Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С наредбата се уреждат условията и редът за определяне на отговорността на държавата за нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия до момента на приватизация, с изключение на сключените приватизационни договори до 1 февруари 1999 г.
Чл. 2. При приватизация съгласно условието на чл. 1 държавата носи отговорност за нанесените щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия до момента на приватизация.
Чл. 3. Държавата осигурява финансиране за отстраняване на екологичните щети по чл. 2 чрез средства, заложени в държавния бюджет за съответната година, и средства, предоставени от дарители, предназначени за опазване на околната среда в Република България.
Чл. 4.
(1) Оценката на екологичните щети, настъпили от минали действия или бездействия до момента на приватизация, се извършва от експерти, регистрирани в публичния регистър по чл.83 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), в съответствие с методика, утвърдена от министъра на околната среда и водите.
(2) Оценката по ал. 1 се изготвя на базата на оценяване на риска за човешкото здраве и околната среда вследствие на нанесените щети.
Глава втора
РЕД ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ОТГОВОРНОСТТА НА ДЪРЖАВАТА
Чл. 5.
(1) Редът за определяне на отговорността на държавата е, както следва:
1. купувачът по приватизационен договор в срок 6 месеца, считано от датата на прехвърляне на собствеността върху обекта на приватизация, представя в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) доклад за оценка на екологичните щети, който включва и програма за отстраняване на екологичните щети, настъпили от минали действия или бездействия до момента на приватизация; програмата съдържа график и описание на дейностите, които ще бъдат извършени, максималния размер на средствата за отстраняване на щетите, както и разпределението им по обекти и етапи; в програмата не се включват мероприятия, свързани с изисквания на производствената дейност на дружеството, техническа ликвидация и концесионни задължения;
2. в срока по т. 1 купувачът по приватизационен договор представя в МОСВ и програма за привеждане дейността на приватизирания обект, съответно на приватизираната обособена част, съгласно изискванията на нормативната уредба по околна среда по образец съгласно приложението;
3. Висшият експертен екологичен съвет на МОСВ се произнася с решение по документите по т. 1 и 2 в срок два месеца от внасянето им в МОСВ; в този срок не се включва времето за допълване на доклада и/или програмата, когато такова е изискано писмено от МОСВ, с условие да бъде представено в срок 30 дни; с решението се определя максималният размер на средствата, необходими за отстраняване на миналите екологични щети, съгласувано с Министерството на финансите; графикът за изпълнение на програмата за отстраняване на минали екологични щети се съгласува с Министерството на финансите в зависимост от възможностите за бюджетно финансиране; приложения към решението са програмите по т. 1 и 2;
4. държавата, представлявана от министъра на околната среда и водите, министъра на финансите и изпълнителния директор на Агенцията за следприватизационен контрол, от една страна, и купувачът, от друга страна, сключват договор за изпълнение на програмата за отстраняване на екологичните щети, настъпили до момента на приватизация, в срок 30 дни от датата на постановяване на решението по т. 3; договорът съдържа основните клаузи, регламентиращи изпълнението на програмата за отстраняване на екологичните щети, включващи:
а) задълженията на изпълнителя (купувача по приватизационния договор) по отношение на пълното, точното и навременното изпълнение на програмата за отстраняване на екологичните щети;
б) изискванията за провеждане от изпълнителя (купувача по приватизационния договор) на процедури по Закона за обществените поръчки (ЗОП) при възлагане на дейностите от програмата за отстраняване на екологичните щети на подизпълнители;
в) задълженията на държавата по отношение на заплащането на разходите за изпълнението на програмата за отстраняване на екологичните щети и по отношение на други дейности, пряко свързани и необходими за изпълнението й;
г) максималния размер на разходите, свързани с отстраняването на екологичните щети, настъпили от минали действия или бездействия до момента на приватизация;
д) отговорност на страните за неизпълнение на задължения по договора;
е) приложение: решението по т. 3.
(2) В случай че купувачът не подпише договора по ал. 1, т. 4 в определения срок, договорът се сключва с трето лице, избрано при условията и по реда на ЗОП, по процедура, проведена от МОСВ. Купувачът е длъжен да оказва пълно и безусловно съдействие на избраното лице при изпълнение на програмата за отстраняване на екологичните щети, както и да приведе дейността на дружеството в съответствие с изискванията на нормативната уредба по околна среда.
