Наредба за таксите за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване в Република България

МС

Държавен вестник брой: 92

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 24.10.2008

Раздел I
Общи положения

Чл.1. С наредбата се определят редът, размерът и случаите, в които се събират такси за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване в Република България.

Чл.2.
(1) (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.) Физическите или юридическите лица, наричани по-нататък "превозвачи", ползващи въздушното пространство и/или летищата за обществено ползване, декларират пред Гражданската въздухоплавателна администрация и пред Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" данните за експлоатираните от тях въздухоплавателни средства по тип, модификация, регистрационни знаци, максимално излетно тегло и шумови характеристики.
(2) (доп.,ДВ,бр.9 от 2001 г.) Лицата по ал.1 са длъжни да декларират като максимално излетно тегло максималната стойност на данните за максимално излетно тегло, определено в удостоверението за летателна годност, в ръководството за летателна експлоатация или в друг еквивалентен официален документ. Когато въздухоплавателното средство има няколко сертифицирани максимални излетни тегла, за определяне на размера на таксите се взема определеното от въздухоплавателната администрация на страната, в която е регистрирано въздухоплавателното средство.
(3) Лицата по ал.1 декларират и името и пълния си адрес, както и името и пълния адрес на органа или на лицето, упълномощено да плати.
(4) Данните по ал.1, 2 и 3 се предоставят при съгласуване на сезонните разписания, на чартърни и други полети, а при изменение - в 10-дневен срок преди промяната.
(5) В случаите, когато данните по ал.1, 2, 3 и 4 не са декларирани предварително или ако командирът на въздухоплавателното средство не е в състояние да ги документира, съответните такси се изчисляват на базата на максималното излетно тегло на най-тежката категория от дадения тип въздухоплавателно средство.

Чл.3.
(1) В летищата за обществено ползване се събират такси за:
1. кацане на въздухоплавателните средства;
2. паркиране;
3. обслужване на пътници, започващи пътуване от летището;
4. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) ползване на пътнически ръкав.
(2) (изм., ДВ, бр. 62 от г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) За аеронавигационно обслужване на въздушното движение се събират:
1. (доп., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) такси за използване на радионавигационни средства и полетно обслужване в зоната на летищата;
2. (доп., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) пътни такси за прелитане в обслужваното въздушно пространство на Република България.
(3) Таксите се заплащат от превозвача или от собственика на въздухоплавателното средство, ако той не посочи превозвач.

Чл.4. От заплащане на таксите по чл.3, ал.1, т.1 и 2 и ал.2 се освобождават:
1. въздухоплавателни средства, изпълняващи полети за търсене и спасяване;
2. въздухоплавателни средства, провеждащи полети с хуманитарни цели;
3. държавни въздухоплавателни средства, когато изпълняват държавни полети;
4. (отм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.)
5. въздухоплавателни средства, търпящи бедствие или подложени на незаконна намеса;
6. въздухоплавателни средства при провеждане на първоначално летателно обучение;
7. въздухоплавателни средства, използвани за облитане на аеронавигационните съоръжения;
8. въздухоплавателни средства, които са върнати на летището поради технически причини или поради неблагоприятни метеорологични условия, когато полетът е извършен с излитане и кацане на едно и също летище без междинно кацане на друго летище;
9. въздухоплавателни средства в особени случаи, определени с акт на Министерския съвет.

Чл.5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) За дължимите такси по чл. 3, ал. 1 и 2 се издава фактура.
(2) Във фактурата по ал.1 се посочва срокът за плащане, който е 30 дни, считано от датата на издаване на фактурата.
(3) Фактурата се издава от:
1. летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) от името на Гражданската въздухоплавателна администрация - за таксите по чл.3, ал.1;
2. (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.) Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" - за таксите по чл.3, ал.2, т.1;
3. бюрото за събиране на пътните такси към Евроконтрол - за таксите по чл.3, ал.2, т.2.
(4) Таксите по чл.3, ал.1 за нерегулярните (епизодичните) полети се заплащат от командира на въздухоплавателното средство, преди излитането, на летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие), която издава фактурата и в 5-дневен срок превежда на Гражданската въздухоплавателна администрация получените суми.

Чл.6.
(1) Във фактурата по чл.5, ал.1 се посочва и срокът за рекламация, който е 30 дни, считано от датата на издаване на фактурата.
(2) Рекламация, предявена след датата, посочена във фактурата, не подлежи на разглеждане.
(3) Рекламацията се предявява пред лицето, издало фактурата по чл.5, ал.3.
(4) Рекламации на отделни полети не са основание за отказ за плащане на дължимите суми. При признаване на рекламациите за основателни сумите по тях се приспадат от следващите плащания.

