Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1.
(1) С наредбата се уреждат редът, правата, задълженията и функциите на основните участници в процеса по управление, наблюдение, оценка, информационно осигуряване и контрол за ефективното изпълнение на Националната оперативна програма за регионално развитие (НОПРР).
(2) Националната оперативна програма за регионално развитие е една от оперативните програми, чрез която в Република България се прилага Европейската политика на сближаване в съответствие с изискванията и разпоредбите на приложимите регламенти на Европейския съюз.
Чл. 2.
(1) Националната оперативна програма за регионално развитие е програмен документ за ресурсно осигуряване на регионалното развитие, съдържащ приоритетни области за постигане устойчиво развитие на регионите в Република България.
(2) Всяка приоритетна област на НОПРР обхваща многогодишен пакет от мерки за прилагане на Европейската политика на сближаване.
(3) Националната оперативна програма за регионално развитие се финансира от Европейския фонд за регионално развитие със средства от международни финансови институции и с национални средства за участие в Европейската политика на сближаване, осигурени от държавния бюджет, общинските бюджети и частни източници на финансиране.
Глава втора
СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ И ИЗПЪЛНЕНИЕ НА НОПРР
Чл. 3.
(1) Националната оперативна програма за регионално развитие се управлява от министъра на регионалното развитие и благоустройството чрез Главна дирекция "Програмиране на регионалното развитие".
(2) Управляващият орган е отговорен за управлението, изпълнението, наблюдението и оценката на НОПРР в съответствие с европейското законодателство за Структурните фондове.
(3) Управляващият орган отговаря за въвеждането и осъществяването на ефективна система за управление и контрол, включваща всички участници в процеса на управление на НОПРР, с оглед гарантиране на законосъобразното и своевременното усвояване на средствата, отпуснати по програмата.
(4) Управляващият орган гарантира ефикасността и правомерността на изпълнението на НОПРР, насочва и координира дейността на междинните звена и следи за изпълнението на хоризонталните въпроси, свързани с околната среда, равните възможности, обществените поръчки и държавните помощи.
Чл. 4.
(1) Междинни звена за изпълнението на НОПРР са регионалните структури на управляващия орган в центровете на районите за планиране - Видин, Русе, Варна, София, Пловдив и Бургас.
(2) Междинните звена са отговорни за изпълнението и наблюдението на отделните приоритети и мерки от НОПРР в съответствие с насоките и процедурите за управление и изпълнение, установени от управляващия орган.
Чл. 5. Управляващият орган при необходимост може да определи и допълнителни междинни звена в съответствие със спецификата на приоритетите и мерките на НОПРР.
Глава трета
КОМПЕТЕНЦИИ И ОТГОВОРНОСТИ ПО УПРАВЛЕНИЕТО И ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА НОПРР
Чл. 6. В изпълнение на процедурите по програмиране и усвояване на средствата по НОПРР управляващият орган осигурява управлението й, като:
1. организира, координира и съгласува в рамките на координационния механизъм на Националния план за развитие изработването, актуализирането и изпълнението на НОПРР;
2. ръководи и контролира дейността на междинните звена;
3. организира разработването и актуализирането на системи от индикатори за мониторинг на НОПРР;
4. организира разработването на критериите за избор на проекти по оперативната програма;
5. осигурява публикуването на обяви за търгове, свързани с изпълнението на НОПРР, и организира оценката на постъпилите тръжни оферти;
6. сключва договори за изпълнение с крайните бенефициенти на НОПРР, които са длъжни да спазват указанията на управляващия орган, сертифициращия орган и междинните звена;
7. осъществява оперативно, финансово и процедурно наблюдение на операциите, финансирани от програмата;
8. организира, председателства и осигурява технически и административно заседанията на Комитета за наблюдение на НОПРР и изпълнява функциите на секретариат; отговаря за изпълнението на решенията, взети по време на заседанията на комитета;
9. отговаря за изграждането и поддръжката на система за събиране на достоверни финансови и статистически данни относно приложението на индикаторите за мониторинг и оценка и тяхното представяне на Европейската комисия посредством компютризирана информационна система за управление, позволяваща електронен обмен на информация;
10. осигурява провеждането на предварителна, междинна и последваща оценка на НОПРР;
11. носи отговорност за въвеждането и използването от страна на бенефициентите и от други участващи звена, ангажирани в изпълнението и управлението на програмата, на отделна счетоводна система за всички предвидени дейности, финансирани в рамките на НОПРР;
12. следи за законосъобразността и целесъобразността на финансовите операции чрез въвеждане на системи и мерки за надеждно финансово управление и контрол;
13. извършва наблюдения и прилага действия и мерки съгласно изискванията на Европейската комисия при констатирането на нередности;
14. осигурява публичност и обществена осведоменост относно дейностите, свързани с изпълнението на НОПРР;
15. изготвя годишни доклади и заключителен доклад за изпълнението на НОПРР и ги представя на комитета за обсъждане и одобряване, след което ги представя на Европейската комисия; годишните доклади се изготвят в съответствие с изискванията на регламентите на Европейския съюз;
16. потвърждава доставката на съфинансираните стоки и услуги, както и че декларираните разходи съответстват на приложимото национално и европейско законодателство и са осъществени във връзка с дейности, избрани за финансиране на базата на критерии, приложими за програмата, и в съответствие с националните и европейските правила;
17. за целите на сертификацията на разходи по НОПРР осигурява получаването от сертифициращия орган на цялата необходима информация относно приложимите процедури и извършените одити, свързани с разходите, включени в декларациите за разходите;
18. осигурява надеждна одитна пътека и провежда периодичен одит на системите за управление и контрол.