(3) В случай че купувачът по приватизационен договор не представи документите по ал. 1, т. 1 и 2 в определения 6-месечен срок, той носи пълна отговорност за всяко замърсяване на околната среда, което е резултат от настоящата и миналата дейност на дружеството, съответно на обособената част, независимо от датата на прехвърляне на собствеността - обект на приватизация.
Чл. 6. В случаите, когато изпълнителят на програмата за отстраняване на екологичните щети, представляващ купувача или приватизираното дружество, съответно приватизираната обособена част, или третото лице по чл. 5, ал. 2, е в производство по несъстоятелност или ликвидация, по решение на съответния съд изпълнението на програмата се спира, а договорът по чл. 5, ал. 1, т. 4 може да бъде прекратен едностранно от страна на държавата.
Глава трета
ОДОБРЯВАНЕ НА ПРОЕКТНАТА ДОКУМЕНТАЦИЯ ПО ПРОГРАМАТА ЗА ОТСТРАНЯВАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНИТЕ ЩЕТИ
Чл. 7.
(1) За изпълнението на дейностите по програмата за отстраняване на екологичните щети по етапи и обекти се изготвят задания за проектиране и проектна документация.
(2) Одобряването на заданията и документацията по ал. 1 се извършва от междуведомствен експертен екологичен съвет, който представлява специализиран състав на Висшия експертен екологичен съвет на МОСВ.
(3) Функциите, задачите и съставът на междуведомствения експертен екологичен съвет се уреждат с правилника на Висшия експертен екологичен съвет по чл.12, ал. 3 ЗООС.
Чл. 8. (Попр., ДВ, бр. 40 от 2003 г.)
(1) Изпълнителят на програмата за отстраняване на екологичните щети внася за разглеждане от междуведомствения експертен екологичен съвет заданията за проектиране и подробен график на времето за извършване на дейностите от програмата в срок 30 дни от датата на подписване на договора по чл. 5, ал. 1, т. 4.
(2) Съобразно графика по ал. 1 изпълнителят на програмата за отстраняване на екологичните щети внася в МОСВ проектна документация, разработена въз основа на съответното одобрено задание.
(3) Междуведомственият експертен екологичен съвет разглежда и оценява документацията по ал. 1 и 2 в срок 30 дни от внасянето й в МОСВ.
(4) При установяване на съществени пропуски и непълноти Междуведомственият експертен екологичен съвет връща документацията по ал. 1 и 2 за допълване, като дава конкретни указания за това и определя срок за представяне на допълнената документация.
Глава четвърта
ФИНАНСИРАНЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА ОТСТРАНЯВАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНИТЕ ЩЕТИ
Чл. 9. Дейностите по програмата за отстраняване на екологичните щети се финансират въз основа на одобрените от междуведомствения експертен екологичен съвет проектосметни документации.
Чл. 10.
(1) Условията и редът за финансиране на програмата се съдържат в договора по чл. 5, ал. 1, т. 4.
(2) Отчитането на изпълнението на дейностите по програмата за отстраняване на екологичните щети се извършва в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и Националните счетоводни стандарти, като се прилага необходимата аналитична отчетност по обекти, етапи и видове разходи.
(3) Изпълнителят на програмата за отстраняване на екологичните щети представя при поискване в Министерството на финансите междинен финансов отчет не по-късно от 45 дни след края на съответното 6-месечие при спазване на Национален счетоводен стандарт 34 - Междинно счетоводно отчитане.
(4) Получените средства от държавния бюджет за изпълнение на програмата за отстраняване на екологичните щети се отчитат счетоводно като финансиране в съответствие с Национален счетоводен стандарт 20 - Отчитане на правителствени дарения и оповестяване на правителствена помощ, след отчисляване на дължимия данък върху добавената стойност.
(5) Дълготрайните материални и нематериални активи, придобити от приватизираното дружество при изпълнението на програмата за отстраняване на минали екологични щети чрез финансиране от държавата, са негова собственост и се използват целево и по предназначението им за опазване на околната среда и след цялостното изпълнение на програмата.
(6) Промени в собствеността, целевото предназначение и/или отписване на дълготрайни активи, придобити съгласно ал. 5, се извършват по разпореждане или с предварително съгласуване от МОСВ и Министерството на финансите.
