Националният одиторски стандарт № 5 определя първоначалните проучвания, които дипломираният експерт-счетоводител извършва във връзка с дейността на клиента, необходими му на всеки следващ етап от изпълнение на одита.
1. При изпълнението на един одиторски ангажимент дипломираният експерт-счетоводител трябва да изучи внимателно и подробно дейността на предприятието клиент. Познаването є в необходимата степен позволява ефективното планиране и провеждане на ангажимента. Познания за дейността се използват на всеки етап от извършването на един одит.
2. Разбирането на дейността на клиента включва както общите представи за средата, в която предприятието работи, така и редица подробности, свързани с неговата конкретна дейност.
3. Дипломираният експерт-счетоводител трябва да осигури в достатъчна степен разбиране за дейността на клиента и за тези членове на неговия екип, за които това е от значение при изпълнение на одита.
4. Още преди приемане на одиторския ангажимент е необходимо да се придобият предварителни представи за средата, собствеността, дейността и управлението на предприятието клиент. На този етап дипломираният експерт-счетоводител следва да прецени до каква степен е необходимо да бъдат изпълнени първоначалните проучвания.
5. Дипломираният експерт-счетоводител изпълнява първоначалните проучвания още в началото на планиращата фаза от одита. Независимо от това при необходимост познанията за средата и за дейността на клиента се актуализират и се попълват през цялото време на изпълнение на ангажимента.
6. При продължаване на одиторския ангажимент се използват получените и документирани знания. Всяка промяна и допълнение следва да бъдат проучени и при условие, че те са съществени, се правят необходимите корекции в планирането и провеждането на ангажимента.
7. При получаване на информация за средата и за дейността на клиента могат да бъдат използвани следните източници:
правителствени и други документи за развитие на съответната дейност;
знания за други предприятия от същата сфера;
общи и специфични нормативни актове за дейността;
информация за конкурентни предприятия;
публикации, свързани с отрасъла и дейността на предприятието;
съдебни, данъчни и други регистрации и пререгистрации на предприятието клиент;
документи, свързани с управленската, организационната и производствената структура;
документи от общите събрания на собствениците, заседания на изпълнителното ръководство, вътрешни инструкции и правилници, длъжностни характеристики, производствени и търговски планове;
дългосрочни споразумения и договори;
договори за юридическа и друга консултантска помощ;
последният одиторски доклад и годишен отчет;
разговори с изпълнителното ръководство и с други ключови управленски длъжности;
разговори с главния счетоводител и вътрешния контрольор;
междинни отчети и други отчетни форми, представяни за нуждите на управлението.
8. В резултат на извършените проучвания дипломираният експерт-счетоводител следва да изготви и да приложи към съответния раздел на своята документация описание на дейността на клиента, което да съдържа минимум следната информация:
основния предмет на дейност и други съпътстващи дейности;
състояние на средата и условията, при които клиентът осъществява дейността си;
основни конкуренти;
основни клиенти, доставчици и обслужващи банки;
аналитичен преглед на основните финансови показатели за последните 2 г.
9. Извършените първоначални проучвания следва да бъдат използвани от дипломирания експерт-счетоводител в следните главни насоки:
оценка на риска и идентифициране на вероятните проблеми;
избор на подходяща база за определяне на нивото на съществеността и степента на извадките;
планиране на одиторските процедури и тестове по отделни обекти;
определяне на обектите, за които ще се извършат аналитични процедури, както и на обектите, за които ще се проведат задълбочени тестове;
идентифициране на сродните лица и очакваните сделки с тях;
оценка на получените одиторски доказателства;
формулиране на въпросите, свързани с предложения към ръководството за подобряване на счетоводната и вътрешноконтролната система.