Чл.7.
(1) (изм.,ДВ,бр.19 от 2002 г.) При неспазване на определените във фактурата срокове за плащане таксите по чл.3, ал.1 и ал.2, т.1 се събират с дължимата законна лихва за всеки просрочен ден.
(2) (Нова, ДВ, бр. 19 от 2002 г.; изм., бр. 16 от 2003 г., бр. 32 от 2004 г., бр. 15 от 2005 г., бр. 22 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г. - в сила от 01.01.2007 г., изм., ДВ, бр. 34 от 2008 г. - в сила от 01.01.2008 г., на ВАС, ДВ, бр. 92 от 2008 г.) При неспазване на срока за плащане на таксата по чл. 3, ал. 2, т. 2 се дължи лихва, чийто годишен размер е 9,24 на сто.
(3) (пред.ал.2,ДВ,бр.19 от 2002 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) При заплащане на таксите от фактурата по чл. 5, ал. 1 след срока, посочен в чл. 5, ал. 2, получателят издава фактура за начислената лихва към датата на плащане, която превозвачите са длъжни да платят.
(4) (пред.ал.3,ДВ,бр.19 от 2002 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) При закъснения в плащането длъжникът погасява първо задължението за таксата и след това - за лихвите.
(5) (пред.ал.4,ДВ,бр.19 от 2002 г.) Платците на фактурите са длъжни да превеждат дължимите суми (такси и лихви) по банков път по банковата сметка, посочена във фактурата.

Чл.8.
(1) Превозвачите, които са български физически и юридически лица, заплащат таксите в левове по централния курс на Българската народна банка за деня на плащане, включително за наети от тях въздухоплавателни средства.
(2) Превозвачите, които не са български физически или юридически лица, заплащат таксите в конвертируема валута и в случаите, когато ползват въздухоплавателно средство - собственост на български физически или юридически лица.

Чл.9. При съвместно провеждане на полети от двама или повече превозвачи, включително и при чартърни полети, таксите се заплащат от собственика на въздухоплавателното средство, извършило полета, по реда на чл.8.

Раздел II
Такса за кацане

Чл.10.
(1) Превозвачите заплащат такса за всяко кацане на летище в Република България.
(2) Размерът на таксата се изчислява въз основа на максималното излетно тегло на даденото въздухоплавателно средство, като всяка част от тон тегло се закръглява нагоре на цял тон.
(3) Задължението за заплащане на такса за кацане възниква от момента на допиране на въздухоплавателното средство на земята.
(4) В таксата за кацане са включени разходите по:
1. поддържането на летателното поле и развитието на инфраструктурата на летището;
2. ограничаването и отстраняването на препятствията;
3. поддържането на визуалните сигнални средства;
4. аварийно-спасителното и противопожарното осигуряване на полетите на територията на летището и в неговата околност;
5. охраната на летището;
6. сигурността на полетите;
7. управлението на движението на територията на летището;
8. координацията между различните ведомства и предприятия във връзка с използването на летището;
9. оборудването и инсталациите за електроснабдяване;
10. опростяването на формалностите в летището;
11. (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., доп., ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) престоя на въздухоплавателното средство за превоз на пътници и поща до 3 часа на отдалечена или на контактна перонна стоянка и на въздухоплавателното средство за превоз на товари до 6 часа на отдалечена перонна стоянка;
12. административните разходи.

Чл.11.
(1) Размерът на таксата за кацане на отделните летища е определен в т.1 от приложения No 1, 2, 3 и 4.
(2) Такса за кацане не се събира в случаите, когато въздухоплавателни средства изпълняват полети за:
1. авиохимически работи при кацане на летищата, където са базирани;
2. проверка на техническата и летателната им годност (облитане);
3. оказване на спешна медицинска помощ.
(3) Размерът на таксата за кацане се увеличава със:
1. двадесет и пет на сто - при кацане в събота, в неделя и на официални празници;
2. двадесет и пет на сто - при кацане от 22,00 до 6,00 часа;
3. десет на сто - при кацане в ден или в часов интервал "пик", обявен за съответното летище в Сборника за аеронавигационна информация и публикация на Република България.
(4) (нова,ДВ,бр.15 от 2000 г.) Превозвачите заплащат еднократно такса за кацане при изпълнение на тренировъчни полети независимо от броя на фактическите излитания и кацания на едно и също въздухоплавателно средство в рамките на едно денонощие на едно и също летище. Размерът на таксата за кацане при тренировъчен полет на отделните летища е равен на размера на таксата за кацане при вътрешен полет, определен в т.1 от приложения No 1, 2, 3 и 4.

