Корпоративната социална отговорност си проправя път у нас

28.11.2007 | 17:06
по статията работи: Апостол Апостолов
На конференция днес представиха целите на Регионалния проект за корпоративна социална отговорност
Корпоративната социална отговорност си проправя път у нас


Регионалният проект за корпоративна социална отговорност (КСО) има за цел да ускори прилагането на социално отговорни практики като средство за хармонизация на бизнеса в новите страни-членки и страните-кандидатки за членство в ЕС. Това заяви Хенри Джаксън, постоянен представител на Програмата на ООН за развитие (ПРООН) у нас по време на конференция за влиянието на социално отговорните практики. Проектът е насочен към практиките на фирмите, но се стреми да обхване бизнес и браншовите сдружения. Национални партньори на изследването са Българският форум на бизнес лидерите (БФБЛ), Конфедерацията на работодателтие и индустриалците в България (КРИБ) и Министерството на труда и социалната политика (МТСП). В днешния форум взеха участие още Лазар Лазаров, зам.-министър на социалната политика, Боряна Димитрова, "Алфа Рисърч" и др.

Хенри Джаксън представи подробна информация за проведеното у нас изследване, което е част от регионално проучване, обхващащо още 7 държави – Хърватия, Унгария, Литва, Македония, Полша, Словакия и Турция. Джаксън още подчерта, че крайната цел на настоящия проект е създаване на първоначална рамка или стартиране на работа по изработване на национална стратегия за КСО.



Проектът съдържа 3 основни компонента:
  • Анализ на текущото положение по отношение на корпоративна социална отговорност във всяка една от проектните страни;
  • Стимулиране на диалога между заинтересованите страни, чрез обмен на добри практики;
  • Организиране на обучителни сесии и посещения, организиране на дискусионни маси.
Изследването е направено от социологическата агенция Алфа Рисърч за периода март – май 2007 г. Информацията е събирана чрез интервюта. Извадката на компаниите е формирана на квотен принцип и отразява структурата на икономиката ни.

По време на срещата беше подчертано, че у нас се отчита цялостна тенденция на фирмите да превърнат в приоритетна своя цел корпоративната социална отговорност. Все по-често се наблюдава желание от страна на бизнеса да търси информация по темата. Наблюдават се и други наченки на планиране или говорене за стратегии КСО.

През последните 3-5 години икономическият растеж у нас е най-голям в сравнение с останалите страни-членки на ЕС, заяви на срещата зам.-министърът на труда и социалната политика Лазар Лазаров. Той още съобщи, че през следващата година в страната ще бъде постигнат рекорден минимум на данъците, като това ще доведе до развитието на бизнеса в национален мащаб. Ще бъде обърнато внимание на разпространението Колективните трудови договори, чрез които се цели да бъде намалена „сивата икономика".



Той още лансира идеята за създаване на единен електронен портал, който да бъде пресечна точка на интересите от страна на неправителствените организации, държавата и бизнеса. Според него това е един много добър механизъм за изследване на социалните отношения Той изрази увереността си, че настоящата среща ще бъде крачка напред към установяване на единен диалог между държава и фирми при внедряването на европейската практика у нас.

В своето изказване Боряна Димитрова заяви, че 99% от фирмите у нас са малки и средни, само 559 са големи. Тя изтъкна, че малка част от фирмите са направили своята дейност публична чрез излизането си на Българската фондова борса. От направено то "Алфа рисърч" проучване става ясно, че приблизително 70% от фирмите на въпроса защо да бъдем социално отговорни са казали, че за тях това е начин да мотивират служителите си чрез различни поощрения и провеждане на обучение.

Голяма част от фирмите смятат, че благодарение на социалната отговорност могат да поддържат добри отношения с местната общност. С провеждането на корпоративната социална отговорност фирмите у нас виждат и възможност за компенсаторни функции по отношение на държавата и общините. Така например голяма част от фирмите слагат свои рекламни пана върху новогодишни елхи, защото общините нямат достатъчно пари за украса. Като минус за провеждането на корпоративна социална политика голяма от част от фирмите са определили нестабилната икономическа среда.

„В момента корпоративната социална отговорност си пробива път, като нейни основни двигатели са големите международни компании и движението на специалисти между отделните компании. Препятствия пред организирането на корпоративната социална отговорност са липсата на систематичен обществен натиск за такова поведение от страна на предприятията у нас", каза още Димитрова.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 28.11   1414 г. – Чешкият религиозен реформист Ян Хус е арестуван от Инквизицията, една година по-късно е осъден на смърт като еретик и е изгорен на клада. 1520 г. –...