Чл. 7. В изпълнение на своите функции управляващият орган се подпомага от междинните звена, на които се делегират определени задачи, включващи следните основни дейности:
1. получаване и документиране на формулярите за кандидатстване по програмата;
2. извършване проверки на съответствието съгласно изискванията на публикуваните покани за проектни предложения и информиране на кандидатите за резултатите от проверките;
3. организиране и администриране дейността на комисиите за техническа оценка на постъпилите проектни предложения по отделните мерки на НОПРР;
4. изготвяне на договори за изпълнение с избраните крайни бенефициенти, които се представят за одобрение и подпис от управляващия орган;
5. поддържане на база данни с одобрените проекти, извършване проверки на място, въвеждане и актуализиране на оперативната, финансовата и процедурната информация относно техния напредък чрез информационната система за управление;
6. подготовка и внасяне на доклади относно системата на управление и контрол и уведомяване на управляващия орган за изменения в системата в нарушение на указанията, дадени от управляващия орган;
7. обмен на информация с управляващия орган и със сертифициращия орган за изпълнението на приоритетите на НОПРР, свързани с осъществяването на плащанията и заявките за възстановяване на средства;
8. изготвяне на оперативни предложения до управляващия орган, свързани с преразпределение на средства между отделните мерки и приоритети на програмата;
9. осъществяване на сътрудничество и координация с органите по изпълнение на секторните оперативни програми и деконцентрираните структури на отделните министерства на регионално и местно ниво;
10. подпомагане на управляващия орган при изготвяне на годишните отчети за изпълнението на НОПРР.
Чл. 8. Функциите на управляващия орган и на междинните звена се регламентират в Устройствения правилник на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В случай че бъдат определени допълнителни междинни звена на НОПРР, функциите се регламентират в устройствения правилник на съответното ведомство, определено за междинно звено.
Чл. 9. Управляващият орган изготвя вътрешни правила, регламентиращи правата и задълженията на всички участници в процесите по изпълнение на НОПРР, в т. ч. връзките, отчетността и докладването между отделните структури.
Чл. 10. Крайните бенефициенти изпълняват задачи в съответствие с указанията на управляващия орган, междинните звена и сключените с тях споразумения и договори и отговарят за:
1. подготовката и провеждането на процедури, свързани с изпълнението на финансирания проект;
2. сключването на договори с доставчици на услуги, стоки и строителни дейности и надзор на тяхното изпълнение;
3. отчитането пред междинните звена на извършените дейности в съответствие с клаузите на сключените договори;
4. гарантиране достоверността на данните и тяхното съответствие с указанията на управляващия орган с цел отчитане и съхраняване в масивите на информационната система за управление;
5. изготвянето и предаването на съответното междинно звено на заявки за изплащане на суми за направените разходи в съответствие с клаузите на подписаните договори;
6. предоставянето на информация за нередности и предлагането на мерки за тяхното отстраняване;
7. изготвянето и предоставянето на необходимата информация на съответното междинно звено за изготвяне на отчети, свързани със системата на финансово управление и контрол.
Чл. 11. Управляващият орган и междинните звена осъществяват сътрудничество с регионалните съвети за развитие (РСР) и с администриращите дейността на тези съвети дирекции за техническо съдействие в следните области:
1. прилагане принципа на партньорство на ниво район при управлението на НОПРР;
2. осигуряване представителство на РСР в Комитета за наблюдение на НОПРР;
3. извършване на дейности по информираност, обществена осведоменост и публичност относно приоритетите, мерките и възможностите за финансиране на местните власти и други потенциални крайни бенефициенти при изпълнението на НОПРР;
4. определяне на експерти, които да бъдат включени в техническата оценка на проекти по отделните мерки на програмата в координация с управляващия орган и междинните звена;
5. участие в дейностите по предварителна, междинна и последваща оценка на програмата и изготвяне на докладите за нейното изпълнение.
