Парен локомотив 16-01, произведен през 1949 г. във Виена, е осигурило депото в Горна Оряховица за атракционните пътувания на БДЖ по линиите Свищов Левски и Левски Троян.
Преди дни местни железничари са разходили група от близо 20 души, сред които австрийци, германци и японци. По време на разходката туристите са спирали на междугаровите пространства, за да си правят снимки.
Предпочитани места били мостове, поляни и т. н. Японски туристи пък са поискали специална композиция, с която да стигнат до с. Джулюница, за да се запознаят с родителите на Котоошу.
"Туристите са любители на неелектрифицираните линии", сподели старши-машинистът Алберт Иванов. Пътниците показвали снимки пред парни локомотиви, правени в Китай и Япония.
"Нашата композиция, съставена от 1 пътнически и 5 товарни вагона, не предлага допълнителни екстри, тя наистина е пригодена само за пътуване", допълни Иванов. В началото на следващия месец англичани са заявили разходка по линията Димитровград Момчилград. За него обаче те са поискали и вагон-ресторант.
БДЖ разполага с около 80 ретро локомотива, но в движение са само 4. Локомотивът 16-01 е зачислен на депо Г. Оряховица през 1952 г. и оттогава не е сменял домуването си. Реставрацията му стартира през януари 2005 г., като за целта се сформира шлосерска група, ръководена от Алберт Иванов. Въведен е в експлоатация през октомври същата година.
За 2006 г. е запланувано възстановяването на още два парни локомотива и няколко вагона, поради непрекъснато растящия интерес към пътуванията с ретроподвижен състав по железопътната мрежа на страната.
БДЖ предлага атракционните пътувания още от 2003 г., когато предпочитана дестинация била Г. Оряховица Елена. След закриването на линията основният поток от туристи е насочен именно към Левски и Троян, както и към Септември Добринище.
Най-голям интерес туристите проявяват към две композиции първата е "Корона Експрес", купена от царското семейство през 1938-1940 г. Тя има три вагона, които са на цар Борис III, царица Йоана и принц Кирил. През 1942 г. са поръчани допълнително и салон-вагоните. Втората е "Витоша Експрес" специализирани вагони с пълно оборудване, което е обслужвало Тодор Живков.
Специалисти смятат, че влаковете са уникални заради историческата им стойност. Нареждат ги успоредно с популярния "Ориент експрес", макар че той е копие, а локомотивите на БДЖ са оригинални. / в. "Янтра Днес"