Сандански е водещ център на консумацията на вино в Югозападна България след Банско, според думите на Тодор Кунцев, регионален мениджър за Югозападна България на "Бибендум ООД", агент на пет
български и редица международни изби. Той коментира, че продажбите зависят пряко от туризма, като местните жители рядко купуват вино, а когато се наложи да препоръчват на клиента, залагат на
регионалните брендове.
"Това е една вътрешна защита, заложена в нас, българите, като цяло. Това е убеждението, че нашето е най-доброто. Затова и психологическата нагласа на ресторантьорите и най-вече на сервитьорите е да
препоръчват местни марки."
Затова Дамяница, които са силен бранд на европейско, и дори и световно ниво, успяват да задържат лидерската позиция в Югозапада без да се налагат масови рекламни кампании. В същото време по
Черноморието предпочитанате изби са Славянци и Поморие. В района на Банско сред предпочитаните марки е Телиш.
Тодор Кунцев обаче предупреждава, че заплаха както за продажбите на дионисиевия еликсир, така и за самия туризъм в региона е влошаващото се качество на предлагания продукт в символичния център на
винения туризъм – Мелник.
Цари практиката местните ресторантьори да закупуват от винпромите второ или трето вино, и след това да го продават като собствено производство на цената на качествения продукт.
"Затова в последните 4-5 години в Мелник се наблюдава голям отлив на консумацията – тоест, градът губи позициите си във винения туризъм, казва Кунцев и допълва, че хората идват все още заради
известността на Мелник, като забележителен град със своите уникални пирамиди и кипри къщи. Така краткосрочната изгода на някои ресторантьори, чиято единствена цел е да закупят стоката евтино, за да я
продадат на възможно най-висока цена, удря репутацията на Мелник и води до дългосрочна загуба на пазарен дял.
"Това е пагубна практика за нашия регион. Потребителите у нас, а не само гостуващите чужденци, са все по-добре информирани. С развитието на винената култура и покачването на стандарта на живот
клиентът започва да търси все по-високо качество, и водещите изби у нас се борят да задържат вниманието му, като предлагат все по-добра продукция, смята мениджърът.
Разнообразяването на офертите е една от основните тенденции сред производителите. Избра Телиш например, която доскоро произвеждаше само традиционните Мерло и Каберне, започна да внася австрийски
сортове грозде, за да предложи едно по-различно преживяване на клиентите си. Славянци и Дамяница също експериментират с различни сортове.
Според Тодор Кунцев световната тенденция, наложена например в Испания, е избите да концентрират усилията си върху максимум пет силни бранда бутиково вино, и отделно да предлагат няколко поддържащи
трапезни вина, насочени към по-масовия потребител. Така No Man’s Land на Дамяница се превърна в гаранция за качество, подкрепено не само от усилията на технолозите, но и подбора на най-доброто грозде
за сезона. „За да се направи хубаво вино, това зависи на 90% от качеството на гроздето." – обяснява той.
В същото време, докато регионът е познат като силен център на продажбите на вино към туристите, консумацията на местните жители е насочена предимно към домашното производство.
„Хората в нашия регион са скептици. Те смятат, че от домашното вино по-хубаво няма." – казва Кунцев и подчертава, че самият той не е съгласен с тази теория. Според него само заводите разполагат с
капацитета да осигурят перфектните условия за ферментация и съхранение, като проветривост, постоянна температура и т.н. Отношението на местния потребител обаче е различно.
„Бих казал че едва 5% от населението на регионално ниво си купува вино.” – обяснява Кунцев и добавя, че когато избира бренд, местният консуматор обикновено се насочва към евтините предложения за 3 до
6 лв., а продуктите от средна ценова категория, за около 10 лв., се считат за скъпи.
В същото време, изборът на потребителя на българския пазар като цяло става все по-малко зависим от цената, за сметка на качеството, както е и на Запад.
„Всеки регион вече създава много силни брандове, които се налагат на пазара и тези, които имат отношение към виното, искат да опитат всички тези вина, за да изберат кое е най-добро.” – коментира
Тодор Кунцев. Според него, бъдещето се крие именно в производството на висококачествени бутикови вина.
В подкрепа на тази тенденция, форумите в България, посветени на дионисиевия еликсир, стават все повече, и докато някога съществуваше само Винария в Пловдив, сега вече се провеждат Вино експо в София,
Винена завера в Банско и др., а отделно в самите производствени региони се правят редица винарски срещи.
„Това е нашата мисия - да създаваме винена култура във всеки един от нас. Когато искаме да пием вино, да знаем, че искаме най-доброто, което отговаря на съотношението цена-качество независимо от кой
регион е.”, коментира регионалният мениджър. Той подчертава, че в тази сфера малкият производител има сериозен шанс, тъй като има изби в България, които са тръгнали с 4-5 хил. бутилки годишно, а сега
правят много повече. Пътят към успеха се крие именно в бутковите и висококачествени вина, които отбелязват силен ръст всяка година. Предвижданията са тази година потреблението на тези брендове да
скочи поне двойно или тройно. От друга страна, пълното развитие на този потенциал се спъва от масовата консумация на домашно вино, смята Кунцев.
„След влизането ни в ЕС изискванията към качеството са много по-строги. Лозаро-винарската камара разполага с регулаторен механизъм, който следи точно производствените процеси да са съобразени с
европейските стандарти и норми – като забраната за използване на захар, на есенции, на други аромати, и т.н. Така че оттук насетне производителите би трябвало да се съобразяват с тези критерии.” –
коментира той.
"Бибендум ООД" представя в портфолиото си вина от Австралия до Аржентина, от Чили до САЩ и от целия Стар свят. Компанията се занимава с дистрибуция в България, като предлага вина от световна
класа, в това число и от всички български региони. На местния пазар дружеството е изключителен агент на няколко български винени производителя: Винарна Дамяница, Винекс Славянци, Винарска изба Телиш,
Винарско Имение Санта Сара, Винарна Пълдин. Сред представените чуждестранни брендове са Пенфолдс и Ту Френдс - Австралия, Брунделмайер, Грос, Руди Пихлер, Австрия, Катена Запата - Аржентина, А.
Кристман,Доктор Лозен - Германия, Домейн Йеровасилиу и Ктима Вивлия Хора, Гърция, Бодегас Хулиан Чивите,Ел Кото - Испания, Алойс Лагедер,Казанова ДиН ери, Руджери, Ви ДИ Романс - Италия, Бабич, Нова
Зеландия, Рамош Пинто- Португалия, Бонтера - САЩ, Луи Рьодерер, Жозеф Дроен и Е. Гигал, Франция, Каса Лапостол - Чили, и много други.