Раздел III
Такса за паркинг

Чл.12.
(1) Превозвачите заплащат такса за използването на паркинг.
(2) В таксата за паркинг са включени разходите по:
1. осигуряването на съоръжения за престоя на площадка и на местостоянка на въздухоплавателното средство;
2. (изм., ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) използването на площадка на отдалечена или на контактна стоянка за престой на въздухоплавателното средство;
3. общата охрана.
(3) Летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) може да отказва паркинг за определени периоди или паркинг за базиране, когато липсват площи или възможност за осигуряване на безопасността на движението, за което уведомява превозвача и Гражданската въздухоплавателна администрация, която издава съответно предписание.
(4) Превозвачът, на когото е отказано базиране, в срок 24 часа е длъжен да изпълни предписанията на Гражданската въздухоплавателна администрация и да премести въздухоплавателните си средства на друго летище.

Чл.13.
(1) Такса за паркинг не се събира в случаите, когато излитането на въздухоплавателни средства се задържа поради:
1. мероприятия, свързани с безопасността на полета;
2. форсмажорни причини;
3. оказване на спешна медицинска помощ.
(2) Размерът на таксата за паркинг над безплатния престой по чл.10, ал.4, т.11 е определен в т.2 от приложения No 1, 2, 3 и 4.
(3) (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.) Размерът на таксата за паркинг при базиране на летища, които са базови за даден превозвач (постоянно и временно), е определен в т.2 от приложения No 1, 2, 3 и 4.

Чл.14.
(1) (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.) Такса за паркинг при базиране на въздухоплавателни средства (постоянно и временно) се заплаща от превозвачите при наличието на писмено съгласие между тях и летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) за базиране на дадено въздухоплавателно средство.
(2) Летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) може да даде съгласие за базиране на даден превозвач на даденото летище само след получаване на предварително писмено съгласие от Гражданската въздухоплавателна администрация.
(3) Съгласието за базиране между превозвач и летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) и неговото изменение се регистрират в Гражданската въздухоплавателна администрация.
(4) В съгласието за базиране се определят типът, регистрационният знак на въздухоплавателното средство и периодът за базиране.
(5) (отм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.).

Раздел III "а"
Такса за ползване на пътнически ръкав
(Нов - ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.)

Чл. 14а. (Нов - ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.)
(1) Превозвачите заплащат такса за ползване на пътнически ръкав в размер, определен в приложение № 1, т. 4.
(2) В таксата за ползване на пътнически ръкав са включени разходите по:
1. ползване на съоръжението;
2. осигуряване и ползване на система за водене и позициониране на въздухоплавателно средство;
3. ползване на фиксираното наземно електрозахранване;
4. предоставяне на прекондициониран въздух.
(3) За ползването на пътнически ръкав при пристигане или преди заминаване на въздухоплавателното средство се заплаща таксата по ал. 1, като времето на ползване при пристигане се събира с времето на ползване преди заминаване и таксата се начислява на базата на така полученото общо време на ползване. Времето, през което не се ползва пътническият ръкав, не се включва в общото време на ползване и не се таксува.
(4) За престой на въздухоплавателно средство на контактна стоянка без ползване на пътнически ръкав се заплаща само такса за паркинг.

Раздел IV
Такса за обслужване на пътници

Чл.15.
(1) Превозвачът заплаща такса за всеки пътник, започващ пътуване от летищата на Република България.
(2) Таксата за обслужване на пътници включва използването от пътниците на:
1. пътническите и общите чакални и другите помещения за обслужване на пътниците, осигурени с необходимите съоръжения;
2. охраната на и в района на летището;
3. осигуряването на специални съоръжения за безопасност;
4. квалифициран персонал по въпросите на безопасността;
5. предоставянето на възможност за ползване срещу съответното заплащане на поща, телеграф, магазини, заведения, банки и др.;
6. административните разходи;
7. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) средства и персонал за обща информация за движението на полетите.

Чл.16.
(1) Такса за обслужване на пътници не се събира в случаите, когато пътниците са:
1. деца до 2-годишна възраст;
2. транзитни;
3. с безплатни билети;
3. (отм. - ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 06.04.2007 г.);
4. пътуващи с въздухоплавателните средства по чл.4.
(2) Размерът на таксата за обслужване на пътници, заплащана от превозвача, е определен в т.3 от приложения No 1, 2, 3 и 4.