(7) В случаите по ал. 6, когато не е налице съгласие на МОСВ и на Министерството на финансите, предоставените средства за придобиване на отписаните или с променено целево предназначение активи се възстановяват изцяло в първоначалния им размер заедно със законната лихва за периода, през който те не се ползват целево и по предназначението им.
(8) Наличните на обектите от програмата за отстраняване на екологичните щети полезни материали, отпадъци от черни и цветни метали, резервни части, както и търговски продукти, придобити при изпълнението й, са собственост на държавата. С приходите от продажбата им се намаляват разходите за финансиране изпълнението на програмата и/или получените средства се внасят в приход на държавния бюджет.
Глава пета
КОНТРОЛ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА ОТСТРАНЯВАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНИТЕ ЩЕТИ
Чл. 11. Министерството на околната среда и водите, Министерството на финансите и Агенцията за следприватизационен контрол съобразно компетенциите си извършват текущ контрол по изпълнението на програмата за отстраняване на екологичните щети.
Чл. 12.
(1) Министерството на околната среда и водите, Министерството на финансите и Агенцията за следприватизационен контрол участват със свои представители като наблюдатели в провежданите от изпълнителя процедури по Закона за обществените поръчки за възлагане на дейностите от програмата за отстраняване на екологичните щети.
(2) Представителите по ал. 1 не участват при класирането на участниците в процедурата.
Чл. 13. Министерството на околната среда и водите, както и регионалните инспекции по околна среда и води осъществяват контрол на извършените дейности по програмата за отстраняване на екологичните щети по отношение на постигането на нормите за качество на околната среда.
Чл. 14. Министерството на финансите осъществява контрол по усвояването на средствата и изпълнението на програмата за отстраняване на екологичните щети.
Чл. 15. Агенцията за следприватизационен контрол осъществява контрол по изпълнението на инвестиционната програма на купувача във връзка с дейностите от програмата по чл. 5, ал. 1, т. 2.
Глава шеста
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 16.
(1) Нарушенията на чл. 5 се наказват съгласно чл. 32 от Закона за административните нарушения и наказания, ако не подлежат на по-тежко наказание.
(2) Нарушенията се установяват с актове, съставени от длъжностни лица, определени от министъра на околната среда и водите, а наказателните постановления се издават от министъра на околната среда и водите.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания и Закона за Върховния административен съд.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Наредбата се приема на основание § 9, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на ЗООС.
§ 2. Започнатите процедури по реда на отменената Наредба за условията и реда за определяне на отговорността на държавата за екологични щети, причинени от минали действия или бездействия, при приватизация, приета с Постановление № 196 на Министерския съвет от 1999 г. (обн., ДВ, бр. 97 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 51 от 2002 г.), се довършват по досегашния ред.
§ 3. Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на околната среда и водите, на министъра на финансите и на изпълнителния директор на Агенцията за следприватизационен контрол.
§ 4. Указания по прилагането на наредбата се дават от министъра на околната среда и водите, от министъра на финансите и от изпълнителния директор на Агенцията за следприватизационен контрол.
Приложение
към чл. 5, ал. 1, т. 2
Образец
ПРОГРАМАза привеждане на дейността на приватизираното дружество в съответствие с нормативната уредба по околна среда
Таблица 1. Дейности | ||||||
№ по ред | Дейности |
Инвестиции (в лв.) |
Начало на дейността (дата) |
Край на дейността |
Резултати от дейността |
Метод за контрол |
Дейности: | Описание на дейността (дейностите), които трябва да се извършат, за да се приведат инсталациите в съответствие с нормативната уредба по околна среда. | |||||
Инвестиции: | Инвестиции за дейността. | |||||
Начало: | Дата (месец/година), когато се планира началото на дейността. | |||||
Приключване: | Дата (месец/година), когато се планира приключването на дейността или въвеждането в експлоатация. | |||||
Резултат от дейността: | Да се опише специфичният резултат (пример: намаляване на емисиите). | |||||
Метод за контрол: | Описание на начина, по който може да се контролира извършената дейност. | |||||
Таблица 2. График и годишно приключване на разходите за дейностите от таблица 1 | ||||||
№ по ред | Дейности | Разходи по години (в лв.) | ||||
година* | година* | година* | година* | година* |
* Финансова обосновка от страна на оператора на годишните разходи, необходими за изпълнението на всяка от дейностите по таблица 2.