България ще се присъедини към Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища (RAINWAT). Това беше решено в рамките на днешното заседание на Министерския съвет (МС), информира правителствената пресслужба.
Споразумението ще бъде сключено между 17 европейски страни. Освен България, това са Австрия, Белгия, Хърватия, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Люксембург, Молдова, Черна гора, Холандия, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия и Швейцария.
Документът постановява общи принципи и правила за безопасност на пътуващите по вътрешните водни пътища, както и на превозваните по тях товари. Целта е да се хармонизират вътрешните радиотелефонните служби, което да повиши ефикасността на корабния мениджмънт.
За целта ще се установят радиовръзки посредством съгласувани канали и съгласувана експлоатационна процедура (категории радиослужба), като се използва система за автоматично разпознаване на предаватели ATIS.
Подписването на споразумението ще се състои на 18 април 2012 г. в Букурещ, Румъния. Подпис от името на страната ни ще постави изпълнителният директор на Агенция "Морска администрация" (ИАМА) Сергей Църнаклийски, който беше упълномощен за това с друго правителствено решение.
Регионалното споразумение ще влезе сила от датата на своето подписване.
Можем да се присъединим по всяко време, като условието е депозирането на документ за присъединяване, както и одобрение при Комитета RAINWAT. Всяка договаряща се администрация има право по всяко
време да денонсира Регионалното споразумение чрез
нота, изпратена до Комитета. Денонсирането влиза в сила 6 месеца след датата на получаване то й.
След като RAINWAT стане факт, то ще отмени съществуващото Регионално споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища. То беше сключено в Базел, Швейцария, на 6 април 2000 г., а България се присъедини към него две години по-късно – на 25 февруари 2002 г., припомнят от Кабинета.
По-късно по време на правителственото заседение бяха приети изменение и допълнение на Наредбата за плаването и граничния режим във вътрешните морски води, в териториалното море и във вътрешните водни пътища на България.
Нанесените промени са разделени основно в две групи.
Първата част от тях касае всички български и чуждестранни плавателни средства, използвани за спорт, туризъм и развлечение. Цели се усъвършенстването на граничния контрол на българските пристанища.
Предвижда се и създаването на отделен раздел за корабоплаването по река Дунав с туристическа цел, тъй като тя създава специфични условия за плаване.
Втората група промени се отнасят до повишаването на безопасността на водноатракционните услуги. В тази връзка ще бъдат прецизирани правата и задълженията на концесионерите и на наемателите на морските плажове.
Освен това коридорите, предвидени за движение на атракционите, ще бъдат заменени с обезопасени понтони. Те ще започват от морския бряг и ще завършват с плаваща закотвена платформа, от която моторните средства да тръгват или на която да се връщат. Така ще се освободи повече място за плажуващите – както на самия плаж, така и във водата.
Промените са подготвени от междуведомствена работна група с участието на представители на ИАМА, на Главна дирекция „Гранична полиция“ към Министерството на вътрешните работи (МВР) и на представители на бизнеса.