Раздел V
Такси за аеронавигационно обслужване
(Загл. изм., ДВ, бр. 62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.)

Чл.17. (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Превозвачите заплащат пътна такса за аеронавигационно обслужване при прелитане на въздухоплавателните средства над територията или над участък от територията, или през делегираното въздушно пространство на Република България по силата на международни договори и/или такса за аеронавигационно обслужване в зоната на летищата на Република България.

Чл.18.
(1) (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.) Пътната такса за аеронавигационно обслужване при прелитане включва:
1. осигуряването и използването на аеронавигационните средства;
2. управлението и контрола на полетите при прелитане на въздухоплавателните средства;
3. (доп., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) административните разходи, включително извършените разходи от националния контролен орган по чл.16в от Закона за гражданското въздухоплаване.
(2) (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.) Размерът на пътната такса за аеронавигационно обслужване при прелитане за даден полет (R1) се определя по следната формула:

R1 = t1 х n1,

където:
R1 е размерът на таксата;
t1 - размерът на осреднената таксова единица;
n1 - броят на обслужените единици за даден полет.
(3) (Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., бр. 9 от 2001 г., бр. 19 от 2002 г., бр. 16 от 2003 г., бр. 32 от 2004 г., бр. 15 от 2005 г., бр. 22 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г. - в сила от 01.01.2007 г., изм., ДВ, бр. 34 от 2008 г. - в сила от 01.01.2008 г.) Размерът на осреднената таксова единица за прелитане (t1) е равен на 46,26 евро.
(4) Броят на обслужените единици за даден полет с прелитане (n1) се определя по следната формула:

n1 = d х p,

където:
d е променливата за разстояние;
p - променливата за тегло на даденото въздухоплавателно средство.
(5) Размерът на променливата за разстояние (d) се определя, като се раздели на 100 числото на километрите на ортодромическото разстояние между:
1. летището на излитане или точката на вход във въздушното пространство на Република България и първото летище на кацане или точката на изход от въздушното пространство на Република България;
2. разстоянието, което се взема под внимание, намалено с 20 км за всяко излитане и за всяко кацане на летище, разположено на територията на Република България.

Чл.19.
(1) (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Таксата за аеронавигационно обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата включва:
1. осигуряването и използването на радионавигационните средства и светотехническото оборудване за излитане и кацане;
2. аеронавигационната и метеорологичната информация;
3. управлението и контрола на полетите на въздухоплавателните средства при излитане и кацане;
4. (доп., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) административните разходи, включително извършените разходи от националния контролен орган по чл.16в от Закона за гражданското въздухоплаване.
(2) (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Размерът на таксата за аеронавигационно обслужване в зоната на летищата (R2) се определя по следната формула:

R2 = 0,2 t2 х p,

където:
(изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г.) R2 е размерът на пътната такса;
t2 - размерът на осреднената таксова единица;
p - променливата за тегло на даденото въздухоплавателно средство.
(3) (Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., бр. 22 от 2006 г.) Размерът на осреднената таксова единица за обслужване в зоната на летищата (t2) за полети с въздухоплавателни средства с максимално излетно тегло над 10 т е равен на 505,90 евро.
(3) (Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., изм., ДВ, бр. 22 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г. - в сила от 03.09.2007 г.) Размерът на осреднената таксова единица за обслужване в зоната на летищата (t2) за полети с въздухоплавателни средства с максимално излетно тегло над 10 т е равен на 758,85 евро.
(4) (Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., бр. 22 от 2006 г.) Размерът на осреднената таксова единица за обслужване в зоната на летищата (t2) за полети с въздухоплавателни средства с максимално излетно тегло под 10 т е равен на 145,30 евро.
(4) (Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., изм., ДВ, бр. 22 от 2006 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г. - в сила от 03.09.2007 г.) Размерът на осреднената таксова единица за обслужване в зоната на летищата (t2) за полети с въздухоплавателни средства с максимално излетно тегло под 10 т е равен на 217,95 евро.
(5) Подход и кацане, както и минаване на втори кръг се таксуват като еднократно ползване. Кацането се приема за измерителна единица.
(6) (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Размерът на таксата за аеронавигационно обслужване в зоната на летищата при вътрешни полети (R4) се определя по следната формула:

R4 = 0,1 R2.

