Българите нямат доверие на топлофикациите

27.09.2011 | 17:34
по статията работи: Елица Елефтерова
Поради неплатежоспособност българите се отказват от услугите на топлофикациите. Предлагат да се въведе преносимост на топлинното счетоводство
Българите нямат доверие на топлофикациите

"Липсата на доверие и неплатежоспособността на българина са основните причини за тенденцията все повече потребители да се отказват от услугите на топлофикационните дружества". Това заяви по време на форума  "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България" Генади Дишев - юрисконсулт в асоциация "Активни потребители". 

Според него потребителите не знаят какво е било потреблението им през месеца и не са сигурни, че плащат за реално консумирана топлинна енергия. Освен това ниската платежоспособност и непрекъснатата тенденция за намаляване на доходите на хората ги принуждава да търсят алтернативни източници за отопление през зимата или да спрат плащанията към топлофикациите.

Това от своя страна се превръща в съществен финансов проблем с за самите дружества. Само едно от дружествата има несъбрани вземания в размер на 230 млн. лв.

Според Дишев виновни за това са държвата и самите топлофикационни дружества, тъй като липсват ясни механизми и нормативни решения на проблемите.

Според юрисконсулта липсва държавна стратегия за целия бранш, а освен това е важно и да се стимулира и енергийната ефективност както при сградите, така и при топлопроводите, където са и повечето загуби.

По време на форума бе загатната и идеята, че новите измервателни уреди могат да бъдат сменяни за сметка на дружествата, а не на отделните домакинства, които практически се отказват от услугата заради невъзможността да подменят уредите си.

Една от идеите, засегнати на форума и обяснена от Дашев, е да се въведе преносимост на топлинното счетоводство, по примера с мобилните оператори. Това според него ще увеличи качеството на предлаганите услуги и ще извади потребителите от принудителното "закрепостяване" към един-единствен топлинен счетоводител. Тази практика може да се въведе след като се направят някои законодателни промени.

Според Дишев най-важната крачка към възстановяване на диалога и изграждане отново на доверието на потребителите е опростяването на механизмите при изчисляване на потребената енергия в сметките. Това ще позволи така важното за повечето хора бюджетиране на разходите през годината.

"Една от най-лесните мерки, които на първо време могат да бъдат предприети, е да се провеждат информационни кампании за правата на потребителите", посочи юристът. Друга важна стъпка е създаването на механизъм за уреждане на възникналите спорове и осигуряване на възможност за извънсъдебното им решаване.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 27.03   196 г. пр.н.е. – Птолемей V се възкачва на трона на Египет. 1309 г. – Папа Климент V отлъчва Венеция и цялото ѝ население. 1329 г. – В Агро Доминико...