Глава четвърта
НАБЛЮДЕНИЕ НА НОПРР
Чл. 12. Предмет на наблюдение е изпълнението на целите, приоритетите и мерките, включени в НОПРР. Основен принцип при наблюдението на НОПРР е принципът на партньорство.
Чл. 13. Орган по наблюдението на НОПРР е Комитетът за наблюдение на НОПРР, който се председателства от ръководителя на управляващия орган.
Чл. 14. В състава на Комитета за наблюдение на НОПРР се включват представители на всички министерства, на администрацията на Министерския съвет и по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството - представители на други държавни органи, представители на РСР, на местното самоуправление, на социално-икономическите партньори - браншови, екологични организации и други физически и юридически лица, имащи отношение към обхвата и интервенциите на НОПРР.
Чл. 15. Поименният състав на Комитета за наблюдение на НОПРР се определя със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството по предложение на министрите и ръководителите на органите, организациите и лицата по чл. 14.
Чл. 16. Комитетът за наблюдение на НОПРР изпълнява следните функции:
1. разглежда и одобрява критериите за избор на проекти по програмата;
2. периодично отчита напредъка и наблюдава изпълнението на целите, приоритетите и мерките на НОПРР въз основа на определените в нея физически и финансови индикатори за наблюдение;
3. осигурява съответствие на действията по наблюдението с условията, правилата и разпоредбите на българското законодателство и на европейското законодателство в областта на защитата на конкуренцията, държавните помощи, обществените поръчки, опазването на околната среда и насърчаването на равните възможности на половете и социалното включване;
4. определя мерки за осигуряване на информация и публичност относно постигнатите резултати от наблюдението с цел да се гарантира прозрачност при изпълнението на програмата;
5. одобрява годишните доклади и заключителния доклад за изпълнението на НОПРР, преди да бъдат изпратени на Европейската комисия;
6. прави предложения до управляващия орган относно изменения и подобряване на оперативното управление на НОПРР.
Чл. 17. Управляващият орган изготвя правила за дейността на Комитета за наблюдение на НОПРР, които се одобряват на едно от първите му заседания.
Глава пета
ОЦЕНКА НА НОПРР
Чл. 18. Националната оперативна програма за регионално развитие е предмет на оценка с цел да се изследва еволюцията на програмата по отношение на националните приоритети и приоритетите на Европейската общност.
Чл. 19.
(1) За разработването на НОПРР се извършва предварителна оценка на приоритетите и мерките, предложени за включване в програмата.
(2) Предварителната оценка има за цел да изследва уместността на предлаганите приоритети и мерки, тяхното изпълнение, вътрешната и външната съгласуваност между приоритетите и мерките с цел да се постигне максимално въздействие от прилагането на НОПРР.
Чл. 20.
(1) За изпълнението на НОПРР се извършва междинна оценка.
(2) Междинната оценка включва:
1. оценка на първоначалните резултати от изпълнението;
2. оценка на степента на постигане на съответните цели;
3. оценка на използването на финансовите ресурси и процедурите за управление и наблюдение.
Чл. 21.
(1) След изтичането на периода на действие на НОПРР се извършва последваща оценка.
(2) Последващата оценка включва:
1. оценка на ефективността и ефикасността на използваните ресурси;
2. оценка на общото въздействие;
3. анализ на положителните и отрицателните фактори при изпълнението на програмата;
4. оценка на степента на постигане на целите и на устойчивостта на резултатите;
5. изводи и препоръки относно прилагането на политиката за регионално развитие.
Чл. 22. По инициатива на управляващия орган, на Комитета за наблюдение на НОПРР или на Европейската комисия се извършват допълнителни оценки, когато резултатите от наблюдението показват съществени отклонения от планираните цели или при необходимост от изменения в програмата.
Чл. 23.
(1) Оценките се възлагат на независими външни оценители от министъра на регионалното развитие и благоустройството при условията и по реда на Закона за обществените поръчки съгласно методика и стандарти, утвърдени от Европейската комисия.
(2) Изготвянето на оценките се финансира със средства, определени за техническа помощ по програмата. (3) Резултатите от оценките се обявяват публично и са обект на обществено достояние.
Чл. 24. Извършените оценки се предоставят на членовете на Комитета за наблюдение на НОПРР.
Глава шеста
СИСТЕМА ЗА ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ
Чл. 25. Системата за финансово управление и контрол на НОПРР има за цел да осигури ефективното й изпълнение в съответствие с разпоредбите на европейското законодателство.
Чл. 26. Контролът по изпълнението на НОПРР обхваща законосъобразността, целесъобразността и прозрачността на управленските действия по изпълнението, наблюдението, оценката, информационното осигуряване и публичността на програмата, както и ефективното и целесъобразното разходване на средствата, свързани с изпълнението на отделните интервенции по програмата.