Чл.20. (1) Размерът на променливата за тегло (p) по чл.18 и 19 се определя по формулата:

p = SQRT (w/50),

където:
SQRT е символът за корен квадратен;
w - максималното излетно тегло на даденото въздухоплавателно средство, изразено в тонове.
(2) Когато максималното излетно тегло на въздухоплавателното средство не е известно, размерът на променливата за тегло се определя, като се вземе теглото на най-тежкото съществуващо въздухоплавателно средство от този тип.
(3) Когато превозвачът е декларирал, че ще оперира с две или повече въздухоплавателни средства, които са различни модели на един и същ тип, се взема осреднената стойност от максималното излетно тегло на всички негови въздухоплавателни средства от този тип при определянето на размера на променливата за тегло на въздухоплавателните средства от този тип. Осредняване на стойността на максималното излетно тегло за отделните типове въздухоплавателни средства за отделните превозвачи се извършва най-малко веднъж в годината.
(4) Променливата за тегло се определя като число с точност до стотни.

Чл.21. (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Таксите по чл. 3, ал. 2 не се събират в случаите, когато въздухоплавателни средства изпълняват полети:
1. за авиохимически работи;
2. за оказване на спешна медицинска помощ;
3. (изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) които се провеждат изцяло по правилата за визуални полети във въздушното пространство на страната; смесени полети по правилата за визуални полети и по правилата за полети по прибори, ако се извършват изключително само по правилата за визуални полети във въздушното пространство на страната;
4. които завършват на летище, от което е излетяло въздухоплавателното средство, и по време на полета не са правени никакви междинни кацания (полети по кръга);
5. чието разрешено максимално излетно тегло е по-малко от 2,0 т;
6. специални, с които се транспортират короновани особи, държавни и правителствени глави, министри по време на официални мисии.

Чл.22. В размера на националните таксови единици (t1) по чл.18 и (t2) по чл.19, които се определят ежегодно, се включват разходите по събиране на аеронавигационните такси от Евроконтрол.

Допълнителна разпоредба

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Въздухоплавателно средство" е всяко средство, което може да получи поддържане в атмосферата за сметка на реакцията на въздуха освен реакцията на въздуха от земната повърхност.
2. "Вътрешен полет" е всеки полет, при който мястото на тръгване и мястото на местоназначение се намират на територията на Република България.
3. "Държавен полет" е полет с нетърговска цел, изпълняван с държавно въздухоплавателно средство.
4. "Държавно въздухоплавателно средство" е въздухоплавателно средство, използвано за военни, полицейски или митнически полети независимо от националността му.
5. (отм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.)
6. "Летище" е определена част от земната или водната повърхност (включително всички здания, съоръжения и оборудване), предназначена изцяло или частично за пристигане, заминаване и движение по тази повърхност на въздухоплавателни средства.
7. "Летищна администрация" е служба за управление на летище за обществено ползване.
8. "Летищно предприятие" е дружество, регистрирано като търговец, което ползва летище по силата на закон.
9. "Международен полет" е всеки полет, при който мястото на тръгването, на междинното кацане, ако има такова, или на местоназначението се намира на територията на две или повече държави.
10. "Охраняеми граници" са терените, обхванати от периметрова ограда на летище за обществено ползване.
11. "Препятствия" са всички неподвижни (временни или постоянни) и подвижни обекти или части от тях, които са разположени в зона, предназначена за движение на въздухоплавателни средства по земята, или които превишават определена повърхност, предназначена за осигуряване на безопасност на въздухоплавателното средство в полет.
11а. (нова,ДВ,бр.62 от 2002 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) "Таксите за аеронавигационно обслужване" са разходноориентирани такси, определени в съответствие с изискванията на Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване и на Международната конвенция на Евроконтрол за сътрудничество за безопасност на въздухоплаването от 13 декември 1960 г., изменена с протокол от 12 февруари 1981 г., които покриват разходите за експлоатация на аеронавигационните съоръжения за въздушна навигация и кацане и разходите за аеронавигационно обслужване на въздухоплавателните средства при полетите във въздушното пространство на Република България.
12. "Сигурност" е елемент на безопасността, който характеризира състоянието на защитеност на гражданската авиация от актове на незаконна намеса.
13. "Съоръжение за излитане и кацане" е общ термин за означаване на пистата, пътеките за рулиране, перона, както и аеронавигационните средства на летище.
14. "Спортни и учебни въздухоплавателни средства" са въздухоплавателни средства, предназначени за спортни или учебни цели.
15. "Регистрационно-опознавателен знак" е комбинацията от буквени или цифрово-буквени символи, която е уникална за всяко въздухоплавателно средство на страна - членка на ИКАО.
16. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) "Контактна стоянка" е стоянка, оборудвана с пътнически ръкав.
17. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) "Отдалечена стоянка" е стоянка, която не е оборудвана с пътнически ръкав.
18. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) "Пътнически ръкав" е съоръжение, осигуряващо директен достъп между въздухоплавателното средство и летищната терминална сграда.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 2. (изм.,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.)
(1) Летищната администрация има право да задържа излитането на въздухоплавателно средство, освен при изпълнение на редовни превози, до уреждане плащането на дължимите суми (такси и лихви).
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" има право да разпорежда задържане излитането на въздухоплавателни средства в предвидените от закона случаи.

