Бившият министър на транспорта и депутат от БСП Петър Мутафчиев обяви, че заемите, които държавата смята да вземе за подпомагане на БДЖ, може да се отразят негативно на инвестициите, превозите и социалната среда в компанията.
Опасенията на депутата идват от схемата по вземане и изплащане на кредитите, тъй като се оказва, че за да се погасяват задълженията, държавата ще трябва да удържа годишно около 60-70 милиона от парите, които дава на железниците, предаде радио Пловдив.
В сряда ще бъде гласуван Законопроектът предвижда отпускането на 140 милиона лева бюджетни средства като гаранция за БДЖ в Българската банката за развитие, за да може до 6 месеца да се тегли 460 милиона кредит от Световната банка, с които да бъдат погасени всички дългосрочни задължения на жп компанията. Задължението към Световната банка ще го изплаща държавата, след като си удръжа парите от холдинга.
С готвената схема правителството дори ще си икономисва по 10-20 милиона годишно за инвестиции в сектора, прогнозира Мутафчиев. По думите му не става ясно защо е необходима такава операция, тъй като дългосрочните и бъдещите задължения на БДЖ се покриват изцяло от договора за пътническите превози, чийто срок е 15 години.
Старите дългове на дружеството са за над 500 млн. лв, а с текущите задължения доближават 1 млрд. лв. Синдикатите, които готвят протести от 11 март твърдят, че в меморандума за кредит със Световната банка са заложени съкращения на над 30% от персонала до 2014 г. Те твърдят, че се мисли и за съкращаване на влакове и линии.
За предстоящата стачка на железничарите Мутафчиев заяви, че правителството не е успяло да убеди хората, че с действията си ще подобри състоянието на структурата. Според него потърпевши ще бъдат пътниците и железничарите, заради липсата на ясна визия за развитието на жп транспорта у нас.