Чл. 27. Управляващият орган отговаря за въвеждането и ефективното функциониране на система за финансово управление и контрол във всички структури, дейности и процеси, свързани с изпълнението на НОПРР.
Чл. 28.
(1) Управляващият орган е длъжен да създаде ефективни процедурни механизми за своевременно предотвратяване, установяване и отстраняване на възникнали нередности в нарушение на системата за финансово управление и контрол.
(2) Управляващият орган е длъжен да информира за възникналите нередности сертифициращия орган, който е отговорен пред Европейската комисия за възстановяването на погрешно платени средства.
(3) Управляващият орган при необходимост предприема административни и законодателни процедури за възстановяване на погрешно платени средства от нередовните крайни бенефициенти.
Чл. 29. Не по-късно от 3 месеца след одобряването на НОПРР от Европейската комисия управляващият орган в координация с Министерството на финансите е длъжен да изпрати на Европейската комисия описание на системата за управление и контрол, включващо организацията на процедурните взаимоотношения с междинните звена и сертифициращия орган, както и на системите за вътрешен одит и взаимовръзките с одитиращия орган.
Глава седма
ИНФОРМАЦИОННО ОСИГУРЯВАНЕ НА НОПРР
Чл. 30. Информационното осигуряване на НОПРР се осъществява чрез информационна система за управление, която следи и отчита оперативния, финансовия и процедурния напредък на изпълнението на програмата.
Чл. 31. Информационната система за управление е система, която се използва от управляващия орган за осигуряване на ефективен, навременен и надежден механизъм за отчетност и за вземане на своевременни управленски решения.
Чл. 32. Информационната система събира, анализира и обобщава количествена информация по различни физически, финансови и процедурни параметри в съответствие със системата от индикатори за наблюдение на програмата.
Чл. 33. Информационната система агрегира данни на различни нива - национално, район за планиране, област, община, и осигурява надежден поток от информация по наблюдението на НОПРР за управляващия орган и Комитета за наблюдение на НОПРР.
Чл. 34. Управляващият орган отговаря за изграждането, въвеждането в експлоатация, функционирането на информационната система за управление и за надеждността на информацията.
Чл. 35. Управляващият орган определя правата на достъп до системата, издава инструкция за нейното използване и провежда обучение на служителите, работещи със системата на различните нива - управляващ орган, междинни звена, крайни бенефициенти.
Глава осма
ИНФОРМАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ
Чл. 36. Дейностите по информация и публичност на НОПРР имат за цел да се повиши обществената осведоменост, както и прозрачността относно прилагането на мерките за насърчаване на регионалното развитие. Те обхващат:
1. предлаганите възможности по мерките за регионално развитие за потенциалните крайни бенефициенти;
2. общественото значение и резултатите от прилагането на мерките на НОПРР.
Чл. 37.
(1) Дейностите по информация и публичност на НОПРР се разписват в план за информация и публичност, който представлява анекс към програмата.
(2) Планът за информация и публичност се изготвя от управляващия орган и се одобрява от Комитета за наблюдение на НОПРР.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на наредбата:1. "Принцип на партньорство" е тясно сътрудничество между органите на централната и местната власт, социално-икономическите партньори, академичните институции, юридическите лица с нестопанска цел, работещите в областта на регионалното развитие, малките и средните предприятия, опазването на околната среда, устойчивото развитие и равните възможности, което обхваща процесите на подготовка, финансиране, изпълнение, наблюдение, оценка и контрол.
2. "Мярката" е финансово осигурена съвкупност от сходни по характер дейности, които се извършват, за да се постигнат резултати в изпълнението на определена приоритетна област.
3. "Интервенция" е активна намеса в регионалното развитие с цел подобряване на социалните и икономическите параметри.
4. "Краен бенефициент" e директният или индиректният ползвател на средствата от оперативната програма, който изпълнява отделен проект или грантова схема.
5. "Сертифициращ орган" е органът, който потвърждава верността на декларациите за разходите и заявките за плащания по отделните оперативни програми, в частност към НОПРР, чрез управляващите органи, които от своя страна осигуряват плащанията към крайните бенефициенти. Функциите на сертифициращ орган изпълнява структура в Министерството на финансите.
6. "Одитиращ орган" е структура в Министерството на финансите, която отговаря за ръководството на одитите и осигуряването на гаранции, че одитните проверки са извършени и удостоверяват ефективното функциониране на системата за управление и контрол на оперативната програма.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. Наредбата се приема на основание чл.32 от Закона за регионалното развитие.§ 3. Наредбата следва да се съобрази с Регламента на Съвета на Европа, с който се определят общите условия за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд, след неговото приемане.
§ 4. Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
§ 5. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".