Акция “Зима“ на МВР вече набира мощ, като след активните проверки от началото на месеца за смяната на летни гуми със зимни, от днес 15-и ноември, зимните грайфери стават задължителни за автомобилите.
От Пътна полиция ще глобяват с 50 лв. водачите, чиито гуми на превозни средства са под 4 мм. Толкова е и стойността на глобата за неизправни фарове и габарити. За неизправни спирачни системи, обаче, санкциите могат да достигнат до 500 лв.
Важно е водачите да се подсигурят и с резервна гума, антифриз, незамръзваща течност за почистване на стъклата и лопатка. Пътни експерти и автомонтьори съветват зимните гуми да станат задължителни при лед и сняг. В момента единственото изискване е грайферът на гумата да е с дълбочина най-малко 1,6 мм, което е крайно недостатъчно, за да бъде автомобилът стабилен на мокър и заледен път.
Въпреки закона повечето шофьори знаят, че паднат ли температурите под 7 градуса, те трябва да свалят летните гуми и да сложат зимните. Причината – зимните гуми са по-меки и еластични при по-ниски температури и следователно имат по-добро сцепление.
Всесезонната гума се държи по-добре от лятната гума през зимата и по-добре от зимната гума през лятото, но не е достатъчно ефикасна нито спрямо едната, нито спрямо другата в съответния сезон.
През годините са правени хиляди тестове как се държи лятната гума на сняг, студ и хлъзгав път. Резултатите от тези демонстрации са категорични: при сняг спирачният път с летни гуми е два пъти по-дълъг, отколкото със зимни.
Специалистите съветват още шофьорите да сменят гумите си най-много през 5 г. Дори и да не са чак толкова износени, след този период каучукът се втвърдява и напуква и возилото става несигурно. Джантите също трябва да са здрави.
Зимата е най-неблагоприятният период за всяка една акумулаторна батерия. Затова сега е моментът да проверите състоянието й и ако е необходимо, да си купите нова. При ниски температури двигателят пали по-трудно и черпи повече ток от акумулатора, а капацитетът му значително намалява. Оставена продължително време разредена, батерията се поврежда, а при по-ниски температури електролитът може и да замръзне. Важно е също клемите да се поддържат чисти от окис и корозия.
Някои експерти препоръчват, ако не използвате колата с дни и седмици през зимата, да свалите акумулатора и да го приберете на място с по-високи температури. Дори и да е нов, той може да ви изиграе лоша шега, ако колата не се кара. За всеки случай винаги дръжте в багажника на колата и комплект кабели за зареждане.