Новите регистрации предлагат на икономическите оператори по-високо ниво на сигурност и възможности за проверка на идентичността в първичните регистри на държавната администрация
От днес, 21.05.2018 г., икономическите оператори ще могат да използват единствено направените след 02.10.2017 г. регистрации за електронен обмен на информация с Агенция ,,Митници".
През последните близо осем месеца Агенция „Митници" проведе мащабна кампания по пререгистрация на икономическите оператори, които поддържаха активни профили за достъп до митническите и акцизна системи. Пререгистрации на съществуващи профили можеха да се правят до края на януари - за митническите, и до края на април тази година - за акцизните системи. През целия период икономическите оператори, които досега не са работили със системите на Агенция „Митници", можеха да правят регистрации от нов тип, който ще използват и след 21.05.2018 г.
От началото на октомври 2017 г. досега бяха извършени над 10 000 пререгистрации и регистрации, като възможността за регистрация остава отворена.
Регистрацията за даден икономически оператор е еднократна и унифицирана за всички информационни системи и електронни услуги на Агенция „Митници" и Генерална дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз" (DG TAXUD). Тя се прави с електронен подпис чрез електронния портал на Агенция „Митници" е-customs.bg.
Новите регистрации предлагат на икономическите оператори покриване на изискванията, свързани с проверките за идентичност, гарантирането на необходимите нива на сигурност при предоставяне на достъп до информационните системи, както и изисквани свързани с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни (Общ регламент относно защитата на данните - GDPR).
Приложеният от Агенция „Митници" формат за регистрация е в съответствие с изискванията на Генерална дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз" DG TAXUD и е унифициран за достъп както до националните системи, така и до предоставяните от Генерална дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз" централизирани услуги. Към момента DG TAXUD предоставя една централизирана услуга „Търговски портал за митническите решения по МКС". Системата за митнически решения позволява осъществяването на комуникация между Комисията, държавите членки, икономическите оператори и лицата, различни от икономически оператори, за целите на подаването и обработването на 22 заявленията и решенията, като например: заявление/разрешение за предоставяне на общо обезпечение, включително за евентуално намаление или освобождаване; заявление/разрешение за използване на режим активно усъвършенстване; заявление/разрешение за използване на режим временен внос и др.
Освен повече сигурност и достъп до централизирани европейски митнически услуги, новите профили предлагат и повече опции за управление и редакция. След като веднъж създаде своя профил икономическият оператор може по всяко време да го допълва и променя, като добавя към ползвания от него портфейл нови електронни услуги, поддържани от Агенция „Митници" и DG TAXUD; да променя упълномощените си лица, да ограничава или разширява правата им за достъп, да променя делегираните профили за митническо представителство.
Модул „Управление и администриране на информационните системи в Агенция „Митници"", както и дейностите по единна регистрация и идентификация на икономическите оператори са осъществени в рамките на проект „Надграждане на основните системи на Агенция „Митници" за предоставяне на данни и услуги към външни системи - БИМИС 2020 (фаза 1)", финансиран от Оперативна програма „Добро управление", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Проектът изпълнява етапи и мерки от Секторна стратегия за развитие на електронното управление в Агенция „Митници" - „е-Митници" 2016 г. - 2020 г. и Пътна карта към нея.