Делът на българите, които смятат, че са засегнати от икономическата криза, е нараснал двойно за последната година. Приблизително 60% от участниците в представително изследване на агенция "Прагматика", проведено в началото на 2010 г. заявяват, че чувстват осезаемо влиянието на кризата върху начина си на живот. За сравнение, в началото на миналата година едва около 32% от българите заявяват, че усещат влиянието на кризата.
Според изследването през 2009 г. българинът е намалил разходите си за определен вид стоки, станал е по-предпазлив по отношение на други и е ограничил изцяло консумацията на определени продукти. Нагласата за справяне със ситуацията и излизане от кризата остава песимистична и за следващите една-две години, като всеки пети смята, че изход ще има в края на 2010 г. или през 2011 г., а малко над 1/5 от участниците нямат ясна визия кога може да се очаква "краят на кризата".
Според преобладаваща част от анкетираните българи на възраст между 18 и 65 години, живеещи в градовете с население над 25 000 жители, настъпилите икономически събития са "много съществени" по отношение на бъдещото развитие на страната.
Голяма част от лицата споделят, че в сравнение с предишната година се наблюдава спад по отношение на доходите и средствата, с които разполагат (58% от запитаните). Всяко трето домакинство е намалило своите разходи за отопление, електричество, храна и вода. Очакванията са и през настоящата година доходите да спадат и потребителите да ограничават консумацията си. По-високи доходи през 2009 г. спрямо предходната година са получили само 4.8% от запитаните.
На база на декларираното от домакинствата поведение през 2009 г., може да се прогнозира как кризата би се отразила върху различните сектори на икономиката през тази година. По отношение на ежедневните стоки, ще се наблюдава слаба промяна в модела на употреба на някои от тях, при други - преминаване към по-евтини решения, а при трети рязко свиване, в това число и преустановяване на употребата. Сред стоките, при които не се очакват съществени изменения са тези от първа необходимост (хляб, яйца, кисело мляко, минерална вода, санитарни материали). Перилните и почистващите препарати ще бъдат стоките, при които българите ще прибегнат до по-евтини алтернативи, а при различните типове захарни изделия и алкохолни напитки ще има по-осезаемо свиване на потреблението.
Интересни промени се наблюдават и при заявените намерения за покупка на техника. Част от домакинствата са отложили планираните в началото на 2009 г. покупки и не предвиждат такива и през 2010 г. Най-голям дял на отложени покупки се наблюдава сред скъпо струващата техника - видеокамери, домашно кино, преносим компютър и др. Това обаче не се отнася за всички стоки в този сектор. Отложените покупки на климатици, компютри, телевизори, хладилници, перални машини и готварски печки се очаква да бъдат осъществени през настоящата година.
Финансовата криза е оказала влияние и върху плановете на домакинствата, свързани с различни типове почивки и екскурзии. Ако в началото на 2009 г. близо 51% от тях са планирали да прекарат организирана лятна почивка в страната, то едва 35.5% са успели да направят такава. Неосъществените планове неминуемо оказват отражение при планирането на почивки и през настоящата година - едва 24% от българите имат намерение да почиват на родното Черноморие. През следващите десет-дванадесет месеца ще се наблюдава и намаляване на посещенията на различните типове заведения, спад в покупките на нови или употребявани автомобили.
Декларираното потребителско поведение дава основание на изследователите да прогнозират, че бизнесът в секторите, пряко засегнати от кризата, ще продължи да регистрира спад.
Потребителите още по-настойчиво ще продължат да търсят варианти за по-оптимално изразходване на бюджета си и същевременно ще се нуждаят от по-сериозни аргументи защо да изберат дадена продуктова категория и конкретна марка - коментира Юлиан Добрев, Изследователски директор в агенция "Прагматика". Ако през изминалата година компаниите не са планирали достатъчно гъвкаво и адекватно своите действия, за да отговарят на променящите се потребителски очаквания, то тази година задължително ще трябва да го направят, за да спечелят доверието на потребителите. Търсенето на ефективни маркетингови решения за задържане на съществуващите и привличане на нови потребители, ще са определящи за успеха на компаниите през тази година.