Снимка: БНТ
Кандидатстването за финансиране на проекти с европейски средства е една от най-успешните форми за борба със сенчестия бизнес и със сивата икономика. Еврофондовете са предназначени за легалния бизнес, който работи за благото на българската икономика. Тази позиция защити вицепремиерът Меглена Плугчиева по време на публичната дискусия „Възможностите на оперативните програми в условията на световна икономическа и финансова криза", организирана от БТА в сътрудничество с екипа на вицепремиера по управление на еврофондовете.
Заместник министър-председателят изтъкна отново убеждението си, че именно еврофондовете са единственият гарантиран финансов ресурс, с който разполага България, особено в условия на криза. Меглена Плугчиева подчерта, че страната ни е направила изпреварващи стъпки напред в посока минимизиране на последствията от финансовата криза и това са осъществените промени в законодателството и в правилата за работа с цел опростяване на процеса на кандидатстване с проекти за финансиране с евросредства. Вицепремиерът благодари на медиите за това, че са направили достояние на обществото тези промени чрез големия обем изнесена информация през последните месеци.
Отворените процедури за кандидатстване с проекти за еврофинансиране по оперативните програми от присъединителния период 2007 г. до сега са на стойност 9,5 млрд. лв., обобщи по време на дискусията Лазар Тодоров, началник на отдел в Дирекция „Управление на средствата от ЕС" в министерството на финансите. Сумата не включва проекти по Програмата за развитие на селските райони. По думите му спекулация са твърденията за ниското усвояване на средствата от ЕС у нас, тъй като това е типичен процес, който се наблюдава при всяка новоприсъединила се към ЕС държава.
Искам да развенчая мита за липса на информация за еврофондовете и още други митове по тази тема, заяви експертът в обучението на бенефициенти Лучия Илиева. Тя беше категорична, че бизнесът вече усеща ползата от разработване и кандидатстване с европроекти и похвали дейността на вицепремиера Меглена Плугчиева до момента по отношение повишената информираност на обществото в тази област. Като пример в тази посока Илиева посочи, че се е утроил броят на фирмите, поискали консултация за проекти за европари - от 327 през 2007 г. в момента те са над 900. Според Лучия Илиева много от бенефициентите у нас не са наясно със структурното финансиране и все още битува схващането, че еврофондовете са нещо като благотворителен фонд, а не начин за подпомагане на най-добрите в бизнеса, които трябва да бъдат положителният пример за всички останали. Според консултанта не отговарят на истината и твърденията, че от управляващите органи на оперативните програми се изискват твърде голям брой документи.
По думите на генералния директор на БТА Максим Минчев медиите през последните няколко години много мощно и сериозно кандидатстват и работят по проекти на ЕС, защото осъзнават, че това е една много добра възможност, особено в условията на криза.
В дискусията участваха представители на бизнеса, местната власт, неправителствения сектор, както и на медиите.