Потребителите губят доверие в икономиката

10.05.2011 | 17:11
по статията работи:
Домакинствата очакват влошаване на финансовото си състояние, отчита НСИ
Потребителите губят доверие в икономиката

През април 2011 г. общият показател на доверие на потребителите намалява с 3.1 пункта спрямо нивото си през януари. Това се дължи главно на спад в потребителското доверие сред населението в селата с 8.5 пункта. При градското население равнището на показателя намалява с 0.5 пункта, става ясно от представените днес данни на Националния статистически институт (НСИ).

Общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца е по-неблагоприятна - 7.2 пункта намаление на балансовия показател от януари до април. По отношение на промяната на икономическата ситуация в страната през следващите дванадесет месеца очакванията на потребителите са също по-песимистични (минус 4.4 пункта).

Населението в селата влошава с 10.2 пункта оценката си за настоящото състояние на бюджета на домакинството, а при финансите на градските домакинства влошаването е с 1.2 пункта. Очакваните промени във финансовото състояние на домакинствата през следващите дванадесет месеца са също в посока на влошаване (с 5.9 пункта намаление на балансовия показател).

През април тревожни остават усещанията на потребителите по отношение на повишаването на потребителските цени. Оценката им за "инфлацията през последните дванадесет месеца" има по-висока стойност (плюс 14 пункта) в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано. Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца (увеличение на балансовия показател с 3.4 пункта). По отношение на безработицата преобладаващи са предвижданията, че ще има съкращаване на персонал и през следващите дванадесет месеца, и то с по-високо темпо по мнение на потребителите в селата.

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им по отношение на възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца се влошават.

Последната анкета отчита леко подобрение (от 1.7 пункта) на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба. За следващите дванадесет месеца обаче потребителите са по-резервирани в намеренията си да извършват такива разходи, като същевременно продължават да регистрират отрицателната си нагласа и по отношение на извършването на разходи за подобрения в дома, закупуването или построяването на жилище и покупка на кола през следващите дванадесет месеца.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 20.09   622 г. – Мохамед и негови последователи се преселват от Мека в Медина, което е начало на арабското летоброене. 1378 г. – С избирането за Климент VII за...