"Все още ни предстоят седем години за изпълнението на тези програми, но днес направихме първата стъпка към реализирането им", заяви Хюбнер. По думите й реализирането на програмите ще доведе до преодоляването на редица бариери, които страната ни среща в икономическия си растеж. Хюбнер изрази удовлетворение, че страната ни инвестира в устойчивото развитие на транспортната система, което е изключително важно за цялостния икономически растеж на страната.
По отношение на околната среда Хюбнер заяви, че България е изключително красива страна и инвестициите в околната среда са ключови за нея. От една страна – това е важно заради развитието на туризма, а от друга – защото инвестициите в околната среда представляват трайни инвестиции в подобряването на качеството на живота на хората, смята още тя.
Данута Хюбнер благодари на министъра на финансите Пламен Орешарски и го поздрави за добрата работа на екипа му и изрази съжаление, че той не може да присъства на днешната церемония.
На церемонията днес присъстваха ресорните министри Петър Мутафчиев и Джевдет Чакъров, които подписаха програмите от българска страна, заместник-министърът на транспорта Весела Господинова, експерти от Министерство на транспорта, евродепутатът Кристиан Вигенин, председателят на комисията по околна среда в парламента Георги Божинов и други официални гости. В момента двамата български министри провеждат закрита среща с Данута Хюбнер.
Преговорите между Министерството на транспорта на Република България и Европейската комисия (ЕК) за одобрението на Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. приключиха на 22 октомври 2007 г. Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. /ОПТ/ е разработена в тясно сътрудничество със заинтересованите организации и институции и е една от седемте оперативни програми, чрез които България ще усвоява средства от фондовете на ЕС. ОПТ е оперативната програма с най-голям бюджет в България – 2 003 481 163,68 евро.
Чрез програмата ще се финансират инфраструктурни проекти в секторите железопътен и пътен транспорт, комбиниран транспорт, морски и вътрешноводен транспорт. Сред ключовите за развитието на националната транспортна инфраструктура проекти са: модернизацията на железопътната линия Видин – София, изграждането на автомагистралите Струма и Марица, разширението на софийското метро, изграждането на Интермодален терминал в София. Реализирането на тези и другите проекти от програмата ще допринесат за повишаване на безопасността и комфорта при пътуване. Също така изграждането на нови и модернизирането на съществуащите инфраструктурни обекти ще намали времето за пътуване и превоза на товари. Една от специфичните цели, поставени пред програмата, е балансиране на използването на отделните видове транспорт. Успешното изпълнение на ОПТ ще има основен принос за интегрирането на националната транспортна мрежа в тази на ЕС.
Фондовете, чрез които ще се съфинансират проектите, са Кохезионният фонд и Европейският фонд за регионално развитие.
По Оперативна програма „Околна среда" за периода 2007-2013 година страната ни ще получи 1.8 милиарда евро. Това представлява около 22 на сто от средствата, отпуснати за България от структурните фондове и Кохезионния фонд за този период.
Основните приоритети на програмата са: подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води в населени места с над 2000 еквивалент жители; подобряване и развитие на
инфраструктурата за третиране на отпадъци; опазване и възстановяване на биологичното разнообразие и техническа помощ.
За изпълнението на първия приоритет ще бъдат използвани около 70% от общия бюджет на програмата; за отпадъците - около 21% ; за биоразнообразието - около 6%. Оставащите около 3% са предвидени за техническа помощ за управлението на Оперативната програма.