Българите са намалили потребността си от четене в ежедневието

29.03.2010 | 13:03
по статията работи: Апостол Апостолов
Представиха кампанията "Подарете на детето си книга - подарете му празник"
Българите са намалили потребността си от четене в ежедневието

През последните три години българите са намалили потребността си от четене в ежедневието. Това сочи предварително национално представително проучване на социологическата агенция „Алфа Рисърч" и сдружението „Академична лига за Югоизточна Европа". Данните бяха представени по време на среща, посветена на информационната кампания „Подарете на детето си книга - подарете му празник". Тя цели да припомни на родителите колко важно е четенето за развитието на техните деца и да ги насърчи да изграждат у децата си позитивна представа за четенето и книгата като цяло

Анкетираните са поставили четенето на пето място в ежедневните дейности. Безспорен лидер е гледането на телевизия. Запитани как прекарват свободното си време, 92% от анкетираните са заявили, че гледат телевизия. На второ място участвалите в анкетата са казали, че времето им минава вкъщи, в компанията на близки и роднини.

От друга страна, 40% от анкетираните са заявили, че биха дали 5-10 лева за книга.

Националното допитване ще премине в няколко фази. Ще бъде взето още мнението на преподаватели, библиотекари, дванадесетокласници. Окончателните резултати от проучването ще станат ясни след около месец и половина, съобщи за Econ.bg доц. Александър Кьосев, преподавател в Софийския университет.

Над 70% от читателите в библиотеките са на възраст между 11 и 15 години. Като причина за отлив на младите читатели от библиотеките се изтъква липсата на Интернет и съвременна литература в тях. В малките селища не са купувани нови книги през последните 20 години, отчитат инициаторите на кампанията.

От 29 март до 4 април телевизионен и радио клип ще напомня, че подарявайки на детето си книга, родителите му подаряват много повече - послание, ценност, любов. Според друга цитирана статистика, средният български родител говори с детето си по 13 минути на ден. Клипа на кампанията може да видите след статията.

Кампанията ще бъде пренесена и в Интернет - в най-големите форуми и социални мрежи, където ще започнат дискусии за четенето и детските книги.

„В последните години ставаме свидетели на сериозна промяна на ценностната система на българските семейства и от там - и на децата ни. За съжаление част от тази промяна е и масовото изчезване на разбирането за книгата като ценност. Създадохме тази кампания като част от едно по-мащабно усилие за връщане на четенето в дневния ред на нашите деца и техните родители", заяви Георги Богданов, изпълнителен директор на Национална мрежа за децата.

"Насърчаването на четенето винаги е било една от основните цели на Асоциация "Българска книга". Нашата мечта - не само като професионалисти, но и като родители - е да се приравним с постиженията на водещите европейски страни. Статистиките показват, че колкото по-четяща е една нация, толкова по-голям е нейният напредък в икономиката и науката, толкова по-висок е нейният жизнен стандарт. Включихме се в кампанията с желанието тя да стане начало на един непрекъснат процес на възвръщане на книгата в българския дом като носител на знание, мъдрост и удоволствие", обясни Василка Ванчева, зам.-председател на УС на Асоциация „Българска книга".

Инициаторите на кампанията заявиха в отговор на въпрос на Econ.bg, че са предприели и друга съвместна инициатива с участието на държавата. Започнати са преговори за създаване на работна група от представители на Министерството на културата, Министерството на образованието, младежта и науката, представител на МРРБ, за да поставят началото на общи действия за насърчаване на четенето. "Сериозно насърчаване на четенето без участието на държавата не може", категорични са от "Българска книга".

Александър Кьосев пък припомни, че подобна група е имало и по времето на кабинета „Станишев". Резултати обаче не е имало. На въпрос на Econ.bg за причините да не просъществува тази група, Кьосев отговори: „Вижте бюджета на Министерството на културата и отговорите ще намерите там".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...