Подводен железопътен тунел, свързващ западната и източната част на Истанбул, вече функционира, превръщайки в най-дълбокото подобно съоръжение в света, пише „Дъ Върдж“. Дълбочината на тунела е точно 58 метра.
Според „Би Би Си“ за първи път подобен проект за тунел под Босфора е имало през далечната 1860 г. Чак сега обаче идеята получи сериозна подкрепа от турския министър-председател Реджеп Ердоган. Работата по съоръжението започна през 2004 г., но беше забавена поради археологически разкопки в областта. Железопътният тунел носи името „Mермерей“, кръстен на намиращото се в близост Мраморно море. Капацитет му позволява през него да се предвижват 75 000 души на час в двете посоки.
Тунелът е дълъг 13,6 километра, въпреки че самата дистанция под Босфора е сравнително къса - 1,2 километра. Строежът му е осъществен с помощ от Япония, която е изпратила инженери и е инвестирала 1 млрд. долара в проекта, чийто бюджет е 4 млрд. долара. Досега Босфорът можеше да бъде прекосен само по ферибот или по един от двата моста.
Според новинарската агенция „AFP” ежедневно тези два моста се прекосяват от 2 млн. души. Кметът на 16-милионния Истанбул Кадир Топбаш смята, че новият тунел значително ще облекчи задръстванията.
Проектът обаче получи и значителни критики в Турция. Страната е разположена върху разлом, а съоръжението не разполага с предупредителна система за земетресения. Британското издание „Гардиън“ цитира Риза Бехчет-инженер, работил по тунела, който споделя, че не би се качил в метрото, движещо се през тунела, и никой друг не бива да го прави.
Други оплаквания пък са насочени директно към премиера Ердоган. Преди време той беше кмет на Истанбул, а плановете му за развитието на града, в това число изграждане на трето летище, трети мост над Босфора и втори тунел, се сблъскаха с редица протести в миналото. Най-скорошният пример бяха случките юни тази година, когато полицията буйно разпръсна протестиращите, опитващи се да спрат урбанизацията на един от малкото паркове в града.