Групата на Американските изследователски институти във Вашингтон публикува уникално изследване, което сравнява нивата на средното образование по математика и точни науки в 46 държави. Целта е
да се сравни нивото на американските ученици от прогимназиалните класове с това на техните връстници в проучените държави, които представят всички региони в света, включително Източна
Европа.Изследването показва, че 13-14 годишните американски ученици имат по-добри резултати от учениците в повечето други държави. Но и най-добрите американски постижения остават далеч под нивото на
страните с най-висок стандарт на обучението по математика и точни науки.
Водещите държави се намират в Азия: Сингапур, Хонг Конг, Южна Корея, Тайван и Япония. Общите резултати за САЩ поставят Америка на едно ниво с европейските държави и другите англоезични държави. От
общо 46 държави, 31 са след САЩ по резултати по математика.
България, която е една от използваните за сравнение страни, е 12-та след САЩ. Резултатите на САЩ по точните науки са по-слаби: те са на 19-то място сред сравняваните държави. България е една от
27-те страни с по-лоши от САЩ резултати. Тя е само с 4 места по-назад, и на едно ниво с Израел и Италия. Нивото на американските ученици е много различно в отделните щати. Най-зле са учениците в
Окръга Колумбия (територията на столицата Вашингтон). Резултатите на българските прогимназисти по математика и точни науки са сравними с тези в не много успешни щати като Алабама, Мисисипи, Невада,
Западна Вирджиния, Ню Мексико и Луизиана.
Никога досега не е правено подобно сравнително проучване. Гари Филипс, един от авторите на изследването, изтъкна пред Дойче веле нуждата от високи стандарти на образованието по математика и точни
науки в новия технологически сложен свят. Степента на подготвеност на младото поколение ще определи и бъдещата конкурентоспособност на отделните нации, смята той. Засега обаче САЩ остават някъде по
средата в общата класация на 46-те държави. България попада по-скоро в групата с резултати по-ниски от средните.