След три дни на преговори представителите на ЕС потвърдиха, че са все по-близо до споразумение за притежание на американски авиолинии от европейски собственици по споразумението „Отворено небе” със САЩ. Реакциите на американските преговарящи, обаче, говорят за дистанциране, а не напредък, предаде Reuters.
Споразумението „Отворено небе” между ЕС и САЩ беше сключено през 2007 година. То позволява на авиолинии от двете страни да летят между който и да е европейски и американски град. Отделно Вашингтон и Брюксел се съгласиха да засилят сътрудничеството в областта на авиационната сигурност, безопасност, конкурентоспособност и улеснение на пътуването. Но и досега Конгресът в САЩ не го е ратифицирал изцяло и то действа частично.
Основен проблем по отношение на споразумението е собствеността над авиолиниите. В САЩ не са готови да позволят чужди (в случая европейски) собственици да се разпореждат с местни авиолинии. Нещо повече – някои конгресмени искат засилване на законите с поправки, ограничаващи чуждестранния контрол, който в момента е най-много до 25% от правото на глас в борда на американските авиолинии за чужди акционери.
Според европейския комисар на транспорта Сийм Калас резултатът от сегашните преговори е „значим напредък”. „И двете страни се съгласиха да засилят надзорното сътрудничество и да премахнат бариерите пред пазарния достъп, които досега спъваха развитието на най-важните световни авиационни пазари. Европейските превозвачи ще имат достъп до американския държавен бизнес посредством програмата “Fly America”. В замяна американските превозвачи получават по-добър достъп до европейския пазар и се увеличава възможността им за собственост в европейска авиолиния над сегашната граница от 49.9%. Засега, обаче, американското транспортно министерство не отваря дума за европейската собственост в американските авиолинии.
„Конгресът не е готов да гарантира вдигане на бариерата по отношение на собствеността. Не можем да поемем такъв ангажимент”, казва консултант от американската делегация.
Тепърва постигнатите договорки трябва да бъдат одобрени и от Съвета на европейските транспортни министри. Въпросът ще се реши по време на срещата им през юни.