Размерът на планирата отстъпка за собствениците на коли с катализатор може да варира от 20 до 50 на сто. Той ще се определя на регионален принцип, от съответните кметове и общински съвети. Това обяви пред в. "Стандарт" народният представител от "Коалиция за България" Дора Янкова.
Днес Комисията по бюджет и финанси към Народното събрание ще обсъжда промените в Закона за местните данъци и такси, сред които фигурира тази точка.
С новия пакет промени обаче управляващата партия на практика се отказва от гласуваните миналата седмица текстове, коригиращи данъчните облекчения, с които в момента се ползват автомобилите. В новия закон, както и досега, те са обвързани с европейските екостандарти за вредни емисии.
Предвиждаше се отстъпката за колите с Евро 3 и Евро 4 стандарт да бъде намалена от 50 на 30%, а тази за возилата с катализатор да отпадне напълно. С максимално облекчение, постановяват текстовете, се ползват само автомобили, покриващи стандартите Евро 5 и Евро 6.
Предложението беше прието на първо четене със 120 гласа "за".
То обаче е обезспокоило местните градоначалници. Преди време кметове са алармирали, че този метод ще ги затрудни при определянето налозите, защото администрациите не разполагат с надеждни регистри за евростандартите на автомобилите.
Така например, акция на Столична община, провела се това лято, е "извадила на светло" 3500 нови автомобила, след като оттам призоваха софиянци, пропуснали да регистрират новозакупените си коли, да го направят срещу минималната санкция от 20 лв. Това отчита Дончо Барбалов, зам.-кмет на столичната администрация с ресор "Финанси".
След като от 25 септември данъчните служби в столицата са обвързани с пунктовете за технически прегледи и не допускат за такъв нередовни платци, пък, се забелязва "силен интерес за плащане на налога". По думите на Барбалов в много от случаите е ставало въпрос за неплатени данъци от 2-3 години.