Компаниите инвестират 2 пъти повече в реклама, отколкото в иновации. Над 80% от фирмите не поддържат отношения с научно-изследователски структури. Това става ясно от изследване на Министерството на образованието и науката. Проучването е в рамките на проект „Наука и бизнес” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансиран от Европейския социален фонд на Европейския съюз.
По-големият проблем обаче се оказва, че е в липсата на такава потребност – контактът на бизнеса с научните среди е провокиран не от желание за бъдеща експанзия или развитие, а от възникнал проблем. В повечето случаи основата за контактите е личното познанство и неформалните канали.
Други тревожни резултати от проучването сочат, че повечето фирми в България не се занимават с иновативни дейности или правят това в незначителна степен, а пазарното мислене не е присъщо на академичните кадри. Според специалистите това е една от причините за слабата приложимост на научните им продукти.
От изследването става ясно още, че друг често срещан проблем е липсата на централен орган, който да управлява ефективно иновациите и научните изследвания.
Към настоящия момент заетите в научните среди оценяват състоянието на своята организация много по-високо, отколкото представителите на фирмите - 32,7% от учените посочват „много добро” състояние срещу 1,9% за бизнеса.
Образователните институции декларират значително по-високи инвестиции в машини, оборудване и ИКТ, както и повече от 10 пъти по-големи вложения в научно-изследователската и развойна дейност (НИРД).
Половината от научните организации имат специален бюджет за научно-изследователска и развойна дейност спрямо едва 3,8% за бизнеса.