Обстоен анализ на ситуацията в железопътния транспорт направи днес в Пловдив министърът на транспорта Петър Мутафчиев, който беше официален гост на честванията по повод 120-годишнината на
Българските държавни железници и Деня на железничаря. По време на церемонията той награди 15 служители на НК "Железопътна инфраструктура" и 15 служители на БДЖ, съобщиха от Министерството на
транспорта.
Над 5 млрд. лева са необходими за обновяване на железопътната инфраструктура в страната, за да достигне нивото от 1989 година, каза още министърът и допълни, че за обновяване на парка от вагони и
локомотиви трябват още милиард и половина лева. За целта правителството и парламентът трябва да утвърдят програма за финансиране на железниците до 2013 година.
До края на годината спешно трябва да се намерят 200 млн. лева за обновяване на вагоните. Субсидия в чист вид не може да се даде на железопътния транспорт. Затова парите трябва да са обвързани с
изискване за повишаване на качеството на услугата, каза още Петър Мутафчиев.
Според него нито едно правителство не е посмяло да обяви железопътния транспорт за приоритет. Това е и причината линиите да не са минавали основен ремонт и скоростта на движение по тях да е ниска,
предаде радио Пловдив.
"Има риск да не започнем работа по Оперативна програма "Транспорт", ако Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" не започне работа според европейските изисквания, подчерта Мутафчиев. Предвидените
средства по Оперативната програма са 791 милиона евро за пътищата и 200 милиона евро съфинансиарне от българската държава.
"Фондът трябва бързо да отговори на изискванията за прозрачност в разходването на средства и липса на конфликти на интереси при разпределянето на поръчките, смята министърът. Той подчерта, че
отговорност за спрените средства трябва да се търси, след като одитът покаже какви са нарушенията и кои са отговорните.
Петър Мутафчиев смята, че за част от нарушенията, заради които ЕК ни спря финансирането, страната ни е била наклеветена и проверката щяла да го докаже. Той прогнозира сериозна политическа стабилност
в страната, след категоричната подкрепа от мнозинството за правителството по време на гласуването на шестия вот на недоверие.
Мутафчиев призова всички железничари да обединят усилията си за да възстановят доверието към жп транспорта у нас.
По-рано през деня транспортният министър присъства на откриването на новопостроен мост над река Марица при село Огняново, Пазарджишка област. Съоръжението струва 2,700 млн. лева, осигурени от Фонд
"Републиканска пътна инфраструктура". Изпълнител е "Мострстрой".
Мостът е дълъг 180 метра и широк над 10. Пътното платно е широко 7 метра - с метър повече от досегашния мост. Той беше отнесен от водите на река Марица при наводненията през август 2005 г.
Първоначално пусковият срок на съоръжението беше септември 2006 г., но според министър Мутафчиев той е бил нереалистичен. Това е вторият възстановен мост в региона след този при Стамболийски.
Предстои да бъде пуснат и мостът над река Марица при Белово, също отнесен от наводненията.