистъра и придружено с образец от подписа на новия упълномощен представител.
(2) Промяната има сила от получаване на искането от администратора на регистъра.

Раздел VI
Уведомяване за промени

Чл. 13. Ползвателите на регистъра са длъжни да уведомяват администратора на регистъра за промени в обстоятелствата, подлежащи на заявяване съгласно наредбата и Регламент 2216/2004 на Европейската комисия, в 10-дневен срок от настъпване на промяната. Уведомяването се извършва чрез подаване на заявление и представяне на документите, отразяващи съответната промяна.

Раздел VII
Прехвърляне на квоти

Чл. 14.
(1) За прехвърлянето на квоти от една сметка в друга упълномощеният представител отправя искане чрез електронната форма на интернет страницата на регистъра или на хартиен носител до администратора на регистъра, съдържащо следните данни:
1. наименование на притежателя на сметка, от която се прехвърлят квоти;
2. обозначение на сметката, от която се прехвърлят квоти;
3. номер на сметката, от която се прехвърлят квоти;
4. вид на квотите, които се прехвърлят;
5. брой на квотите, които се прехвърлят;
6. наименование на притежателя на сметка, към която се прехвърлят квоти;
7. обозначение на сметката, към която се прехвърлят квоти;
8. номер на сметката, към която се прехвърлят квоти;
9. наименование на приемащия регистър.
(2) Когато искането отговаря на изискванията на ал. 1 и при наличие на достатъчно на брой квоти по сметката за изпълнение на искането, администраторът на регистъра предприема действия за осъществяване на прехвърлянето в съответствие с механизма, предвиден в Регламент 2216/2004 на Европейската комисия, както и изпраща съобщение за това до упълномощения представител.
(3) В случай на несъответствие на искането с изискванията по ал. 1, както и при недостатъчно на брой квоти по сметката за изпълнение на искането за прехвърляне администраторът на регистъра издава решение за отказ в 10-дневен срок от получаване на искането.
(4) Администраторът на регистъра писмено уведомява упълномощения представител за решението по ал. 3 в 3-дневен срок от издаването му.
(5) Решението може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Раздел VIII
Верификация на емисии, предаване и отмяна на квоти

Чл. 15.
(1) Операторите на инсталации уведомяват администратора на регистъра за избора си на верификационен орган чрез електронна форма на интернет страницата на регистъра или чрез подаване на уведомление на хартиен носител.
(2) Операторите на инсталации могат да възложат на верификационния орган да отрази в регистъра годишните заверени емисии за определена инсталация или сами да осъществят отразяването, което след това подлежи на потвърждаване от верификационния орган.
(3) Действията по отразяване и потвърждаване по ал. 2 се извършват по електронен път чрез интернет страницата на регистъра.

Чл. 16.
(1) Предаването на квоти от емисии за тяхната отмяна се извършва с подаване на искане по образец от интернет страницата до администратора на регистъра.
(2) Администраторът на регистъра отразява предаването, като отменя съответния брой квоти в регистъра, когато наличните квоти по сметката са достатъчно за изпълнение на искането, в 10-дневен срок от подаване на искането.
(3) Когато не са налице съответният брой квоти, за недостигащото количество се прилагат разпоредбите на чл.131и и 164а ЗООС.

Раздел IX
Закриване на сметки и заличаване на регистрации в регистъра

Чл. 17.
(1) Закриването на сметки в регистъра става при условията и по реда, определени в Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.
(2) При уведомяване от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" за отнемане акредитацията на верификационен орган администраторът на регистъра заличава регистрацията и незабавно уведомява операторите, избрали съответния верификационен орган.

Раздел X
Задължения на администратора на регистъра

Чл. 18. Администраторът на регистъра осигурява ефективно функциониране на регистъра в условията на надеждност и сигурност при осъществяване на дейностите и съхраняване на информацията, като същевременно осигурява и контролиран достъп до сметките в регистъра съгласно изискванията на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия.

Чл. 19. Уведомленията, отправяни от администратора на регистъра в предвидените в наредбата случаи, се изпращат на посочения от ползвателя на регистъра електронен адрес, освен когато ползвателят на регистъра е направил изрично искане, че не желае да бъде уведомяван по електронен път, а на посочен адрес за контакти.

Чл. 20.
(1) При установяване на данни за грешни вписвания в регистъра, както и при поискване от ползвател на регистъра администраторът на регистъра извършва незабавна проверка.
(2) Когато при проверката се установи погрешно отразяване на действие в регистъра, администраторът на регистъра внася необходимите корекции и незабавно уведомява заинтересуваните лица.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Сметка" е електронна партида в регистъра, в която се отбелязват издаването, притежаването, предаването, прехвърлянето и отмяната на квоти за емисии на парникови газове.
2. "Ползвател на регистъра" е всяко лице, което притежава сметка в регистъра, включително оператори на инсталации по чл.131в ЗООС, верификационни органи с регистрация в регистъра, както и упълномощените представители.
3. "Администратор на регистъра" е Изпълнителната агенция по околна среда в качеството на орган, определен в изпълнение на Регламент 2216/2004 на Европейската комисия да поддържа и осъществява функциите на регистъра.
4. "Верификационен орган" означава верификатор по смисъла на т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредбата за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на парникови газове и осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации, участващи в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, приета с Постановление № 202 на Министерския съвет от 2006 г. (ДВ, бр. 65 от 2006 г.).

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се приема на основание чл.131л, т. 3 от Закона за опазване на околната среда.

§ 3. Наредбата влиза в сила от 1 януари 2007 г.

§ 4. Министърът на околната среда и водите дава указания по прилагането на наредбата.

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив