Наредба за условията и реда за издаване на разрешения и лицензии за извършване на дейностите в енергетиката (отм.)

МС

Държавен вестник брой: 53

Година: 2004

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 22.06.2004

Глава първа

Раздел I
Общи положения

Чл. 1. С наредбата се определят: 1. условията и редът за издаване, изменяне, подновяване, прекратяване, отнемане и контрол на разрешенията и лицензиите за дейностите в енергетиката, определени със Закона за енергетиката и енергийната ефективност (ЗЕЕЕ); 2. условията и редът за провеждане на търговете за определяне на инвеститор в случаите по чл.36, ал. 1 ЗЕЕЕ; 3. категориите потребители и предприятията за добив на природен газ, на които се издават разрешения за изграждане на преки газопроводи; 4. условията и редът за разглеждане на исканията от лица по § 12 от преходните и заключителните разпоредби на ЗЕЕЕ.

Раздел II
Условия и ред за издаване на разрешения и лицензии

Чл. 2. (1) Разрешение и лицензия за извършване на дейност в енергетиката се издава от Държавната комисия за енергийно регулиране към Министерския съвет (ДКЕР) на юридическо лице, регистрирано като търговец по Търговския закон. (2) При издаването на разрешение и/или лицензия ДКЕР се ръководи от обществените интереси и защитата на потребителите, развитието на конкурентен енергиен пазар, опазването на околната среда и енергийната ефективност.

Чл. 3. (1) Производството по издаване на разрешение и/или лицензия пред ДКЕР се образува по писмено заявление на лице, което иска издаване на съответния административен акт. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране одобрява образци на заявления, които се публикуват в лицензионния бюлетин, издаван от ДКЕР. (3) Заявлението с необходимите документи се подава чрез предаване в деловодството на ДКЕР или с препоръчано писмо с обратна разписка. Заявленията се завеждат в деловодството на ДКЕР.

Чл. 4. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране разглежда заявлението и приложенията към него от формална страна в 14-дневен срок от постъпването му. (2) Ако се установи, че заявлението или приложенията към него не отговарят на изискванията по наредбата, на заявителя се изпраща писмено съобщение да отстрани в 7-дневен срок допуснатите нередовности. (3) В случай че нередовностите не бъдат отстранени от заявителя в срока по ал. 2, заявлението с приложенията не се разглежда от ДКЕР.

Чл. 5. (1) За всяко подадено в ДКЕР заявление за издаване на разрешение и/или лицензия се образува преписка. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране извършва проучване на обстоятелствата, съдържащи се в заявлението и в приложенията към него, за установяване на съответствието с критериите за издаване на разрешение и/или лицензия. (3) Държавната комисия за енергийно регулиране може да проверява заявените данни и факти служебно, като държавните органи, енергийните предприятия и длъжностните лица са длъжни да оказват необходимото съдействие. (4) Във връзка с издаването на разрешение и/или лицензия ДКЕР може да изисква становища от заинтересувани министерства и ведомства, от съответния областен управител или от съответната община. (5) Производството по издаване на разрешение и/или лицензия трябва да приключи в 3-месечен срок от подаването на заявлението с всички необходими документи, съответно от отстраняването на нередовностите.

Чл. 6. (1) Критериите за издаване на разрешение и/или лицензия са: 1. наличие на съответствие на представеното от заявителя предложение за осъществяване изграждането на даден енергиен обект или на съответната дейност с действащите нормативни изисквания относно: а) безопасните условия на труд; б) техническата експлоатация на централи, мрежи и съоръжения; в) качеството на електрическата и топлинната енергия и природния газ; г) опазването на околната среда, в т. ч. на почвите, водите и атмосферния въздух; д) енергийната ефективност; 2. съответствие на естеството на първичните енергийни източници с плановете за развитие на общия енергиен баланс на страната; 3. наличие на вещни права в полза на заявителя върху земята и/или енергийните обекти; 4. технически, икономически, финансови и организационни възможности на заявителя за осъществяване на съответната дейност. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране издава разрешение и/или лицензия на всяко лице, което отговаря на критериите по ал. 1 или е спечелило търг за изграждане на енергиен обект, освен в случаите по чл. 37, ал. 2 и 3 и чл. 44, ал. 2 и 3 ЗЕЕЕ. (3) Критериите по ал. 1 се прилагат и при изменяне и подновяване на разрешение и/или лицензия. (4) Издаваните разрешения и лицензии по реда на наредбата не изключват издаването на други разрешения, предвидени в други нормативни актове.

Чл. 7. (1) Когато счете, че обстоятелствата по заявлението за издаване на разрешение и/или лицензия са изяснени, комисията пристъпва към разглеждане на заявлението в открито заседание. (2) На заявителя се изпраща писмено съобщение за деня, часа и мястото на провеждане на заседанието. (3) На заседанието заявителят се представлява от лице, което има представителна власт по регистрация в търговския регистър, или от изрично упълномощен представител. (4) След изясняване на всички обстоятелства по преписката от фактическа и правна страна ДКЕР взема решение по заявлението в закрито заседание, с което: 1. постановява издаване на исканото разрешение и/или лицензия; 2. отказва мотивирано издаването на разрешение и/или лицензия. (5) Решенията по ал. 4 се вземат с мнозинство 2/3 от общия брой на членовете на ДКЕР.

Чл. 8. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране обявява решението за издаване на разрешение и/или лицензия в открито заседание. На заявителя се изпраща писмено съобщение за деня, часа и мястото на провеждане на заседанието. (2) Отказът на ДКЕР да издаде разрешение и/или лицензия подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 30-дневен срок от издаването на решението. (3) Срокът за обжалване започва да тече: 1. от датата на заседанието на ДКЕР, на което решението е обявено и представител на заявителя е присъствал, или 2. от датата на уведомяването на заявителя, ако негов представител не е присъствал на заседанието. (4) Разрешението или лицензията се връчват на заявителя в 7-дневен срок след влизането в сила на решението за тяхното издаване. (5) Решението за издаване на разрешение и/или лицензия се публикува в лицензионния бюлетин на ДКЕР.

Глава втора
ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ

Раздел I
Общи положения

Чл. 9. (1) Титулярят на разрешение се определя без търг, освен в случаите по чл. 36, ал. 1 ЗЕЕЕ. (2) Разрешение се издава: 1. в случаите, когато не се провежда търг - на всяко лице, което е подало заявление и отговаря на критериите за издаване на разрешение; 2. в случаите на проведен търг - на лицето, което е спечелило търга.

Чл. 10. (1) Със заявлението за издаване на разрешение за изграждане на обектите по чл. 35, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 ЗЕЕЕ заявителят може да поиска издаване и на лицензия при условията на чл. 35, ал. 5 ЗЕЕЕ. (2) Заявлението в случаите по ал. 1 съдържа: 1. вида на исканата лицензия; 2. предложение и обосновка за срока на лицензията; 3. данни за притежавани или поискани други лицензии по ЗЕЕЕ; 4. данни за опита на заявителя относно извършването на дейността. (3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат документите по чл. 47, ал. 2, т. 4, букви "а" и "б" и т. 10.

Раздел II
Издаване на разрешения без провеждане на търг

Чл. 11. Въз основа на заявление се издава разрешение за: 1. изграждане на нови енергийни обекти за производство на електрическа енергия от 5 до 25 МW; 2. разширение на съществуващи енергийни обекти за производство на електрическа енергия с мощност над 5 МW, при което мощността на съществуващия обект с разширението не надвишава 25 МW; 3. изграждане на нови енергийни обекти за производство на топлинна енергия с мощност от 1 до 25 МW; 4. разширение на съществуващи енергийни обекти за производство на топлинна енергия с мощност над 1 МW, при което мощността на съществуващия обект с разширението не надвишава 25 МW; 5. изграждане на нови енергийни обекти за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия с топлинна мощност от 1 до 25 МW; 6. разширение на съществуващи енергийни обекти за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия с топлинна мощност над 1 МW, при което мощността на съществуващия обект с разширението не надвишава 25 МW; 7. нови газопреносни мрежи; 8. изграждане на преки електропроводи; 9. изграждане на преки газопроводи; 10. извеждане от експлоатация на енергийни обекти.

Чл. 12. (1) Заявлението за издаване на разрешение по чл. 11, т. 1 - 7 съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. вида на исканото разрешение; 3. описание на обекта, който ще се изгражда; 4. предложение за срока на разрешението; 5. искане за издаване на лицензия в случаите, когато лицето желае такава; 6. посочване на упълномощен представител, който ще представлява заявителя в отношенията с ДКЕР; 7. подписа на лицето, което представлява заявителя. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. копие от съдебното решение за регистрация на заявителя и оригинал от удостоверението за актуално състояние от съда по регистрацията на заявителя; 2. копие от удостоверението за данъчна регистрация на заявителя; 3. удостоверение от компетентния съд, че лицето не е в производство по несъстоятелност; 4. декларации за това, че: а) на заявителя не е отнемано разрешение за същата дейност или че са изтекли 5 години от отнемането му; б) са изтекли повече от 6 месеца от влизането в сила на решение за отказ за издаване на разрешение със същия предмет; 5. заверени годишни счетоводни отчети на заявителя и отчети за приходите и разходите за последните 3 години, освен ако е новоучредено юридическо лице; 6. инвестиционна програма за срока на строителството и доказателства за финансирането на обекта; 7. технически или работен проект на обекта и скица на терена; 8. документи, доказващи правата на заявителя върху земята, в т. ч. и при ползване на земеделски земи - решение на Комисията за земеделските земи за определяне на строителна площадка или на строително трасе по реда на Закона за опазване на земеделските земи; 9. лицензия за осъществявана дейност при искане за издаване на разрешение за разширение на съществуващ енергиен обект; 10. оценка за въздействието върху околната среда - решение за въздействието върху околната среда при задължителна оценка по Закона за опазване на околната среда (ЗООС) или решение за преценка на влиянието върху околната среда, утвърдена със заповед на кмета на общината, в случаите по чл. 20, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда; 11. банкова референция за заявителя; 12. данни за опита на заявителя в подобни проекти; 13. данни за образованието и квалификацията на ръководния персонал на заявителя; 14. данни за упълномощения представител на заявителя, който го представлява във взаимоотношенията с ДКЕР; 15. разрешение за водоползване, когато такова се изисква по Закона за водите; 16. документ за внесена държавна такса.

Чл. 13. (1) Разрешение за изграждане на преки газопроводи се издава на предприятие за добив на природен газ или на потребител на природен газ, който е търговец, използва природния газ за собствени нужди и отговаря на следните условия: 1. обектът на потребителя, към който ще бъде подаван природен газ, е разположен на територията на страната; 2. обектът, към който ще бъде подаван природен газ, е собственост на потребителя или потребителят има ограничени вещни права върху него. (2) Изграждането на прекия газопровод се извършва въз основа на споразумение между предприятието за добив на природен газ и потребителя. (3) Разрешението по ал. 1 се издава на предприятието за добив на природен газ или на потребителя в зависимост от това кой ще придобие собствеността върху прекия газопровод, а при съсобственост разрешението се издава съвместно на предприятието за добив на природен газ и на потребителя.

Чл. 14. (1) Заявлението за издаване на разрешение за изграждане на пряк газопровод или за изграждане на пряк електропровод съдържа данните по чл. 12, ал. 1, т. 1 - 4 и т. 7. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. копие от съдебното решение за регистрация на заявителя и оригинал от удостоверение за актуално състояние от съда по регистрацията на заявителя; 2. копие от удостоверение за данъчна регистрация на заявителя; 3. удостоверение от компетентния съд, че лицето не е в производство по несъстоятелност; 4. документ за внесена държавна такса. (3) Към заявлението за издаване на разрешение за изграждане на пряк електропровод освен документите по ал. 2 заявителят прилага и документи, удостоверяващи правото му на собственост или наличието на ограничено вещно право върху обекта, който ще бъде снабдяван с електрическа енергия чрез прекия електропровод. (4) Заявление за издаване на разрешение за изграждане на пряк газопровод се подава съвместно от предприятието за добив на природен газ и от потребителя. В заявлението заявителите посочват на кого да бъде издадено разрешението, като прилагат още: 1. документи, доказващи, че са налице условията по чл. 13, ал. 1; 2. споразумение за изграждане на газопровода; 3. предварителен договор за продажба на природен газ между предприятието за добив на природен газ и потребителя.

Чл. 15. (1) Разрешение за извеждане от експлоатация на енергийни обекти се издава при наличие на някое от следните условия: 1. изтичане на технологично определения срок на безопасна експлоатация на енергийния обект; 2. международно споразумение, от което произтичат задължения за Република България относно извеждане от експлоатация на определени енергийни обекти; 3. наличие на авария, при която е икономически нецелесъобразно отстраняването на последиците от нея; 4. погиване на енергийния обект. (2) Разрешението за извеждане от експлоатация се издава на собственика на енергийния обект или на лицензианта. (3) При издаване на разрешение за извеждане от експлоатация се издава и решение за прекратяване на лицензията, ако срокът на лицензията не е изтекъл.

Чл. 16. (1) Заявлението за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация се подава от лицензианта. В случаите, когато лицензиантът не е собственик, към заявлението задължително се прилага становище на собственика на енергийния обект. (2) Заявлението съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. вида на исканото разрешение; 3. предложение за срока на разрешението; 4. основанието за издаване на разрешението; 5. подписа на лицето, което представлява заявителя. (3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. копие от съдебното решение за регистрация на заявителя и оригинал от удостоверението за актуално състояние от съда по регистрацията на заявителя; 2. лицензията за извършване на дейността и документи, доказващи правата на собственост върху енергийния обект; 3. документи, доказващи основанието за поисканото извеждане от експлоатация; 4. план за извеждане от експлоатация и за рекултивация на земята.

Чл. 17. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране може да откаже да издаде разрешение, когато: 1. са налице обстоятелствата по чл. 35, ал. 3, изречение второ, чл. 37, ал. 2 и 3, чл. 81, ал. 2 или чл. 123, ал. 3 ЗЕЕЕ; 2. заявителят не отговаря на критериите по чл. 6 или на условията по чл. 81, ал. 1, т. 2 или чл. 13, ал. 1 ЗЕЕЕ. (2) Производството по издаване на разрешение се прекратява при отказ на ДКЕР да издаде лицензията, когато такава е поискана със заявлението.

Раздел III
Издаване на разрешения чрез търг

Чл. 18. (1) Само чрез търг се определя титуляр на разрешение за изграждане на: 1. нови енергийни обекти с мощност над 25 МW за производство на: а) електрическа енергия; б) топлинна енергия; в) електрическа и топлинна енергия; 2. нови топлопреносни мрежи; 3. нови газоразпределителни мрежи; 4. обeкти за съхраняване на природен газ. (2) Търг се провежда за обект по ал. 1, който е включен в описа, утвърден и публикуван в съответствие с чл. 4, т. 7 ЗЕЕЕ.

Чл. 19. (1) Описът на новите енергийни обекти, които трябва да се изградят с оглед на общия енергиен баланс на страната, се утвърждава от председателя на Държавната агенция по енергетика и енергийни ресурси (ДАЕЕР) на основата на представени от: 1. предприятието за пренос на електрическа енергия - списък с необходимите за задоволяване нуждите на страната нови производствени мощности и междусистемни електропроводи; 2. енергийните предприятия за пренос на топлинна енергия - краткосрочни и дългосрочни планове за развитие; 3. общините - списък на необходимите за задоволяване нуждите на населените места нови топлопреносни мрежи или нови газоразпределителни мрежи; 4. предприятието за пренос на природен газ - дългосрочни прогнози и планове за развитие на газоснабдяването. (2) Описът се публикува на всеки 2 години в специален бюлетин на ДАЕЕР и съдържа следните характеристики за всеки енергиен обект: 1. за производство на електрическа и/или топлинна енергия - местоположение, основни технически и експлоатационни параметри, включително естеството на първичните енергийни източници и срок за въвеждане в експлоатация, с оглед на потребностите от електрическа и/или топлинна енергия и общия енергиен баланс; 2. за топлопреносна или за газоразпределителна мрежа - територия, технически, експлоатационни параметри и срок за въвеждане в експлоатация; 3. за съхраняване на природен газ - местоположение, технически и експлоатационни параметри, капацитет и срок за въвеждане в експлоатация. (3) Председателят на ДАЕЕР е длъжен да представи на ДКЕР изготвения опис в 15-дневен срок от одобряването му.

Чл. 20. (1) В едномесечен срок от публикуването на описа ДКЕР изготвя програма за търговете, които трябва да бъдат проведени въз основа на описа. (2) Програмата по ал. 1 се публикува в лицензионния бюлетин на ДКЕР. (3) В съответствие с програмата по ал. 1 ДКЕР с решение определя за всеки обект: 1. предмета на търга; 2. начина и срока за подготовка на проект на тръжна документация. (4) Решение по ал. 3 се приема от ДКЕР и по искане на съответната община или на съответните общини в случаите, когато обект е нова топлопреносна или нова газоразпределителна мрежа.

Чл. 21. (1) Проектът на тръжна документация се подготвя от работна група, определена от ДКЕР. (2) Когато се касае за нови топлопреносни и нови газоразпределителни мрежи, съответните общини са длъжни да представят на ДКЕР необходимите данни и документи за изготвяне на тръжната документация.

Чл. 22. (1) Членовете на работната група са длъжни да опазват тайната на предоставената им информация с оглед изпълнението на задачата, за което подписват декларация. (2) Член на работната група няма право: 1. да консултира по какъвто и да е начин трети лица по отношение на предмета на търга; 2. да участва в търга пряко или чрез свързани лица по смисъла на Търговския закон.

Чл. 23. (1) Тръжната документация се изготвя на български език и трябва да съдържа всички необходими данни, указания и изисквания за подготовка на предложението на кандидатите. (2) Тръжната документация задължително включва: 1. пълно описание на предмета на търга; 2. тръжното задание; 3. условията на търга - технически, икономически, ценови и др.; 4. списък на документите, които трябва да представи кандидатът, с оглед оценка на предложението му и доказване на техническите, финансовите, икономическите и организационните му възможности за осъществяване на предложението; 5. изискванията към кандидатите; 6. изискванията, на които трябва да отговарят предложението и приложенията към него; 7. критериите и начините за оценка на предложението. (3) Тръжното задание трябва да съдържа достатъчно данни за изготвяне на предложението - описание на обекта с информация за неговите финансови, икономически, технически, технологични, екологични и други характеристики, както и данни за предвижданията на общите и подробните териториалноустройствени планове за обекта (застроително-регулационния план или строителната площадка), данни за територията на разрешението и др. (4) Държавната комисия за енергийно регулиране приема тръжната документация, ако е изготвена в съответствие с изискванията на наредбата и отговаря на условията по възлагането й.

Чл. 24. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране приема решение за откриване на процедура за провеждане на търг, с което се определят: 1. предметът на търга; 2. началният и крайният срок за изграждане на енергийния обект; 3. условията за осъществяване на разрешението (включително изисквания, свързани с опазване на околната среда, защитените със закон територии и обекти, националната сигурност, отбраната на страната и обществения ред); 4. видът на гаранциите за изпълнение на задълженията по разрешението; 5. условията и редът за провеждане на търга; 6. видът, размерът и начинът на плащане на гаранция за участие в търга; 7. цената на тръжната документация, мястото и сроковете за закупуването й; 8. датата, мястото и часът на провеждане на търга; 9. мястото, датата и часът, до които се приемат заявления за участие в търга. (2) С решението по ал. 1 се приема тръжната документация и се одобрява образец на декларацията за опазване тайната на сведенията, които се съдържат в тръжната документация. Решението е неразделна част от тръжната документация. (3) Гаранцията за участие в търга се определя като процент от проектната стойност на обекта - предмет на търга, но не по-малко от 1 на сто. (4) Срокът за представяне на заявленията за участие се определя в зависимост от вида на енергийния обект - предмет на търга.

Чл. 25. (1) Търгът се обявява чрез обнародване на решението по чл. 24 в "Държавен вестник". Решението се публикува в лицензионния бюлетин на ДКЕР и в един централен всекидневник. По преценка на ДКЕР обявление за търга може да се публикува и в чужбина. (2) Търгът се провежда най-рано в едномесечен срок и най-късно в 6-месечен срок от обнародването на решението в "Държавен вестник".

Чл. 26. (1) В случаите, когато територията, която ще бъде обхваната от разрешението за изграждане на нови топлопреносни или нови газоразпределителни мрежи, засяга територията на една община, решението на ДКЕР за откриване на процедура за провеждане на търг се съгласува със съответната община. (2) Общината предлага датата, мястото и часа на провеждане на търга и датата, до която се приемат заявления за участие в търга. (3) Търгът се обявява от общината чрез обнародване на обявление в "Държавен вестник", което съдържа пълния текст на решението на ДКЕР и определените дата, място и час на провеждане на търга и датата, до която се приемат заявления за участие в търга. (4) Обявлението се публикува в лицензионния бюлетин на ДКЕР и в един централен всекидневник. По преценка на ДКЕР обявление за търга може да се публикува и в чужбина. (5) При наличие на искане от страна на общината търгът се провежда от нея. (6) Когато територията, която ще бъде обхваната от разрешението, засяга територията на две и повече общини, се прилагат разпоредбите по чл. 24 и 25.

Чл. 27. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение определя комисия за провеждането на търга в състав: председател и от 4 до 8 членове. (2) Председател на комисията за провеждане на търга е член на ДКЕР. (3) Комисията за провеждане на търга се определя след изтичането на срока за подаване на заявленията. (4) В случаите, когато търгът се провежда от съответна община, комисията за провеждане на търга се назначава с решение на ДКЕР след съгласуване с общината при спазване изискванията по ал. 2 и 3.

Чл. 28. (1) Членове на комисията за провеждане на търга могат да бъдат служители от администрацията на ДКЕР. Когато търгът се провежда от съответната община, членове на комисията за провеждане на търга могат да бъдат служители от администрацията на общината и на ДКЕР. (2) В комисията за провеждане на търга задължително се включва правоспособен юрист, а останалите членове трябва да притежават необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с предмета на търга. (3) Не може да бъде член на комисията за провеждане на търга лице, което: 1. има материален интерес от изграждането на обекта - предмет на търга; 2. е свързано лице по смисъла на Търговския закон с кандидат в търга. (4) Членовете на комисията за провеждане на търга са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка с работата си в комисията. (5) Членовете на комисията за провеждане на търга представят на ДКЕР декларация за обстоятелствата по ал. 3 при тяхното назначаване. (6) Възнагражденията на членовете на комисията за провеждане на търга и всички разходи, свързани с дейността й, са за сметка на ДКЕР.

Чл. 29. (1) Комисията за провеждане на търга взема решения с мнозинство от 2/3 от общия брой на членовете. (2) На заседанията на комисията за провеждане на търга се води протокол.

Чл. 30. (1) Тръжната документация се получава по двустранно подписан опис за нейното съдържание след заплащане на определената й цена и след подписване на декларация за опазване тайната на сведенията, които се съдържат в нея. (2) Декларацията по ал. 1 се подписва в два екземпляра от лице с представителна власт по регистрацията на търговеца.

Чл. 31. (1) Кандидат за участие в търг може да бъде юридическо лице, регистрирано като търговец, което притежава технически, икономически, финансови и организационни възможности за осъществяване на дейността по разрешението и за което не са налице обстоятелствата по чл. 37, ал. 2 ЗЕЕЕ. (2) Когато е поискана и лицензия за съответната дейност, кандидат за участие в търга не може да бъде лице, за което са налице обстоятелствата по чл. 44, ал. 2 ЗЕЕЕ.

Чл. 32. (1) Заявлението за участие в търга е писмено. Държавната комисия за енергийно регулиране може да утвърди образец на заявление за участие в търга като част от тръжната документация. (2) Към заявлението се прилагат: 1. предложението на заявителя и приложенията към него в съответствие с тръжната документация; 2. копие от решението за регистрация на участника като търговец и оригинал на удостоверение за актуално състояние; 3. копие от удостоверението за данъчна регистрация; 4. декларации за липсата на обстоятелствата по чл. 37, ал. 2, съответно по чл. 44, ал. 2, т. 2 ЗЕЕЕ; 5. заверени счетоводни баланси на кандидата и отчети за приходите и разходите за последните 3 години, с изключение на новоучредени юридически лица; 6. документ за закупени тръжни книжа и документ за представена гаранция за участие в търга; 7. банкова референция; 8. данни за опита в подобни проекти на кандидата за участие в търга; 9. декларация за опазване тайната на сведенията, които се съдържат в тръжната документация; 10. документ за внесена държавна такса; 11. други документи, посочени в тръжната документация.

Чл. 33. (1) Подаването на заявлението се извършва в мястото, посочено в тръжната документация, или чрез изпращането му с писмо с обратна разписка. (2) Заявления за участие в търга се приемат до посочените в решението или в обявлението дата и час. Подадените заявления се завеждат в деловодството на ДКЕР или на общината (в случай че търгът се провежда от общината). На кандидата се издава удостоверение за подаване на заявлението. (3) Заявлението и приложенията към него се подават запечатани в плик. (4) При изпращане по пощата важи датата на пощенското клеймо на изпращащата станция. (5) За подадените заявления се води регистър, в който те се описват по поредността на получаването им и се отбелязват датата и часът на получаването им.

Чл. 34. (1) В деня, определен за провеждане на търга, комисията за провеждане на търга отваря подадените заявления и проверява от формална страна дали са спазени изискванията за участие. (2) За провеждане на заседанието се съставя протокол, който се подписва от всички членове на комисията за провеждане на търга. (3) По всяко заявление се изготвя отделно приложение към протокола, в който комисията за провеждане на търга се произнася по спазването на определените с тръжната документация изисквания, на които трябва да отговарят заявлението и приложенията към него. (4) На заседанието по ал. 1 могат да присъстват представители на кандидатите за участие в търга, за което представят пълномощно. Списъкът на присъстващите представители на кандидата и пълномощните им се прилагат към протокола. (5) Комисията за провеждане на търга отстранява от участие в търга кандидат, чието заявление и приложенията към него не отговарят на изискванията, определени с тръжната документация. (6) Комисията за провеждане на търга е длъжна да уведоми писмено кандидата за отстраняването му в 3-дневен срок от деня на провеждане на заседанието.

Чл. 35. След проверката от формална страна комисията за провеждане на търга пристъпва към оценяване на предложенията. Оценката на предложенията се извършва в срок, определен от ДКЕР с решението по чл. 27, ал. 1.

Чл. 36. Членовете на комисията за провеждане на търга са длъжни да опазват тайната на съдържащата се в предложенията информация и да не изнасят материалите във връзка с търга извън определеното място за заседания на комисията.

Чл. 37. (1) След приключване на оценката председателят на комисията за провеждане на търга в 7-дневен срок представя на ДКЕР доклад относно резултатите от провеждането му и проект на решение за резултатите от търга. (2) В доклада комисията за провеждане на търга оценява и предлага мотивирано класиране на кандидатите. Към доклада се прилагат особените мнения на членовете на комисията за провеждане на търга (ако има такива) и предложенията на всеки от кандидатите в търга. (3) В доклада комисията за провеждане на търга може да предложи прекратяване на търга, ако предложенията на кандидатите не отговарят на тръжните условия. (4) Съдържанието на доклада на комисията за провеждане на търга с предложенията не се съобщават на кандидатите и не се разгласяват в средствата за масово осведомяване. (5) Държавната комисия за енергийно регулиране самостоятелно преценява изложените в доклада на комисията за провеждане на търга обстоятелства и факти и направените предложения.

Чл. 38. Държавната комисия за енергийно регулиране приема решение, с което: 1. класира кандидатите и определя спечелилия търга кандидат; 2. постановява да се издаде разрешение за изграждане на обекта на спечелилия търга; 3. постановява издаването на лицензия, ако това е било поискано от спечелилия търга.

Чл. 39. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране прекратява търга, когато предложенията на кандидатите не отговарят на тръжните условия. (2) В случаите по ал. 1 ДКЕР може да обяви нов търг при различни условия.

Чл. 40. (1) В решенията, с които се определя спечелилият търга или се прекратява търгът, ДКЕР се произнася и по задържането и освобождаването на гаранциите за участие в търга. (2) Гаранцията на спечелилия търга се задържа до издаване на разрешението и лицензията.

Чл. 41. (1) Решенията на ДКЕР по чл. 38 и чл. 39, ал. 1 се обнародват в "Държавен вестник" и подлежат на обжалване в 30-дневен срок от обнародването им пред Върховния административен съд. ДКЕР изпраща на всички кандидати в търга писмено уведомление за решението. (2) Обжалването на решението за определяне на спечелилия търга кандидат спира неговото изпълнение.

Чл. 42. (1) Разрешението и лицензията, ако такава е била поискана, се издават на спечелилия търга в едномесечен срок от влизането в сила на решението на ДКЕР по чл. 38. (2) Спечелилият търга е обвързан с направените в търга предложения.

Чл. 43. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране не издава разрешение и лицензия, ако в едномесечен срок от влизането в сила на решението на ДКЕР възникнат обстоятелства по: 1. член 37, ал. 2, т. 1 или ал. 3 ЗЕЕЕ; 2. член 44, ал. 3 ЗЕЕЕ, когато искането за издаване на разрешението е обвързано с искане за издаване на лицензия. (2) Решението, с което се отказва издаване на административния акт по ал. 1, се обнародва в "Държавен вестник" и подлежи на обжалване в 30-дневен срок от обнародването му пред Върховния административен съд. (3) В случай че са възникнали обстоятелствата по чл. 37, ал. 2, т. 1 ЗЕЕЕ, ДКЕР издава разрешение и лицензия на втория класиран кандидат при условията на спечелилия търга. В този случай се изисква писменото съгласие на кандидата, класиран на второ място.

Глава трета
ИЗДАВАНЕ НА ЛИЦЕНЗИИ

Раздел I
Общи положения

Чл. 44. Според дейностите в енергетиката се издават следните видове лицензии: 1. за производство на електрическа енергия; 2. за производство на топлинна енергия; 3. за производство на електрическа и топлинна енергия; 4. за пренос на електрическа енергия; 5. за пренос на топлинна енергия; 6. за пренос на природен газ; 7. за разпределяне на електрическа енергия; 8. за разпределяне на природен газ; 9. за съхраняване на природен газ.

Чл. 45. (1) Лицензия се издава на юридическо лице, регистрирано като търговец по Търговския закон, което е собственик или титуляр на вещно право на ползване върху енергийния обект и което притежава технически, икономически, финансови и организационни възможности за осъществяване на дейността по лицензията. (2) Лицензията се издава на собственика или на титуляря на вещно право на ползване върху енергийния обект, чрез който се осъществява лицензионната дейност.

Чл. 46. (1) Когато едно и също лице ще осъществява повече от една от дейностите, за които се изисква лицензиране, за всяка дейност се подава отделно заявление за издаване на отделна лицензия. (2) Само една лицензия се издава за дейностите по: 1. пренос на електрическа енергия; 2. пренос на природен газ; 3. разпределяне на електрическа енергия на една обособена територия; 4. разпределяне на природен газ на една обособена територия; 5. пренос на топлинна енергия на една обособена територия.

Чл. 47. (1) Заявлението за издаване на лицензия съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. вида на исканата лицензия; 3. описание на обекта (обектите), чрез които ще се осъществява лицензионната дейност; 4. предложение и обосновка за срока, за който се иска лицензията; 5. данни за притежавани или поискани лицензии по ЗЕЕЕ за други дейности; 6. подписа на лицето, което представлява заявителя. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. копие от съдебното решение за регистрация на заявителя и оригинал от удостоверението за актуално състояние от съда по регистрацията на заявителя; 2. копие от удостоверението за данъчна регистрация на заявителя; 3. удостоверение от компетентния съд, че лицето не е в производство по несъстоятелност; 4. декларации за това, че: а) на заявителя не е отнемана лицензията за същата дейност или срокът по чл. 52, ал. 3 ЗЕЕЕ е изтекъл; б) са изтекли повече от 6 месеца от влизането в сила на акта за отказа да се издаде лицензия за същата дейност, ако е издаван такъв отказ; в) са спазени нормативните изисквания за безопасни условия на труд; г) са спазени нормативните изисквания относно техническата експлоатация на централи и мрежи; 5. заверени счетоводни отчети на заявителя и отчети за приходите и разходите за последните 3 години, освен ако е новоучредено юридическо лице; 6. разрешение за ползване на строежа, чрез който се извършва дейността, ако обектът е новопостроен; 7. документи, доказващи правото на собственост, съответно правото на ползване върху обекта (обектите), чрез които ще се осъществява лицензионната дейност, със съответните скици и карти на съответните мрежи; 8. данни за техническото състояние на енергийния обект и за техническите и експлоатационните му характеристики и за обслужващата го инфраструктура; 9. оценка за въздействието върху околната среда - решение за въздействието върху околната среда при задължителна оценка по ЗООС или решение за преценка на влиянието върху околната среда, утвърдена със заповед на кмета на общината, в случаите по чл. 20, ал. 2 ЗООС; 10. план за развитие на дейността; 11. данни за опита на заявителя относно извършването на подобна дейност; 12. документи за управленската и организационната структура на кандидата и за образованието и квалификацията на ръководния персонал на заявителя; 13. данни за упълномощения представител на заявителя, който го представлява във взаимоотношенията с ДКЕР; 14. разрешение за водоползване, когато такова се изисква по Закона за водите; 15. документ за внесена държавна такса. (3) Когато искането е за издаване на лицензия за дейност по пренос на електрическа енергия, на топлинна енергия или на природен газ или по разпределяне на електрическа енергия или на природен газ, към заявлението се прилагат още и приети от управителните органи на заявителя: 1. правила за работа с потребителите; 2. правила за работа при аварийни ситуации; 3. правила за работа на оператора на топлопреносната мрежа, когато се издава лицензия за пренос на топлинна енергия.

Чл. 48. Планът за развитие на дейността съдържа: 1. инвестиционна програма за срок не по-малък от 3 години; 2. производствена програма за срок не по-малък от 3 години; 3. прогнозна структура и обем на разходите по години - за инвестиции, за експлоатация, за консервация на съоръжения, за извеждане от експлоатация, за рекултивация и други, свързани с извършването на дейността и с ползването на обекта; 4. прогнозни цени на електрическата и/или топлинната енергия и природния газ.

Чл. 49. (1) Правилата за работа с потребителите задължително трябва да съдържат данни за организацията на специализирано звено за работа с потребителите, реда и сроковете за получаване, разглеждане, проверка и отговор на подадени жалби, сигнали и предложения. (2) Правилата за работа при аварийни ситуации задължително трябва да съдържат реда и начина за уведомяване на потребителите и реда и сроковете за отстраняване на възникнали аварии. (3) Правилата за работа на оператора на топлопреносната мрежа задължително трябва да съдържат организацията на операторското звено, условията и реда, при които се осъществява дейността на оператора.

Глава четвърта
СЪДЪРЖАНИЕ НА РАЗРЕШЕНИЕТО И ЛИЦЕНЗИЯТА

Раздел I
Съдържание на разрешението

Чл. 50. (1) Разрешението съдържа: 1. наименованието на държавния орган; 2. наименованието на акта и регистрационен номер; 3. правните основания за издаване на акта; 4. вида на исканото разрешение; 5. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на титуляря (титулярите) на разрешението; 6. описание на обекта, който ще се изгражда или ще се извежда от експлоатация, с неговите технически и технологични параметри; 7. данни за местонахождението на обекта или за територията, обхваната от разрешението; 8. срока на разрешението; 9. общи условия за осъществяване на дейността по разрешението; 10. специални условия, свързани с конкретния обект; 11. правила за преустановяване на дейността. (2) Разрешението се издава за целия обект. Когато продължаването на следващия етап от дейността е в зависимост от изпълнението на предходния, в разрешението се посочват условията и сроковете за неговото действие за отделните етапи на изпълнение. (3) Приложения към разрешението са: 1. техническият или работният проект на обекта за производство на електрическа и/или топлинна енергия, който се изгражда, или техническият или работният проект за разширение на съществуващ обект, представен със заявлението; 2. описание на границите, а при необходимост - и карта, указваща територията, обхваната от разрешението за изграждане на нови газопреносни, нови топлопреносни или на нови газоразпределителни мрежи; 3. данните за местонахождението на енергийния обект (населено място, община, област, код по единния класификатор на населените места (ЕКНМ), идентификация на местонахождението на енергийния обект по кадастрален или застроително-регулационен план, описание на трасето за линейни обекти).

Чл. 51. Общите условия за осъществяване на дейността по разрешението съдържат всички или някои от следните изисквания: 1. началния и крайния срок за изпълнение на строителството или за извеждане от експлоатация; 2. задължение за спазване на техническите изисквания за изграждане на енергийни обекти; 3. задължение за осигуряване на безопасни условия на труд; 4. задължение за опазване на околната среда; 5. задължение за предоставяне на информация на ДКЕР относно: а) хода на изпълнение на строителството или извеждането от експлоатация, включително за изрично посочени отделни видове работи; б) договора за строителство и правилата за взаимоотношенията на инвеститора и изпълнителя; в) лицата, които ръководят дейността за инвеститора и упражняват инвеститорски контрол на обекта; г) наличието или липсата на обстоятелствата по чл. 37, ал. 2, т. 1 ЗЕЕЕ; 6. периодичността, формата и обхвата на докладите за изпълнение на строителството или извеждането от експлоатация; 7. изисквания за допускане на контрол по изпълнение на разрешението от страна на ДКЕР; 8. условията и реда за продължаване срока на разрешението при забавяне на строителните работи.

Чл. 52. Специалните условия в зависимост от вида на разрешението съдържат: 1. срокове и последователност на отделните етапи на изграждане на енергийния обект; 2. изисквания за застраховане; 3. задължение за предоставяне на информация относно последваща промяна, която води до нарушаване на изискванията по чл. 13 от наредбата или по чл. 81, ал. 1, т. 2 ЗЕЕЕ; 4. изисквания във връзка със спецификата при изграждането на конкретния енергиен обект; 5. изисквания във връзка с тръжните условия, когато разрешението се издава чрез търг; 6. забрана за титуляр на разрешение за изграждане на пряк газопровод или на разрешение за изграждане на пряк електропровод: а) да снабдява трети лица с природен газ или с електрическа енергия; б) да свързва изградения газопровод или електропровод със съответната преносна или разпределителна мрежа; в) да използва изграждането на прекия газопровод или електропровод за последващо искане за издаване на лицензия за пренос и/или разпределяне на електрическа енергия или на природен газ.

Чл. 53. Правилата за преустановяване на дейността включват изисквания за прекратяване на изграждането при отнемане на разрешението или при прекратяване на разрешението по искане на титуляря.

Раздел II
Съдържание на лицензията

Чл. 54. (1) Лицензията съдържа: 1. наименованието на държавния орган; 2. наименованието и регистрационния номер на акта; 3. правните основания за издаване на акта; 4. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на лицензианта; 5. дейността - предмет на лицензията; 6. срока на лицензията; 7. територията, на която може да се извършва дейността; 8. обекта (обектите), чрез който се извършва дейността, и правата на лицензианта върху него; 9. разпоредителна част, с която се определят правата и задълженията на лицензианта и която включва: а) общи условия за осъществяване на лицензионната дейност; б) специални условия за осъществяване на лицензионната дейност; 10. допълнителни дейности, които лицензиантът може да извършва. (2) Приложения към лицензията са: 1. описание на обекта или на обектите, с които се осъществява лицензионната дейност, с техните технически и технологични характеристики; 2. описание на границите и при необходимост - карта, указваща територията, обхваната от съответната лицензия за пренос или за разпределяне на електрическа, топлинна енергия или на природен газ; 3. данните за местонахождението на енергийния обект (населено място, община, област, код по единния класификатор на населените места (ЕКНМ), идентификация на местонахождението на енергийния обект по кадастрален или застроително-регулационен план, описание на трасето за линейни обекти). (3) Правата по лицензията не могат да се упражняват в нарушение на целите, за постигането на които са предоставени.

Чл. 55. Общите условия на лицензията включват: 1. задължение за лицензианта да води отделни счетоводни сметки за осъществяваните от него едновременно повече от една от дейностите по производство, пренос и разпределяне и за дейността по транзитен пренос на електрическа енергия или на природен газ; 2. забрана за вътрешно субсидиране на различните видове дейности на лицензианта и за кръстосано субсидиране на потребителите и производителите; 3. условията и реда за предоставяне на ДКЕР на: а) финансово-счетоводна информация, в т. ч. заверен годишен счетоводен отчет със справка за приходите и разходите, активите и пасивите по клонове и дейности и справка за правилата, по които е извършено това разпределение; б) друга счетоводна документация; в) технико-икономическа информация, в т. ч. годишен доклад за работата по поддържане на безопасността и сигурността на енергийния обект (обекти), за изпълнение на инвестиционната, производствената и ремонтната програма; г) сключените договори; 4. условията и реда за предоставяне на информация на: а) Държавната агенция по енергетика и енергийни ресурси относно технико-икономическите показатели и инвестиционната дейност на лицензианта; б) съответното преносно предприятие във връзка с проучване потреблението на електрическа и топлинна енергия и на природен газ и с енергийното планиране; 5. задължение за опазване на търговска или друга защитена от закона тайна на информацията, която е станала известна на лицензианта във връзка с лицензионната дейност; 6. условия за изменение и прекратяване на лицензията; 7. задължение за спазване на техническите правила, норми и стандарти за експлоатация на енергийните обекти, норми за техническа безопасност на машини, съоръжения и оборудване; 8. задължение за установяване на вътрешни правила за техническа експлоатация на централи, уредби, мрежи и съоръжения; 9. задължение за установяване на вътрешни правила за безопасност на труда и провеждане на инструктаж на персонала; 10. задължения, свързани с опазването на околната среда и защитените територии и обекти, съобразно изискванията на решението за ОВОС, заповедите на министъра на околната среда и водите и устройствените планове на защитените територии; 11. задължение за осигуряване на надеждно, качествено и непрекъснато производство и снабдяване с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ; 12. задължение за планиране на дейността, експлоатация и развитие на преносните и разпределителните мрежи в съответствие с плана за развитие на дейността и със сключените договори за продажба на електрическа и топлинна енергия и на природен газ; 13. задължение за ефективно използване на енергията и енергийните ресурси в съответствие с нормите и стандартите, свързани с енергийната ефективност; 14. изисквания за извършване на икономически обосновани разходи при осъществяване на лицензионната дейност; 15. условията и реда за осигуряване на достъп и за оказване на съдействие на ДКЕР при осъществяването на контрол върху дейността на лицензианта; 16. условията за гарантиране снабдяването с електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ в случай на природни бедствия или други извънредни обстоятелства; 17. изисквания за съобразяване на лицензианта с допълнително наложени задължения, свързани с националната сигурност и отбраната на страната; 18. условията, при които лицензиантът ще осъществява лицензионната дейност за времето до издаване на нова лицензия на друго лице при откриване на производство по несъстоятелност или при ликвидация на лицензианта; 19. задължение да застрахова енергийните обекти и гражданската си отговорност; 20. условията за продължаване срока на лицензията; 21. забрана за прехвърляне на лицензията; 22. вида, размера и срока за представяне на гаранциите за изпълнение на задълженията по лицензията; 23. условията и реда за предоставяне на дейности от оперативното управление на трети лица с предварителното писмено съгласие на ДКЕР.

Чл. 56. (1) Специалните условия на лицензията в зависимост от лицензионната дейност включват изисквания относно: 1. изготвяне на годишна ремонтна програма, която предвижда планово изключване на мощностите за производство на електрическа и/или топлинна енергия; 2. задължение за поддържане на резерви от горива; 3. условията и реда за консервация на отделни генериращи мощности; 4. проучване на енергопотреблението, прогнозиране, планиране и развитие на производствените мощности, съответно на преносните и разпределителните мрежи; 5. сключване на договори за изкупуване на електрическа и топлинна енергия и на природен газ, необходими за изпълнение на задълженията на лицензианта за пренос или разпределение; 6. изготвяне от преносното предприятие на краткосрочни и дългосрочни планове за развитие на електроенергийната система и списък на необходимите за задоволяване на нуждите на страната нови производствени мощности и междусистемни електропроводи; 7. сключване от преносното или съответното разпределително предприятие на дългосрочни договори за изкупуване на електрическа и топлинна енергия при условията на чл. 36, ал. 3 ЗЕЕЕ; 8. изкупуване на електрическа или топлинна енергия, произведени от възобновяеми източници в централи с мощност до 10 МW и от централи за комбинирано топло- и електро-производство при условията на чл. 22, ал. 2 ЗЕЕЕ; 9. осигуряване на оперативно управление, координиране и контрол чрез оператор на преносната или съответната разпределителна мрежа в съответствие с нормативната уредба; 10. условията и реда за спиране и прекъсване снабдяването на електрическа и топлинна енергия и на природен газ, включително при неплащане на дължими суми или при договорни нарушения от страна на потребителите, свързани с ползването на енергия и природен газ; 11. предоставяне по искане на ДКЕР на информация без ограничение относно: а) цените на електрическата и топлинната енергия и природния газ, придружени със справка за приходите и разходите, свързани с образуване на цените; б) инсталираната и разполагаемата производствена мощност, предложена за изкупуване или изкупена от преносното предприятие за определен период; в) произведеното и/или продаденото количество електрическа енергия, топлинна енергия или природен газ и заплатените по договорите за продажба суми; г) дейността по изпълнение на договорите за продажба на електрическа енергия, топлинна енергия и на природен газ; д) взаимоотношенията с потребителите - качество на услугите, сигурност и надеждност на доставките; 12. стандарти и качество на предоставяните услуги; 13. задължение за осигуряване на надеждно, качествено и непрекъснато снабдяване на потребителите, присъединени към преносната или разпределителната мрежа, освен в случаите на спиране и прекъсване на снабдяването при: а) извършване на планови или аварийни ремонти на преносната и разпределителната мрежа; б) определен от компетентен държавен орган ограничителен режим за ползване на електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ; в) неплащане на дължими суми; г) договорни нарушения на потребителите, за които такава санкция е приложима; 14. измерване и отчитане на електрическата енергия, на топлинната енергия или на природния газ чрез: а) монтиране и поддържане в изправност на средства за търговско измерване; б) назначаване на квалифициран персонал за контрол и отчитане на измервателните средства; 15. защита на правата на потребителите и осигуряване равнопоставеност на потребителите или на други клиенти, в т. ч.: а) изготвяне и публикуване на стандартни условия за присъединяване към преносната или към съответната разпределителна мрежа в съответствие с нормативната уредба; б) сключване на договори за продажба на електрическа и топлинна енергия и на природен газ при общи условия; в) изисквания за публикуване на правила за работа с клиентите; г) създаване на специализирано звено за работа с потребителите; д) изисквания за публикуване на правила за работа в аварийни ситуации и промяна на правилата; 16. задължение за уведомяване на ДКЕР за изграждането на нов енергиен обект като елемент от преносната или съответната разпределителна мрежа и предоставяне на документи за въвеждането им в експлоатация.

Глава пета
ИЗМЕНЯНЕ, ПОДНОВЯВАНЕ И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯТА И ЛИЦЕНЗИИТЕ

Раздел I
Изменяне на разрешенията и лицензиите

Чл. 57. (1) Разрешенията се изменят при наличие на следните обстоятелства: 1. непреодолима сила, при която по обективни причини строителството на обекта или извеждането на обекта от експлоатация не може да бъде завършено за срока по разрешението; 2. опасност от увреждане на живота и здравето на гражданите, увреждане на околната среда или на имуществото на трети лица, когато това не налага отнемане на разрешението; 3. допусната очевидна фактическа грешка. (2) Срокът на разрешението може да бъде удължен, ако забавянето на строителните работи е незначително и титулярят на разрешението изпълнява другите условия на разрешението. (3) Титулярят на разрешение, издадено без търг, може да поиска изменяне на разрешението по отношение на мощността на изграждания енергиен обект и/или естеството на първичните енергийни източници, когато това ще доведе до повишаване на ефективността при използване на енергията и енергийните ресурси и/или до намаляване на вредното въздействие върху околната среда. (4) Искането за изменяне на мощността не може да надвишава обща мощност на обекта над 25 MW.

Чл. 58. (1) Издадена лицензия може да се изменя: 1. за осигуряване на безопасността и отбраната на страната и обществения ред съгласувано със съответните компетентни държавни органи; 2. за осигуряване на надеждността или за непрекъснатото снабдяване на потребителите с електрическа и топлинна енергия и природен газ; 3. при опасност от увреждане на живота и здравето на гражданите, от увреждане на околната среда или на имуществото на трети лица, когато това не налага отнемане на лицензията; 4. при преобразуване на лицензианта и при намаляване или увеличаване на първоначалния му капитал с повече от една четвърт, когато това не налага издаването на нова лицензия; 5. при допусната явна фактическа грешка. (2) Лицензиантът може да поиска изменяне на лицензията по отношение на естеството на първичните енергийни източници, които се използват, когато това ще доведе до повишаване на ефективността при използване на енергията и енергийните ресурси и/или намаляване вредното въздействие върху околната среда.

Чл. 59. (1) Производство за изменяне на издадено разрешение или лицензия се образува: 1. служебно от ДКЕР; 2. по искане на титуляря на разрешението или на лицензианта. (2) Разрешение може да се изменя служебно при настъпване на обстоятелствата по чл. 57, ал. 1, т. 2 и 3. (3) Лицензия може да се изменя служебно при настъпване на обстоятелствата по чл. 58, ал. 1, т. 1 - 3 и 5.

Чл. 60. (1) Когато ДКЕР открива производство за служебно изменяне на издадено разрешение или лицензия, на титуляря на разрешението или на лицензианта се изпраща писмено съобщение за откриване на производството, като в него изрично се посочва основанието за предлаганото изменение. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране изисква становище по предложението за изменяне на издадено разрешение или лицензия от компетентните държавни и общински органи. (3) В 7-дневен срок титулярят на разрешението, лицензиантът и органите по ал. 2 са длъжни да представят писмено становище и изисканите от тях данни и документи.

Чл. 61. (1) Титулярят на разрешение или лицензиантът подават писмено заявление за изменяне на разрешение или на лицензия, което съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. регистрационния номер на разрешението или на лицензията; 3. основанието и мотивите на искането за изменяне на разрешението или на лицензията; 4. предложение за изменяне. (2) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. доказателства за обстоятелствата, които представляват основание на исканото изменение; 2. документ за внесена държавна такса. (3) В зависимост от основанието за изменяне на разрешение или на лицензия заявителят представя необходимите документи за преценка на искането, в това число съответно: 1. инвестиционна програма за срока на строителството и доказателства за финансирането на обекта, технически или работен проект на обекта и скица на терена; 2. план за развитие на дейността. (4) В производството за изменяне на разрешение или на лицензия се прилагат съответно редът и сроковете за подаване, разглеждане и решаване на заявленията за издаване на разрешение или лицензия.

Чл. 62. (1) След преценка на представените становища, на събраните данни и документи ДКЕР се произнася с решение за: 1. изменяне на разрешението или на лицензията, или 2. прекратяване на процедурата по изменението. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране обявява решението по ал. 1 в открито заседание. На заявителя се изпраща писмено съобщение за деня, часа и мястото на заседанието. (3) Решението на ДКЕР подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 30-дневен срок от издаването на решението. (4) Решението за изменяне на разрешение и/или лицензия се публикува в лицензионния бюлетин на ДКЕР.

Раздел II
Подновяване на лицензията

Чл. 63. (1) Лицензиантът може да поиска подновяване на лицензията чрез продължаване на срока на лицензията при условията на чл. 43, ал. 2 ЗЕЕЕ. (2) Заявлението за продължаване на срока на лицензията съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. регистрационния номер на разрешението или на лицензията; 3. искане за продължаване на срока на лицензията; 4. предложение и обосновка за новия срок на лицензията. (3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат: 1. копие от съдебното решение за регистрация на заявителя и оригинал от удостоверението за актуално състояние от съда по регистрацията на заявителя; 2. копие от удостоверението за данъчна регистрация на заявителя; 3. удостоверение от компетентния съд, че лицето не е в производство по несъстоятелност; 4. данни за техническото състояние на енергийния обект и за техническите и експлоатационните му характеристики и обслужващата го инфраструктура; 5. оценка за въздействието върху околната среда; 6. план за развитие на дейността; 7. данни за управленската и организационната структура и за образованието и квалификацията на ръководния персонал на заявителя; 8. документ за платена държавна такса. (4) Заявлението се подава най-малко една година преди изтичането на срока на първоначалната лицензия. (5) Ако заявителят не спази срока по ал. 4, искане не се разглежда. В този случай лицензиантът може да подаде заявление за издаване на нова лицензия по реда на наредбата.

Чл. 64. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране разглежда искането, като преценява изпълнението на изискванията и задълженията по първоначалната лицензия и приложените към заявлението документи с оглед на това дали заявителят отговаря на критериите за издаване на лицензия. (2) С решение ДКЕР: 1. продължава срока на лицензията; 2. отказва да продължи срока на лицензията. (3) С решението по ал. 2, т. 1 ДКЕР определя условията за осъществяване на лицензионната дейност за новия срок. (4) В производството за подновяване на лицензия се прилагат съответно редът и сроковете за подаване, разглеждане и решаване на искане за издаване на разрешение или лицензия.

Раздел III
Прекратяване на разрешение или лицензия

Чл. 65. (1) Разрешение или лицензия се прекратява с решение на ДКЕР при: 1. изтичане на срока на разрешението или лицензията; 2. искане на титуляря на разрешението или на лицензианта; 3. издаване на ново разрешение или на нова лицензия в случаите по чл. 38, ал. 3 и чл. 46, ал. 1 и 2 ЗЕЕЕ; 4. отнемане на разрешението или лицензията. (2) При прекратяване на разрешение се прекратява и издадена лицензия. (3) Производството по прекратяване на разрешение или на лицензия се образува служебно от ДКЕР или по писмено искане на титуляря на разрешението или на лицензианта.

Чл. 66. (1) Титулярят на разрешение, определен чрез търг, може да подаде искане за прекратяване на разрешението, ако е прехвърлил незавършения обект на строителство на трето лице, при условията на чл. 38, ал. 2 ЗЕЕЕ. (2) При подаване на заявление с искане за прекратяване на разрешение, издадено без търг, ДКЕР преценява искането с оглед нуждите на общия енергиен баланс на страната и сигурното и надеждно снабдяване на потребителите с енергия и природен газ. (3) Заявлението за прекратяване на разрешение съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. регистрационния номер на разрешението; 3. обосновка на искането и начина на разпореждане с незавършения обект (ако е започнато строителството). (4) Към заявлението се прилага документ за платена държавна такса. (5) В производството за прекратяване на разрешение се прилагат съответно редът и сроковете за подаване, разглеждане и решаване на искане за издаване на разрешение или лицензия.

Чл. 67. (1) Заявление за прекратяване на лицензия може да се подава от лицензианта не по-късно от една година преди изтичането на срока на лицензията. Искания, подадени след този срок, не се разглеждат от ДКЕР. (2) Заявлението съдържа: 1. наименованието, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. регистрационния номер на разрешението; 3. обосновка на исканото прекратяване; 4. посочване на начина за разпореждане с имуществото, чрез което се осъществява лицензионната дейност. (3) Когато прекратяването на лицензията е свързано с извеждане от експлоатация на енергийния обект, заявлението трябва да отговаря на изискванията по чл. 15 и 16. (4) При подаване на заявлението се прилагат съответно чл. 3 и 4.

