ISO 26000 - ключът за дефинирането на понятието "социална отговорност"

05.02.2008 | 18:52
по статията работи: Апостол Апостолов
Стандартът има за цел да повиши доверието към компаниите и да подобри резултатите в тяхната дейност. Предвижда се той да влезе в сила от 2010 година
ISO 26000 - ключът за дефинирането на понятието "социална отговорност"


Социалната отговорност все повече се превръща в значима норма, част от общественото представяне и поведение на фирмата. Това до голяма степен се дължи на нарастващата загриженост от застрашаването на околната среда, от съществуващото социално неравенство и други фактори. Всички заинтересовани страни – клиенти, работници, неправителствени организации, профсъюзи, общини, инвеститори, имат все по-нарастващи очаквания, свързани с дейността, постиженията и отговорността на компаниите.

Във връзка с нарастващата функция на този социален ангажимент от страна на организациите, в началото на 2000 година се заражда идеята за създаване на единен международен стандарт за социална отговорност – ISO 26000. Стандартът е приложим както за правителствените, така и за неправителствените организации. Той е предназначен да повиши доверието към компаниите и да подобри резултатите в тяхната дейност. Предвижда се стандартът да влезе в сила от 2010 година.

Сред основните цели на стандарта е да се създаде обща дефиниция за социална отговорност, заяви днес по време на семинар за представяне на ISO 26 000 Мартин Нойрайтер, ръководител на една от шестте световни работни групи, разработващи стандарта. Освен него на откриването на семинара, медиен партньор на който е Econ.bg, присъстваха Ивелин Буров, председател на УС на Българския институт за стандартизация (БИС), Павел Кърлев, председател на Федерацията на потребителите у нас (на снимката вдясно), Мая Няголова, директор "Публични администрации" ПРООН (по средата на снимката) и др.


По време на двудневна конференция в столицата, която продължава и утре (6 февруари), Нойрайтер ще представи детайлно процеса на създаване на новия международен стандарт.

Мартин Нойрайтер акцентира на факта, че първоначалният замисъл е бил процесът на разработване на ISO 26 000 да продължи 6 месеца. През този период, обаче екипът стигнал да извода, че е необходимо да се проучи мнението и на неправителствените организации, бизнеса, научните среди. Така, в търсене на концептуалния замисъл за същността на стандарта, той бива официално представен чак през 2004 г. в Стокхолм.

Мартин Нойрайтер поясни, че в процеса на неговото разработване участват 6 заинтересовани страни – индустрия, правителство, профсъюзи, наука, независими специалисти и потребители. Всяка държава избира свои шестима представители, които да участват в дискусиите. Решенията се взимат с консенсус. По стандарта ще се работи дотогава, докато всички текстове, които го описват, не бъдат напълно съгласувани и унифицирани във всяка една точка от света.

По време на срещата беше прочетено писмо от министъра на труда и социалната политика, в което се казва, че министерството подкрепя поетата инициатива, както и че въпросите, свързани със социалната фирмена отговорност са и ще бъдат приоритет в работата на МТСП. В писмото още се подчертава че социалната отговорност е от ключово значение за правилното функциониране на пазарната ни икономика.


Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...