Преносимостта на номерата беше възприета добре и бързо от потребителите. От въвеждането на мобилната преносимост, вече са пренесени над 55 000 номера. Пренесените фиксирани номера са близо 10 000. Това каза Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията.
В КРС постъпват множество жалби от клиенти. Практиката е показала досега, че при намеса на комисията, пречките пред преносимостта се отстраняват и потребителят остава удовлетворен. Получените жалби бяха една от основните причини КРС да предложи промени във функционалните спецификации за преносимост, които отразяват и тенденциите на европейския пазар и препоръките на ЕК, заяви Божков.
Предстои да бъде въведена т.нар. процедура за пренасяне "на едно гише". Към момента всеки клиент, желаещ да пренесе своя номер, трябва да посети първо офиса на настоящия си оператор, да получи удостоверение за пренасяне и след това да отиде при новия си оператор. Това отнема време на потребители и операторите се възползват от тази двустепенна процедура, за да забавят неоснователно клиентите си. С въвеждането на "едно гише" ще бъдат премахнати тези пречки и потребителите ще отиват директно в офиса на избрания нов оператор. Европейската практика е показала, че това е най-ефективната процедура, защитаваща в максимална степен интересите на потребителите, смята председателят на КРС.
Още едно предложение на комисията отразява препоръките на ЕК, а именно намаляване на сроковете за пренасяне на номерата - мобилните и географските номера ще се пренасят вече за срок до 7 дни. Таксата за преносимост е част от друга група предложения на КРС към операторите, въвеждането на които обаче е в рамките на техните правомощия, съгласно националното законодателство. Ние предлагаме таксата, заплащана от потребителите за осъществяване на преносимостта, да бъде намалена от 5 лв. на 0 лв. Другото наше предложение се отнася до намаляване размера на административната такса, която операторите плащат помежду си, а именно тя да достигне 16 - 18 лв., при сегашна 25 лв. - каза Веселин Божков.