§ 2а. (нов,ДВ,бр.62 от 2001 г., изм. и доп., ДВ, бр. 25 от 2007 г.) Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" може да откаже аеронавигационно обслужване на авиационни оператори или собственици на въздухоплавателни средства, когато те не са заплатили дължимите такси за аеронавигационно обслужване по чл. 3, ал. 2, за което уведомява своевременно Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и длъжниците.

§ 3. Разходите за осъществяване на аварийно-спасителна и противопожарна дейност се заплащат от превозвача по калкулация, изготвена от летищната администрация (упълномощеното летищно предприятие) от името на Гражданската въздухоплавателна администрация.

§ 4. (Отм., ДВ, бр. 25 от 2007 г.).

§ 5. До 1 март 1999 г. таксата за обслужване на пътници се събира в размерите, определени в чл.10, ал.2 от Наредба No 1312 на министъра на транспорта и министъра на финансите от 1991 г. за условията и таксите за използване на гражданските летища и аеронавигационно обслужване в Република България (обн.,ДВ,бр.68 от 1991 г.; попр., бр. 74 от 1991 г.; изм.,бр.23 от 1993 г.,бр.2 и 22 от 1997 г. и бр.2 от 1998 г.).

§ 6. Наредбата се приема на основание чл.122 от Закона за гражданското въздухоплаване (обн., ДВ,бр.94 от 1972 г.; изм. и доп., бр.30 от 1990 г., бр.16 от 1997 г. и бр.85 от 1998 г.).

§ 7. Наредбата влиза в сила от 1 януари 1999 г., с изключение на чл.16, ал.2 , която влиза в сила от 1 март 1999 г.

§ 8. Наредбата се публикува в Сборника за аеронавигационна информация и публикация на Република България.

§ 9. (изм.,ДВ,бр.9 от 2001 г., изм., ДВ, бр. 96 от 2005 г.) Министърът на транспорта и ръководителят на Гражданската въздухоплавателна администрация могат да издават инструкции и указания по прилагането на наредбата.

Приложение № 1
към чл.11, ал.1; чл.13, ал.2 и 3; чл.16, ал.2
(Изм., ДВ, бр. 15 от 2000 г., изм., ДВ, бр. 9 от 2001 г., изм. и доп., ДВ, бр. 1 от 2007 г.)

Такси на летище София

1. Такса за кацане съгласно чл.11, ал.1

(Размерът на таксите е в евро)
(изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.)

Максимално излетно тегло на
въздухоплавателното средство

Международни полети

Вътрешни
полети

до 3 т 20 10
над 3 до 10 т 40 + 14 евро за всеки тон над 3 т 20
над 10 до 20 т 180 + 14 евро за всеки тон над 10 т 60
над 20 до 40 т 320 + 4 евро за всеки тон над 20 т 80
над 40 до 60 т 400 + 7 евро за всеки тон над 40 т 100
над 60 до 80 т 540 + 5 евро за всеки тон над 60 т 120
над 80 до 100 т 640 + 5 евро за всеки тон над 80 т 140
над 100 т 740 + 5 евро за всеки тон над 100 т 160

