Потребителските нагласи в Германия за четвъртия месец на настоящата година бележат изненадващо влошаване, тъй като германците изглеждат притеснени, че нарастващата инфлация ще ерозира част от тяхната покупателна сила, показва последно проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за април, се понижава до петмесечно дъно от 9,8 пункта при очаквания за негова стабилизация на мартенското ниво от 10,0 пункта.
Повишаването на инфлацията в Германия и свързаните с това опасения относно покупателната сила на домакинствата очевидно вредят на цялостното възстановяване на потребителското доверие, отбеляза Ролф Бюркел от базирания в Нюрнберг институт.
Германската инфлация нарасна до 2,2% през февруари от 1,9% в началото на годината в резултат на повишаващите се цени на хранителните стоки и на енергията. Цитирайки обаче понижението на петролните цени с около 10% през първата половина на март, институтът GfK прогнозира забавяне на инфлацията обратно под нивото от 2 на сто през следващите месеци. Според немския институт очакваното увеличаване на добивите на шистов петрол в САЩ ще засили този низходящ натиск върху цените на черното злато.
Опитът показва, че германците реагират чувствително на промените в определени цени като тези на бензина, дизеловото гориво или на гориво за отопление. В частност те виждат влошаване на покупателната си способност с оглед на растящите цени на енергията, посочи Ролф Бюркел.
Някои от отделните важни подиндекси на института обаче, които определят настройката на потребителите в Германия през текущия месец (през март), бележат подобрение, като спад до 43,4 пункта от 48,1 пункта през февруари отчита единствено индексът, оценяващ очакванията на германците за техните бъдещи доходи.
В същото време индексът на икономическите очаквания на немските потребители се повиши през март до 18,1 пункта, след като месец по-рано този индекс отбеляза доста рязък спад до 9,7 пункта от 21,6 пункта в началото на годината (най-високо ниво от юни 2015 година). Очевидно е, че спадът на икономическия индикатор през февруари беше само временно явление, каза Бюрксел. Несигурността сред голяма част от потребители по отношение на политиката на новия президент на САЩ Доналд Тръмп месец по-рано предостави възможност за ново по-високи ниво на икономически оптимизъм, допълни той.
Според него след доста силната за икономиката на страната 2016 година с растеж на БВП от 1,9%, потребителите в Германия имат положителни очаквания за икономическото развитие и през настоящата година.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за бъдещи големи по размер покупки, се повиши през март до 55,5 пункта от 51,6 пункта през миналия месец благодарение най-вече на солидния трудов пазар. Стабилната тенденция в пазара на труда е очевидно от по-голямо значение, тъй като тя намалява страха от загуба на работни места, като по този начин осигурява по-високо ниво на планираната сигурност, особено когато става въпрос за по-големите покупки, заяви Ролф Бюркел от института GfK.