През януари 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза понижение за пети пореден месец, продължавайки низходящия тренд, който стартира след влезлите в сила от миналия септември нови стандарти за отработените вредни газови емисии (т.нар. "WLTP стандарт"). Данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха пореден спад при продажбите на нови автомобили и в рамките на България в началото на настоящата година.
Продажбите на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през януари с 4,6% на годишна база след спад с 8,4% месец по-рано, отбелязвайки по този начин понижение за пети пореден месец. Въпреки това, в началото на годината бяха регистрирани 1 253 596 нови автомобила спрямо 1 195 665 точно преди година, като това е вторият техен най-голям брой за месец януари от 2009-а година насам.
Поредното влошаване при регистрацията на нови автомобили е факт, след като в началото на есента на 2018 година влезе в сила новия стандарт WTLP за отделяните вредни газови емисии.
WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и в превод това означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.
Намаляването на продажби за пети пореден месец обаче е и поредно доказателство за слабостта на европейската икономика и в частност на автомобилната индустрия.
Агенцията ACEA отбеляза, че е отчетен спад при регистрацията на нови автомобили в рамките на целия ЕС, включително и в петте водещи европейски автомобилни пазари. Особено силен спад отбелязаха продажбите новорегистрирани автомобили в Испания (понижение с 8,0%) и в Италия (със 7,5%) при по-умерено понижение във Великобритания (с 1,6%), Германия (с 1,4%) и Франция (с 1,1%).
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България също отбелязаха понижение през януари с 4,9% до 3 564 броя спрямо годината по-рано, когато бяха продадени 3 723 автомобили и след спад с цели 16,5% през декември, като това представлява намаляване на регистрацията на нови автомобили в нашата страна за четвърти пореден месец.
Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, но на този етап няма сигнали, че в скоро време ще бъде преодолян негативен ефект върху автомобилната индустрия на Стария континент от новите емисионни газови стандарти и от общото забавяне на европейската икономика.
Солиден спад при продажбите на нови автомобили през януари отчете Nissan (спад с цели 26,1%), следваната от италианската автомобилна групировка FCA Group (понижение с 14,9%), Jaguar Land Rover Group (с 5,7%) и Toyota Group (с 5,4%). Продажбите на германския гигант Volkswagen Group се свиха с 6,5%, като поредни понижения имаше при почти всички автомобилни модели в т.ч. на марката Volkswagen (спад с 3,8%), Porshe (с цели 49,7%), Audi (със 17,3%) и Skoda (с 5,1%) при растеж на продажбите единствено на Seat (повишение със 7,6%).
По-слабо понижение на продажбите отчитат от френската автомобилна групировка PSA Group, произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen (понижение с 1,9%) и от другата френската автомобилна групировка Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia (с едва 0,7%). Продажбите на автомобили на германската BMW Group се понижиха с 2,7% и а на Daimler, произвеждащ марката Mercedes, с 1,3 на сто.
Спадът на продажбите на автомобили от Volkswagen AG е придружен и от слабо намаляване на общия пазарен дял на компанията през януари до 24,1% от 24,6% година по-рано, но въпреки това германският гигант запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар.