Държавната агенция по туризъм (ДАТ) и туроператори влязоха в спор по време на семинар в Поморие. Причина за спора станаха новите туристически зони. Туроператорите заподозряха агенцията, че
районирането на зони цели да бъде създадена нова организация за привилегировано получаване на европейски пари под егидата на държавата, информира Дневник.bg.
Концепцията на ДАТ предвижда България да бъде разделена на осем туристически района – Черноморски, Софийски, Рило-Пирински, Родопски, Тракия, Старите български столици, Стара планина и Дунавски
район. Като основа са използвани добрите чужди практики в отрасъла. Швейцарският опит беше представен от Урс Вагензайл- представител на Швейцарската туристическа конфедерация.
Според кмета на Поморие Петър Златанов, чрез новото райониране ще се изгради стратегия за постигане на по-добри резултати, свързани с черноморския туристически продукт.
Изпълнителния директор на "Слънчев бряг" АД Малина Стратиева смята, че създаването на отделна организация за туризъм под шапката на ДАТ е излишно, тъй като това няма да бъде нестопанска организация,
а фирма, която ще се финансира от членски внос и различни стопански дейности, но под шапката на Агенцията. Според нея институциите, които ще управляват отделните региони, не трябва да развиват
търговска дейност, за да не се създават конфликти. На същата позиция е и Съюзът на собствениците на хотели и ресторанти в Слънчев бряг.
Според експертът по туризъм в Община - Бургас Диана Колчева всяка община е регион и на негова територия се развиват по няколко вида туризъм. Така например Бургас има възможности за орнитоложки,
балнео и СПА-туризъм. Представители на други общини се опасяват, че новите организации ще дублират дейността на досегашните Регионални туристически камари и асоциации.
От ДАТ опонират, че досега на борсите не са представяни всички възможности на страната.
Националният експерт по туризъм Соня Енилова обясни, че на международните туристически борси България вече няма да бъде представяна самостоятелно от фирми или общини, които ще наемат щанд, а ще се
представят продуктите на отделните туристически райони, с които те са идентични и оригинални.
"Колко ще бъдат тези региони е въпрос на организация на хората, които правят туризъм - фирми, хотелиери, общини, ДАТ - всички, които имат роля в процеса. Основната идея е да се рекламираме заедно",
каза Енилова.