За пръв път Европейската комисия планира въвеждането на общоевропейска нормативна уредба за нефтодобивните платформи, която да осигури най-високи в света норми за безопасност. В свое съобщение относно безопасността на проучването и добива на нефт и газ ЕК разглежда възможността да бъдат въведени нови европейски норми, включващи критерии за предоставянето на разрешения за сондиране, изисквания за контрол на нефтодобивните платформи и механизми за контрол на безопасността.
В своето съобщение ЕК препоръчва въвеждането на специфично европейско законодателство за нефтените платформи, като посочва, че официално предложение може да бъде представено в началото на следващата година. Смята се, че е необходим общоевропейски подход, тъй като екологичните, икономически и социални щети, причинени от една евентуална авария в морски условия, не се спират от националните граници, става ясно от информацията на пресофиса на Общността.
В съобщението са разгледани въпроси, свързани с нормите за предотвратяване на аварии, реагирането и финансовата отговорност, както следва:
- Издаване на разрешения: При предоставянето на лицензи за нови сондажи държавите-членки ще бъдат задължени да осигуряват съответствие на нефтодобивните компании със следните ключови европейски изисквания - компаниите трябва да имат план за непредвидени случаи и да докажат, че разполагат с достъпни за тях финансови средства за заплащане, в случай на авария, на евентуалните щети върху околната среда.
- Контрол: Нефтодобивните платформи се контролират от националните власти. Тези надзорни функции на националните власти следва да бъдат оценявани от независими експерти.
- Стандарти за съоръженията за осигуряване на безопасността: Техническите стандарти следва да позволяват използването само на такива съоръжения за контрол и управление, които съответстват на най-високите стандарти за безопасност. Това включва по-специално противофонтаниращите отсекатели (blow up preventers).
- Щети/реагиране: Нефтодобивните компании следва да бъдат задължени да почистват и да поправят нанесените на околната среда щети след евентуална злополука в рамките на зона, обхващаща до 200 морски мили от брега. Европейската агенция за морска безопасност (EMSA), която понастоящем се занимава със замърсяванията от кораби, следва също да насочи вниманието си и към замърсявания, причинени от нефтодобивни платформи.
- Международни отношения: Европейската комисия ще работи за прилагането на съществуващите международни конвенции, както и на нови общи инициативи.