Българите нямат доверие на топлофикациите

27.09.2011 | 17:34
по статията работи: Елица Елефтерова
Поради неплатежоспособност българите се отказват от услугите на топлофикациите. Предлагат да се въведе преносимост на топлинното счетоводство
Българите нямат доверие на топлофикациите

"Липсата на доверие и неплатежоспособността на българина са основните причини за тенденцията все повече потребители да се отказват от услугите на топлофикационните дружества". Това заяви по време на форума  "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България" Генади Дишев - юрисконсулт в асоциация "Активни потребители". 

Според него потребителите не знаят какво е било потреблението им през месеца и не са сигурни, че плащат за реално консумирана топлинна енергия. Освен това ниската платежоспособност и непрекъснатата тенденция за намаляване на доходите на хората ги принуждава да търсят алтернативни източници за отопление през зимата или да спрат плащанията към топлофикациите.

Това от своя страна се превръща в съществен финансов проблем с за самите дружества. Само едно от дружествата има несъбрани вземания в размер на 230 млн. лв.

Според Дишев виновни за това са държвата и самите топлофикационни дружества, тъй като липсват ясни механизми и нормативни решения на проблемите.

Според юрисконсулта липсва държавна стратегия за целия бранш, а освен това е важно и да се стимулира и енергийната ефективност както при сградите, така и при топлопроводите, където са и повечето загуби.

По време на форума бе загатната и идеята, че новите измервателни уреди могат да бъдат сменяни за сметка на дружествата, а не на отделните домакинства, които практически се отказват от услугата заради невъзможността да подменят уредите си.

Една от идеите, засегнати на форума и обяснена от Дашев, е да се въведе преносимост на топлинното счетоводство, по примера с мобилните оператори. Това според него ще увеличи качеството на предлаганите услуги и ще извади потребителите от принудителното "закрепостяване" към един-единствен топлинен счетоводител. Тази практика може да се въведе след като се направят някои законодателни промени.

Според Дишев най-важната крачка към възстановяване на диалога и изграждане отново на доверието на потребителите е опростяването на механизмите при изчисляване на потребената енергия в сметките. Това ще позволи така важното за повечето хора бюджетиране на разходите през годината.

"Една от най-лесните мерки, които на първо време могат да бъдат предприети, е да се провеждат информационни кампании за правата на потребителите", посочи юристът. Друга важна стъпка е създаването на механизъм за уреждане на възникналите спорове и осигуряване на възможност за извънсъдебното им решаване.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...