Очаквахме бум в изграждането на фотоволтаични системи в България, но не сме предполагали, че чак толкова бързо ще се развие секторът. Това заяви в Пампорово председателят на Управителния съвет (УС) на "EВН България Електроразпределение" Щефан Шишковиц (на снимката долу) по време на двудневен семинар за предизвикателствата пред електроразпределителните дружества във връзка с възобновяемите енергийни източници (ВИЕ).
Според Шишковиц у нас все още няма ясна стратегия за развитието на ВЕИ сектора. Той изтъкна, че не е чул Министерството на икономиката и енергетиката, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране или парламентът да са разглеждали стратегия в тази насока. Браншът има нужда от изграждане на ясна правна регулаторна рамка във ВЕИ сектора, която да е с дългосрочна перспектива, изтъкна още Шишковец. Той смята, че страната ни е все още е подвластна на утвърдени от предишния режим практики, а за да имаме бързи и ефективни резултати, трябва да се придържаме към изпитаните европейските модели в областта на ВЕИ.
Щефан Шишковиц отдели внимание и на практиките на дружеството да внедрява нови услуги за клиентите. Като пример той даде системата за отчитане на електромерите в проблемния за дружеството пловдивски квартал "Столипиново". В квартала са поставени нов тип електромери. Ако преди нововъведенията събираемостта на сметките е била едва 3%, то последните резултати сочат, че е регистрирана 87% събираемост на сметките в квартала, похвали се шефът "EВН България Електроразпределение".
Преди въвеждането на нов клиентски продукт е необходимо той да се тества поне една година, отбеляза Шишковиц. Такъв е и случаят с новите фактури – дружеството ги е тествало година и половина, преди да започне да ги изпраща на абонатите си. От края на лятото пък ЕВН ще започне да актуализира базата данни с абонатите си, съобщи още Шишковиц.
Съществен проблем при отчитането на електромерите е практиката данните да се записват ръчно от инкасаторите. При 1,5 милиона електромера, не може да не се допусне някоя грешка, категорични са от ЕВН. Те ще се стремят да прекратят традиционната практика инкасаторът да записва данните, а след това да ги въвежда в системата, като внедрят уреди за мобилно отчитане данните.
ЕВН ще започне да отчита електромерите на 3 месеца от началото на следващата година. Тази практика вече се прилага от електроразпределителното дружество ЧЕЗ. Според председателя на УС на "ЕВН България Електроснабдяване" Гюнтер Брамбьок, за да се премине към този тип отчитане, е необходимо време за изпълнение на редица технически задачи. "За да преминем към това отчитане, трябва да сме тествали всяка стъпка и всеки детайл, за да сме сигурни, че няма да създаваме проблеми на абонатите", добави Шишковиц.
Най-големите проблеми за дружеството произтичат от тежката бюрокрация в страната, отчете Гочо Чемширов (на снимката вляво), началник на отдел “Регулационен мениджмънт" в ЕВН. Като пример той посочи, че изгражданите от дружеството обекти много често се разполагат в частни терени. Необходимо е правно да се уредят отношенията с всеки отделен собственик на имот. Отделно, между 12 и 14 месеца отнема самата административна процедура за отдаване на трасе от съответната община, поясни още Чемширов. Сред големите проблеми той изтъкна и "битката" с "Натура 2000". Много често се навлиза в терени, защитени от европейската програма, а заобикалянето на тези терени изисква огромни инвестиции.
В края на семинара беше съобщено, че през септември месец ЕВН ще организира семинар, свързан с развитието на водното стопанство.