"Липсата на доверие и неплатежоспособността на българина са основните причини за тенденцията все повече потребители да се отказват от услугите на топлофикационните дружества". Това заяви по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България" Генади Дишев - юрисконсулт в асоциация "Активни потребители".
Според него потребителите не знаят какво е било потреблението им през месеца и не са сигурни, че плащат за реално консумирана топлинна енергия. Освен това ниската платежоспособност
и непрекъснатата тенденция за намаляване на доходите на хората ги принуждава да търсят алтернативни източници за отопление през зимата или да спрат плащанията към топлофикациите.
Това от своя страна се превръща в съществен финансов проблем с за самите дружества. Само едно от дружествата има несъбрани вземания в размер на 230 млн. лв.
Според Дишев виновни за това са държвата и самите топлофикационни дружества, тъй като липсват ясни механизми и нормативни решения на проблемите.
Според юрисконсулта липсва държавна стратегия за целия бранш, а освен това е важно и да се стимулира и енергийната ефективност както при сградите, така и при топлопроводите, където
са и повечето загуби.
По време на форума бе загатната и идеята, че новите измервателни уреди могат да бъдат сменяни за сметка на дружествата, а не на отделните домакинства, които практически се отказват
от услугата заради невъзможността да подменят уредите си.
Една от идеите, засегнати на форума и обяснена от Дашев, е да се въведе преносимост на топлинното счетоводство, по примера с мобилните оператори. Това според него ще увеличи
качеството на предлаганите услуги и ще извади потребителите от принудителното "закрепостяване" към един-единствен топлинен счетоводител. Тази практика може да се въведе след като се направят някои
законодателни промени.
Според Дишев най-важната крачка към възстановяване на диалога и изграждане отново на доверието на потребителите е опростяването на механизмите при изчисляване на потребената енергия в
сметките. Това ще позволи така важното за повечето хора бюджетиране на разходите през годината.
"Една от най-лесните мерки, които на първо време могат да бъдат предприети, е да се провеждат информационни кампании за правата на потребителите", посочи юристът. Друга
важна стъпка е създаването на механизъм за уреждане на възникналите спорове и осигуряване на възможност за извънсъдебното им решаване.