Чл. 68. (1) В 3-месечен срок от откриване на производството за прекратяване на лицензията ДКЕР служебно проверява наличието на обстоятелства по чл. 51, ал. 3 ЗЕЕЕ. (2) При проверката ДКЕР изисква задължително становища от Държавната агенция по енергетика и енергийни ресурси (ДАЕЕР), Министерството на отбраната, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и от съответната община. При искане за прекратяване на лицензия за производство на топлинна и/или електрическа енергия задължително се изисква становище от съответното преносно предприятие.

Чл. 69. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране прекратява лицензията с решение в едногодишен срок от подаване на заявлението. (2) С решението ДКЕР определя срок, необходим за фактическото преустановяване на дейността, или назначава особен управител. (3) В случаите, когато са налице основания за издаване на разрешение за извеждане от експлоатация, ДКЕР едновременно издава разрешение за извеждане от експлоатация и решение за прекратяване на лицензията. (4) До приключване на производството по прекратяване на лицензията лицензиантът е длъжен да упражнява лицензионната дейност.

Чл. 70. Процедурата по заявлението за прекратяване на лицензия се прекратява от ДКЕР, когато лицензиантът оттегли заявлението си, до издаване на решението.

Чл. 71. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение прекратява разрешение или лицензия при влизане в сила на ново разрешение по чл. 38, ал. 3 или на нова лицензия по чл. 46, ал. 1 и 2 ЗЕЕЕ - когато се извършват сделки на разпореждане с обекти на незавършено строителство или с обекти, чрез които се осъществява лицензионната дейност, както и при преобразуване на лицензианта. (2) Заявлението за прекратяване на разрешението или на лицензията по ал. 1 се подава от титуляря на разрешението или от лицензианта и съдържа: 1. името, седалището, адреса на управление и данъчния номер на титуляря на разрешението, съответно на лицензианта и на бъдещия приобретател; 2. посочване на регистрационния номер на разрешението или лицензията; 3. искане по чл. 38, ал. 2 и чл. 46, ал. 2 ЗЕЕЕ; 4. описание на обекта - предмет на сделката. (3) Към заявлението се прилагат: 1. заявление от бъдещия приобретател за придобиване на енергийния обект и за издаване на ново разрешение и/или нова лицензия с всички изискващи се по наредбата документи за издаване на разрешение или лицензия; 2. удостоверение за актуално състояние на титуляря на разрешението или на лицензианта; 3. копие от разрешението или от лицензията; 4. предварителен договор между титуляря на разрешението, съответно на лицензианта и приобретателя. (4) В случаите по чл. 46, ал. 2 ЗЕЕЕ, когато лицензията е издадена за производство на електрическа и/или топлинна енергия и дейността се осъществява чрез генериращи мощности (блок), които технологично могат да бъдат експлоатирани независимо една от друга, предмет на сделката може да бъде отделен блок. В този случай първоначалната лицензия се изменя.

Чл. 72. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране разглежда заявленията по чл. 71, ал. 3 едновременно в едномесечен срок от подаването им или от отстраняване на нередовностите. (2) При разглеждане на искането за извършване на сделка на разпореждане и за издаване на ново разрешение или лицензия се прилагат разпоредбите на глава втора, раздел II, съответно на глава трета. (3) Когато приобретателят на обект на незавършено строителство е заявил, че няма да изменя проекта на енергийния обект, той не представя нов проект. (4) При подаване и разглеждане на заявленията се прилага съответно редът за подаване, разглеждане и решаване на искане за издаване на разрешение или лицензия.

Чл. 73. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение: 1. дава съгласие за извършване на сделка на разпореждане; 2. отказва да даде съгласие за извършване на сделка на разпореждане, когато приобретателят не отговаря на критериите за издаване на разрешение или лицензия. (2) В решението по ал. 1, т. 1 ДКЕР посочва приобретателя и срока за извършване на разпореждането с обекта. (3) Приобретателят и титулярят на разрешение или лицензиантът са длъжни да представят в ДКЕР информация и доказателства за сключване на сделката.

Чл. 74. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране издава разрешението и/или лицензията на приобретателя и решението за прекратяване на разрешение или лицензия в едномесечен срок от представяне на доказателствата по чл. 73, ал. 3. В случаите по чл. 71, ал. 4 се приема решение за изменяне на лицензията. (2) Когато разрешението е издадено чрез търг, условията на разрешението, което се издава на приобретателя, са същите като условията на първоначалното разрешение.

Чл. 75. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране отнема издадено разрешение: 1. когато съществено или системно се нарушават условията и изискванията в разрешението; 2. при откриване на процедура по несъстоятелност за титуляря на разрешение; 3. при възникване на опасност от: а) увреждане на живота и здравето на гражданите, на околната среда, на имуществото на трети лица или интересите на потребителите; б) нарушаване на обществения ред или на надеждното снабдяване на потребителите с електрическа и топлинна енергия и природен газ; 4. когато документ или документи, въз основа на които е издадено разрешението, е признат за неистински, подправен или с невярно съдържание по надлежния съдебен ред или когато се установи, че титулярят на разрешението е представил неверни сведения, които са послужили като основание за издаването му; 5. ако титулярят на разрешението се разпореди с незавършения обект на строителство без разрешение на ДКЕР; 6. при неизпълнение на условия или задължения, свързани с националната сигурност. (2) Лицензия се отнема в случаите по чл. 52, ал. 1 ЗЕЕЕ. (3) Когато са издадени разрешение и лицензия, отнемането на разрешението води до отнемане и на лицензията.

Чл. 76. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение открива процедура за отнемане на разрешение или на лицензия, когато: 1. длъжностни лица на ДКЕР при осъществяване на контролните си функции са констатирали нарушения на условията на разрешението, съответно на лицензията; 2. са представени документи или информация за нарушаване на условията на разрешението, съответно на лицензията, от компетентни органи. (2) С решението по ал. 1 ДКЕР определя срок за отстраняване на нарушенията. (3) Държавната комисия за енергийно регулиране изпраща писмено предупреждение до титуляря на разрешението или на лицензианта за отстраняване на нарушенията в определен срок, с което го уведомява за откриване на процедурата. (4) Държавната комисия за енергийно регулиране изисква становище от титуляря на разрешението или на лицензията по основанието за откриване на процедурата. (5) Държавната комисия за енергийно регулиране служебно проверява наличието на обстоятелствата за отнемане на разрешението или на лицензията по наредбата и по ЗЕЕЕ и за необходимостта от назначаване на особен управител. В този случай се прилага съответно чл. 68, ал. 2.

Чл. 77. (1) С решението, с което се отнема разрешението или лицензията, ДКЕР определя необходимия срок за фактическото преустановяване на дейността. (2) Ако са налице обстоятелствата за назначаване на особен управител в случаите, когато се отнема лицензия, с решението по ал. 1 ДКЕР назначава такъв.

Глава шеста
КОНТРОЛ

Чл. 78. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране извършва текущ контрол: 1. по спазване на условията по издадените разрешения и лицензии; 2. относно качеството и сигурността на производството, преноса и доставките на електрическа и топлинна енергия и на природен газ. (2) В изпълнение на контролните си правомощия ДКЕР: 1. извършва периодични и извънредни проверки (инспекции) чрез упълномощени длъжностни лица; 2. уведомява ДАЕЕР и органите на специализирания контрол за налагане на санкции от кръга на тяхната компетентност; 3. сигнализира органите на прокуратурата при наличие на данни за извършено престъпление; 4. изменя или отнема издаденото разрешение или лицензия; 5. предявява искове за обявяване на нищожност на сделки на разпореждане с енергийни обекти, сключени в нарушение на чл. 38 и 46 ЗЕЕЕ. (3) Държавната комисия за енергийно регулиране има право да изисква от енергийните предприятия информация за дейността им, необходимите документи във връзка с осъществяване на контрола и ако се налага, да изисква външна намеса за извършване на проверка от специализираните органи за контрол.

Чл. 79. (1) Председателят на ДКЕР определя със заповед длъжностни лица от администрацията на ДКЕР, които имат право да извършват периодични и извънредни проверки. (2) Проверка се извършва само въз основа на издадена заповед от председателя на ДКЕР, с която се определят: 1. лицето, което ще се проверява, и обектът, подлежащ на проверка; 2. предметът и времетраенето на проверката; 3. лицата, които извършват проверката. (3) При осъществяване на проверките длъжностните лица са длъжни: 1. да се легитимират със служебни карти по образец, утвърден от ДКЕР, и да представят заповед за проверката; 2. да установяват точно фактите при извършвания от тях контрол; 3. да дават заключения по възраженията във връзка с констатираните нарушения; 4. да опазват служебната, производствената и търговската тайна и да не разгласяват данни от проверките преди тяхното приключване, както и да не използват информацията от проверката извън предназначението й. (4) Длъжностните лица имат право: 1. на свободен достъп в служебните помещения и до енергийните обекти; 2. да изискват документи и да събират сведения във връзка с изпълнението на възложените им задачи, както и друга информация. (5) Държавните органи и длъжностните лица в рамките на своите правомощия са длъжни да оказват съдействие на ДКЕР при осъществяване на функциите й.

