Почти всички ирландци са правили онлайн покупки през 2024 г., а от страните членки на Европейския съюз (ЕС) най-малко поръчки през интернет са направени от България. Това показват данни на Евростат за използването на информационни и комуникационни технологии. Проучването се провежда в ЕС от 2002 г., като обхваща хора на възраст между 16 и 74 години и домакинства с поне един член в тази възрастова група.
77% от интернет потребителите в ЕС са си поръчали или заплатили стоки и услуги онлайн през 2024 г. Това показва ръст от 17 процентни пункта (пр. п.) спрямо 2014 г., когато делът им е бил 59%.
Най-много са интернет потребителите, пазарували онлайн през 2024 г., в Ирландия (96%), Нидерландия (94%) и Дания (91%). България е страната с най-нисък дял на пазаруващите онлайн (59%), следвана от Италия и Румъния (60%).
Спрямо 2014 г. най-значимо нарастване на потребителите, които правят поръчки през интернет, се наблюдава в Румъния (с 43 пр. п. – от 17% до 60%), Унгария (с 37 пр. п. – от 42% до 79%) и Литва (с 36 пр. п., от 36% до 72%). България също отбелязва значително повишение сред дела на онлайн пазаруващите, които през 2014 г. са били 28% (за 10 години ръстът е с 31 пр. пункта).
Най-често поръчваната стока онлайн през 2024 г. са били дрехите, включително спортните облекла, като само за последните 3 месеца на годината 45% от хората са направили такава поръчка.
На второ място е доставката на храна от ресторанти, вериги за бързо хранене и кетъринг услуги (21%), а след тях по дял са козметичните продукти и продуктите, свързани със здравето (20%), мебелите, домашните потреби и стоките за градината (19%).
Онлайн са се поръчвали още спортни екипировки, книги, списания, вестници, хранителни добавки – всяко от тях с дял по 16%.