Българите обвързват избора на разплащателна карта с работодателя си

14.12.2009 | 17:38
по статията работи:
И жените, и мъжете в България са активни потребители на разплащателни карти
Българите обвързват избора на разплащателна карта с работодателя си

Най-важната причина българските жени да изберат дадена разплащателна карта, е техният работодател - 51%, в сравнение с 42% от мъжете. Други причини за избор на специфична разплащателна карта са имиджът на банката-издател, удобството, което предлагат разплащателните карти, и личните препоръки, които са еднакво важни и за двата пола. Това сочат резултатите от изследването MasterIndex България, поръчано от картовия оператор MasterCard Europe и провеждащо се за първи път у нас. То е било осъществено през август и септември 2009 година сред национално представителна извадка от 1000 активни картодържатели. Анкетираните са представители на градското население на възраст между 18 и 64 години.

Изследването показва, че българските жени използват по-рядко дебитни карти на седмична база - 31% в сравнение с мъжете (35%). Жените използват дебитните си карти най-често в магазини за хранителни стоки и дрехи - 38% в сравнение със само 23% от мъжете. Не е изненадващо, че мъжете използват по-често дебитни карти на бензиностанции (11%) в сравнение с 2% от жените и за онлайн пазаруване (8%) в сравнение с 4% от жените. Също така, жените са по-активни потребители на дебитни карти по отношение на плащане на режийни (27%) в сравнение с мъжете (25%). Въпреки това, няма голяма разлика, касаеща тегленето на пари в брой от банкомати и използването на разплащателни карти в чужбина.

Що се отнася до кредитните карти, жените ги използват по-често за закупуване на храна и дрехи (39%) в сравнение с мъжете (28%). От друга страна, мъжете ги използват най-много за плащането на домашни сметки (22%) в сравнение с жените (13%), на бензиностанции (10% в сравнение с 4% от жените) и за теглене на пари (7% в сравнение с 2% от жените). Въпреки това, и двата пола ги използват за по-големи покупки, когато пътуват в чужбина и за онлайн пазаруване.

На въпроса на кои места биха искали да имат възможност да ползват разплащателни карти, на които в момента няма POS терминали, жените (30%) значително повече от мъжете (23%) биха искали да ги използват в държавни и общински институции за плащане на данъци и на открити пазари. От друга страна, мъжете биха ги използвали в повече ресторанти, кафенета, клубове (13% в сравнение с 9% от жените), както и в бензиностанции (11% в сравнение със7% от жените). И двата пола биха искали да ги използват за плащане на таксиметрови шофьори. Освен това, жените (52%) биха искали да използват разплащателните си карти чрез своя мобилен телефон за плащане на домашните сметки значително повече от мъжете (44%). При все това, и двата пола биха използвали разплащателна карта за увеличаване на лимита на мобилния си телефон (8%) и за закупуване на билети за различни събития (5%).

В случай на загуба или кражба на разплащателна карта, мъжете биха се обадили първо на банката-издател (95%) в сравнение с 92% от жените. От друга страна, когато се нуждаят от финансов съвет, жените (77%) биха се обърнали към банков служител значително по-често от мъжете (66%). Интересен факт е, че 8% от българските мъже не знаят кого да попитат за финансов съвет, което е по-голям процент от този при жените (4%). Други източници за финансова информация и за двата пола включват интернет търсачки и финансови съветници.

MasterIndex България показва още, че и мъже, и жени не разполагат със спестени пари в края на месеца (16%). Много рядко успяват да спестят 18% от мъжете и 23% от жените. От друга страна, повече мъже, отколкото жени - съответно 21% и 16%, имат спестявания в края на месеца, но и двата пола понякога взимат паричен заем.

А за какво биха похарчили 20,000 евро мъжете и жените, ако разполагат с тази сума? Жените (27%) биха я похарчили за ваканцията-мечта и едва 10% от мъжете биха направили това. От друга страна, мъжете биха инвестирали тази сума в собствен бизнес (13%) или в нова кола (8%) много повече от жените(съответно 7% и 4% за двете дейности). Но и двата пола биха инвестирали парите в ремонт на дома (14% от мъжете и 18% от жените), за закупуването на ново жилище (13% от мъжете и 15% от жените) или за изплащане на заеми (5%). Учудващо по-малко жени (9%), отколкото мъже (17%) не са мислили за какво биха похарчили допълнителни 20,000 евро.

Резултатите от проучването показват, че няма голяма разлика между мъжете (81%) и жените (78%) по отношение на използването на интернет на дневна и седмична база. Въпреки това, мъжете са по-активни при онлайн пазаруването (34%) отколкото жените (26%), като и за двата пола онлайн покупките са сравнително безопасна дейност (25% за мъжете и 23% за жените).

Не е изненадващ фактът, че жените (9%) не биха имали нищо против да притежават карта със специални отстъпки за магазини за дрехи, докато 9% от мъжете - значително повече от жените (5%), не биха искали да имат такава карта. Но и двата пола биха използвали карти с намаления в супермаркети (51%), туристически агенции (12% от мъжете и 14% от жените) и в хотелски и ресторантски вериги. Освен това, жените (41%) биха искали да имат карта, направена от екологично чисти материали, значително повече от мъжете (28%). От друга страна, мъжете (5%) повече от жените (0%) биха искали да имат карта в цветовете на любимия им спортен клуб. Също така, сравнително по-висок процент от мъжете (45%) не биха искали да имат специален дизайн на картата си в сравнение с жените (36%). Въпреки това, и мъжете, и жените ще се радват да изберат сами снимката (7%) или цветовете (5%) за дизайна на своята карта.

Проучването на MasterCard - MasterIndex също показва, че българските мъже (20%) в сравнение с 15% от жените са по-оптимистично настроени, че въвеждането на еврото ще има положителен ефект върху развитието на страната. 30% от мъжете и жените не вярват, че ще последват значителни промени, а 38% от мъжете и 41% от жените вярват, че въвеждането на еврото ще има отрицателно влияние. Отново мъжете (48%) в сравнение с жените (39%) са по-оптимистични по отношение на елиминирането на сивата икономика и корупцията с по-широкото разпространение на картовите плащания в страната.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.04   65 г. – разкрит е "Пизоновия заговор" срещу император Нерон. 548 г. – Тържествено е осветена базиликата Сан Витале в Равена от 27-ия епископ на...