България е на последно място сред страните от Евросъюза по ефективност на публичните разходи и публичните услуги. Не се спазва законовата база – все още 83 закона не са приведени в съответствие със
Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД), приет още през 2004г.
В страната е налице принципа на „мълчаливия отказ” вместо „мълчаливото съгласие”. Това заяви председателят на Българскарата стопанска камара Божидар Данев (на снимката) по време на
пресконференция, състояла се днес.
Регулативните режими за бизнес-разрешителни и лицензи, са се превърнали в корупционен инструмент за притискане на бизнеса. Над 600 заявки за концесиониране на кариери отлежават с години поради
несъгласуваност между администрациите на Министерство на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ) и Министерство на околната среда и водите (МОСВ). Незаконното функциониране на тези кариери е
свързано с „допълнителни” разходи за бизнеса.
Съществува тотално неспазване на законово регламентирани срокове по издаване на административни актове. Никой не следи сроковете за обработване на заявките към администрацията и няма случаи на
наложени санкции за забавяне или немотивиран отказ. Хиляди заявки за смяна на предназначението на земята се бавят и обработват със значителни закъснения. Процедурите за оценка на въздействието върху
околната среда (ОВОС) и за комплексно разрешително продължават общо над 2 години поради липса на административен капацитет.
Таксите за публичните услуги необосновано растат, многократно изпреварвайки официалната инфлация, и придобиват характер на данъчно облагане. В противоречие със законите на страната събраните такси и
глоби се ползват за материално стимулиране, достигащо до 40% от заплатите на служителите в държавната администрация, отчетоха по време на днешното събитие от Българската стопанска камара.
Проблемите с гарантиране на прозрачност на усвояване на обществените и бюджетни средства, както и тези от еврофондовете, водят не само до корупция и неефективност, но вече и до сериозни санкции чрез
блокиране на финансирането от еврофондовете. Това сериозно влошава възможностите за развитие на бизнеса и спира изпълнението на значими инфраструктурни проекти.
Забелязва се значително нарастване на износа на капитали от страната и стартиране на бизнес в съседни страни. Необходими са бързи, кардинални мерки за промяна на процедурите по усвояване на
публичните средства, изчерпателно и ясно дефиниране на възможните случаи на конфликти на интереси, както и нормативни промени. За 2007 г. във всяка втора обществена поръчка има нарушение, или около 3
млрд. лева обществени средства са изразходвани с отклонения от процедурните правила и със сериозни съмнения за корупция.
Блокирането на средства по още две мерки по САПАРД е показателно за отсъствие на ефективен контрол на качеството и ефективността на усвояване на публичните разходи.
Във връзка с тези пробелмите от БСК предлагат едно по-пълно и изчерпателно дефиниране на случаите на конфликт на интереси в проектозакона за конфликт на интереси, при които се създават условия за
корупция. Извеждане на провеждането на процедури за обществени поръчки от различните администрации, която дейност е неприсъща за тях, и обособяване на централизирано звено за отработване на
поръчки.
Камарата предлага още в законовите и подзаконовите актове да се въведе изискване при определяне на размера на такси за услуги да се правят задължително икономически обосновки, както и да се определят
нормативни срокове за изпълнение на публични услуги от администрацията и налагане на санкции за неспазването им.
Снимка: БСК