1.1. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, започващ от летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
1.2. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, завършващ на летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира такса за кацане в размер 3 евро за всеки тон от максималното излетно тегло на въздухоплавателното средство, а на крайното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
2. Такса за паркинг съгласно чл.13, ал.2 и 3
(Размерът на таксите е в евро)
2.1. Размерът на таксата за паркинг над безплатния престой съгласно чл.10, ал.4, т.11 е равен на 25 на сто от размера на таксата за кацане за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
2.2. При изпълнение на международен полет и след това на вътрешен полет се събира таксата за паркинг както при международни полети.
2.3. При изпълнение на вътрешен полет и след това на международен полет се събира таксата за паркинг както при вътрешни полети.
2.4. (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., бр.9 от 2001 г.) Размерът на таксата за базиране (постоянно и временно) на летищата за едно денонощие е равен на 5 на сто от размера на таксата за кацане при вътрешен полет за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
3. Такса за обслужване на пътници съгласно чл.16, ал.2
(Размерът на таксите е в евро)
Размерът на таксата за обслужване на пътници, заплащана от превозвача, е равен на :
3.1. (изм., ДВ, бр. 9 от 2001 г., в сила от 01.04.2001 г., изм. - ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 06.04.2007 г.) Дванадесет евро за пътници, заминаващи по международните линии.
3.2. (изм., ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 06.04.2007 г.) Пет евро за пътници, заминаващи по вътрешните линии.
3.3. Деца от 2 до 12 години заплащат 50 на сто от таксата по т. 3.1 и 3. 2.
4. (нова, ДВ, бр. 1 от 2007 г., в сила от 22.12.2006 г.) Такса за ползване на пътнически ръкав съгласно чл. 14а
(Размерът на таксата е в евро)
Размерът на таксата за ползване на пътнически ръкав независимо от типа на въздухоплавателното средство е:
4.1. сто тридесет и пет евро за първите 60 минути, и
4.2. тридесет евро за всеки следващи започнати 15 минути.

Приложение № 2
към
чл.11, ал.1; чл.13, ал.2 и 3; чл.16, ал.2

Такси на летище Варна и на летище Бургас

1. Такса за кацане съгласно чл.11, ал.1

(Размерът на таксите е в евро)
(изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.)

Максимално излетно тегло на въздухоплавателното средство Международни полети Вътрешни полети
до 3 т 20 10
над 3 до 10 т 40 + 14 евро за всеки тон над 3 т 20
над 10 до 20 т 180 + 14 евро за всеки тон над 10 т 60
над 20 до 40 т 320 + 4 евро за всеки тон над 20 т 80
над 40 до 60 т 400 + 7 евро за всеки тон над 40 т 100
над 60 до 80 т 540 + 5 евро за всеки тон над 60 т 120
над 80 до 100 т 640 + 5 евро за всеки тон над 80 т 140
над 100 т 740 + 5 евро за всеки тон над 100 т 160

1.1. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, започващ от летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
1.2. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, завършващ на летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира такса за кацане в размер 3 евро за всеки тон от максималното излетно тегло на въздухоплавателното средство, а на крайното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
2. Такса за паркинг съгласно чл.13, ал.2 и 3
(Размерът на таксите е в евро)
2.1. Размерът на таксата за паркинг над безплатния престой съгласно чл.10, ал.4, т.11 е равен на 20 на сто от размера на таксата за кацане за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
2.2. При изпълнение на международен полет и след това на вътрешен полет се събира таксата за паркинг както при международни полети.
2.3. При изпълнение на вътрешен полет и след това на международен полет се събира таксата за паркинг както при вътрешни полети.
2.4. (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., бр.9 от 2001 г.) Размерът на таксата за базиране (постоянно и временно) на летищата за едно денонощие е равен на 5 на сто от размера на таксата за кацане при вътрешен полет за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
3. Такса за обслужване на пътници съгласно чл.16, ал.2
(Размерът на таксите е в евро)
Размерът на таксата за обслужване на пътници, заплащана от превозвача, е равен на:
3.1. (Доп., ДВ, бр. 71 от 2004 г.) Осем евро за пътници, заминаващи по международните линии с изключение на случаите по т. 3.1.1.
3.1.1. (Нова., ДВ, бр. 71 от 2004 г.) Шест евро за пътници, заминаващи по международните линии, за периода от 13 август до 31 октомври 2004 г.
3.2. Едно и половина евро за пътници, заминаващи по вътрешните линии.
3.3. Деца от 2 до 12 години заплащат 50 на сто от таксата по т.3.1 и 3.2.

Приложение № 3
към чл.11, ал.1; чл.13, ал.2 и 3; чл.16, ал.2

Такси на летище Пловдив и на летище Горна Оряховица

1. Такса за кацане съгласно чл.11, ал.1

(Размерът на таксите е в евро)
(изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.)

