За поредна година конкурсът на Агенцията по туризъм за изграждане на националните щандове на България на международни туристически изложения през 2005 г. приключва със скандал. В края на миналата седмица агенцията избра компанията "Нойзи" ООД да организира българското участие на борсите ITB в Берлин (11-15 март), MITT в Москва (23-26 март), UITT в Киев (30 март - 2 април), WTM в Лондон (ноември 2005 г.). На второ и трето място в обществената поръчка са класирани съответно фирмите "Арка" и "Юро Ар Ес Си Джи" (Euro RSCG New Europe). Четвъртият кандидат - "МАГ адвъртайзинг", отпадна от процедурата. Класирането пак предизвика недоволство, а някои компании вече обявиха, че ще го атакуват в съда.
"Ще обжалваме класирането, защото има допуснати редица нарушения", заяви Димитър Гачев, управител на "Арка". Компанията изграждаше туристическите щандове през 2004 г. Според Гачев при отварянето на офертите комисията е разпечатала и ценовите предложения, които не трябва да се разглеждат, преди да бъде избран проектът. Конкурсът става безмислен, ако се види предварително цената, защото тя е водещият критерий при формирането на крайната оценка, смята той. Именно затова стойностите трябва да бъдат запечатани в отделен плик от проекта. "Като се видят предварително цените, може да се даде скрит шанс на някои компании да ги повишат или намалят", твърди Димитър Гачев.
Той обясни още, че избраната компания "Нойзи" не е представила балансите си за последните години, както е в условията на обществената поръчка, и освен това не разполагала с необходимия опит и брой служители. За участие в конкурса всяка компания трябва да представи декларация за назначения на трудов договор персонал през последните три години.
Собствениците и управителите на "Нойзи" Росен Кръстев и Симона Стоянова не бяха открити за коментар.
Управителят на "МАГ адвъртайзинг" Румяна Тодорова каза, че все още не са получили уведомително писмо от агенцията за класирането и за това, че са отпаднали от него. "На този етап не мога да коментирам и да обявя дали ще обжалваме", посочи тя. "МАГ адвъртайзинг" организира българското участие на туристическите борси през 2003 г. От "Юро Ар Ес Си Джи" също не бяха готови с мнение за процедурата. По думите на Гачев досега агенцията е дисквалифицирала от конкурса фирми за елементарни неща, а при сегашния, дори и при сериозни пропуски, нарушителят се класира на първо място. Според него никой в държавната администрация не се интересува от това как ще изглежда българския щанд на туристическите борси в чужбина. Цялата отговорност се носи от избраната компания за организатор на българското участие. Тя трябва да разполага със собствен транспорт и добро оборудване, което да е различно за трите борси в Берлин, Москва и Киев, тъй като са през една седмица, обясни още управителят на "Арка".
Директорът на Агенцията по туризъм Бисер Ялъмов каза, че има много точни и ясни критерии в процедурата, които са спазени. Според него "Нойзи" е предложила най-добрата цена и проект на щандовете. Опитът е с по-ниска тежест при формирането на крайната оценка, допълни Ялъмов.
Срещу условията в конкурса и състава на комисията за избор на компания за изграждане на щандовете се обяви целият туристически бранш през миналата седмица. В комисията трябва да има повече представители на неправителствените организации в туризма и задължително архитект, дизайнер, художник и фотограф, както беше в досегашните процедури, обяви Соня Алексиева, която отговаря за връзките с обществеността в Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). Според нея участието на бранша помага да бъде направен по-добър избор на щандове, които се ползват именно от бизнеса. "След като проектът ще се избира основно от чиновници, работата е нагласена и вероятно става въпрос за корупция", смята изпълнителният директор на "Туристреклама" Петър Аврамов.
Компанията е организатор на туристически борси, но отказа да участва в конкурса. За първи път се случва туристическият бизнес да не е представен в комисията, коментира и председателят на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) Донка Соколова. Председателят на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ) Любомир Попйорданов също е озадачен, че няма дизайнер, който да преценява естетически идеите и цялостния облик на щандовете.
Комисията, която оценява проектите, е съставена от Митко Михайлов (главен секретар на Агенцията по туризъм), Иван Баръмов (и.д. директор на маркетинг и реклама в същото ведомство), Иво Маринов (директор на туристическа политика в икономическото министерство), Румен Драганов (председател на Съвета по туризъм - София) и един юрист. /dnevnik.bg