Министерският съвет прие пакет от предложения за промени в нормативната уредба, свързани с подобряване на управлението и усвояването на средствата от Европейския съюз. Те са както следва: предложения
за промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП), изменения в постановлението, определящо ролята и функциите на националния ръководител и взаимодействието му с програмния/секторния ръководител при
управлението на помощта, предоставена на България по предприсъединителните инструменти ФАР и ИСПА, както и промени в постановлението за създаването на Съвет за координация с борбата с
правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности.
Предлаганите изменения и допълнения в ЗОП са изготвени от работна група, която трябваше въз основа на получени предложения и проекти от Народното събрание, Сметната палата, министерствата и
неправителствените организации да изготви проект за промени в закона. Те ще бъдат окончателно обсъдени на 23 юни и след това ще бъдат внесени за разглеждане в Народното събрание. Целта им е
повишаване на прозрачността, опростяване на процедурите, засилване на контрола и предотвратяване на нередностите, обясни вицепремиерът Меглена Плугчиева.
Приетите промени в Постановление №131 от 2005 г., определящо ролята и функциите на националния ръководител и взаимодействието му с програмния/секторния ръководител при управлението на помощта,
предоставена на България по предприсъединителните инструменти ФАР и ИСПА, предвиждат националният ръководител Димитър Ивановски, който е отговорен за финансовото управление на средствата от ЕС, да
назначава програмните и секторните ръководители. Изменението е в съответствие с меморандумите за разбирателство за създаване на Национален фонд и за използването на Националния фонд за целите на
ИСПА. С промяната се изпълнява и една от препоръките на ГД „Разширяване” на Европейската комисия, съобщи правителствената информационна служба.
Националният ръководител е отговорен за финансовото управление на средствата по програмите и предприсъединителните фондове на Европейския съюз – ФАР, ИСПА и САПАРД. В условията на разширена
децентрализация той поема цялата финансова отговорност при управлението на финансовия ресурс от Общността пред Европейската комисия и отговаря за стриктното спазване на условията на чл. 164 от
Регламент 1605/2002, който определя отговорностите, свързани с общото ефективно функциониране на системите за контрол.
С промените в подзаконовия нормативен акт се засилва ролята на Ивановски. Той ще назначава програмните и секторните ръководители, на които ще се възлага законосъобразното административно, финансово и
техническо управление на проектите, изпълнявани от съответната изпълнителна агенция. Програмните и секторните ръководители ще са отговорни пред националния ръководител за процедурите по провеждане на
търгове и договориране, както и за наблюдение при изпълнението на проектите.
„Досегашният текст на постановлението предвиждаше съответните министри да правят предложение за определяне на програмните ръководители и те тогава съответно са назначавани от националния ръководител.
Сега спазваме европейския принцип, че националният ръководител и програмните ръководители по проектите са независими от политическо влияние, въздействие и назначение. Промяната предвижда именно точно
този момент, че националният ръководител придобива правото без предложение на министрите съответно, за да се гарантира политическа и партийна независимост. Това е и част от ангажиментите, които имаме
към Европейската комисия, изписано като ангажимент, както знаете в писмото на Майкъл Лий”, подчерта още Плугчиева.
Утвърдените промени в Постановление №18 от 2003 г. за създаването на Съвет за координация с борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС) предвиждат
членове на Съвета да бъдат представители на всички ведомства, имащи отношение към финансовия ресурс от ЕС.
Той се ръководи от вицепремиера, отговорен за управлението на средствата от структурните фондове. АФКОС ще има 4-ма заместник-председатели – 2-ма заместник-министри на финансите, заместник-министър
на вътрешните работи и главен директор на главна дирекция в Държавна агенция „Национална сигурност”. Досега те бяха двама – заместник-министрите на вътрешните работи и на финансите. Съставът на
съвета се разширява, за да бъдат обхванати всички ведомства, имащи отношение към финансовите интереси на Европейските общности. В съвета влизат и заместник-министърът на правосъдието, изпълнителните
директори на Агенцията за държавни вземания и Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури.
Вицепремиерът Меглена Плугчиева подчерта, че прехвърлянето на АФКОС към Министерския съвет не е механично и решението е било взето след много задълбочено и прецизирано формулиране на ангажиментите на
съвета. Целта е много по-добра комуникация между АФКОС и отделните институции.
„Тук включвам не само държавната администрация, но и по-общо правораздавателните органи и фокусиране на вниманието за подобряване на комуникацията с ОЛАФ. Знаете, че това е във фокуса на вниманието”,
каза Плугчиева.
Вицепремиерът съобщи, че по доклада за напредъка по изпълнението на проектите и управлението на средствата по предприсъединителните програма – ФАР, ИСПА и САПАРД, и оперативните програми е направен
точен анализ на ситуацията. Предстои на 26 юни на заседание на Министерския съвет да бъде разгледан точен план за действие и график по всяка една програма. Срокът му на действие ще бъде до края на
мандата на правителството.
На оперативното си заседание министрите са разгледали и предложения на междуведомствената работна група за укрепване на административния капацитет на структурите и звената, отговорни за управлението
на средствата от ЕС, която беше създадена със заповед на министър-председателя Сергей Станишев.
Тя трябваше да анализира и предложи оптимизация на числеността на административните структури и звена, отговорни за управлението на финансовия ресурс от Общността; да предложи мерки за подобряване на
професионалната квалификация на служителите и бонусен механизъм за стимулирането им в зависимост от постигнатите резултати. Експертите е необходимо да предложат и мерки за подобряване на
прозрачността и информираността на процеса на управление на средствата от ЕС. Очаква се конкретните решения да бъдат взети на 26 юни.