Автор на статията: Деляна Петкова ( deliana.petkova@3bay.bg )
По-качествено обучение, по-добър контрол и строги санкции - това са факторите, които ще доведат до по-висока безопасност по пътищата. Това мнение изказаха от Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) по време на пресконференция в БТА.
"Над 75% от катастрофите са предизвикани от грешка на човека в най-общия смисъл. В тях се включват неправилните решения на водачите, управлението на транспортните фирми, изграждането на пътищата и поставянето и поддръжката на знаците", коментира Койчо Русев, председател на СОАТ.
По тази причина е необходимо подобряване на качеството на обучението на водачите у нас. Нужни са повече часове за квалификация, допълнени със знания за етика по пътя. "Има пропуски в поведението, на което като общество малко обръщаме внимание, но то води до изнервяне на водачите и неадекватни реакции по пътя", категоричен е Русев.
Асоциациите считат, че младите водачи биха могли да получават временно удостоверение за управление. Предложението е то да се издава за срок от 3 години, но това е въпрос, който ще се обсъжда с други експерти в областта. Ако младият водач не допусне катастрофа или друго нарушение, което води до отнемане на точки или свидетелството за управление на МПС, се предлага той да получи редовна шофьорска книжка. В противен случай младите водачи ще се насочват отново към обучителни курсове за водачи. "Такава практика има в Швейцария", обясни Георги Петров, председател на АЕБТРИ.
Двете организации поискаха обучителите на шофьори да носят повече отговорност. "Този, който произвежда "брак", трябва да бъде санкциониран", коментираха те по време на пресконференцията. Има много случаи, в които кандидат-шофьорите лъжат, че имат необходимото образование или че отговарят на другите изисквания, когато се записват в школите. Обучителите не проверяват тези данни, вследствие на което неграмотни хора подкарват автомобили по улиците.
Необходимо е при наличието на подобни нарушения школите за обучение да бъдат санкционирани, а в някои случаи дори да се стига и до отнемане на лицензите им, коментира още Русев.
Сериозен е проблемът, свързан със здравословното състояние на водачите, обявиха още асоциациите. Не става въпрос само за внезапните случаи на проява на слабост, а за хронични заболявания, на които не се обръща сериозно внимание от страна на управители на транспортни фирми, например.
Санкциите трябва да се увеличат поне двойно, обясни още Койчо Русев, цитиран от iNews.bg. Примерите в Унгария и Гърция показват, че значителното увеличение на глобите, води до намаляване на нарушението. В тези държави в някои случаи се стига до отнемане на колите, докато високите глоби не се покрият.
"Не трябва да се заявява, че българинът е беден и няма пари за санкции. Щом като се е качил на кола, той трябва да плаща", допълни още Русев. Петров от своя страна коментира случай от Швейцария, когато за движение със скорост от 247 км в час глобата е била 300 хил. швейцарски франка.
Организаторите на пресконференцията отбелязаха още и че трябва да се поставят повече изисквания към превозните средства, които пътуват по републиканската пътна мрежа. "Те трябва да отговарят най-малко на европейския стандарт ЕВРО 3", коментираха те.
Не бива да се забравят и коланите за пътниците, както разбира се и поддръжката на магистралите и пътищата от първокласната мрежа. Трябва да се премахнат билбордовете, да се следи за поставянето на пътните знаци, призоваха още експертите.
По данни на КАТ през 2010 година има 11 смъртни случая в резултат на сблъсъци с билбордове, допълни Русев. В повечето страни в Европа допълнителното строителство край пътя е напълно забранено.