До 20 декември кърджалийската фирма “Устра мостремонт", част от Холдинг “Устра", ще приключи грубите строителни работи по разширението на ВЕЦ “Студен кладенец". Това съобщи управителят на фирмата инж. Слави Славчев.
След това започва монтажът на нови две турбини, с които се подсилва централата и електрооборудването към тях. С официална церемония на 17 октомври 2006 г. беше сложено началото на рехабилитацията на ВЕЦ “Студен кладенец”. С нея започва проектът за цялостна рехабилитация на каскада “Долна Арда”, която включва и язовирите “Кърджали” и “Ивайловград”. "Първата копка" направи вече бившият министър на икономиката Румен Овчаров. Бяха главният изпълнителен директор на НЕК ЕАД Любомир Велков, търговският представител на Австрия, Михаел Ангерер и други официални лица.
Проектът е от национално и регионално значение. Изпълнява се в съответствие с Протокола от Киото към Рамковата конвенция на ООН във връзка с изменението на климата и по Меморандум за сътрудничество между България и Австрия за изпълнение на съвместни проекти. След като реконструкцията завърши през 2009 г., общата мощност на каскадата ще се повиши на 331 МW. Сега е 270 МW.
Към ВЕЦ “Студен кладенец” ще бъде добавена още една турбина от 16 МW към сегашните 4 със същата мощност, които работят от 1958 г. Старите турбини, също австрийско производство, ще бъдат модернизирани, което ще увеличи ефективността им. Ще бъде монтирана и шеста малка турбина от 1000 кW, чието предназначение е да преработва водата, която ще се изпуска от язовира за да оросява речното корито до нулата на яз. “Ивайловград”, когато другите турбини са спряни.
Изпълнител на строителната част е “Устра мостремонт”, подизпълнител на австрийската фирма PORR TECHNOBAU UND UMWELT AG, пише “Нов живот”. Това е най-големият и най-отговорен строителен обект в Кърджалийско в момента. Само задачата на “Устра мостремонт” е за 5 млн. лв. За 6 месеца в разширението на сградата на ВЕЦ са изляти 5000 куб.м. бетон, вложена е 500 тона арматура. За нуждите на строителството "Устра мостремонт” монтира напълно компютъризиран бетонов възел, най-големият в областта, който произвежда по един куб. м. бетон в минута.
Тази сграда ще остане тук не само през следващите 50 г., тя е практически вечна, коментира управителят инж. Славчев. Неговите строители са изграждали повечето от мостовете и виедуктите по
магистрала “Тракия”, а в Кърджали – моста за “Възрожденци” и още няколко в региона. Снимка: Кърджали прес