Чл. 80. (1) Периодичните проверки се извършват по график, приет с решение на ДКЕР в началото на съответната календарна година. (2) Извънредните проверки се извършват по сигнал или жалба от трети лица или по решение на ДКЕР. (3) По искания на засегната от неизпълнение на условията на лицензията страна ДКЕР извършва проверки относно: 1. отказ за присъединяване към съответните енергийни системи; 2. отказ за сключване на договори за продажба на електрическа и топлинна енергия и природен газ; 3. отказ за достъп до системите за пренос и разпределяне на електрическа енергия и природен газ и за пренос на топлинна енергия.

Чл. 81. (1) В 7-дневен срок от постъпване на искане на засегнато от неизпълнение на условията на лицензията лице председателят на ДКЕР определя длъжностно лице или назначава комисия за извършване на проверка. (2) Държавната комисия за енергийно регулиране изпраща писмено съобщение за постъпилото искане на съответното енергийно предприятие и изисква писмено становище и документи от него. Енергийното предприятие е длъжно да представи становището и исканите документи в 14-дневен срок от получаване на съобщението. (3) Становището на енергийното предприятие се предоставя на засегнатото лице за възражения. Към възраженията си засегнатото лице е длъжно да представи доказателства за твърденията си.

Чл. 82. (1) За резултатите от извършените проверки се съставя протокол за констатации, към който се прилагат събраните доказателства. (2) Протоколът се предоставя на проверяваното лице, което има право да даде обяснения и възражения в 3-дневен срок от връчването му. (3) По направените обяснения и възражения се съставя заключение, което е неразделна част от протокола.

Чл. 83. (1) След преценка на събраните данни и доказателства комисията по проверката представя на ДКЕР доклад, към който прилага протокола за констатации и заключението. (2) С доклада се предлагат: 1. писмени указания, които да се дадат на енергийното предприятие за отстраняване на установените при извършената проверка нарушения на условията на издадена лицензия, или 2. прекратяване на преписката, когато при проверката не са констатирани нарушения на условията на издадено разрешение или лицензия.

Чл. 84. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение определя задължителните указания към енергийното предприятие за отстраняване на нарушение, констатирано от контролните органи на комисията или от органи на специализиран контрол, и срока за отстраняването им. (2) Задължителните указания за отстраняване на установените при извършената проверка нарушения на условията на издадената лицензия се изпращат на енергийното предприятие с писмено съобщение. (3) При неизпълнение на указанията в посочения срок ДКЕР може да наложи предвидените по ЗЕЕЕ санкции.

Чл. 85. (1) След изтичането на срока за отстраняване на установените нарушения на условията на издадената лицензия ДКЕР с решение: 1. образува служебно производство за изменяне или за отнемане на издадената лицензия; 2. прекратява производството по преписката, ако указанията са изпълнени. (2) На лицето, подало искането, и на съответното енергийно предприятие се изпраща писмено съобщение за решението на ДКЕР.

Глава осма
ИЗДАВАНЕ НА ЛИЦЕНЗИИ НА ПРЕДПРИЯТИЯ, ИЗВЪРШВАЩИ ДЕЙНОСТ В ЕНЕРГЕТИКАТА, ПРЕДИ ВЛИЗАНЕТО В СИЛА НА ЗЕЕЕ

Чл. 86. (1) Лицата, които осъществяват дейност по производство на топлинна и/или електрическа енергия, по пренос на електрическа и топлинна енергия или на природен газ и за разпределяне на електрическа енергия, в едногодишен срок от влизането в сила на закона подават заявление до ДКЕР, което съдържа: 1. името, седалището, адреса на управление и данъчния номер на заявителя; 2. вида на осъществяваната дейност или описание на започналата инвестиция; 3. вида на исканата лицензия с предложение и обосновка за срока на лицензията; 4. описание на обекта, чрез който се извършва дейността; 5. данни за притежавани или поискани лицензии по ЗЕЕЕ за други дейности; 6. посочване на упълномощен представител, който ще представлява заявителя в отношенията с ДКЕР; 7. подпис на лицето, което представлява заявителя. (2) Към заявлението се прилагат: 1. копие от решението за регистрация на заявителя в търговския регистър, удостоверение за данъчна регистрация, както и удостоверение за актуално състояние; 2. удостоверение от компетентния съд, че лицето не е в производство по несъстоятелност; 3. декларации за това, че: а) заявителят не е в процедура по ликвидация; б) са спазени нормативните изисквания за безопасни условия на труд; в) са спазени нормативните изисквания за техническа експлоатация на централи и мрежи; 4. копие от договора, по силата на който е започната процедурата за осъществяване на инвестицията; 5. извлечения от инвентарната книга или документи, удостоверяващи правото на собственост или правото на ползване върху енергийните обекти, чрез които се осъществява дейността; 6. данни и документи за техническото и екологичното състояние на енергийния обект; 7. заверен годишен счетоводен отчет и отчет за приходите и разходите за последните 3 години, освен ако е новоучредено юридическо лице; 8. данни за управленската и организационната структура на кандидата и за образованието и квалификацията на ръководния персонал на заявителя; 9. данни за упълномощения представител на заявителя, който го представлява във взаимоотношенията с ДКЕР; 10. документ за внесена държавна такса. (3) (Отм., ДВ, бр. 81 от 2000 г.).

Чл. 87. (1) В общите условия на лицензията задължително се включва изискване за представяне от лицензианта на: 1. оценка за въздействието върху околната среда - решение за въздействието върху околната среда при задължителна оценка по ЗООС или решение за преценка на влиянието върху околната среда, утвърдена със заповед на кмета на общината, в случаите на чл. 20, ал. 2 ЗООС; 2. план за развитие на дейността. (2) Когато лицензията е за дейност по пренос на електрическа енергия, на топлинна енергия или на природен газ или по разпределяне на електрическа енергия или на природен газ, освен документите по ал. 1 лицензиантът трябва да разработи и да представи приети от управителните му органи: 1. правила за работа с потребителите; 2. правила за работа при аварийни ситуации; 3. правила за работа на оператора на топлопреносната мрежа, когато се издава лицензия за пренос на топлинна енергия. (3) С решението за издаване на лицензията ДКЕР определя срок, в който лицензиантът е длъжен да представи документите по ал. 1 и 2.

Чл. 88. (1) Лицата, които към момента на влизане в сила на ЗЕЕЕ извършват дейности в енергетиката въз основа на издадена лицензия или концесия, са длъжни да подадат заявление до ДКЕР за привеждане на дейността си в съответствие със ЗЕЕЕ в едногодишен срок от влизането му в сила. (2) Привежда се в съответствие със ЗЕЕЕ дейност, за която по силата на този закон се изисква издаването на разрешение или лицензия. (3) Към заявлението по ал. 1 се прилагат документите и данните по чл. 12, ал. 2, т. 1 - 3, 5 и 14, съответно по чл. 47, ал. 2, т. 1 - 3, т. 4, букви "в" и "г" и т. 5, 6, 8 и 13. Към заявлението се прилагат и документите по чл. 12, ал. 2, т. 6 и 7, съответно по чл. 47, ал. 2, т. 10, когато концесионният договор не съдържа подобни задължения. (4) Към заявлението се прилага и решението на съответния общински съвет за предоставяне на концесията и копие от концесионния договор. (5) Държавната комисия за енергийно регулиране може да изисква становище от съответната община и документацията по проведената процедура за предоставяне на концесията.

Чл. 89. (1) Държавната комисия за енергийно регулиране с решение издава: 1. разрешение за изграждане на съответния енергиен обект, ако заявителят е в процес на изграждане на обекта; 2. лицензия за съответната дейност, ако такава е поискана. (2) Разрешенията и лицензиите се издават в съответствие с разпоредбите на глави втора и трета. (3) Условията и изискванията на издаденото разрешение и/или лицензия не могат да бъдат по-неблагоприятни от условията на концесионния договор, с изключение на императивни изисквания на ЗЕЕЕ. (4) Когато се издава лицензия за разпределяне на природен газ или за пренос на топлинна енергия, се прилага съответно чл. 87, ал. 2 и 3. (5) За територия на разрешението и/или на лицензията се определя територията на концесията.

Чл. 90. (1) При констатиране на нередовности на заявление, подадено по реда на чл. 86 и 88, или на приложенията към него ДКЕР изпраща на заявителя писмено съобщение в 7-дневен срок да отстрани нередовностите. Срокът за произнасяне тече след отстраняването на нередовностите. (2) В случай че нередовностите не бъдат отстранени в срок, заявлението с приложенията се връща на кандидата. ДКЕР постановява решение за прекратяване на дейността. (3) В производството за издаване на разрешение или лицензия се прилагат съответно правилата по глава първа, раздел втори.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на наредбата: 1. "Разширение на съществуващ енергиен обект за производство на електрическа и/или топлинна енергия" е реконструкция на съществуващия обект при същата горивна база, което води до повишаване на мощността на обекта, и/или монтиране на допълнително съоръжение за производство (турбина или котел), което не може да бъде експлоатирано без съществуващия обект. 2. "Извеждане от експлоатация на енергиен обект" е преустановяване на експлоатацията и ликвидация на енергиен обект (централа за производство на електрическа енергия и/или топлинна енергия - обект за съхранение на природен газ).

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 2. Наредбата се издава на основание чл.29, ал. 1, чл.35, ал. 3 и чл.36, ал. 2 ЗЕЕЕ.

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив