От 39% до 75% се обезценяват автомобилите в България до четвъртата си година след производство. Това показва проучване на специализирания сайт за пълна техническа експертиза на автомобили sale-autos.com. От там използват информация, предоставена от български автокъщи.
Стойностите отчитат връх за периода между втората и четвъртата година след пускането на машината в експлоатация. До десетата година след производството обезценяването достига до над 80% от базовата цена.
В проучването на сайта са взети под внимание единайсетте най-продавани марки автомобили в страната за периода януари - септември 2011 г. според статистиката, която води Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).
Данните показват, че през първите четири години най-бавно падат цените на моделите на "Пежо", "Дачия", "Тойота" и "Ситроен" с под 50%. Най-бързо за този период се обезценяват автомобилите с марка "Рено" - около 75%, КИА - около 73% на сто, "Шевролет" с около 60% и "Форд" с приблизително еднакъв процент.
В периода между четвъртата и десетата година след производството цените на 11-те марки автомобили падат с по-бавни темпове, но достигат и до завидните 80% и отгоре. За "Рено" процентът е 83 на сто, за КИА около 80, за "Форд" около 73, за "Опел" около 69 и др.
Куриозен случай, в който автокъщи продават автомобили втора употреба на по-висока цена отколко същите нов модел, е бил установен по време на проучването. Въпреки противоречивата бизнес логика, стратегията дава положителни резултати.
Автоекспертите на сайта препоръчват като най-подходящо време за инвестиция в автомобил втора ръка периода непосредствено преди и след четвъртата година след производството на автомобила: Цените варират в зависимост от марката, но като обезценяване това е най-подходящият период за инвестиция. Автомобилът не е употребяван дълго и техническото състояние е много по-добро отколкото на автомобил използван в по-дълъг период, а в същото време и цената е паднала средно наполовина.
Купуването на автомобил втора ръка може да крие и много рискове, независимо от годината на производство, в зависимост от това колко време е потребяван, в какви условия и т.н. За сигурността на една такава инвестиция помага независимата автоекспертиза, която набира популярност на българския пазар.