Максимално излетно тегло на въздухоплавателното средство Международни полети Вътрешни полети
до 3 т 20 10
над 3 до 10 т 40 + 14 евро за всеки тон над 3 т 20
над 10 до 20 т 180 + 14 евро за всеки тон над 10 т 60
над 20 до 40 т 320 + 4 евро за всеки тон над 20 т 80
над 40 до 60 т 400 + 7 евро за всеки тон над 40 т 100
над 60 до 80 т 540 + 5 евро за всеки тон над 60 т 120
над 80 до 100 т 640 + 5 евро за всеки тон над 80 т 140
над 100 т 740 + 5 евро за всеки тон над 100 т 160

1.1. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, започващ от летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
1.2. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, завършващ на летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира такса за кацане в размер 3 евро за всеки тон от максималното излетно тегло на въздухоплавателното средство, а на крайното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
2. Такса за паркинг съгласно чл.13, ал.2 и 3
(Размерът на таксите е в евро)
2.1. Размерът на таксата за паркинг над безплатния престой съгласно чл.10, ал.4, т.11 е равен на 20 на сто от размера на таксата за кацане за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
2.2. При изпълнение на международен полет и след това на вътрешен полет се събира таксата за паркинг както при международни полети.
2.3. При изпълнение на вътрешен полет и след това на международен полет се събира таксата за паркинг както при вътрешни полети.
2.4. (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., бр.9 от 2001 г.) Размерът на таксата за базиране (постоянно и временно) на летищата за едно денонощие е равен на 5 на сто от размера на таксата за кацане при вътрешен полет за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
3. Такса за обслужване на пътници съгласно чл.16, ал.2
(Размерът на таксите е в евро)
Размерът на таксата за обслужване на пътници, заплащана от превозвача, е равен на:
3.1. Осем евро за пътници, заминаващи по международните линии.
3.2. Едно и половина евро за пътници, заминаващи по вътрешните линии.
3.3. Деца от 2 до 12 години заплащат 50 на сто от таксата по т.3.1 и 3.2.

Приложение № 4
към
чл.11, ал.1; чл.13, ал.2 и 3; чл.16, ал.2

Такси на останалите летища за обществено ползване, разположени на територията на Република България, извън тези по приложения No 1, 2 и 3
(загл. изм.,ДВ,бр.9 от 2001 г.)

1. Такса за кацане съгласно чл.11, ал.1

(Размерът на таксите е в евро)
(изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г.)

Максимално излетно тегло на въздухоплавателното средство Международни полети Вътрешни полети
до 3 т. 10 5
над 3 до 10 т 20 + 7 евро за всеки тон над 3 т 10
над 10 до 20 т 100 + 7 евро за всеки тон над 10 т 30
над 20 до 40 т 170 + 4 евро за всеки тон над 20 т 40
над 40 до 60 т 250 + 7 евро за всеки тон над 40 т 50
над 60 до 80 т 390 + 5 евро за всеки тон над 60 т 60
над 80 до 100 т 490 + 5 евро за всеки тон над 80 т 70
над 100 т 590 + 5 евро за всеки тон над 100 т 80

1.1. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, започващ от летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
1.2. (нова,ДВ,бр.9 от 2001 г.) При изпълнение на международен полет, завършващ на летище, разположено на територията на Република България, и извършващ междинно кацане на летище, разположено на територията на страната, с цел дотоварване и/или разтоварване на пътници и/или товари, и/или поща и/или зареждане с гориво и/или провизии, когато полетът се изпълнява под един и същ полетен номер, на въздухоплавателното средство на междинното летище се събира такса за кацане в размер 3 евро за всеки тон от максималното излетно тегло на въздухоплавателното средство, а на крайното летище се събира таксата за кацане както при вътрешни полети.
2. Такса за паркинг съгласно чл.13, ал.2 и 3
(Размерът на таксите е в евро)
2.1. Размерът на таксата за паркинг над безплатния престой съгласно чл.10, ал.4, т.11 е равен на 15 на сто от размера на таксата за кацане за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
2.2. При изпълнение на международен полет и след това на вътрешен полет се събира таксата за паркинг както при международни полети.
2.3. При изпълнение на вътрешен полет и след това на международен полет се събира таксата за паркинг както при вътрешни полети.
2.4. (изм.,ДВ,бр.15 от 2000 г., бр.9 от 2001 г.) Размерът на таксата за базиране (постоянно и временно) на летищата за едно денонощие е равен на 5 на сто от размера на таксата за кацане при вътрешен полет за всеки интервал от време, равен на 24 часа, или за част от него.
3. Такса за обслужване на пътници съгласно чл.16, ал.2
(Размерът на таксите е в евро)
Размерът на таксата за обслужване на пътници, заплащана от превозвача, е равен на:
3.1. Четири евро за пътници, заминаващи по международните линии.
3.2. Едно евро за пътници, заминаващи по вътрешните линии.
3.3. Деца от 2 до 12 години заплащат 50 на сто от таксата по т.3.1 и 3.2.

 

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив