Производителите на високоскоростни влакове и компоненти в железопътната индустрия, които помогнаха за изграждането на най-голямата мрежа тип "влак-стрела" в Китай, са изправени пред неочаквани трудности при завладяването на външни пазари, пише агенция Bloomberg.
Основната пречка пред този сектор на китайската индустрия може да се окаже тежката катастрофа на два влака в Източен Китай, която стана в събота (23 юли). Според официалните данни 39 души са загинали, но цифрите се оспорват от много места, като анкета в популярния китайски микроблог Sina Weibo показва, че 98% от участвалите над 60 хил. души смятат, че властите крият фактите около катастрофата.
Най-засегната от трагедията вероятно ще се окаже популярната канадска компания Bombardier Transportation – звеното за производство на железопътно оборудване на Bombardier. Нейните акции загубиха 5% от стойността си на борсата в Монреал вчера (25.07.11). Компанията е основен доставчик по програмата на Китай за направа на 16 хил. километра високоскоростна железопътна мрежа. Договорите ѝ по това перо са на стойност над 3 млрд. долара.
Другите компании, чийто имидж пострада, са китайски – производителите на влакове CSR Corporation и China CNR, производителят на релси China Railway Construction и производителите на резервни части Zhuzhou CSR Times. Акциите на CSR и на China CNR вече за втори пореден ден падат на борсата в Шанхай. При CSR загубата е от 7%, а при China CNR – 5.6%.
"Шансовете им да продават оборудване за високоскоростни влакове извън Китай са нулеви. Не мисля, че могат изобщо да си върнат пълното доверие на пазарите“, коментира Едуин Мернър, президент на Atlantis Investment – един от най-големите инвестиционни фондове в световен мащаб, управляващ активи на стойност над 3 млрд. долара.
Най-големият проблем покрай трагедията е, че в катастрофата загинаха и двама американски граждани. Това автоматично ще сложи бариера пред китайските производители на железопътно оборудване и американския пазар. Или поне докато няма убедителни доказателства, че сигурността е станала приоритет на китайските компании, казва Риота Химено, анализатор в банка Mitsubishi UFJ.