Карта на платените паркинги в столицата изготви Центърът за градска мобилност. Това съобщи за БТА съуправителят му Марчело Доковски. Първоначалният вариант на картата съдържа 46 платени паркинги с над 50 паркоместа, като общият брой на паркоместата в тях е 6 194.
Документът обхваща основно районите, които попадат в "синя", "зелена" и "жълта" зони за кратковременно паркиране, които са залегнали в проекта за концепция за зони за организация и контрол на паркирането в столицата. Освен това първоначалният вариант обхваща само изследваните и проверени на място места за платено паркиране. По думите на Доковски те са разположени върху частни терени и информацията за тях е събирана от Столичния инспекторат по районни администрации.
Целта на това обследване е да се видят възможностите за извънулично паркиране, поясни той. Според него на обследваните платените паркинги в момента няма цена за паркиране на час по-малка от два лева.
Голяма част от обявените платени паркинги са съсредоточени в западните райони - "Възраждане", "Сердика", "Красна поляна" и "Илинден", както и в район "Средец". На тези територии са и най-големите като паркоместа паркинги - от 50 до 1 033. Сред тях са и подземните паркинги на търговските центрове.
До момента с обявения проект за концепция за паркирането е заявено, че основната част от столицата ще бъде разделена на три зони, като във всяка от тях ще има диференцирано заплащане за паркиране на час. Работната група, изготвила концепцията, е посочила, че необходимите паркоместа в столицата трябва да са 32 016 броя. Наличните сега са 13 364 паркоместа на уличните платна и 2630 места в паркинги и гаражи извън тях, като обявените сега близо 6 200 места се добавят към наличните.
От Центъра за градска мобилност вече са внесли предложение за промяна в Наредбата за организация на движението в столицата, което се отнася за съществуващото преди отмяната му с решение на Върховния административен съд "преференциално паркиране" на живеещите в "синя зона". В него се избягва термина "преференциално", тъй като това беше повод за съдебната атака срещу наредбата - заради дискриминационен елемент.
В предложените промени няма текст, който да регламентира таксата за този режим на паркиране. До отмяната й тя беше 70 лева, а срещу тях се издаваше винетен стикер. Според справка на Центъра за
градска мобилност годишните разходи за издаването и
регулярните проверки на "винетните стикери" са между 170 и 200 лева. До отмяната на режима "винентният стикер" се ползваше от 4 050 автомобила на живеещи с постоянен адрес в "синя зона".