В България може да се прави бизнес и нашите фирми могат да просперират, въпреки глобалната финансова криза, заяви Божидар Божинов, председател на Българската търговско-промишлена палата (БТТП) по време на представянето на годишната класация за 100-те водещи фирми и холдинги у нас. Тя се прави за 10-та година от БТПП. Класацията "Топ 100" отчита финансовите данни на фирмите за 2007 година.
Изданието “Топ 100" съдържа ретроспекция на показателите, по които фирмите са класирани през тези десет години. Водещите фирми са класирани комплексно – с най-добри показатели по печалбата на 100 лв. собствен капитал, по печалбата на 100 лв. нетни приходи от продажби на стоки и услуги и по изменението на нетните приходи от продажби на стоки и услуги спрямо предходната година. 3 групи от 100 фирми са класирани по данни за 2007 г. и по класически показатели – печалба и приходи от печалба през предходната година минимум 100 хил. лв.
Новост в класациите са две групи фирми, класирани по изменението на приходите от продажби без предварително условие за минимум приходи от продажби през предходната година. Това са 50 фирми с приходи от продажби от 1 до 3 900 хил. лв. и 50 фирми с приходи от продажби от 3 900 до 19 500 хил. лв. Божинов определи класацията като имиджова листа на българските фирми, от която се интересуват много външни контраагенти.
Припомнено беше, че в началото фирмите са били класирани единствено по показателя "Обем на продажбите", докато през последните години се взимат предвид и
показатели като по-добра производителност, по-добър мениджмънт и фирмен маркетинг.
От БТТП са сметнали, че сегашните критерии са успешни и затова в тазгодишната юбилейна класация са "върнали лентата" назад, за да проверят как би изглеждала
през годините фирмената класация при сегашните условия. Оказало се, че класираните тогава на първо място фирми като НЕК, БТК и пр., при новите условия не биха се класирали. Причината да се променят
критериите е да се даде шанс и на малките фирми да участват в годишната класация.
От БТТП изтъкнаха още, че класацията е достатъчно представителна, тъй като фирмите, участващи в нея, формират над 50% от Брутния вътрешен продукт на
страната.
Данните сочат, че по показателите "печалба на 100 лева собствен капитал", "печалба на 100 лева приходи от продажби", "изменение на приходите от продажби
спрямо предходната година", първенци в юбилейната класация са както следва: за 1998 и 1999 г. - "София Бевъридж Къмпани" АД, за 2000 г. - "Албена" АД, за 2001 г. - "Мобилтел", за 2002 г. -
"Стоманени тръби" АД, за 2003 г. - РМД "Елаците Мед" АД, за 2004 г. - "Телелинк" АД, за 2005 г. - "ТС Сървисис" АД, за 2006 г. - "Агростар" АД.
Предимства на класацията са, че данните излизат 1 година по-рано от класацията на националната статистика и че палатата, като контактува директно с фирмите,
получава тяхното съгласие да предоставя данни за индивидуалната фирма – нещо, което националната статистика по закон няма право. НСИ може да даде справка по азбучен ред за 500-те най-добри фирми,
но не и отделни показатели за отделната компания.
Изводите от класацията дават възможност на БТТП да направи предложения пред правителството и пред различните парламентарни комисии за необходими корекции,
подчерта Божинов. Той допълни, че е необходимо някои елементи от работата на бизнеса с държавните институции да се променят.
Така например, от палатата ще настояват когато направят предложение, да имат яснота кой министър се ангажира с отговора на предложението. В момента не се знае
къде отива то, кой го разглежда и в какъв срок може да се очаква отговор дали е одобрено. За да няма неяснота, е предложено вицепремиерът Плугчиева да внася предложенията на бизнеса в Министерския
съвет.
От БТТП съобщиха още, че са провели анкета между фирмите за трудностите, които изпитват при кандидатстване за финансиране от еврофондовете. По предварителни данни се оказва, че фирмите са най-затруднени от кратките срокове за подготовка, липсата на прозрачност при класирането, късното уведомяване и липсата на информация за причините за евентуалното им некласиране, скъпата подготовка.